شناسهٔ خبر: 67368530 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

افسردگی در مردان و زنان و راه های درمان آن

صاحب‌خبر -

جام جم آنلاین اصفهان؛ داشتن استرس و افسردگی مي‌تواند سبب ابتلاي افراد به ويژه بانوان به بيماري هايي همچون ام اس، آرتريت روماتوئيد، کاهش يا افزايش وزن غير طبيعي، تمايل به خودکشي، اعتياد، ريزش موي سر، ابتلا به بيماري‌هاي قلبي عروقي و حتي بروز آرتروز شود.

 کارشناسان در جديدترين پژوهش‌هاي خود دريافتند داشتن ضريب هوشي بالا مي‌تواند از فرد در برابر افسردگي محافظت کند، البته اين مسئله تنها مردان را در بر مي‌گيرد.

پژوهش‌ها نشان مي‌دهند رابطه مستقيمي بين سطح هوش و بروز افسردگي در افراد وجود دارد، کارشناسان يکي از دلايلي که افراد هوشمند کمتر دچار افسردگي مي‌شوند را داشتن سبک زندگي سالم، تغذيه مناسب، مصرف کمتر سيگار و مواد دخاني بين افراد باهوش و نيز انجام ورزش منظم به وسيله آن‌ها مي‌دانند.

اين پژوهش به وسيله دانشمندان دانشگاه کالج لندن انجام شده است و کارشناسان اعتقاد دارند تفاوت بين زنان و مردان در ابتلا به افسردگي به دليل دگرگوني‌هاي هورموني بين آنهاست.

برخلاف مردان باهوش که کمتر دچار افسردگي مي‌شوند و سطح اميد به زندگي و مثبت انديشي در آن‌ها بالاست، زنان باهوش بيشتر امکان دارد دچار افسردگي شوند.

کارشناسان افزايش بيشتر افسردگي در بانوان را در وهله اول به دليل دگرگوني‌هاي هورموني، بارداري، مصرف برخي داروها، احساس ترس و نااميدي از پير شدن، چاقي، مجرد ماندن، نازايي، بحران و شکست‌هاي عاطفي و از دست دادن عزيزان مي‌دانند.

تحقيقات نشان مي دهد آن دسته از مرداني که سطح هوش بالاتري دارند به ميزان کمتري دچار افسردگي و استرس مي شوند، کارشناسان دليل اين امر را تشرح هورمون تستوسترون به ميزان زياد در بدن مردان مي‌دانند که سبب مي‌شود در بدن آن‌ها التهاب ايجاد نشود.

داشتن استرس و افسردگي مي‌تواند سبب ابتلاي افراد به ويژه بانوان به بيماري هايي همچون ام اس، آرتريت روماتوئيد، کاهش يا افزايش وزن غير طبيعي، تمايل به خودکشي، اعتياد، ريزش موي سر، ابتلا به بيماري‌هاي قلبي عروقي و حتي بروز آرتروز شود.

پژوهشگران در تحقيق‌هاي خود دريافتند افسردگي يک بيماري جسمي است که به دليل دگرگوني‌هاي هورموني، جهش ژن‌هاي مختلف و حتي درموارد تحريک سيستم ايمني و ترشح هورمون‌هاي توليد کننده احساس‌هاي منفي و نااميد کننده به وجود مي‌آيند.

محققان پيش بيني کرده اند افسردگي در سال‌هاي آينده به يکي از بيماري‌هاي شايع و بسيار خطرناک در دنيا تبديل مي‌شود که مي‌تواند حتي سبب مرگ هزاران نفر در دنيا شود.

درمان افسردگي به شيوه‌هاي مختلف انجام مي‌شود، از جمله دارو درماني، گذراندن جلسه‌هاي مشاوره، تغذيه سالم، انجام ورزش، مصرف برخي ويتامين‌ها به ويژه ويتامين D و دگرگون کردن رنگ لباس‌ها و دکوراسيون خانه و محل کار و روش‌هايي مشابه انجام می‌شود.

تهيه و تنظيم: الهام دهنوی، کارشناس مشاوره مرکز مشاوره آرامش پليس اصفهان

/* هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین

نظر شما