شناسهٔ خبر: 67370449 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

در گفت و گو با جماران؛

پزشکیان: باید به کارشناسان میدان و اختیار بدهیم/ خودشان را می‌کشند که همان برجام را برگردانند و نمی‌توانند/ چرا با همه دنیا دعوا می‌کنیم؟/ ایران، مال همه مردم است

مسعود پزشکیان به خبرنگار جماران گفت: صادقانه به میدان آمده‌ایم و آنچه باور داریم را به مردم گفته‌ایم. تلاش کرده‌ایم قهر با صندوق را از بین ببریم و نگذاریم این اتفاق بیفتد؛ و به این عزیزان‌مان بگوییم ایران مال ما است، مال همه ایرانیان است و مال یک عده و گروه خاص نیست. اگر اینها از صندوق قهر کنند، همین یک عده خاص برای کشور تصمیماتی می‌گیرند که نباید بگیرند و ما با نیامدن پای صندوق‌های رأی خود به خود قبول می‌کنیم که آنها بمانند و همین بلا را سر کشور ما بیاورند؛ نباید بگذاریم این اتفاق بیفتد.

صاحب‌خبر -

کاندیدای انتخابات رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه باید کارشناس حل مشکلات را پیدا کنیم و به او میدان و اختیار بدهیم، گفت: آن موقعی که در مجلس گروهی بودیم که باید برجام را بررسی می‌کردیم و آقای زاکانی هم رئیس بود، من به برادرمان آقای دکتر جلیلی گفتم به من بگویید برجام را نپذیرفتید، نقشه راه‌تان برای بقیه کار چیست؟ الآن هم بگویند می‌خواهند چه کار کنند؟ ما با دنیا گفت‌وگو نکنیم و برجام هم نپذیریم، اشکال ندارد، بگو راه‌حل‌تان چیست؟ هرکسی ارتباطش با دنیا را قطع کند، عقب می‌ماند.

مسعود پزشکیان در خصوص جمع‌بندی پنج مناظره انجام شده، به خبرنگار جماران گفت: من در مناظرات هم می‌گفتم که مشکل اصلی ما «اختلافات» است. یعنی برای تمام مشکلات کشور از نظر علمی راه‌حل وجود دارد. اما اگر بگوییم من می‌توانم این کار را بکنم و تو نمی‌توانی این کار را بکنی، همدیگر را با توهین و بداخلاقی از میدان به در کنیم و با نیروهای موجود در جامعه متکبرانه برخورد کنیم، نمی‌رسیم به راه‌حل‌هایی که از نظر علمی باید استفاده کنیم.

باید به کارشناسان میدان و اختیار بدهیم

کاندیدای انتخابات رئیس جمهوری تأکید کرد: طبیعتا اگر بخواهیم راه‌حل علمی را برویم، باید آدم‌هایی را پیدا کنیم که توان این کار را دارند. یعنی باید یکی را صدا کنیم که ممکن است از نظر اعتقادی با ما یک مقدار زاویه داشته باشد و سلیقه من را نداشته باشد. ولی اگر قصد، اراده و باور ما این است که مشکل را حل کنیم، باید آن کارشناس را پیدا کنیم، قبولش هم کنیم، خواهش هم کنیم، میدان و اختیار هم به او بدهیم تا آن مشکل را حل کند.

وی افزود: علت عدم حل مسأله در کشور ما دو موضوع بیشتر نیست. یکی عدم شناخت و نبود علم و آگاهی ما است؛ از خودمان حرف‌هایی می‌زنیم. من از اول گفتم باید به کارشناس مراجعه کرد؛ اینها می‌گویند ما کارشناس هستیم. تو در رشته خودت کارشناس هستی. مثلا کسانی که فیزیک، ریاضی، اقتصاد و صنعت می‌خوانند و کلی هم زحمت می‌کشند، با منی که هیچ کلاسی نرفته‌ام برابر هستیم؟! معلوم است کسی که درس خوانده، تجربه دارد و کارخانه اداره کرده از منی که نکرده‌ام بیشتر بلد است.

دنبال کارشناس واقعی نمی‌رویم

پزشکیان ادامه داد: اگر کار را به این آدم‌ها واگذار کنیم و آدمی را پیدا کنیم که توانسته در صنعت علاوه بر علم، در عمل توسعه‌ای ایجاد کند و رشدی در مملکت به وجود بیاورد، او بهتر می‌تواند برای مشکلات صنعتی ما راه‌حل بدهد؛ تا من به او دستور بدهم، من این کار را خواهم کرد. اساس مشکل ناآگاهی و نبود علم ما است؛ و تصور می‌کنیم ما می‌دانیم و در نتیجه نمی‌رویم دنبال کسانی که می‌دانند. تازه اگر رفتیم دنبال کسانی که می‌دانند، در مسائل سیاسی بیشتر دنبال آدم‌هایی هستیم که فکر و سلیقه آنها با ما همخوانی دارد و دنبال کارشناس واقعی نمی‌رویم.

