شناسهٔ خبر: 67374438 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

در نشست «پس از طوفان الاقصی» مطرح شد؛

مسئله فلسطین یکی از ارکان مهم انقلاب اسلامی ایران است

ناصر ابوشریف، نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران گفت: مسئله فلسطین برای جمهوری اسلامی ایران یک مسئله اساسی و محوری و یکی از ارکان مهم انقلاب اسلامی ایران است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نشست هم‌اندیشی دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران «پس از طوفان الاقصی» با حضور ناصر ابوشریف، نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران عضو دفتر سیاسی، ابراهیم متقی، سعید ساسانیان، غلامرضا کریمی و حسین روزبه در حوزه ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

در این نشست، اساتید و پژوهشگران این حوزه اثرگذاری دیپلماسی فرهنگی و نقش دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران پس از عملیات طوفان الاقصی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

نسل «ضد» ارزش است

مهدی خانلی‌زاده، استاد دانشگاه و پژوهشگر مطالعات امنیت بین‌الملل در آینده پژوهی به عنوان نخستین سخنران این نشست به موضوع جنبش دانشجویی و حمایت از فلسطین در آمریکا اشاره کرد و در این باره افزود: طوفان الاقصی نقطه عطفی برای تغییر در تمامی راهبردهای دیپلماسی عمومی ایران است.  در حال حاضر در جامعه آمریکا، نسلی جدید یا نسل ضد فعالیت می‌کنند به این ترتیب که پرچم ایران را دردانشگاه به دست می‌گیرند و یا در فضای عمومی تر سرودی درباره اقدامات ایران می‌خوانند. اما در مقابل در این سال‌ها بسیاری از رسانه‌های اصلی تلاش کردند ایران را یک بازیگر ضد قواعد بین‌الملل معرفی کنند و موفق هم بوده‌اند.

وی ابراز کرد: هدف آنها نشان دادن ایران در افکار عمومی به عنوان چهره یک دولت غیر تمکین کننده حقوق بین‌الملل بوده است. اما اتفاقی که طوفان الاقصی رقم زد این بود که این نگاه‌ها را درافکارعمومی دنیا تغییر داد و عنوان کرد، ایران جز کشورهایی است که حقوق بین‌الملل را پیگیری ‌می‌کند.

به گفته خانلی‌زاده؛ نسل ضد یا نسل جدید ساکن ایالات متحده آمریکا، نسل ضد ارزش است و هدفشان مخالفت کردن با ارزش‌هایی است که در جامعه مبدا خود وجود دارد.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: همیشه تلاش شده دوگانه‌ای در داخل، بین منافع ملی و مسئله فلسطین ایجاد شود، اما این دوگانه، بعد از طوفان الاقصی در افکار عمومی شکست و امروز، زمان طلایی تثبت و وحدت منافع ملی و آرمان‌های ایدئولوژی در مسائل فلسطین است. پس بهتر آن است که این موضوع را در دستگاه دیپلماسی خودمان باور و پیگیری کنیم. البته این باور همچنان در بین نخبگان جامعه ما وجود ندارد یا به این چار چوب منطقی نرسیده‌اند که در مسئله فلسطین، حامی اصلی آن، ایران است و این تأثیر را در نظام بین‌الملل داشته است.

طوفان الاقصی و عملیات فیزیکی وعده صادق

خانلی‌زاده می‌گوید: اگر طوفان الاقصی نبود، چنین مراسم‌هایی برای رئیس جمهور شهید ما در سازمان‌های بین‌المللی برگزار
نمی‌شد. اگر طوفان الاقصی نبود، امکان عملیات فیزیکی وعده صادق برای ایران وجود نداشت. بنابراین به همین سبب است که واکنش نظامی ایران به اسرائیل با استقبال و همراهی رو برو شده است.

افکار عمومی جهان حتی مقامات سیاسی عموم جهان، به دلیل واکنش‌های افکار عمومی نتوانستند به ماجرای عملیات وعده صادق واکنش جدی نشان بدهندچرا که افسانه حق دفاع از خود اسرائیل فرو ریخته است . درواقع طوفان الاقصی دیپلماسی عمومی شبکه مقاومت برای زمینه سازی حمله نظامی ایران به اسرائیل بود.

