شناسهٔ خبر: 67375931 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رسانه‌های عبری به پرونده فساد نتانیاهو در قرارداد خرید زیردریایی‌های آلمانی پرداختند

سپیده حسینی

رسانه‌های رژیم صهیونیستی بار دیگر پرونده فساد «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم و اتهام او به دریافت رشوه و کمیسیون بابت فروش زیردریایی‌های آلمانی به تل‌آویو را گشودند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، پرونده فساد نتانیاهو در قرارداد خرید زیردریایی‌های آلمانی شامل دست داشتن او در اعطای مجوز به «آنگلا مرکل» صدراعظم پیشین آلمان جهت فروش زیردریایی‌های راهبردی به مصر از همین مدل است که نیروی دریایی رژیم صهیونیستی از برلین خریداری کرد.

«آریل سگال» تحلیلگر مسائل استراتژیک رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با یکی از شبکه‌های رادیویی این رژیم گفت: نخست‌وزیر به امنیت ما آسیب وارد کرد چرا که با وجود توصیه‌های موسسه امنیتی و نظامی به صدراعظم آلمان اجازه داد زیردریایی‌های مهمی را به مصر بفروشد.

مجری این شبکه رادیویی در ادامه سوال کرد که «آیا دستگاه امنیتی اجازه چنین فروشی را داده است؟» و او پاسخ داد: «این داستان در واقع در سال ۱۹۸۸ و زمانی آغاز شد که اسرائیل به عنوان بخشی از توافق صلح با مصر موافقت کرد که آمریکایی‌ها به مصر کمک کنند، در سال ۱۹۹۵ آمریکایی‌ها از کابینه اسرائیل سوال کردند که آیا شما موافق فروش زیردریایی‌های آلمانی به مصر هستید که پس از آن «اسحاق رابین» نخست وزیر وقت با صدور حکمی مخالفت خود را با این مساله اعلام کرد، اما نتانیاهو در سال ۲۰۱۴ به برلین اجازه داد زیردریایی‌های مدل دلفین را به قاهره بفروشد، در سال ۲۰۱۶ اولین زیردریایی از مجموع چهار زیردریایی خریداری شده در قراردادی که قاهره سال ۲۰۱۵ با برلین به امضا رسانده بود، وارد سواحل مصر شد، طبق این قرارداد، نیروی دریایی مصر چهار فروند زیردریایی مدل «۱۴۰۰/۲۰۹» را از آلمان خریداری کرد.»

روزنامه عبری «یدیعوت آحارونوت» پیش از این در گزارشی نوشت زیردریایی که در حوضچه شرکت آلمانی « ThyssenKrupp» تولید شد، به منزله یک جهش تکنولوژی بیشتر برای نیروی دریایی مصر خواهد بود و توان آن در دفاع از امنیت ملی مصر و مقابله با چالش‌ها و تهدیدهای مختلف علیه امنیت سواحل و آب‌های منطقه‌ای آن را تقویت خواهد کرد.

به نوشته این روزنامه عبری، نیروی دریایی مصر اخیرا توانمندی‌های نظامی گسترده‌ای را برای خود ایجاد کرده و قراردادهای نظامی را که اسرائیل برای نیروی دریایی خود امضا می‌کند، مد نظر قرار داده است.

آحارونوت در ادامه نوشت ۱۲ دسامبر ۲۰۱۶ طی مراسم جشنی در شهر «کیل» آلمان پرچم مصر روی زیردریایی خریداری شده، برافراشته شد.

روزنامه عبری «معاریو» در آن مقطع در گزارشی به صورت مفصل به این قرارداد پرداخت و نوشت: زیردریایی‌های آلمانی که مصر در چهارچوب این قرارداد به دست خواهد آورد، با زیردریایی‌های مشابهش در نیروی دریایی ما رقابت خواهد کرد چرا که تل‌آویو با همین شرکت برای ساخت زیردریایی‌های مشابهی قرارداد بست.

معاریو در ادامه تاکید کرد که تل‌آویو تنها طرفی در منطقه نیست که این سلاح‌های سنگین را خریداری می‌کند بلکه مصر در طول چند سال گذشته موفق شده سطح توانمندی‌های خود را به شدت بالا ببرد و تقویت ارتش اسرائیل را مد نظر دارد.

این روزنامه عبری در ادامه نوشت: زیردریایی مدل «۱۴۰۰/۲۰۹» یکی از سه زیردریایی است که طبق جدول زمانی از پیش تعیین شده به مصر منتقل خواهد شد.

طول این زیردریایی حدود ۶۵ متر و عرض آنها ۶ متر بوده و سرعت آنها زیر آب به حدود ۲۱.۵ گره دریایی و در سطح آب حدود ۱۱ گره دریایی می‌رسد، این زیردریایی می‌تواند در دریاها مسافت ۱۱ هزار مایل و در آب‌های کم عمق حدود ۸۰۰۰ مایل دریایی را طی کند، همچنین این زیردریایی می‌تواند حدود ۳۰ ملوان را حمل کند و مجهز به اژدرانداز و موشک‌های دریا به دریا است.

در سال ۲۰۲۱ «بنی گانتس» وزیر جنگ وقت رژیم صهیونیستی با انتشار توییتی فاش کرد که تصمیمی را برای تشکیل کمیته حقیقت‌یابی درباره قرارداد زیردریایی‌ها با آلمان که در آن بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر متهم به فساد است، ارائه کرد.

گانتس توییت کرد همانگونه که وعده داده بود، این تصمیم را به دبیرخانه کابینه ارائه کرد تا کمیته دولتی جهت تحقیقات درباره خرید زیردریایی‌ها و کشتی‌ها تشکیل شود.

او در ادامه نیز تاکید کرد که این پرونده مربوط به حفظ امنیت «اسرائیل» بوده و یک مساله شخصی با نتانیاهو نیست.

تردیدهایی در خصوص دریافت کمیسیون‌های سنگین تا حدود ۲ میلیارد دلار توسط نزدیکان نتانیاهو بابت قرارداد خرید زیردریایی‌های نظامی از شرکت آلمانی وجود دارند و در همین رابطه نتانیاهو در سه پرونده فساد به رشوه، کلاهبرداری و خیانت در امانت متهم است.

انتهای پیام

نظر شما