شناسهٔ خبر: 67379201 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مواد مخدر و سرقت بیشترین جرم زندانیان خراسان شمالی است

بجنورد- ایرنا- مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان شمالی گفت: مواد مخدر و سرقت ۷۶ درصد جرم مددجویان این استان را شامل می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، عبدالرحیم گرجی روز چهارشنبه در نشست خبری اظهار کرد: مواد مخدر ۳۶ درصد و سرقت ۳۳ درصد از جرائم زندانیان این استان را شامل می شود.

به گفته وی؛ بیشتر سرقت ها نیز با اعتیاد و مواد مخدر در ارتباط است.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان شمالی تصریح کرد: جرائم مابقی زندانیان عمدی و غیر عمدی است.

وی تعداد زندانیان محبوس در زندان های این استان را ۲ هزار و ۱۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: از مجموع این زندانیان ۹۵ درصد مرد، پنج درصد زن و ۶۵ درصد آنان متاهل هستند.

گرجی خاطرنشان کرد: از مجموع مددجویان ۲ تا پنج درصد بی سواد، ۷۴ درصد زیر دیپلم و مابقی نیز دارای تحصیلات دانشگاهی و همچنین از نظر رده سنی نیز ۵۶ درصد آنان در گروه سنی ۳۱ تا ۴۵ سال قرار دارند.

۷۳ زندانی دارای پابند الکترونیکی

وی اضافه کرد: ۷۳ زندانی در نظام نیمه آزادی با نصب پابند الکترونیکی و تردد در محدوده مشخص، مدت حبس خود را در این استان می‌گذارنند.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان شمالی تصریح کرد: اجرای طرح پابند الکترونیکی مزایای فراوانی برای فرد و خانواده زندانی دارد و قضات نیز از اجرای این طرح استقبال می کنند.

وی تصریح کرد: استفاده از پابند الکترونیکی تنها با هدف کاهش جمعیت کیفری نیست، بلکه در برخی جرائم سبک‌تر، جدا کردن فردی از خانواده به دلیل هر خطایی، آسیب‌های فراوانی را برای خانواده و جامعه دارد که بسیاری از این چالش ها در این طرح پاسخ داده می شود.

گرجی با بیان اینکه طرح مزبور برای محکومان مالی و زندانیان غیرخطرناک اجرا می شود، افزود: محدوده رفت و آمد زندانیان زیر پوشش این طرح توسط قاضی تعیین می شود و حتی این افراد در مقاطعی از مرخصی نیز بهره مند می شوند و محدودیت آنان برای حضور در محدوده خاص برداشته می شود.

وی خاطرنشان کرد: اعمال مراقبت‌های الکترونیکی در فضای فیزیکی خارج از زندان موجب کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها می شود و فرصتی را برای اصلاح رفتار در اختیار این زندانیان قرار داده می شود.

اشتغال ۸۲ درصد زندانیان

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان شمالی تصریح کرد: ۸۲ درصد زندانیان استان با هدف کمک به معیشت خانواده، فراهم شدن فرصت کار به حرفه‌ای و مهارت آموزشی و ایجاد درآمد اشتغال دارند.

وی اظهار کرد: این افراد در کارگاه‌های داخلی و اعزام به کار به خارج از زندان فعالیت می‌کنند.

گرجی با بیان اینکه فراهم کردن زمینه کار برای کمک به معیشت خانواده از اولویت‌ها برای زندانیان است، گفت: همچنین مددجویان زندانی در دوره های مهارتی آموزی اداره کل فنی و حرفه ای استان شرکت می کنند که گواهی نامه مهارت برای آنان صادر می شود.

وی خاطرنشان کرد: هر زندانی که مشغول کار است بین ۸۰ تا ۹۰ میلون ریال کسب درآمد می کند که بخشی از حقوق آنان به حساب خانواده ها واریز می شود.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان شمالی گفت:‌ اولویت سازمان زندان ها در سال جاری استفاده از ظرفیت مولد سازی و بهره برداری از ظرفیت های خالی، خارج کردن زندان های داخل شهر به خارج از شهر، ایجاد اشتغال پایدار بریا مددجویان و استفاده از طرح های نیمه آزادی و پابند الکترونیکی است.

خراسان شمالی یک میلیون نفر جمعیت دارد.

نظر شما