شناسهٔ خبر: 67370901 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

با موضوع ماجرای آتش زدن مسجد لولاگر به روایت شاهدان عینی در فتنه ۸۸

«آتش فتنه» منتشر شد

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: کتاب «آتش فتنه» روایت آتش زدن مسجد لولاگر به روایت شاهدان عینی چاپ و راهی بازار نشر شد. 
به گزارش «جوان» کتاب «آتش فتنه» روایت آتش زدن مسجد لولاگر به روایت شاهدان عینی به قلم زهره یزدان‌پناه و از سوی انتشارات «راه یار» چاپ و راهی بازار نشر شد. 
در توضیح این کتاب آمده‌است:‌مسجد لولاگر، در قضایای فتنه خرداد سال۱۳۸۸، محاصره و سپس به آن حمله شد. در نهایت نیز آشوبگران، مسجد را به آتش کشیدند. در سال ۱۳۹۴، موضوع این واقعه با پیشنهاد نگارنده و ارائه طرح آن، الهام‌بخش ساخت فیلم مستندی با نام «میم، مثل مسجد؛ آ، مثل آتش» توسط نگارنده شد. اینک در راستای ثبت تاریخ شفاهی و مستندنگاری که تولیداتش مخاطبان خاص خود را دارد، حاصل آن پژوهش به‌صورت کتاب ارائه می‌شود تا علاوه بر ثبت اسناد مصاحبه‌ها مانند صوت، تصاویر و مشخصات کامل راوی‌ها برای حفظ در آرشیو، روایت‌های آنان نیز، سندی تاریخی به طور مکتوب در صفحات تاریخ پر فراز و نشیب انقلاب اسلامی ایران ثبت شود. 
کتاب «آتش فتنه»، روایت برخی شاهدان عینی قضیه به آتش کشیده‌شدن مسجد لولاگر در ۳۰ خرداد سال ۸۸ است که به صورت پژوهش میدانی و مبتنی بر مصاحبه حضوری انجام شده‌است. در این اثر با چینش روایت‌ها به ترتیب توالی زمان وقوع اتفاقات و از دو منظر بیرون مسجد و داخل مسجد به روایت حوادثی پرداخته شده که فقط یکی از قطعات جریان فتنه سال ۸۸ بوده‌است. راویان کتاب که در مورد برخی‌شان، اسامی دوم و غیرشناسنامه‌ای آن‌ها استفاده شده، علاوه بر نمازگزار‌ها و افراد فعال در بسیج مسجد، کسبه و مردم عادی به عنوان شاهدان عینی ماجرا بودند که مصاحبه‌ها و سایر اسناد آن موجود است. 
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «من از پشت‌بام مسجد، خواهرزاده‌ام را بلند کردم. آویزانش کردم و انداختمش توی خانه آقای موسوی، امام‌جماعت مسجد. ترسیده بودم. حداقل دوسه متر فاصله بود، اما انداختمش. گفتم دست و پایش بشکند، بهتر از این است که خدای نکرده اتفاق دیگری برایش بیفتد... 
با خودم فکر می‌کردم کسی که مسجد را آتش می‌زند، آدم بی‌غیرت و بی‌وجدانی است و تعصب ندارد. حالا اگر بیایند داخل، پس به کسی رحم نمی‌کنند. این‌ها هم ناموس من هستند. خواهرزاده‌هایم را از دیوار پشتی انداختم پایین توی خانه امام جماعت و از دیوار آمدم پایین. دیدم که دامادمان دارد با کف دستش آتش‌ها را خاموش می‌کند. گفتم بیا بیرون. گفت نه، خانه خداست، باید آتش را خاموش کنم. با دست خاموش می‌کرد.»
کتاب «آتش فتنه» با تحقیق و تدوین زهره یزدان‌پناه، در ۱۰۴ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۶۰ هزار تومان توسط انتشارات «راه یار» منتشر شده‌است. علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب، علاوه بر کتابفروشی‌ها می‌توانند از طریق سایت یا صفحات مجازی ناشر به نشانی
 raheyarpub. ir اقدام کنند.

نظر شما