شناسهٔ خبر: 67373696 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کنشگران سیاسی موتورهای محرکه برگزاری یک انتخابات پرشور

ایلام - ایرنا - ستادهای تبلیغاتی نامزدها و مطالب منتشره در فضای مجازی نقش مهمی در ایجاد شور انتخابات بر عهده دارند و هواداران هر نامزد سعی کرده‌اند تا بیشترین جلب اقبال افکار عمومی را به سمت نامزد مورد نشر خود داشته باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، انتخابات همواره یکی از مهم‌ترین فرایندهای سیاسی کشور محسوب می‌شود و اکنون که در آستانه چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری قرار داریم، تکاپو برای برگزاری یک همه‌پرسی پرشور و گسترده در جای جای استان ایلام، همپای دیگر مناطق ایران اسلامی در حال افزایش است تا در هشتم تیرماه، حماسه‌ای دیگر از شکوه حضور حداکثری مردم ایران اسلامی خلق شود.

در این میان فعالان سیاسی و مسئولان ستادهای تبلیغات نامزدها وظیفه خطیرتری دارند چرا که بار اصلی ایجاد انگیزه در بین مردم، معرفی هرچه بیشتر و بهتر نامزدها، تشریح برنامه‌های آنان و به ویژه تلاش برای افزایش مشارکت واجدان شرایط رأی بر عهده فعالان سیاسی احزاب و مسئولان ستادهای انتخابات است.

احزاب سیاسی در بزنگاه‌های حساس سیاسی نظیر انتخابات همواره کارکرد خود را نشان داده‌اند و در آخرین آوردگاه سیاسی، یعنی ۱۱ اسفندماه همزمان با برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، این حضور احزاب و گروه‌های سیاسی پُر رنگ بود، اما کمتر از ۲ روز دیگر، چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پی شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهان در حادثه سقوط بالگرد برگزار می‌شود، از زمان ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری و بعد از آن اعلام نامزدهای تائید صلاحیت شده، شاهد حضور و فعالیت پُررنگ‌تری از احزاب و گروه‌های سیاسی بوده‌ایم.

فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و فضاهای حقیقی، جلسات و همایش‌ها و اجتماع هواداران در شهرها و مراکز استان‌های مختلف کشور با حضور افراد و چهره‌های شاخص احزاب، گروه ها و سلایق سیاسی در حمایت از نامزدهای مورد نظر خود، محل تکاپو و تلاش ها این گروه‌ها و احزاب برای جلب آرای مردمی به سمت و سوی انتخاب مورد نظرشان از میان ۶ گزینه چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است.

جریان‌های اصلی کشور شامل اصولگرایی و اصلاح طلبی و زیرشاخه‌های این ۲ گرایش سیاسی، هرکدام از نامزدهای ریاست جمهوری خود حمایت می‌کنند و هر طیف برای جلب نظر بیشتر افکار عمومی به طرق مختلف در تلاش است.

در استان ایلام هرچند در انتخابات مجلس شورای اسلامی و شورای شهر و روستا، این رویداد ملی بیشتر حول محور ایل و قبیله می‌چرخد اما در انتخابات کلان ریاست جمهوری، گرایش‌های سیاسی و حزبی حرف اول را می‌زند و احزاب نمود پررنگ‌تری دارند.

احزاب سیاسی فارغ از اختلافات حزبی و فکری، در حضور گسترده مردم در انتخابات همسو هستند و حرف مشترک تمام احزاب سیاسی برگزاری یک انتخابات پرشور با مشارکت انبوه و حداکثری مردم است.

برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به ترتیب حروف الفبا «مسعود پزشکیان،مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و محمد باقر قالیباف» ۶ نامزدی هستند که در بین افراد ثبت نام شده توسط شورای نگهبان احراز صلاحیت شده و با هم به رقابت می پردازند.

ستاد تبلیغات انتخاباتی این نامزدها با معرفی رؤسای ستادها، در نقاط مختلف استان ایلام شروع به فعالیت کرد و این ستادها در کنار تبلیغ برای نامزد خود سعی در اقناع و جلب نطر مردم برای مشارکت در انتخابات و نامزد مورد نظر خود در انتخابات دارند.