تمدن نوین اسلامی؛ از عملیات طوفان الاقصی

رضا ملکی، رئیس مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هم به  فعالیت‌های علمی و پژوهشی در رابطه با موضوع تمدن سازی و ترسیم تمدن نوین اسلامی در شرایط گذار کنونی که نظم نوین در منطقه خاورمیانه است، اشاره کرد و آن را توضیح داد.

وی در ادامه، با بر شمردن مؤلفه‌های اصلی جریان تمدنی جدید با عنوان تمدن نوین اسلامی، از عملیات طوفان الاقصی و پدیده مقاومت به عنوان فاکتورهای اصلی حرکت به سمت جریان نظم نوین پیش رو در منطقه‌ای نام برد.

ملکی با توضیحات بیشتر در خصوص ظرفیت گسترده منظومه مقاومت در جریان نظم نوین ایجاد شده بر نقش راهبردی جمهوری اسلامی ایران بعنوان مهمترین کنش‌گر فعال در جریان تشکیل و تکوین این این نظم تأکید کرد.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیان بخشی از بیانات رهبری معظم انقلاب اسلامی با عنوان چرخش تاریخ و جایگاه ویژه جمهوری اسلامی ایران در این شرایط به نقش مهم اجماع سازی و توجه به ظرفیت‌های گسترده فرهنگی کشورمان در فرآیند اشاره کرد.

مهمترین هدف آمریکا در منطقه خاورمیانه تضمین امنیت اسرائیل بوده است

غلامرضا کرمی، مدیر گروه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی به موضوع تغییر نقش ایالات متحده در خاورمیانه پس از طوفان الاقصی اشاره کرد و در این باره گفت: با نگاه به اسناد آمریکا متوجه خواهید شد در طول دو سه دهه گذشته مهمترین هدف آمریکا در منطقه خاورمیانه، تضمین امنیت اسرائیل بوده است. هدف دیگر مخالفت با اسلام سیاسی است که نماد آن انقلاب اسلامی است. یعنی از زمان پیروزی انقلاب اسلامی نهایت تلاش آمریکایی‌ها این بوده که در صورت امکان نظام جمهوری اسلامی دچار فروپاشی شود و اگر این نتیجه حاصل نشود، سعی خواهند کرد از نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه و در حوزه جهان اسلام جلوگیری کنند.

وی ابراز کرد: امروز با یک منبع الهام بخش با نام مقاومت اسلامی مواجهه شده اند که  بسیار قدرتمند تر از دهه‌های گذشته است. لذا آمریکایی‌‌ها مجبور شدند به نوعی با این واقعیت کنار بیایند و  به تعامل کردن و به رسمیت شناختن آن قدرت روی آورند.

کرمی پیشبرد فرآیند صلح خاورمیانه را هدف سوم آمریکایی‌ها در منطقه خاورمیانه  عنوان کرد و دراین باره گفت: هدف بعدی توازن سازی هستی در مقابل هسته‌ای شدن ایران است. در واقع از سال 1382 که پرونده هسته‌ای ایران فاش و در سطح منطقه بین‌المللی پیگیری شد، فرض آمریکایی‌ها بر این بوده که ایران به دنبال دستیابی به صلاح هسته‌ای است، پس باید اقداماتی انجام دهیم تا مبادا دولتی در منطقه خاورمیانه این پتانسیل و ظرفیت را بدست آورد که در مقابل رژیم صهیونیستی بتواند توازن هسته‌ای ایجاد کند.

هدف حذف آمریکایی‌ها در منطقه خاورمیانه

وی ادامه داد: اما هدف جمهوی اسلامی ایران این است که آمریکایی‌ها در منطقه خاورمیانه  حضور نداشته باشند و به دنبال آن هر اقدام ایران، تضعیف حضور آمریکایی‌ها در منطقه است. امروز شرایط ایران به گونه‌ای شده است که آن را به عنوان قدرت نظم‌ساز منطقه خاورمیانه می‌شناسند. بنابراین مهمترین مسئله با توجه به جایگاه امروز ما در جهان، این است که ظرفیت‌های علمی خود را تقویت کنیم و در این زمینه اتاق فکرها و اندیشکده‌های مختلف شکل بگیرد.

