شناسهٔ خبر: 67378061 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

حاشیه جلسه دولت

توضیحات وزیر نفت درباره آخرین وضعیت تولید و فروش نفت

ایسنا

وزیر نفت گزارشی از آخرین وضعیت تولید و فروش نفت در دولت سیزدهم ارایه کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، جواد اوجی امروز چهارشنبه ۶ تیرماه ۱۴۰۳ در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت تولید و فروش نفت در دولت سیزدهم اظهار کرد: در سال ۹۸، میانگین تولید نفت ما ۲ میلیون و ۲۹۰ هزار بشکه بوده است، در سال ۹۹ این عدد به ۲ میلیون و ۱۰۶ هزار بشکه بوده است. خرداد ۱۴۰۰، به ۲ میلیون و ۱۰۷ هزار رسیده که دولت آقای رئیسی که می‌آید این عدد به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه و در سال ۱۴۰۱، ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه و در سال ۱۴۰۲، ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه و در ۱۴۰۳، ۳ میلیون و ۵۷۰ هزار بشکه رسید.

اوجی ادامه داد: مسئولان آمریکایی اعلام کردند که بیش از ۶۰۰ تحریم جدید برای کشورمان وضع کردند و با وجود اینکه تحریم‌ها تشدید شده است، تولید نفت خام کشورمان از دو میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه رسیده است و در بخش تولید نفت ۶۰ درصد رشد داشته‌ایم.

وی افزود: در صادرات نفت خام،  از ۱۸۲ میلیون بشکه سال ۱۳۹۸ به ۵۶۵ میلیون بشکه رسیده‌ایم که حدود دو و نیم برابر رشد را نشان می‌دهد. این آمار بدون فرآورده‌های نفتی است.

وزیر نفت گفت: ارزش صادرات میعانات و نفت خام از حدود ۹ یا ۱۰ میلیارد دلار در سال‌های ۸۹ و ۹۰ به ۳۶ میلیارد دلار رسیده‌ است. همچنین در صادرات گاز مایع از ۳.۲ میلیون تن در سال ۹۹به ۶.۵ میلیون تن رسیده است و همین موجب رشد اقتصادی گروه نفت و گاز در اقتصاد کشور شده است. این عدد در سال‌های ۹۷ و ۹۸ که منهای ۳۵ درصد بوده است که  در سال ۱۴۰۲ این عدد ۲۰ درصد رسید.

نظر شما