شناسهٔ خبر: 67369954 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

ضبط برخی سکانس‌ها با یک سوپرایز خاص برای مخاطب «عطرآلود»/ خلاقیت، نتیجه خرد جمعی بوده است 

مدیر فیلمبرداری فیلم سینمایی «عطرآلود» درباره تجربه کاری خود در این اثر توضیحاتی را مطرح کرد. 

صاحب‌خبر -

ماهرخ عباسپور: روزبه رایگا مدیر فیلمبرداری فیلم سینمایی «عطرآلود»، محصول سازمان سینمایی سوره، که این روزها روی پرده سینماهای سراسر کشور است، در گفتگو با خبرنگار...، درباره تجربه همکاری خود در این پروژه بیان کرد: تقریبا بعد از حدود ۱۰ سال دوباره با هادی مقدم‌دوست همکاری داشتیم که این به خودی خود برای من بسیار لذتبخش بود. حدود ۱۰ سال پیش بود که در پروژه «سر به مهر» با هم کار کردیم و بعد از ۱۰ سال در «عطرآلود» کنار هم قرار گرفتیم.

وی در پاسخ به این پرسش که در همکاری با هادی مقدم‌دوست تا چه اندازه امکان خلاقیت‌های فردی مهیا بوده است، بیان کرد: فکر میکنم کمتر کارگردانی است که از خلاقیت‌های عوامل خود استفاده نکند. اگر خلاقیتی هم در بحث فیلمبرداری «عطرآلود» وجود دارد به این دلیل است که خود هادی مقدم‌دوست در پیش‌تولید و پروسه تولید مفهوم سکانس‌ها را به خوبی بیان می‌کرد تا جایی که همه عوامل آماده ارایه بهترین و بالاترین کیفیت خود بودند. حقیقت مطلب این است که اگر مخاطب خلاقیتی در بحث فیلمبرداری می‌بیند، نتیجه خرد جمعی بوده است.

مدیر فیلمبرداری «عطرآلود» در ادامه در جواب به این سوال که استفاده از برخی نماها برای کاراکترهای فیلم به ویژه مصطفی زمانی و هدی زین العابدین به نوعی به بار دراماتیک فیلم اضافه کرده بود و چطور از داستان و قصه برای انتخاب نماها بهره برده؟ چقدر این اتفاق پیشنهاد و سلیقه خودش و چقدر پیشنهاد و درخواست کارگردان بوده است؟ توضیح داد: مصطفی زمانی نقش اصلی فیلم را ایفا می‌کند که بخش زیادی از بار دراماتیک فیلم نیز حول محور این کاراکتر می‌گذرد. صحنه‌ای در جاهای مختلف فیلم و با اندازه نمای مشخص مدیوم کلوزآپ وجود دارد که یک لوکیشن به لوکیشن دیگر تغییر مکان و زمان دارد اما در جزئیات صورت تغییرات زیادی احساس نمی‌کنیم. این اتفاق کاملا حساب شده از سمت هادی مقدم دوست بوده است.

رایگا افزود: اجرای این بخش تصویری و بصری کار بسیار مهم بود و اندازه نما، زاویه دوربین نسبت به صورت و... خیلی حائز اهمیت هستند و باید تمام اجزا دقیقا سر جای خود قرار می‌گرفتند. در انجام این کار دقت بسیاری داشتیم و نکته مهم دیگر این است که دوستان بسیار حرفه‌ای در بخش ویژوال داشتیم که در طول پروژه بسیار با ما همراه بودند.

مدیر فیلمبرداری فیلم سینمایی «عطرآلود» درباره سکانس‌هایی در فیلم که در شرایط آب و هوایی نامناسب و مه می‌گذرد، مطرح کرد: در طول دوران پیش‌تولید فکر می‌کردیم سکانس‌هایی را که در مه می‌گذرند، در چه لوکیشن‌هایی ضبط کنیم و در نهایت به چند مورد رسیدیم. ولی با این چالش مواجه بودیم که اگر پروسه تصویربرداری دو سه روز طول بکشد، شاید امکان یک دست بودن شرایط جوی و اتمسفر را نداشته باشیم. همچنین خطراتی که جاده می‌توانست داشته باشد، برای ما نگران کننده بود.

وی ادامه داد: در همین راستا ایده‌ای به نظرم رسید که آن را با هادی مقدم‌دوست و یوسف منصوری درمیان گذاشتم و از آنجا که واقعا همراهی بی‌نظیری داشتند، آن را پذیرفتند و به سراغ اجرایی کردن آن پیش رفتیم. تصمیم بر این شد تا با تمهیداتی کل سکانس‌هایی را که در مه بود، داخل استودیو بگیریم. شاید این یک سوپرایز خاص برای مخاطب باشد و از چند نفر که فیلم را دیده بودند، درباره این سکانس‌ها هم پرسیدم و کسی متوجه این اتفاق نشده بود. این اتفاق با همکاری همه جانبه همه عوامل از جمله شخص آقای برادران، دوستان جلوه‌های ویژه میدانی، کارگردانی، فیلمبرداری و... به نتیجه رسید.

رایگا در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: آخرین کاری که انجام داده‌ام مربوط به پروژه «برای رعنا» به تهیه‌کنندگی مرتضی شایسته و کارگردانی ایمان یزدی است که ازجمله بازیگران آن هم می‌توان به حامد بهداد و پانته‌آ پناهی‌ها اشاره کرد. امیدوارم که این فیلم هم مانند «عطرآلود» اکران عمومی شود و اتفاقات خوبی برای هر دو فیلم‌ها رخ بدهد.

۲۴۵۲۴۵

نظر شما