شناسهٔ خبر: 67375811 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یادداشت

استراتژی پمپاژ بحران در جنگ اوکراین

ابوالفضل متولی

مسئولیت حمله موشکی نیروهای اوکراین به غیرنظامیان در سواستوپل پیش از همه بر عهده واشنگتن است که این سلاح ها را به اوکراین منتقل کرده و مجوز استفاده از آن در خاک روسیه را داده و زلنسکی نیز به ارتش دستور آغاز این عملیات خطرناک را داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، مقامات آمریکایی همچنان استراتژی پمپاژ بحران در جنگ اوکراین را دنبال می کنند، بدون آنکه نسبت به عواقب و تبعات آن برآورد و محاسبه ای واقع بینانه داشته باشند! اخیرا مقامات کاخ کرملین صراحتا آمریکا را مسئول حمله به کریمه دانسته و تاکید کرده اند که به زودی در دکترین هسته ای خود بازبینی عملگرایانه ای را صورت می دهند. همان گونه که مشاهده می شود، اعضای ناتو در حال تشدید منازعه در محیط پیرامونی روسیه هستد، بدون آنکه قادر به مدیریت این بحران خودساخته باشند!

ارتش اوکراین در حملات به بندر سواستوپل واقع در شبه جزیره کریمه دو کشتی روسی و همچنین برخی زیرساخت‌های دیگر که مورد استفاده نیروی دریایی روسیه در دریای سیاه بود مورد هدف قرار داده است. دستور شلیک این موشکها، تماما از سوی آمریکا و بر اساس داده های ماهواره ای صورت گرفته و همین مسئله، نشان دهنده شراکت واشنگتن دراین حمله موشکی است. از این رو هم ابزار جنگ ( موشکها) متعلق به آمریکا بوده و هم نحوه به کارگیری و زمان شلیک آنها با هماهنگی واشنگتن صورت گرفته است!

نخستین اثر این موضوع، علنی شدن دخالت مستقیم ( و نه غیر مستقیم) آمریکا در جنگ اوکراین است. به عبارتی گویاتر، واشنگتن هر روز بیشتر مانع خاتمه یافتن درگیریهای روسیه و اوکراین می شود. پمپاژ بحران در محیط پیرامونی روسیه، تبدیل به یک استراتژی آشکار و مدون از سوی اعضای پیمان آتلانتیک شمالی( ناتو) شده است. گزارش منتشر شده اخیر از سوی وزارت دفاع روسیه ، نشان می دهد مسکو قصد دارد در قبال اقدام اخیر واشنگتن در کریمه به زودی اقدامی تلافی جویانه صورت دهد.

مسئولیت حمله موشکی نیروهای اوکراین به غیرنظامیان در سواستوپل پیش از همه بر عهده واشنگتن است که این سلاح ها را به اوکراین منتقل کرده و مجوز استفاده از آن در خاک روسیه را داده و زلنسکی نیز به ارتش دستور آغاز این عملیات خطرناک را داده است.

آنچه برخی استراتژیست های ارشد حوزه سیاست خارجی آمریکا را نگران ساخته، ناتوانی غرب در مدیریت تنش و بحران در نظام بین الملل است. غرب، بحرانها را ایجاد می کند اما قدرت مدیریت آنها را ندارد. مداخلات آمریکا در کشورهایی مثل ویتنام، عراق و افغانستان و .... نیز در طول تاریخ روابط بین الملل، مانع از پایان بحران و جنگ در آنها شده بود؛ اما در نهایت، واشنگتن ناچار شد با هزینه هایی به مراتب بالاتر، شکست در این آوردگاهها را بپذیرد. هنوز تجربه خروج مفتضحانه آمریکا و ناتو از افغانستان یا شکست آمریکا در ویتنام ( در قرن بیستم) از یادها نرفته است. با همه این اوصاف، گویا کاخ سفید قصد ندارد از تاریخ روابط بنی الملل درس بگیرد!

بازی خطرناک ناتو در اوکراین و اصرار آتلانتیکی ها بر محاصره راهبردی روسیه، منجر به واکنش روسیه و آغاز جنگ اوکراین شد. دراین میان، مداخله مستقیم، غیرمستقیم، میدانی، دیپلماتیک و ضد امنیتی بازیگران غربی در کی یف به طور طبیعی منجر به تشدید بحران در جنگ و عدم رفع بحران از طریق مذاکره و دیپلماسی خواهد شد. قطعا آمریکا و اروپا، بیش از روسیه بازنده این نقشه خطرناک خواهند بود.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما