شناسهٔ خبر: 67375263 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

معرفی سامانه رسیدگی به شکایات و اعلامات سازمان بازرسی کل کشور

سامانه رسیدگی به شکایات و اعلامات سازمان بازرسی کل کشور، سامانه‌ای برای طرح شکایت در زمینه عملکرد شرکت‌ها، مؤسسات و ارگان‌های دولتی و یا مؤسسات و شرکت‌های عام‌المنفعه و سازمان‌هایی است که تمام یا قسمتی از سرمایه یا سهام آنان متعلق به دولت است یا دولت به نحوی از انحاء بر آن‌ها نظارت یا کمک می‌کند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - در حالت کلی وظیفه اصلی سامانه‌ها ایجاد یک مسیر مستقیم، ساده و مجزا برای دسترسی به خدماتی است که توسط سازمان‌های مختلف ارائه می‌شود.

یکی از سامانه‌های الکترونیکی که چند سال اخیر مراجعان زیادی داشته، سامانه رسیدگی به شکایت سازمان بازرسی کل کشور است.

چه شکایاتی قابل طرح در سازمان بازرسی کل کشور است؟

سامانه رسیدگی به شکایات سازمان بازرسی کل کشور، یکی از سامانه‌های پر کاربرد اینترنتی در زمینه ثبت شکایات است که با نشانی shekayat.bazresi.ir قابل دسترسی برای همه مردم است.

به موجب ماده ۲ قانون تشکیل سازمان، اعلامات و شکایاتی قابل رسیدگی در سازمان بازرسی است که در زمینه عملکرد شرکت‌ها و مؤسسات و ارگان‌های دولتی و یا مؤسسات و شرکت‌های عام‌المنفعه و سازمان‌هایی که تمام یا قسمتی از سرمایه یا سهام آنان متعلق به دولت است یا دولت به نحوی از انحاء بر آن‌ها نظارت یا کمک می‌کند، باشد.

مراحل شکایت در سازمان بازرسی کل کشور

نحوه شکایت و رسیدگی در سازمان بازرسی کل کشور به صورت تلفنی (۱۳۶)، سایت اینترنتی سازمان، نامه‌های پستی مردمی و مراجعه حضوری است و نحوه پاسخگویی به شکایات و اعلامات نیز به صورت تلفنی (۱۳۶)، سایت اینترنتی سازمان و یا مراجعه حضوری است.

اشخاص شاکی با مراجعه به سامانه شکایت سازمان بازرسی کل کشور می‌توانند شکایت خود را با انجام مراحل مورد نیاز ثبت کنند. مراحل انجام ثبت شکایت در سایت سازمان بازرسی و صفحه شناسنامه خدمت قابل مشاهده است.

سامانه رسیدگی به شکایات و اعلامات سازمان بازرسی کل کشور

عموم مردم و کاربران دستگاه‌های اجرایی، واجد شرایط و ضوابط دریافت خدمات در زمینه شکایت در سازمان بازرسی کشور از طریق سامانه و راه‌های ارتباطی دیگر هستند و ارائه خدمات به صورت رایگان انجام می‌شود.

سامانه شکایت سازمان بازرسی کل کشور در همه روز‌های سال آماده ارائه خدمت به کاربران است.

سامانه رسیدگی به شکایات و اعلامات سازمان بازرسی کل کشور

نحوه شکایت در سامانه سازمان بازرسی کشور

افرادی که قصد طرح شکایت در این سامانه را دارند باید در زمان طرح اعلام و یا شکایت به عملکرد دستگاه‌ها و سازمان‌های اجرایی و ارائه اطلاعات، به نکات زیر توجه داشته باشند:

۱- شکایات و اعلامات باید مدلل و مستند باشد. بدیهی است مسئولیت قانونی مطالب اظهارشده بر عهده شاکی خواهد بود.

۲- متقاضی باید هنگام ورود اطلاعات، حتماٌ شماره تلفن همراه خود وارد کند تا امکان ارسال کد پیگیری و اطلاع رسانی مراحل مختلف رسیدگی به شکایت فراهم شود. همچنین افراد باید در نگهداری شماره پیگیری و عدم افشای آن به دیگران دقت و توجه لازم را داشته باشند.

۳- بر اساس ماده ۲ قانون تشکیل سازمان، اعلامات و شکایاتی قابل رسیدگی است که در زمینه عملکرد شرکت‌ها و مؤسسات و ارگان‌های دولتی و یا مؤسسات و شرکت‌های عام‌المنفعه و سازمان‌هایی که تمام یا قسمتی از سرمایه یا سهام آنان متعلق به دولت است یا دولت بنحوی از انحاء بر آن‌ها نظارت یا کمک می‌نماید، باشد.

۴- رسیدگی به شکایات وارده از سازمان‌ها و نهاد‌های زیر در صلاحیت سازمان بازرسی کل کشور نبوده و این سازمان امکان رسیدگی به آن را ندارد. بدیهی است در صورت شکایت از اشخاص حقیقی و حقوقی ذیل، شاکی باید به مراجع حقوقی و قضایی ذیصلاح مراجعه کند:

- رسیدگی به شکایت از اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی

- شکایت از مراجع قضایی

- شکایت از دیوان عدالت اداری

- شکایات مربوط به گران‌فروشی

- رسیدگی به شکایات از روند انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری و شورا‌های اسلامی شهر و روستا

- اعتراض به تصمیمات و آراء مراجع غیرقضایی نظیر کمیسیون‌های مالیاتی، ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها، هیئت‌های حل اختلاف کارگری

- رسیدگی به تخلفات مطبوعاتی

- رسیدگی به تصمیمات شورای عالی انقلاب فرهنگی

- رسیدگی به تصمیمات شورای نگهبان در زمینه تأیید و یا رد صلاحیت کاندیدا‌ها

- رسیدگی به تصمیمات دیوان محاسبات کشور

-مطالبه وام، مساعدت، کمک‌های مالی و درخواست کار و نظایر آن

۶- مرجع مورد شکایت، باید به صورت دقیق ذکر شود در غیر این صورت رسیدگی به آن امکان پذیر نخواهد بود.

۷- در صورتی که مرجع مورد شکایت از یک مورد بیشتر باشد (دو یا سه یا چهار مورد) شاکی باید از مراجع ذیربط، به صورت جداگانه در قالب چند طرفیت شکایت کند

۸- سیستم به طور خودکار به شکایاتی که قبلاٌ به سامانه رسیدگی به شکایات ارسال شده ترتیب اثر نخواهد داد مگر اینکه موضوع با شکایت قبلی تفاوت داشته باشد، لذا اشخاص باید از ارسال شکایات تکراری خودداری کنند.

۹- چنانچه شکایتی توسط جمعی از اشخاص حقیقی مطرح گردد می‌بایست جهت ثبت با عنوان شکایت، فردی به نمایندگی ذینفعان، مشخصات فردی خود را مرقوم نماید، در غیر این صورت به عنوان اعلامیه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

شرکت‌های حقوقی غیردولتی (خصوصی) مدیرعامل یا فردی به عنوان نماینده شرکت مربوطه با ارائه مشخصات کامل می‌تواند شکایت خود را مطرح کنند تا بررسی شود.

انتهای پیام/

نظر شما