ما باید دنبال کارشناس بگردیم و هیچ برو برگرد نیست

وی یادآور شد: من بارها این را گفته‌ام که در پزشکی هیچ کدام از ما دنبال آدم هم‌حزبی و هم‌جناحی نمی‌گردیم و دنبال پزشک کارشناس و حاذقی می‌گردیم که درد ما را درمان کند. اقتصاد، صنعت و کشاورزی هم این است. ما باید دنبال کارشناس بگردیم و هیچ برو برگرد نیست. وقتی این را گشتیم، اجازه بدهیم کارش را انجام بدهد و کمکش کنیم.

 40 سال است می‌خواهیم مشکل تورم را حل کنیم

کاندیدای انتخابات رئیس جمهوری تأکید کرد: اگر بگوییم من این کار را انجام می‌دهم، 40 سال است می‌خواهیم مشکل تورم را حل کنیم؛ مشکل صنعت، آب و هدر رفت سوخت را می‌خواهیم حل کنیم. چرا نمی‌توانیم حل کنیم؟ همه هم اینها را گفته‌اند؛ برای اینکه آنها این کاره نبوده‌اند و یا اگر هم بوده‌اند دنبال آن آدم‌ها نرفته‌اند که بتواند این کار را بکند.

در امتحانات برد جراحی نفر دوم کشوری شدم

وی افزود: اینکه بگوییم من همه مشکلات را حل خواهم کرد، صادقانه باید گفت که من دروغ می‌گویم. برای اینکه امکان ندارد من بتوانم حل کنم. معنی این حرف این نیست که من تحصص ندارم؛ من در رشته‌ای که خوانده‌ام، نه کوپنی بالا آمده‌ام و نه سهمیه بوده‌ام و همه دوره‌هایی که درس خوانده‌ام هم جزء آدم‌های برتر کلاس بوده‌ام و در امتحانات برد جراحی نفر دوم کشوری شدم. علی‌رغم اینکه جبهه رفتیم و کارهای سیاسی می‌کردیم، درس خواندیم.

پزشکیان ادامه داد: می‌فهمم که در همان پزشکی، فلان رشته من نباید حرف بزنم. معنی این حرف این نیست که من بلد نیستم؛ من خیلی آن را بلد هستم. ولی اینکه بخواهم حرف کارشناسی بزنم و تصمیمی بگیرم که رهگشا باشد، صادقانه این است که فلان کسی که مهارت بیشتری دارد و در آنجا کار می‌کند، حرف بزند. همین مقدار بفهمیم، مملکت درست می‌شود.

خودشان را می‌کشند که همان برجام را برگردانند و نمی‌توانند

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه در مناظرات بارها گفته شد که دولت شما دولت سوم روحانی است، گفت: من دولت خودم هستم. اما حرفم این است که دولت روحانی مگر چه بدی داشت؟ همین برجامی که اینقدر به آن بد و بی‌راه می‌گویند، خودشان را می‌کشند که همان برجام را برگردانند و نمی‌توانند. برجام را چه کسی خراب کرد؟ چرا نگذاشتند؟ اینها نگذاشتند. حالا ما می‌گوییم حلش می‌کنیم.

به جلیلی گفتم برجام را نپذیرفتید، نقشه راه‌تان برای بقیه کار چیست؟ 

کاندیدای انتخابات رئیس جمهوری اظهار داشت: آن موقعی که در مجلس گروهی بودیم که باید برجام را بررسی می‌کردیم و آقای زاکانی هم رئیس بود، من به برادرمان آقای دکتر جلیلی گفتم به من بگویید برجام را نپذیرفتید، نقشه راه‌تان برای بقیه کار چیست؟ الآن هم بگویند می‌خواهند چه کار کنند؟ ما با دنیا گفت‌وگو نکنیم و برجام هم نپذیریم، اشکال ندارد، بگو راه‌حل‌تان چیست؟ هرکسی ارتباطش با دنیا را قطع کند، عقب می‌ماند.

چرا باید با دنیا دعوا کنیم؟! 

وی تأکید کرد: چرا باید با دنیا دعوا کنیم؟! در صورتی که مقام معظم رهبری می‌گوید ما باید با همه دنیا بنشینیم و حرف بزنیم؛ غیر از اسرائیل. چرا داریم با همه دعوا می‌کنیم؟ چرا سیاستی درست کرده‌ایم که الآن تجار، دانشجویان و پزشکان ما به راحتی نمی‌توانند حتی اروپا ارتباط علمی پیدا کنند؟ چرا این کار را کرده‌ایم؟ نگاه ما این کار را کرده و این نگاه غلط است.

اگر مردم با صندوق قهر کنند، یک عده خاص برای کشور تصمیماتی می‌گیرند که نباید بگیرند

پزشکیان گفت: به هر حال صادقانه به میدان آمده‌ایم و آنچه باور داریم را به مردم گفته‌ایم. تلاش کرده‌ایم قهر با صندوق را از بین ببریم و نگذاریم این اتفاق بیفتد؛ و به این عزیزان‌مان بگوییم ایران مال ما است، مال همه ایرانیان است و مال یک عده و گروه خاص نیست. اگر اینها از صندوق قهر کنند، همین یک عده خاص برای کشور تصمیماتی می‌گیرند که نباید بگیرند و ما با نیامدن پای صندوق‌های رأی خود به خود قبول می‌کنیم که آنها بمانند و همین بلا را سر کشور ما بیاورند؛ نباید بگذاریم این اتفاق بیفتد.

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما