شناسهٔ خبر: 67373792 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال‌وبختیاری:

۱۷۳ هزار هکتار کانون مولد گردوغبار در چهارمحال‌وبختیاری وجود دارد

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال‌وبختیاری از وجود ۱۷۳ هزار هکتار کانون مولد گردوغبار در چهارمحال‌وبختیاری خبر داد.

صاحب‌خبر -

سعید یوسف‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در چهارمحال‌وبختیاری اظهار کرد: بیشتر در اوایل فصل پاییز و انتهای فصل تابستان با پدیده گردوغبار و منشأهای داخل استان مواجه هستیم که علت آن وزش باد شدید، خشکی زمین و شخم زدن زمین‌های کشاورزی است.

وی افزود: چندین اتفاق موجب شده است که کانون‌های گردوغبار در استان ایجاد شود؛ برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی دشت‌های استان، تغییر کاربری مرغزار شهرکرد و از بین بردن تالاب خانمیرزا برای گسترش زمین‌های کشاورزی از جمله عللی است که موجب ایجاد کانون‌های گردوغبار در استان شده است.

۱۷۳۰۰۰ هکتار کانون مولد گردوغبار در چهارمحال‌وبختیاری وجود دارد

دشت خانمیرزا یکی از عمده کانون‌های مولد گردوغبار در چهارمحال‌وبختیاری

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال‌وبختیاری با بیان این‌که در کل استان ۱۷۳ هزار هکتار کانون مولد گردوغبار وجود دارد، اضافه کرد: برداشت بی‌رویه آب در دشت خانمیرزا موجب نابودی تالاب خانمیرزا شد و در حال حاضر در این دشت با بالاترین فرونشست زمین مواجه هستیم، فرونشست زمین در این دشت سالانه ۹.۷ سانتی‌گراد و بسیار نگران‌کننده است، چرا که این دشت با وسعت ۲۷ هزار هکتار یکی از عمده کانون‌های مولد گردوغبار در استان نیز است.

یوسف‌پور ادامه داد: ضریب شوری آب در این دشت بسیار بالا رفته است و ممکن است در سال‌های آینده، زمین‌های کشاورزی دیگر قابل کشت نباشند.

وی تصریح کرد: اراضی باقی‌مانده تالاب خانمیرزا را می‌شود با انتقال روان‌آب‌ها، چشمه‌های موجود و انتقال آب از رودخانه کره بس احیا کرد و احیای این تالاب موجب می‌شود یکی از عمده‌کانون‌های مولد گردوغبار استان از بین برود، همچنین احیای تالاب خانمیرزا می‌تواند موجب رونق گردشگری و سفره‌های زیرزمینی شود.

۱۷۳۰۰۰ هکتار کانون مولد گردوغبار در چهارمحال‌وبختیاری وجود دارد

احیای تالاب خانمیرزا در کم‌تر از سه سال

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال‌وبختیاری با بیان اینکه تجربه احیای تالاب گندمان برای احیای تالاب خانمیرزا پیش روی ما قرار دارد، گفت: آثار احیای تالاب گندمان در منطقه بسیار مشهود است، این را هم جوامع محلی و هم متخصصان تأیید می‌کنند، امروز تالاب گندمان یکی زیست‌گاه مهم تالابی در خاورمیانه است و از لحاظ گردشگری و تلطیف آب و هوا اثرات زیادی داشته است.

یوسف‌پور افزود: زمینه تالاب خانمیرزا وجود دارد و نیازمند توجه افراد محلی و مسئولان است که می‌شود با یک برنامه حساب شده طی کمتر از سه سال این تالاب را احیا کرد.

وی عنوان کرد: ایجاد پوشش گیاهی حاشیه کمربندی جنوب شهرکرد می‌تواند در کنترل ورود گردوغبار به این شهر کمک کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به استخراج معادن در مناطق چهارگانه حفاظت شده استان تاکید کرد: کنترل نشدن توسعه صنعتی در دشت بروجن و سفیددشت علاوه بر کانون‌های مولد گردوغبار، موجب آلودگی‌ها صنعتی نیز خواهد شد.

نظر شما