شناسهٔ خبر: 67372444 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ادعای سفیر انگلیس: پایان دادن به رنج فلسطینیان برعهده حماس است

نیویورک – ایرنا- سفیر و نماینده انگلیس در سازمان ملل با بیان اینکه اکنون توافق آتش بس درباره غزه روی میز است که توسط شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه ۲۷۳۵ تایید شده است، بدون اشاره به کارشکنی های اسرائیل گفت: مسئولیت پذیرفتن این توافق و پایان دادن به رنج مردم فلسطین و گروگان های باقی مانده بر عهده حماس است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، باربارا وود وارد سفیر و نماینده انگلیس در سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت درباره وضعیت خاورمیانه افزود: من بار دیگر پایبندی انگلیس به اصول مندرج در قطعنامه ۲۳۳۴ شورای امنیت سازمان ملل که به عنوان تقویت آشکار حمایت بین المللی از راه کار دو کشوری عمل می کند تاکید می کنم.

این دیپلمات ارشد انگلیس در سازمان ملل گفت: «رنجی که از حملات هولناک ۷ اکتبر شاهد بودیم و پس از آن، بیش از هر زمان دیگری بر اهمیت راه حل دیپلماتیک این مناقشه که امنیت و ایمنی مردم اسرائیل و فلسطین را تضمین می کند، تأکید می کند. ما خواستار آزادی فوری همه گروگان‌های باقی‌مانده، از جمله بازگرداندن کسانی هستیم که در اسارت جان خود را از دست داده‌اند، و از گزارش‌های مربوط به خشونت و آزار جنسی وحشت‌زده هستیم. »

وود وارد تصریح کرد: انگلیس در محکومیت این اقدامات شنیع قاطعانه می ایستد. بهترین راه برای آزادی گروگان ها، انجام توافق است.

سفیر انگلیس اضافه کرد: ما همچنین از اسرائیل می‌خواهیم که اجازه دهد کمک‌های بشردوستانه از طریق تمام گذرگاه‌ها فورا وارد غزه شود و عدم درگیری درباره کاروان‌های کمک‌رسانی و سایر اقدامات بشردوستانه تضمین کند. از اسرائیل می خواهیم که حفاظت از تأسیسات و کارکنان سازمان ملل را تضمین کند.

او ادامه داد: انگلیس همچنان از شلیک بی رویه راکت ها به سمت مراکز جمعیتی اسرائیل نگران است. این حملات باید متوقف شود. ما همچنین از ادامه ساخت و ساز شهرک‌ها در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، از جمله بیت‌المقدس شرقی نگران هستیم. این شهرک‌ها بر اساس قوانین بین‌المللی غیرقانونی هستند.

سفیر انگلیس گفت: ما مجدداً درخواست خود را از اسرائیل برای توقف فوری و کامل تمام فعالیت های شهرک سازی تکرار می کنیم. ما نقض حقوق بشر و تحریک خشونت علیه جوامع فلسطینی در کرانه باختری را محکوم می کنیم و از تعلیق انتقال درآمد تشکیلات خودگردان فلسطین توسط اسرائیل و تعلیق روابط بانکی نگران هستیم. چنین اقداماتی به فرصت های صلح، امنیت و ثبات آسیب می رساند.

وود وارد اضافه کرد: مذاکره تدریجی و مرحله ای و توقف موقت جنگ که منجر به آتش بس پایدار می شود، بهترین راه برای تضمین آزادی گروگان ها است و امکان افزایش قابل توجه کمک های بشردوستانه را فراهم می کند و منجر به حل و فصل دائمی این موضوع می شود.

سفیر انگلیس در سازمان ملل ادامه داد: اکنون یک توافق روی میز وجود دارد که توسط این شورا در قطعنامه ۲۷۳۵ تأیید شده است. مسئولیت پذیرفتن آن و پایان دادن به رنج مردم فلسطین و گروگان‌های باقیمانده بر عهده حماس است.

به گزارش ایرنا، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا ۳۱ می ۲۰۲۴ برابر با ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ و در آستانه انتخابات ۵ نوامبر سال جاری (۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳) اعلام کرد که اسرائیل پیشنهاد جدیدی برای برقراری آتش‌بس و تبادل اسرا ارائه کرد که از طریق قطر به حماس ارائه شده است و از طرفین خواست این فرصت را از دست ندهند و بر سر این پیشنهاد به توافق برسند.

