شناسهٔ خبر: 67374281 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

اقداماتِ‌ پیشگیری سطح‌ چهار در نظام‌سلامت اعمال می‌شود

معاون پیشگیری و خدمات پایه سلامت سازمان بیمه سلامت ایران گفت: پیشگیری سطح چهار به عنوان یکی از ارکان اصلی پیشگیری در نظام سلامت تا دو سال آینده به بالاترین سطح توجه خواهد رسید.

صاحب‌خبر -

فرشید عابدی افزود: سازمان بیمه سلامت ایران به عنوان یکی از بزرگترین سازمان‌های بیمه‌گر پایه سلامت، مأموریت دارد با اتخاذ راهبردهای پیشگیرانه  و ساز و کار کاهش مخاطرات مالی در قبال هزینه‌های سلامت و ارتقا سلامت بیمه‌شدگان را فراهم نماید. در این راستا طی سال های ۱۴۰۳ تا ۱۴۰۵، اقدامات اساسی را در حوزه پیشگیری سطح چهار در نظام سلامت اعمال می‌کند.
معاون پیشگیری و خدمات پایه سلامت سازمان بیمه سلامت ایران ادامه داد: به پاسداشت اصول و ارزش‌های انسانی و اخلاقی، سازمان بیمه سلامت ایران در اتخاذ و اجرای راهبردهای پیشگیرانه بر ارزش‌های قانون‌مداری، اخلاق‌مداری، دانش‌محوری، عدالت‌محوری، سلامت‌محوری، خلاقیت‌ و نوآوری، شفافیت و پاسخگوئی، هوشمندی و آینده‌نگری و حفظ و رعایت کرامت انسانی تاکید دارد.
وی با اشاره به موضوعات راهبردی بیمه سلامت در پیشگیری سطح چهار تصریح کرد: از جمله موارد مهم و مرتبط با پیشگیری سطح چهار می توان به کاهش میزان مواجهه با سیستم خدمات پزشکی، کاهش سطح مواجهه با ارائه خدمات و پیشگیری از آسیب‌های ناشی از خدمات اشاره کرد در واقع پیشگیری سطح چهار، پیشگیری از همه اقدامات تشخیصی درمانی است که منجر به ضرر و زیان بیمار می شود.
عابدی در خصوص اسناد بالادستی در موضوع پیشگیری اظهار داشت: توجه به پیشگیری در سند چشم انداز، سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری، قانون برنامه هفتم پیشرفت و اساسنامه سازمان بیمه سلامت کاملا مشخص است که با استقرار کامل پزشکی‌خانواده در سطح جامع، فرصت خوبی برای گسترش پیشگیری فراهم می‌شود.
 معاون پیشگیری و خدمات پایه سلامت سازمان بیمه سلامت ایران گفت: مشکلات اصلی در پیاده سازی پیشگیری سطح چهار، مقاومت بخشی از بیمه شدگان سازمان، مقاومت بخشی از مراکز طرف قرار داد سازمان، اجرائی نشدن راهنماهای بالینی، نبود ساز و کار و مجوز پرداخت‌های تشویقی و کمبود ساز و کار نظارتی بر عملکرد مراکز ارائه دهنده خدمات تشخیصی درمانی می‌باشد.

نظر شما