خبرنگار خبرگزاری ایرنا در راستای رسالت و وظیفه خبری خود در موضوع مهم انتخابات با سه تن از مسئولان ستادهای انتخابات ریاست جمهوری در خصوص اهمیت حضور گسترده مردم در انتخابات گفت و گوی کوتاه انجام داده است:

* مسعود پزشکیان یکی از نامزدهایی است که برای تصدی پست ریاست قوه مجریه مورد تائید صلاحیت شورای نگهبان قرار گرفته است.

در سوابق وی حضور در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و حضور در چندین دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی دیده می شود.

فعال سیاسی و دبیر ستاد تبلیغات مسعود پزشکیان در ایلام گفت: جوامع دارای دموکراسی احزاب سیاسی و عامه مردم نقش مهمی در مسائل مهم نظیر شرکت در انتخابات دارند و جمهوری اسلامی ایران که حکومت مبتنی بر پشتوانه مردمی است نیز از این قاعده مهم مستثنی نیست.

"افشین کریمی" افزود: میزان بالای مشارکت مردم در انتخابات قدرت چانه‌زنی و اقتدار ایران اسلامی در سطح منطفه و بین‌الملل را برای مسائل مهم‌ افزایش می‌دهد و بیانگر حمایت عامه مردم از نظام است.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه برای انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری از گرایش‌ها و جریان‌های فکری و سیاسی مختلف تائید صلاحیت شده‌اند، دست مردم و احزاب برای حمایت از نامزدهای موافق با خط فکری شان باز شده است.

کریمی اضافه کرد: فعالیت‌های جدی مسئولان جریان‌های فکری و فعالان و نخبگان سیاسی، اُمنای جامعه نقش تاثیرگذاری در افزایش گرایش مردم برای مشارکت در انتخابات دارد.

این فعال سیاسی یادآور شد: باتوجه به مطرح شدن مباحث چالشی در مناظره‌ها و میزگردهای تخصصی تلوزیونی، اعلام برنامه‌ها و نظرات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، و حضور آنان و چهره‌های شاخص هوادار در بین اجتماعات مردمی و مراکز دانشگاهی، مردم شناخت بیشتری از نامزدهای ریاست جمهوری پیدا کرده‌اند.

وی گفت: آنچه که از شواهد و قرائن موجود در سطح جامعه هویدا است، انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم نسبت به انتخابات اسفندماه از استقبال و مشارکت بیشتری برخوردار باشد.

*سعید جلیلی دیگر نامزد انتخاباتی ریاست جمهوری است که در سابقه کاری وی می‌توان دبیر شورای عالی امنیت ملی، معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه و رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران را مشاهده کرد.

رئیس ستاد تبلیغاتی سعید جلیلی در ایلام در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: امروز نگاه بیشتر دنیا به سرنوشت انتخابات ایران و میزان مشارکت مردم کشور ما است.

"حیدر علوی فیلی" افزود: ایران به اذعان اندیشمندان ام القرای جهان اسلام است و میزان مشارکت مردم ایران و اینکه به چه کسی رای می‌دهند، بسیار مهم است.

وی یادآور شد: رئیس جمهور منتخب از هر طیفی که باشد باید عمل گرایی، تداوم خدمات شهید جمهور، مردمی بودن و صداقت در گفتار و عمل را مد نظر داشته باشد.

علوی فیلی اضافه کرد: میزان مشارکت بالای مردم در انتخابات دشمنان این آب و خاک را مایوس می‌کند و اقتدار داخلی و خارجی ایران اسلامی را افزایش می دهد.

وی ادامه داد: در کنار مشارکت حداکثری، انتخاب یک نامزد اصلح و همسو با گفتمان انقلاب اسلامی نیز در اعتلای نظام جمهوری اسلامی اهمیت زیادی دارد.

* محمدباقر قالیباف یکی دیکر از نامزدهای تایید صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری است که در سوابق وی نیز حضور در شهرداری تهران بزرگ، نمایندگی و ریاست مجلس شورای اسلامی دیده‌ می‌شود.

رئیس ستاد تبلیغاتی محمدباقر قالیباف هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: کشور ما در مقطع کنونی، نیازمند یک تیم قدرتمند در قوه مجریه است که مطالبات مردم و به ویژه جوانان را پیگیری و مرتفع کند.

"نصرت اله حیدری زرنه" ادامه داد: در انتخابات امسال نیز هر ۲ طیف اصلاحات و اصولگرایی نامزد دارند و این موضوع بر شور و حال انتخابات و ستادهای تبلیغات افزوده است.

