شناسهٔ خبر: 67373563 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شیرازه | لینک خبر

رئیس مرکز سنجش و پایش وزارت آموزش‌ و پرورش خبر داد:

تغییر زمان برگزاری امتحان نهایی شهریورماه

رئیس مرکز سنجش و پایش وزارت آموزش‌ و پرورش گفت: امسال آزمون نهایی شهریور برای پایه دوازدهم برگزار نخواهد شد و نیمه مرداد برگزار خواهد شد تا نمره درس زودتر اعلام شود تا دانش آموز در صورت پذیرفته‌شدن در کنکور سراسری، به علت نمره یک درس از ثبت‌نام در دانشگاه، بازنماند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، محسن زارعی  گفت: امسال آزمون نهایی شهریور برای پایه دوازدهم برگزار نخواهد شد و نیمه مرداد برگزار خواهد شد تا نمره درس زودتر اعلام شود تادانش آموز در صورت پذیرفته‌شدن در کنکور سراسری، به علت نمره یک درس از ثبت‌نام در دانشگاه، بازنماند.

زارعی همچنین افزود: داوطلبان برای تولید سابقه فقط باید در امتحانات نهایی خردادماه شرکت کنند.

رئیس مرکز سنجش و پایش وزارت آموزش‌وپرورش همچنین درباره آزمون نهایی خردادماه هم گفت: آزمون‌های نهایی در ۱۰۸ عنوان درس امسال در سه‌پایه دهم، یازدهم و دوازدهم در چهار رشته نظری و همچنین در ایجاد سابقه و ترمیم نمره برای هنرجویان فنی و حرفه‌ای برگزار شد. زارعی گفت: این آزمون‌ها از پنجم خرداد تا چهارم تیر برگزار شد. وی گفت: حدود ۱۷ هزار معلم تصحیح اوراق را هم‌زمان با برگزاری آزمون‌های نهایی انجام دادند و همچنان ادامه دارد. رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت وزارت آموزش‌وپرورش افزود: حدود ۵۵ درصد اوراق پایه دوازدهم تصحیح شده است.

وی گفت: ۲۰ تیر نتایج نهایی آزمون‌ها اعلام خواهد شد.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت وزارت آموزش‌وپرورش پیش‌بینی کرد: حدود ۸۰ میلیون اوراق امتحانی تصحیح شود. زارعی گفت: بیش از ۲۰ میلیون نفر در آزمون‌های پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم شرکت کردند.

وی درباره اعتراضی تعداد از دانش‌آموزان به سؤالات امتحانی که خارج از کتاب بوده نیز گفت: مبنای عمل راهنمای تصحیح است که معلمان مصحح باید به آن توجه ویژه داشته باشند.

رئیس مرکز سنجش و پایش وزارت آموزش‌وپرورش گفت: سؤالاتی که به علت خارج از کتاب بودند و باید حذف شوند خیلی کم است.
زارعی گفت: به مواردی که در سئولات بازنگری شود مشاهده نشده و فقط ایرادهای جزئی و یا تایپی و نگارشی بوده که در راهنمای تصحیح عنوان شده است.

به گفته زارعی، در این دوره حذف سؤال نیز نداشتیم.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت وزارت آموزش‌وپرورش گفت: به دانش‌آموزان توصیه شده بود تا به سئولات با خودکار مشکی پاسخ دهند، چون این برگه‌های اسکن و بارگذاری می‌شود، کیفیت بهتری دارد.

زارعی درباره برخورد با موارد تقلب نیز افزود: حدود ۱۸۰۰ مورد تقلب در سامانه ثبت شده بود که به هیات تخلفات معرفی شده است؛ مثلاً همراه‌داشتن یادداشت، نگاه کرده به کناردستی و یا موارد دیگر بوده است که هیات تخلفات رأی را صادر کند و بعد متخلف عنوان شود. وی گفت: اگر همراه‌داشتن وسیله ارتباطی باشد در همان آزمون محروم می‌شود و همچنین همراه‌داشتن جزوه از همان آزمون محروم خواهند شد.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت وزارت آموزش‌ و پرورش گفت: اگر از وسیله ارتباطی استفاده کنند از سه تا ۱۰ سال محرومیت برای دانش‌آموز صادر خواهد شد.

زارعی گفت: اگر فرد جایگزین به‌جای خود برای امتحان فرستاده باشند از سه تا ۱۰ سال محروم خواهد شد، زیرا قانون مجلس شورای اسلامی است. به گفته وی، به افراد متخلف فرصت ۱۰ روزه داده می‌شود تا به آرا اعتراض کنند و هیات تجدیدنظر مستقر در سازمان ملی سنجش به این موارد رسیدگی خواهد کرد. از خود دفاع کنند.

رئیس مرکز سنجش و پایش وزارت آموزش‌ و پرورش گفت: دو باربرگه امتحانی دانش‌آموز تصحیح می‌شود و در صورت مغایرت تا یک نمره به سمت بالا نمره در نظر گرفته خواهد شد. وی گفت: جمع‌بندی نمره هم به‌وسیله سامانه انجام می‌شود. زارعی گفت: درصورتی‌که مغایرت بیش از یک نمره باشد مصحح سوم پاسخ را تصحیح خواهد کرد و نظر مصحح سوم درج خواهد شد.

وی گفت: حدود ۴۲ نفر اقدام به انتشار سئولات آزمون نهایی کرده بودند که به هیات رسیدگی به تخلفات معرفی شدند. وی گفت: طبق قانون بین سه تا ۱۰ سال در صورت محرز شدن تخلف محرومیت از شرکت در آزمون در نظر گرفته خواهد شد.

این مقام مسئول گفت: در کمیسیون حفاظت از آزمون مصوب شده تا این افراد که شناسایی شدند، چون برای انتشار یک اقدام شبکه‌ای است که بلافاصله بعد از شناسایی و ضبط آن وسیله ارتباطی در اختیار پلیس فتا قرار خواهد گرفت که رهگیری انجام شود که اگر شبکه‌ای متصل به این فرد متخلف باشد، شناسایی شود.

زارعی گفت: بعد از اعلام قطعی نتایج آزمون نهایی که ۲۰ تیر است، نمره کل تولید خواهد شد و نمره کل تراز گیری می‌شود و تراز اعلام می‌شود.

این مسئول آموزش‌ و پرورش گفت: برای داوطلبانی که سابقه تحصیلی داشتند، مشاهده سوابق انجام شده که آماده و ترمیم انجام خواهد شد و به سازمان سنجش ارسال می‌شود.

انتهای خبر/

منبع:صدا و سیما فارس

نظر شما