در پی طرح بایدن، قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای برقراری آتش بس در غزه و آزادی اسرا با ۱۴ رای مثبت و یک رای ممتنع (روسیه) و بدون هیچ رای مخالفی در نشست ۱۰ ژوئن ۲۰۲۴ برابر با ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد.

تصویب این قطعنامه در حالی بود که در طول هشت ماه گذشته، آمریکا با حمایت قاطع از اسرائیل مانع تصویب هرگونه قطعنامه برقراری آتش بس در غزه و محکومیت حماس به دلیل عملیات نظامی طوفان الاقصی در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ و همگام با اسرائیل برای شکست این جنبش بود.

در قطعنامه ۲۷۳۵ شورای امنیت که دارای هفت بند می باشد، آمده است که قطعنامه پیشنهادی آمریکا تمام قطعنامه های مربوطه در مورد وضعیت خاورمیانه، از جمله موضوع فلسطین را یادآور می شود و بر اهمیت تلاش‌های دیپلماتیک مستمر مصر، قطر و آمریکا با هدف دستیابی به یک توافق آتش‌بس جامع شامل سه مرحله تاکید می کند.

در این قطعنامه آمده است: از پیشنهاد آتش‌بس جدید اعلام شده در ۳۱ مه که اسرائیل آن را پذیرفت استقبال می کند و از حماس می‌خواهد که آن را نیز بپذیرد، و از هر دو طرف می‌خواهد که شرایط آن را به طور کامل بدون تاخیر و بدون قید و شرط اجرا کنند.

این قطعنامه خاطرنشان می کند که اجرای این پیشنهاد می تواند نتایج زیر را در سه مرحله داشته باشد.

الف) مرحله ۱: آتش بس فوری، کامل با آزادی گروگان ها از جمله زنان، سالمندان و مجروحان، بازگرداندن اجساد برخی از گروگان های کشته شده، تبادل اسرای فلسطینی، عقب نشینی اسرائیلی ها از مناطق پرجمعیت غزه، بازگشت غیرنظامیان فلسطینی به خانه ها و محله های خود در تمام مناطق غزه، از جمله در شمال، و همچنین توزیع ایمن و مؤثر کمک های بشردوستانه در مقیاس بزرگ در سراسر نوار غزه.

(ب) مرحله ۲: با توافق طرفین، پایان دائمی خصومت ها، در ازای آزادی همه گروگان هایی که هنوز در غزه هستند، و خروج کامل نیروهای اسرائیلی از غزه.

(ج) مرحله ۳: شروع یک طرح بازسازی چند ساله بزرگ برای غزه و بازگرداندن اجساد همه گروگان کشته شده که هنوز در غزه هستند به خانواده هایشان.

این قطعنامه تاکید می کند اگر مذاکرات برای مرحله اول بیش از شش هفته طول بکشد، آتش بس تا زمانی که مذاکرات در جریان است ادامه خواهد داشت و از آمادگی آمریکا، مصر و قطر برای برای اطمینان از ادامه مذاکرات تا زمانی که تمام توافقات حاصل شود و فاز دوم بتواند آغاز شود، خبر می دهد.

قطعنامه تصویب شده، بر اهمیت پایبندی طرفین به شرایط این پیشنهاد پس از توافق تاکید می کند و از همه کشورهای عضو و سازمان ملل می خواهد که از اجرای آن حمایت کنند.

این قطعنامه هرگونه تلاش برای تغییر جمعیتی یا سرزمینی در نوار غزه، از جمله هرگونه اقدامی که قلمرو غزه را کاهش دهد، رد می کند.

در این قطعنامه همچنین آمده است: این قطعنامه تعهد تزلزل ناپذیر خود را به چشم انداز راه کار دو کشوری که در آن دو کشور دموکراتیک، اسرائیل و فلسطین، در کنار هم در صلح در مرزهای امن و شناخته شده، مطابق با قوانین بین المللی و قطعنامه های مربوطه سازمان ملل زندگی می کنند، تاکید می کند و در این راستا بر اهمیت اتحاد نوار غزه با کرانه باختری تحت حاکمیت تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید می کند.

نظر شما