شناسهٔ خبر: 67373319 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

حمایت از تروریسم؛ کارت بازی آمریکا در تحولات سیاسی

آمریکا طی دهه‌های گذشته با استفاده از هر روشی، از جمله حمایت از تروریسم، به‌دنبال تقویت نفوذ خود در منطقه بوده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه در ماه مرداد سال گذشته طی مصاحبه‌ای با شبکه المیادین به حمایت آشکار آمریکا از تروریسم اشاره کرد.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به نقش آشکار و نهان آمریکا و همچنین رژیم صهیونیستی در حمایت از گروهک‌های تروریستی، تصریح کرد: دست جنایتکارانه آمریکا و رژیم صهیونیستی در بسیاری از ترورها، جنایت‌ها و تخریب‌ها که در سطح کشور‌های منطقه ما به وقوع می‌پیوندد آشکار است؛ در قضیه داعش نیز مشاهده شد که مکررا وقتی عناصر این گروه تروریستی در محاصره نیرو‌های مقاومت قرار می‌گرفتند این آمریکایی‌ها بودند که به کمک آن‌ها می‌شتافتند؛ در رقابت‌های انتخاباتی پیشین آمریکا نیز عیان شد که یکی از نامزدها، صریحاً از نقش واشنگتن در تأسیس داعش پرده برداشت. 

بهانه ۱۱ سپتامبر برای مبارزه ادعایی با تروریسم

حادثه بحث‌برانگیز ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در واقع مجوز آمریکا برای طرح ادعای مبارزه با تروریسم به صورت عمومی بود.

ایجاد ترس و تقویت باور‌های نادرست برای افکار عمومی داخلی از یک‌سو و در سطح جهانی از سوی دیگر با استفاده از قدرت رسانه‌ای گام نخست آمریکا در فراگیر و باورپذیر کردن دروغ خود مبنی بر مبارزه با تروریسم بوده و هست.

این نسخه آمریکا تاکنون فرصت‌های متعددی برای جنگ علیه کشور‌های مختلف جهان را در قالب مبارزه با تروریسم با کمک گرفتن یا حمایت تحت‌اللفظی شماری از متحدان غربی خود فراهم کرده است.

با گذشت زمان و بررسی اسناد و شواهد و البته اعتراف مقام‌های آمریکایی مشخص شد که ادعا‌های مطرح شده از سوی آمریکا برای توجیه اقدام نظامی این کشور علیه کشور‌های هدف بر دروغ استوار بوده و اساس و پایه‌ای نداشته است.

آمریکا مدت‌هاست که به دلیل کشتار نامتناسب غیرنظامیان در حمله‌های به‌اصطلاح ضد تروریسم مورد انتقاد قرار گرفته است. 

کانورسیشن در مقاله‌ای درباره حمایت آمریکا از تروریسم و نقش مستقیم آن در شکل‌گیری تروریسم، می‌نویسد: این سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) بود که در ابتدا از اسامه بن‌لادن و شبه‌نظامیان در افغانستان در تلاش برای مقابله با اتحاد جماهیر شوروی در یک جنگ غیرقابل پیروزی حمایت کرد و آمریکا را دست‌کم تا حدودی مسئول قدرت گرفتن تروریست‌ها، ساخت.

تروریسم؛ از مهم‌ترین کارت‌های بازی سیاسی آمریکا

نگاهی به شواهد و تحولات سال‌های گذشته نشان می‌دهد که یکی از مهم‌ترین کارت‌های بازی سیاسی آمریکا، تروریسم است و این کشور با ایجاد و حمایت از گروه‌ها و سازمان‌های تروریستی از آن‌ها در جهت تامین منافع خود استفاده می‌کند.

تمایل وسواس‌گونه آمریکا به تروریسم و تروریست‌ها سبب شد که چهره واقعی این کشور در این زمینه با وجود تبلیغات فراوان برای همه جهان آشکار شود.

تروریسم سازمان یافته صهیونیستی نقطه اوج حمایت آشکار آمریکا از تروریسم است؛ از دیدگاه آمریکا همه جنایت‌های تروریستی این رژیم علیه فلسطینی‌ها دارای توجیه است و همین دیدگاه رژیم صهیونیستی را در تشدید جنایت‌های تروریستی خود گستاخ‌تر می‌کند.

گروه تروریستی داعش که آمریکا با به راه انداختن کارزار پر سر و صدا و پوچ ائتلاف بین المللی علیه داعش مدعی مبارزه با آن شد، گروهی است که براساس اسناد و شواهد موجود مورد حمایت آمریکا قرار داشت؛ این حمایت‌ها در اشکال میدانی، آموزشی، لجستیکی، نظامی، اطلاعاتی و تسلیحاتی در جریان بوده است.

برخی از سیاستمداران آمریکایی مانند «رند پاول» اعتراف کرده‌اند که سیاست‌ها و اقدام‌های آمریکا عامل ایجاد پناهگاهی برای تروریست‌ها در غرب آسیا بوده است.

گروهک تروریستی منافقین به عنوان گروهی که دستشان به خون بیش از ۱۷ هزار شهروند ایرانی آلوده است، از جمله تروریست‌های مورد حمایت آمریکا هستند.

گروه‌ها و گروهک‌های ریز و درشت در غرب آسیا، آفریقا، آمریکای لاتین، ... همگی نتیجه سیاست به اصطلاح مبارزه با تروریسم آمریکا هستند و ارتباطاتی با این کشور دارند.

نوام چامسکی، سیاستمدار آمریکایی می‌گوید که واشنگتن از تروریسم برای حمایت از دولت‌های دوست و دست‌نشانده خود استفاده می‌کند، زیرا استقلال این کشور‌ها به معنای تهدید منافع آمریکاست.

ویلیام اُدِم، رئیس آژانس امنیت ملی آمریکا در زمان ریاست جمهوری رونالد ریگان با منتقدان آمریکا در این زمینه هم‌داستان است و تروریسم را نه یک دشمن بلکه یک تاکتیک می‌داند.

وی می‎گوید: با توجه به سابقه درازمدت آمریکا در حمایت از تروریسم و استفاده از تاکتیک‌های تروریستی باید گفت که ادعا‌های آمریکا مبنی بر مبارزه با تروریسم فقط این کشور را در چشم جهانیان دو رو‌تر نشان می‌دهد.

انتهای پیام/

نظر شما