کرمی یادآور شد: براین اساس باید ظرفیت تصمیم سازی را در درون کشور افزایش دهیم تا بتوانیم در مواقعی که در شرایط اضطرار قرار می‌گیریم بتوانیم مسائل و مشکلات خود را حل کنیم. ما مسئله اقتصادی و مشکل معیشت مردم را داریم، بنابراین مسئله سیاست خارجی ما باید در جهت معیشت مردم  تنظیم شود.

وی اظهار داشت: ما امروز با یک ایران قوی و قدرتمند مواجهه هستیم که با محور مقاومت در سطح منطقه خاورمیانه در مقابل آمریکای ابر قدرت با ظرفیت‌های نظامی و اقتصادی گسترده که می‌تواند فشارهایی را برروی ایران بر مبنای اهدافی که غنی کرده داشته باشد، نقش آفرینی می‌کند. خوشبختانه در پرتو عملیات طوفان الاقصی شرایط به گونه‌ای جلو می‌رود که خاورمیانه به سمت کاهش دخالت قدرت‌های خارجی و تضعیف آمریکا حرکت کرده و این یک فرصت است.  

مدیر گروه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی عنوان کرد: لذا اگر امروز در دانشگاه‌های آمریکا و اروپایی و در افکار عموم جهان، مسئله فلسطین مسئله جدی و اول تلقی شده است، به دلیل نوع برنامه‌ریزی است که انجام گرفته. یعنی به گونه‌ای پنهانی عملیات را طراحی کردند که در موقع تأثیرگذاری خودش بتواند جریان تحولات در منطقه خاورمیانه را تحت تأثیر قرار دهد.

وی تصریح کرد: بسیاری پیش بینی می‌کردند اگر حمله نظامی به غزه صورت بگیرد، جمهوری اسلامی وارد مقابله نظامی با اسرائیل یا جریانات دیگر خاورمینانه خواهد شد، ولی اینگونه نبود و  جمهوی اسلامی از ابتدا اعلام کرد هیچ نقشی در این عملیات نداشته است.

کرمی به حادثه کنسولگری ایران اشاره کرد و در این باره گفت: حادثه طوفان الاقصی و بحث حمله به کنسولگری ایران در 13 فروردین و حمله پهبادی و موشکی ایران در 26 فروردین در عملیات وعده صادق، عملیات‌هایی بودند که بر روی نوع کنشگری جمهوری اسلامی ایران در منطقه خاورمیانه و نوع کنشگری ایالات متحده آمریکا در منطقه تاثیرگذار بود اما بزرگترین بازنده این دو تحول بزرگ تا به امروز، اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها هستند و این به عنوان یک قدرت ویژه بازدارنده برای جمهوری اسلامی و برای محور مقاومت در نظر گرفته شده است.

وی تأکید کرد: تأثیراتی که در کشورهای مختلف غربی شاهد هستیم و نوع حمایتی که از فلسطین صورت می‌گیرد و جایگاه فلسطین در درون نهادهای چند جانبه بین‌المللی، همه در پرتو نوع نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران در محور مقاومت است.

کرمی افزود: بنابراین باید از این موقعیت  به خوبی استفاده کنیم به ویژه در داخل. همچنین، در درون کشور ظرفیت‌سازی‌هایی برای جایگاه و اقتداری که جمهوری اسلامی در منطقه خاورمینانه پیدا کرده، انجام گیرد تا بتواند در سطح منطقه و حتی فراتر از منطقه به صورت نهادمند گسترش دهد. اگر این رویه به خوبی ادامه یابد، طبیعتا در مدت زمان کوتاهی شاهد یک انسجام و هماهنگی بین قدرت‌های منطقه‌ای در درون خاورمینانه برای خروج نیروی‌های خارجی از منطقه خواهیم بود. انشاالله مسئله فلسطین در سطح جهانی قرار گیرد تا آن را به جایگاه اصلی و واقعی خود برگردانیم.

