شناسهٔ خبر: 67373626 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تحویل ندادن کارنامه به مادران ممنوع است

مدیرکل حقوقی و قضائی وزارت آموزش و پرورش گفت: دانش‌آموزان دختر از ۹ سالگی و پسران از ۱۵ سالگی حق دریافت کارنامه خود را دارند.

صاحب‌خبر -

با پایان امتحانات خرداد مدارس و شروع تابستان یکی از مسائل دریافت کارنامه عملکرد دانش آموزان است. اخیرا مسائلی پیرامون دریافت کارنامه توسط مادران به دغدغه‌ برخی تبدیل شده بود؛ چرا که ظاهرا برخی مدارس از ارائه کارنامه به مادر خودداری کرده و اعلام کرده اند فقط به پدر دانش آموز تحویل داده می شود.

در همین راستا محمدحسین کفراشی، مدیرکل وقت ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش گفته بود که هیچ ممنوعیتی برای گرفتن کارنامه توسط مادر وجود ندارد و همواره اعلام شده است اولیای دانش آموز که شامل پدر و مادر و همچنین قیم قانونی می شوند٬ می‌توانند مدارک تحصیلی اعم از کارنامه و پرونده تحصیلی دانش آموز را دریافت کنند.

اخیرا نیز در فضای مجازی مطلبی منتشر شد مبنی بر این که برخی از مدارس به مادران کارنامه نمی دهند و همین امر باعث نگرانی مادران شد.

در همین خصوص امید رضاوند، مدرس دانشگاه و مدیرکل حقوقی و قضائی وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: مبتنی بر رای وحدت رویه اصداری از هیئت عمومی دیوان عالی کشور( سال ۱۳۶۴) کودکان دختر با رسیدن به ۹ سال و پسران به ۱۵ سال، حق دخل و تصرف  در تمام امور غیرمالی خود را داشته و با عنایت به این مهم که دریافت پرونده تحصیلی یک امر غیر مالی است؛ بنابراین دانش‌آموز دختر ۹ ساله و پسر ۱۵ ساله می‌تواند پرونده تحصیلی خود را بدون نیاز به همراهی یا دخالت پدر و مادر تحویل گیرد.

مدیرکل حقوقی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اما در خصوص کودکانی که به سن ۹ و ۱۵ نرسیده‌اند، علی‌رغم نظر برخی حقوقدانان و اساتید محترم که تحصیل و حتی  امور شکلی مرتبط با تحصیل کودک را نیز صرفا تحت ولایت پدر امکانپذیر می‌دانند و لفظ ولی به کار رفته در ماده ۱۵۷ آیین نامه اجرایی مدارس را نیز  به معنای پدر و ولایت پدر می‌دانند (نه مفرد کلمه اولیاء و شامل هر دوی پدر و مادر)  امر تحصیل کودک و به ویژه  امور شکلی وابسته و مرتبط با تحصیل ( از جمله گرفتن کارنامه و پرونده تحصیلی و...) متاثر از وضعیت حضانت کودک بوده و با امعان نظر به ماده ۱۱۷۲ قانون مدنی و البته مستفاد از ماده ۱۱۶۸ قانون مدنی که صراحتا نگهداری اطفال را هم حق ابوین می‌داند و هم تکلیف پدر و مادر، مادر هم می‌تواند در امور تحصیلی فرزند به ویژه امور شکلی مترتب بر تحصیل فرزند(از جمله گرفتن کارنامه و پرونده و...) با کمتر از ۹ سال(دختر)و ۱۵ سال(پسر)  دخالت مستقیم کرده و در صورت جدایی پدر و مادر از یکدیگر نیز در صورتی که با رای دادگاه حضانت از پدر سلب و به مادر اعطا شده باشد، مادر صلاحیت لازم برای دخالت در امر  تحصیل فرزند خود و دریافت پرونده تحصیلی او  را خواهد داشت.

شهروند خبرنگاران محترم باشگاه خبرنگاران جوان می توانند در صورت مواجهه با چنین مسائلی یا داشتن ابهام نظرات خود را با باشگاه خبرنگاران جوان به اشتراک بگذارند.

برچسب‌ها:

نظر شما