شناسهٔ خبر: 67369483 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سرمایه گذاری ۱۰ هزار میلیارد ریالی برای پایداری صنعت برق شمال کشور

ساری - ایرنا - مدیر عامل شرکت برق منطقه ای استان های مازندران و گلستان از افتتاح و بهره برداری از خط انتقال نیروی برق شمال کشور با سرمایه گذاری ۱۰ هزار میلیارد ریالی دولت در غرب مازندران خبرداد.

صاحب‌خبر -

کوروش موسوی تاکامی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: خط انتقال نیروی برق چهار مداره ۲۳۰.۶۳ کیلوولت باندل دو سیم نوشهر- رویان به منظور بهبود کیفیت سرویس دهی برق، افزایش قابلیت اطمینان و ارتقای سطح پایداری شبکه، همزمان با فرارسیدن عید سعید غدیرخم بزرگترین عید مسلمان در غرب مازندران افتتاح و بهره برداری شد.

وی، رفع مشکل حبس تولید نیروگاه نوشهر، امکان انتقال توان به میزان یکهزار و ۴۰۰ مگاوات بین مرکز و غرب مازندران و همچنین افزایش رضایتمندی مشترکان برق را از دیگر اهداف و مزایای اجرای این طرح عنوان کرد و اظهار داشت: این طرح عمرانی به عنوان یکی از ۱۸۰ طرح حیاتی ابلاغ شده توسط وزیر نیرو برای عبور از اوج مصرف برق سال ۱۴۰۳ تعیین و به همت متخصصان برق منطقه ای مازندران و گلستان، پیمانکاران، مشاوران و تامین کنندگان تجهیزات، اجرا و در روز عید سعید غدیر خم بهره برداری شد.
وی، طول مسیر این طرح از پست انتقال نیروی برق ۲۳۰.۶۳ کیلو ولت نوشهر تا پست ۲۳۰.۶۳ کیلو ولت رویان را ۴۲ کیلومتر و طول مدار آن را ۱۶۸ کیلومتر با ۱۳۱ دستگاه برج مشبک فلزی و امکان انتقال یکهزار و ۴۰۰ مگاوات توان ذکر کرد و گفت: در احداث این طرح حدود ۳۰ هزار متر مکعب بتن، ۲ هزار تن میله گرد، ۲ هزار تن آهن آلات برج، ۲ هزار تن سیم آلومینیوم فولاد کاناری و لینکس، سه هزار ریسه مقره پلیمیری و ۹۰ کیلومتر سیم گارد "اوپی جی وی" استفاده شده است.

وی در ارتباط با رفع مشکل کیفیت برق منطقه با احداث این خط، تصریح کرد: با توجه به افت شدید ولتاژ طی سال های اخیر تا سال ۱۴۰۰، لزوم ارتقای ظرفیت خطوط و پست های انتقال نیروی برق در سال ۱۴۰۱ در دستور کار شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان قرار گرفت.

سرمایه گذاری ۱۰ هزار میلیارد ریالی برای پایداری صنعت برق شمال کشور

مدیرعامل شرکت برق منقطه ای استان های مازندران و گلستان اظهار کرد: در همین راستا و از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تاکنون، ۲۰ درصد به ظرفیت پست های انتقال و فوق توزیع و ۱۰ درصد نیز به طول مدار خطوط انتقال و فوق توزیع نیروی برق با حجم سرمایه گذاری بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد ریالی، افزوده شده است.

وی بیان کرد: مشکلات افت ولتاژ سنوات گذشته به ویژه در سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، باعث شده بود تا با عملکرد رله های ریزش بار ولتاژی و مشکلات ناشی از محدودیت انتقال توان، شاهد خاموشی اجباری برق در فصل گرم تابستان و مرطوب مشترکان برق استان های مازندران و گلستان باشیم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای استان های مازندران و گلستان، شرایط خاص جغرافیایی، جنگلی و کوهپایه ای بودن منطقه، که با هر نم بارندگی، مشکلات تردد در مسیر خط را مختل می کرد را از عمده مشکلات فراروی احداث خط انتقال نیروی برق شمال کشور ذکرکرد و افزود: شرایط جنگلی، کوهستانی و صعب العبور بودن مسیر باعث شد تا امکان نصب دکل با جرثقیل فراهم نباشد.

سرمایه گذاری ۱۰ هزار میلیارد ریالی برای پایداری صنعت برق شمال کشور

موسوی تاکامی گفت: همچنین توریستی بودن منطقه و ترافیک بالای جاده های ساحلی و محدودیت های بارهای ترافیکی، امکان حمل و نقل و انتقال تجهیزات با وسائط نقلیه سنگین، کفی و جرثقیل در جاده را در تعطیلات و ایام یک ماهه عید نوروز، که با افزایش تعداد مسافران همراه است، از دیگر مشکلات در اجرای این طرح بود.
وی از سرمابه گذاری ۲ میلیارد دلاری شرکت برق منطقه ای استان های مازندران و گلستان برای توسعه شبکه انتقال و فوق توزیع نیروی برق تا پایان سال ۱۴۰۹ خبرداد.

نظر شما