شناسهٔ خبر: 67374867 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

افزایش استقبال دانش‌آموزان از رشته کار و دانش

معاون آموزش متوسطه استان البرزگفت: در دو سال گذشته استقبال از هنرستان‌ها زیاد بوده است به نحوی که به دلیل پر شدن ظرفیت، مجبور شدیم محدودیت ثبت نام داشته باشیم. این استقبال خوب یعنی نگاه جامعه به مهارت تغییر کرده است.

صاحب‌خبر -

الماسی گفت: امروزه جامعه به سمت مهارت محوری در حال حرکت بوده و صرفا بر اساس حفظیات و دانش تئوری فعالیتی نمی‌کنیم، چون برخی از علوم برپای مهارت هستند و جامعه هم نیاز به افراد ماهر و فنی در زمینه‌های مختلف صنعت، خدمات، هنر و... دارد. بنابراین فراهم کردن بستر مناسب این مهم، کار آموزش و پرورش است و اگر بتوانیم در آموزش و پرورش مهارت آموزی را جا بیاندازیم و درست آموزش دهیم؛ مهارت‌ها در ذهن و شاکله دانش‌آموزان نهادینه می‌شود.

وی افزود: چنانچه دانش آموزان مهارت‌های مورد نظر و دست ورزی‌ را از سنین پایین‌تر به دست بیاورند، راحت‌تر می‌توانند به آن تسلط پیدا کنند، لذا آموزش مهارت‌ها از پایه‌های پایین‌تر شروع و به صورت جامع و کامل از پایه دهم انجام می‌شود.

 

وی ادامه داد: با توجه اینکه هنرستان‌ها با هدف ارتقاء توان مهارتی و فنی ایجاد شد و در برنامه توسعه هفتم هم قرار شد که ۵۰ درصد دانش آموزان جذب این مدارس شوند، در استان البرز هم سال قبل ۴۳ درصد و امسال هم قصد داریم این میزان جذب را به ۴۵ درصد برسانیم و تا پایان توسعه هفتم احتمالا مرز ۵۰ درصد را رد می‌کنیم.

 الماسی بیان کرد: در دبیرستان‌های نظری هم طرحی با عنوان هر دانش آموز یک مهارت را داریم، چون این دانش‌آموزان قرار است وارد جامعه شوند و به مهارت‌هایی برای زندگی بهتر نیاز دارند، برای همین متناسب با بافت آن مدرسه و جامعه‌ای که دانش‌آموز در آن زیست می‌کند، مهارت‌هایی که بیشتر مورد نیازشان است را با استفاده از نظر خودشان سعی می‌کنیم به آن ها آموزش دهیم.

وی در خصوص تشویق دانش‌آموزان برای ورود به رشته‌ای فنی و مهارتی گفت: برای خانواده‌های پایه نهم جلسات متعددی از طریق گروه‌های آموزشی استان و مشاورین حوزه پرورشی برگزار می‌کنیم تا مسیر زندگی و آینده دانش‌آموزان را در رشته‌های مختلف روشن کنیم. اتفاقا در دو سال گذشته استقبال از هنرستان‌ها زیاد بوده است به نحوی که به دلیل پر شدن ظرفیت، مجبور شدیم محدودیت ثبت نام داشته باشیم. این استقبال خوب یعنی نگاه جامعه به مهارت تغییر کرده است.

نظر شما