شناسهٔ خبر: 67369463 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

در گفت‌وگو با علی نادری مطرح شد

اخلاق ویژه انتخاباتی شهید رئیسی چه بود؟ | جواب خاص به شبهات و تخریب‌ های انتخاباتی

رقابت‌های انتخاباتی درحالی به نقطه اوج رسیده که این روزها اخلاق انتخاباتی شهید رئیسی بیش‌از پیش می‌تواند به الگویی برای رفتارها و رویکردهای کاندیداها تبدیل شود.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین گروه سیاسی: منظومه اخلاق انتخاباتی شهید رئیسی دربرگیرنده گزاره‌های متنوعی است که چنانچه مدنظر کاندیداها قرار داشته باشد، بسترساز شکل‌گیری رقابت‌های انتخاباتی در تراز نظام جمهوری‌اسلامی خواهد بود.

مدیرعامل خبرگزاری جمهوری‌اسلامی ایران در گفت‌وگو با همشهری آنلاین دراین باره گفت: نگاهی به مشی شهید جمهور در حوزه رقابت‌های انتخاباتی، نشان می‌دهد یکی از محوری‌ترین اصول اخلاقی شهید رئیسی دراین حوزه «گذشت در مقابل تخریب‌ها» ‌است.

علی نادری افزود: در گونه‌شناسی واکنش سیاستمداران در مقابل تخریب‌ها به‌طور معمول با ۲ رویکرد کلی مواجه هستیم؛ برخی سیاستمداران زمانی که با موجی از تخریب مواجه می‌شوند، دست به تخریب طرف مقابل می‌زنند و درواقع واکنش متقابل نشان می‌دهند.

وی ادامه داد: برخی دیگر از چهره‌های سیاسی نیز زمانی که ازسوی چهره یا جریانی مورد تخریب قرار می‌گیرند، به شکل سنگین‌تری مقابله به مثل می‌کنند و به‌طور متقابل تلاش می‌کنند چهره طرف مقابل را بیشتر تخریب کنند. دراین میان اما، مشی شهید رئیسی در چنین شرایطی بسیار اخلاقی بود؛ به‌طوری که اصلا نمی‌شد تصور کرد شهید رئیسی در مقابل تخریب قصد اتخاذ رویکرد مقابله به مثل را داشته باشد.

پاسخ به شبهات، اما نه با اقدام متقابل

مدیرعامل خبرگزاری جمهوری‌اسلامی ایران اظهارکرد: شهید رئیسی براین اعتقاد بود زمانی که شبهه‌ای یا دروغی ازسوی فردی یا جریانی مطرح می‌شود، باید به آن پاسخ داد و درباره آن نزد افکارعمومی روشنگری کرد، اما مشی این شهید بزرگوار هرگز این نبود که در مقابل حمله و تخریب طرف مقابل، دست به اقدام متقابل بزند تا به نوعی توازن انتخاباتی برقرار شود.

نادری با بیان اینکه شهید رئیسی هرگز به اطرافیان نیز اجازه نمی‌داد دست به تحرکات متقابل درمقابل دروغ‌پردازی‌ها و تخریب‌ها بزنند، ادامه داد: در واقع ایشان هرگز به چنین رویکردهایی میدان ظهور و بروز نمی‌داد. براین اساس یکی از بارزترین گزاره‌های اخلاق انتخاباتی شهید رئیسی، گذشت در مقابل تخریب‌ها بود که در سال‌های اخیر شاهد نمودهای مختلفی از چنین مشی‌ای ازسوی این شهید بزرگوار بودیم.

وی عنوان کرد: به یاد داریم در جریان رقابت‌های انتخاباتی گذشته خیلی به این شهید بزرگوار ظلم روا داشته شد؛ از طرح شبهه سواد گرفته تا استفاده انتخاباتی از مسئولیت تولیت آستان قدس رضوی و... ازجمله تخریب‌ها علیه شهید رئیسی بود، اما حتی یک‌بار هم ازسوی ایشان یا ستادهای انتخاباتی‌شان اقدامی در جهت مقابله به مثل مشاهده نشد.

پرهیز از عوام‌فریبی

مدیرعامل خبرگزاری جمهوری‌اسلامی ایران با تاکید بر اینکه «پرهیز از عوام‌فریبی» از دیگر گزاره‌های محوری در منظومه اخلاق انتخاباتی شهید رئیسی به شمار می‌رود، تصریح کرد: تشییع باشکوه و به‌یادماندنی پیکر شهید رئیسی در شهرهای مختلف کشور نشان می‌دهد مردم صداقت این شهید بزرگوار را باور داشتند؛ موضوعی که نمودی از پرهیز ایشان از «عوام‌فریبی» است.

نادری اظهارکرد: حدود ۳ سال ریاست‌جمهوری شهید رئیسی بیش‌از هر چیز نشان‌دهنده ذات خالص او و پرهیز از ریا و اقدام‌های نمایشی است.

وی اضافه کرد: اگرچه برخی در مقاطعی به فعالیت‌ها و اقدام‌های شهید رئیسی انگ نمایشی بودن می‌زدند، اما با گذر زمان مشخص شد پشت همه اقدام‌ها و فعالیت‌های شهید رئیسی نیت خالصی وجود داشت، که البته از دید مردم پنهان نماند و جامعه به چنین اخلاقی ازسوی این شهید بزرگوار باور داشت.

نظر شما