وی افزود: برگزاری مناظرات و میزگردهای تخصصی، نشست‌های احزاب با نخبگان، نشست‌های تخصصی در اماکن مهمی چون دانشگاه‌ها با حضور نمایندگان نامزدها یا سران احزاب و استفاده از ظرفیت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در افزایش شور انتخاباتی در بین عامه‌ مردم دخیل است.

حیدری زرنه یادآور شد: کنشگران سیاسی موتور محرکه اصلی انتخابات در ترغیب و تشویق مردم برای حضور گسترده در انتخابات هستتد و آنها بار اصلی برگزاری یک انتخابات پرشور با مشارکت بالا را بردوش دارند.

وی تاکید کرد: دوران آزمون و خطا در کشور ما به سر آمده است و مردم با بررسی پیشینه، سوابق کاری و برنامه‌های نامزدها و همچنین مشورت با صاحب نظران سیاسی فرد مورد نظر خود را انتخاب می کنند.

(امکان برقراری ارتباط با مسئولان ستادهای دیگر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در ایلام میسر نشد).

۶۳۳ شعبه آماده اخذ رای در ایلام از واجدان شرایط

به گزارش ایرنا، چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سطح ۶۳۳ شعبه اخذ رأی شامل ۱۸۷ شعبه سیار و ۴۴۶ شعبه ثابت در هشتم تیرماه همزمان با سراسر ایران در استان ایلام نیز برگزار می شود.

۳۴۴ شعبه در مناطق شهری و ۲۸۹ شعبه در مناطق روستایی در هشتم تیرماه میزبان حضور باشکوه مردم استان در پای صندوق‌های رأی است و در هر فرمانداری و بخشداری مستقل سطح استان یک هیئت اجرایی شامل ۱۳ نفر تشکیل شده است.

هر هیئت اجرایی در استان مشتمل بر ۹ نفر معتمد مردمی از اقشار مختلف و چهار عضو اداری است و عضوهای اداری هیئت‌های اجرایی شامل فرماندار و بخشدار در مرکز شهرستان و بخش‌های مستقل، نماینده دادستانی، نماینده دادگستری و نماینده ثبت احوال است.

در استان ایلام ۳۰ هیئت اجرایی در ۳۰ حوره انتخابیه وظیفه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را در سطح شهرها و بخش‌های مستقل استان شامل (۱۲ شهرستان و ۱۸ بخش) بر عهده دارند.

انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در پی حادثه سقوط بالگرد حامل آیت الله سید ابراهیم رئیسی در ۳۰ اردیبهشت ماه و شهادت وی و همراهانش برگزار می شود.

شهید آیت الله رئیسی خرداد سال ۱۴۰۰ منتخب مردم در قوه مجریه شد.

بالگرد حامل شهید "آیت الله سید ابراهیم رئیسی" و همراهان وی، "حسین امیرعبدالهیان" وزیر امور خارجه، "آیت‌الله سید محمدعلی آل هاشم" نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز، "مالک رحمتی" استاندار آذربایجان شرقی، سردار" سید مهدی موسوی" فرمانده و سرتیم یگان حفاظت ریاست جمهوری، تیم پروازی آشیانه ارتش شامل سرتیپ دوم خلبان سید ناصر مصطفوی، سرتیپ دوم خلبان محسن دریانوش و سرهنگ دوم بهروز قدیمی خدمه کادر پرواز روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه پس از افتتاح سد مرزی «قیز قلعه‌سی» در مسیر افتتاح پروژه «ارتقای کیفیت پالایشگاه تبریز» در منطقه ورزقان دچار سانحه سقوط شد و تمام سرنشینان این بالگرد در شب ولادت امام رضا(ع)، در راه خدمت به ملت به درجه رفیع شهادت، نائل آمدند.

پیکر پاک شهید جمهور، پس از تشییع باشکوه در استان های آذربایجان شرقی، تهران، قم، خراسان جنوبی و خراسان رضوی در حرم مطهر امام رضا(ع) به خاک سپرده شد.

شهادت آیت‌الله رئیسی، منجر به برگزاری زودهنگام انتخابات ریاست جمهوری شد و تا زمان حکم تنفیذ و استقرار رسمی دولت جدید، معاون اول رئیس جمهور سرپرستی قوه مجریه را بر عهده دارد.

نظر شما