مسئله فلسطین یکی از ارکان مهم انقلاب اسلامی ایران است

ناصر ابوشریف، نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران در این نشست، بیان داشت: مسئله فلسطین برای جمهوری اسلامی ایران یک مسئله اساسی و محوری و یکی از ارکان مهم انقلاب اسلامی ایران است.

وی اظهار داشت: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، تا به امروز، فلسطین به عنوان مسئله اصلی برای جمهوری اسلامی ایران و تمام مؤسسات و نهادهای آن بوده و خواهد بود. مسئله فلسطین پرونده‌ای است که می‌تواند هر لحظه روی میز تمام سیاستمداران جهان قرار بگیرد.

نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران افزود: از زمانی که انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید، مسئله فلسطین یک محور اساسی در سطوح مختلف انسانی، اخلاق دینی یکی از سطوح ثابت برای انقلاب بوده است. به ویژه در سطوح سیاسی و راهبردی. 

ابوشریف ادامه داد: مسئله فلسطین، مسئله نفوذ است و برای جمهوری اسلامی ایران یک مسیری نفوذ در منطقه است و بدون این مسئله، ایران نمی تواند نفوذی در منطقه داشته باشد. چرا که هر کشوری که بخواهد در منطقه نفوذ داشته باشد، باید مسئله فلسطین را در الویت سیاست خود قرار بدهد.

وی افزود: ایران به عنوان کشوری که در طول تاریخ همیشه یک قدرت منطقه‌ای و جهانی بوده، به نظر باید همچنان مسئله فلسطین را در راس الویت های خود به عنوان یک مسئله محوری و واقعی قرار بدهد. ما در فلسطین جمهوری اسلامی ایران را همیشه  حامی اساسی خود در مقابله با رژیم صهیونیستی می دانستیم.

ناصر ابوشریف به مؤلفه‌های پیروزی یک انقلاب اشاره کرد و گفت: هر انقلابی که بخواهد بدون کمک به پیروزی برسد، باید دارای سه مؤلفه باشد. مشروعیت. خواستگاه مردمی و کمک. ما خواستگاه مردمی را داریم، اما مشروعیت و حمایت خارجی را از سوی جمهوری اسلامی بدست آورده‌ایم. اگر هر انقلابی این سه مؤلفه را نداشته باشد به عنوان یک گروه تروریستی بی ارزش و بدون محور باقی خواهد ماند. اما خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران به ویژه در سال‌های گذشته هم به ما مشروعیت داد و کمک کرد و این دیدگاه موجب شد ما بتوانیم به مقاومت خودمان ادامه بدهیم.

طوفان الاقصی و مشروعیت بخشیدن

نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران به مسئله طوفان الاقصی اشاره کرد و گفت: درباره مسئله طوفان الاقصی باید بگویم از ابتدای این اتفاق مقام معظم رهبری، حمایت کامل خودشان را از این عملیات اعلام کردند. جمهوری اسلامی ایران هم از همان ابتدا کار مشروعیتی را به جنبش‌های مقاومت داد به ویژه در زمینه این عملیات. آن هم در زمانی که خیلی‌ها در سطوح جهانی در تلاش بودند این مشروعیت را از این عملیات بگیرند و آن را نامشروع و غیر قانونی جلوه دهند اما تنها کشوری که از همان لحظه اول به ما مشروعیت داد و از اهداف ما حمایت کرد، جمهوری اسلامی ایران بود و این اتفاق از بالاترین سطح سیاسی و سطح دینی یعنی بیت رهبری شکل گرفت.

مردم فلسطین صاحبان واقعی این سرزمین هستند

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا، نبرد طوفان الاقصی را، نبرد خود می‌دانست و در این زمینه بدون آنکه در امور ما دخالتی داشته باشد، کمک بسیاری کرد. باید بگویم مقام معظم رهبری، رئیس جمهور شهید و شهید امیرعبدالهیان، نقش بسیاری در زمینه حمایت از مردم فلسطین داشتند. ایران حتی در نهادهای بین‌المللی حمایت‌های خود را اعلام داشت.

نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران تأکید کرد: یکی دیگر از کارهای ایران علاوه بر مسئله حمایت از مردم فلسطین، محکوم کردن غرب و رژیم صهیونیستی در محافل بین‌المللی بود. همچنین نوع دیدگاه مردم را نسبت به مسئله فلسطین و اسرائیل تغییر داد. جمهوری اسلامی ایران به دنیا ثابت کردم مردم فلسطین صاحبان واقعی این سرزمین هستند.

وی در ادامه سخنانش، افزود: نکته دیگر خدمت ایران به خود بوده است. ایران در 45 سال گذشته همیشه متهم به حمایت از گروه‌های تروریستی بوده است اما طوفان الاقصی این مسئله را کاملا تغییر داد و به همه ثابت کرد، ایران از مقاومت‌های آزادی بخش ملی حمایت می‌کند.

مؤلفه الهام بخشی؛ هسته مرکزی مقاومت

ابراهیم متقی، رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران هم در این نشست، بیان داشت:  مقاومت مانند عرق ماهیت تراکمی دارد و مرحله به مرحله شکل می‌گیرد و موجب بدست آوردن تجارب متعدد می‌شود و می‌تواند به صورت تدریجی موقعیت خود را در افکار عمومی تثبیت کند. از نگاه من آنچه که مربوط به اندیشه مقاومت در محیط پیرامومی و اندیشه انقلاب اسلامی است، مهمترین مؤلفه الهام بخشی است. الهام بخشی در فضای اجتماعی بازتولید می‌شود و تبدیل به نیرو و قدرت می‌گردد.

وی افزود: مؤلفه الهام بخشی، هسته مرکزی مقاومت است. دو چیز جبهه مقاومت و عرصه آزادی فلسطین را با شوک رو به جلو همراه کرد؛ طوفان الاقصی که مبتنی بر پیوند اندیشه و اراده و ابزار مبتنی بر استفاده از فضای غاقل گیری بوده است. نکته دیگر عملیاتی که ایران در وعده صادق نشان داد.

متقی عنوان کرد: ایران بیان کرد قابلیت و اراده اش در ارتباط با بازدارندگی و اثر بخشی منطقه ای متکی بر قالب‌های هنجاری الهام بخش و متکی بر شکل بندی‌های ساختاری است که از دورن آن با سرعتی سخت خارج می‌شود.   

حسین روزبه، معاون توسعه روابط فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و استاد دانشگاه نیز در این نشست، اظهار داشت: مسئله دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران را در مقطع آغاز عملیات  طوفان الاقصی و ماجرای کنسلوگری ایران در دمشق ذیل این محور می‌شود، تحلیل کرد. حرکت از ایده به رویداد و در مرحله بعد تثبیت رویدادها در قالب یک جنبش اجتماعی.

وی اضافه کرد: نقطه تقویت کننده مسئله دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران حمله هدفمند رژیم اشغالگر قدس به ساختمان کنسولگری ایران بود و هدفش توقف جریان های اجتماعی برخاسته. به نظر می‌رسد دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران بعد از وعده صادق توانست تمامی مؤلفه‌های اقتدار خود را به رژیم ترسیم کند.

روزبه یادآور شد: بعد از عملیات وعده صادق، دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران حرکت خود را بر مبنای تثبیت اقتدار پایه‌گذاری کرد. اقتداری که در حوزه نظامی تثبیت شده بود، لذا این ثبیت اقتدار عملیات وعده صادق، محور بعدی جمهوری اسلامی بود و سعی شد با نقدهای دیپلماتیک این تثبیت اتفاق بیافتد.

معاون توسعه روابط فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: بعد از این اتفاق، نامه رهبر معظم انقلاب به جنبش دانشجویی عدالت خواه در آمریکا، تثبیت‌کننده این اقتدار بود. لذا این جریان‌های اجتماعی شده به میدان آمده نقطه ممیزی است که دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران می‌تواند از آن بهره ببرد.

این استاد دانشگاه در پایان سخنانش، تأکید کرد: طبیعتا برای اینکه این جریان اجتماعی شده دوباره به مرحله قبل برنگردد دستگاه‌های مسئول در عرصه دیپلماسی از جمله سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی می‌توانند در این زمینه تدابیر هوشمندانه‌ای داشته باشند.

انتهای پیام/

نظر شما