شناسهٔ خبر: 67368395 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

هیچ تهدیدی بر فروش نفت ایران اثرگذار نیست

سرپرست ریاست‌جمهوری قبول مسئولیت و پذیرش ریسک را از عوامل موفقیت وزارت نفت در دولت سیزدهم دانست.

صاحب‌خبر -

سرپرست ریاست‌جمهوری قبول مسئولیت و پذیرش ریسک را از عوامل موفقیت وزارت نفت در دولت سیزدهم دانست.
به گزارش شانا، محمدمخبر در آیین بهره‌برداری از ۱۷ طرح بزرگ نفت، پالایش و پتروشیمی در ۷ استان به ارزش ۱۸۰ هزار میلیارد تومان در محل ساختمان مرکزی وزارت نفت از طریق ویدئوکنفرانس گفت: یکی از مواردی که شهید رئیسی به‌درستی بر آن متمرکز شد، موضوع صنعت نفت کشور بود.
وی با بیان اینکه توسعه پایدار در هیچ کشوری بدون توجه به موضوع انرژی اتفاق نخواهد افتاد، افزود: در فروش و تولید نفت، در حوزه پالایشگاه و... مشکل داشتیم، اما انصافاً وزارت نفت کارهای سخت و بزرگی را انجام داده است.
سرپرست ریاست‌جمهوری تصریح کرد: امروز به نقطه‌ای رسیده‌ایم که هیچ تهدیدی بر فروش نفت ما اثرگذار نیست تا جایی که با ۲ برابرشدن تحریم‌ها هم توانستیم فروش نفت را افزایش دهیم.
مخبر تأکید کرد: قبول مسئولیت و پذیرش ریسک از عوامل موفقیت وزارت نفت در دولت سیزدهم بوده است.
 درهای وزارت نفت به روی دانش‌بنیان‌ها باز شد
وی با اشاره به اینکه در وزارت نفت در همه ابعاد کارهای بزرگ و سرمایه‌گذاری‌های عظیمی انجام شده است، بیان کرد: یکی از کارهای بزرگ وزارت نفت در دولت شهید رئیسی باز کردن درهای وزارت نفت به روی شرکت‌های دانش‌بنیان بود.
سرپرست ریاست‌جمهوری با بیان اینکه امروز همه خلأ وجودی رئیس‌جمهوری شهید را حس می‌کنیم، تصریح ‌کرد: در آغاز فعالیت دولت مردمی کشور در ابعاد مختلف وضع بسیار سختی داشت و در همه ابعاد اداره کشور با مشکل روبه‌رو بودیم.
مخبر با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های مهم شهید رئیسی نگاه کلان به اداره کشور و پرهیز از ورود به مسائل حاشیه‌ای بود، افزود: برخی دولت‌ها در گذشته اصل کارشان پرداختن به حاشیه‌ها بود تا متن و هنوز هم همان مسیر را دنبال می‌کنند، اما رئیس‌جمهوری شهید هیچ‌گاه دچار حاشیه نشد و به‌درستی به تشخیص مسائل و تلاش برای حل آنها پرداخت.
 در ابتدای دولت سیزدهم پول برای پرداخت حقوق کارمندان دولت نبود
وی ادامه داد: در حدود ۴ ماه ابتدایی فعالیت دولت، ما به‌دنبال رسیدن به نقطه و سطحی از ثبات بودیم که بشود برای آینده برنامه‌ریزی کرد. ما کشور را در وضعی تحویل گرفته بودیم که پول برای پرداخت حقوق کارمندان دولت نبود و وضع در عرصه‌های مختلف به همین منوال بود.
سرپرست ریاست‌جمهوری با بیان اینکه دولت‌ها به‌طور معمول دوره نخست خود را به انتقاد از دولت گذشته می‌گذرانند، اما همه شاهد بودیم که در دولت شهید رئیسی کمترین حجم انتقاد از طرف خود ایشان و کلیت دولت نسبت به گذشته مطرح شد، گفت: اگر چه مشکل و مسئله برای گفتن زیاد بود، اما ترجیح این بود که به‌دنبال حل مشکلات مردم باشیم و این نگاه کلان در همه ابعاد اداره دولت از سوی رئیس‌جمهوری شهید دنبال می‌شد.
مخبر با اشاره به اینکه شهید رئیسی در همه ابعاد از جمله در عرصه دیپلماسی نگاه کلان داشت و نگاه وی صرفا معطوف به چند کشور نبود و منافع کشور را به روابط با این کشورها پیوند نزده بود، تأکید کرد: ایشان با تلاش و با تکیه‌بر نگاه کلان و تشخیص صحیح ظرفیت‌های کشور در عرصه دیپلماسی را احیا کرد و افزون بر سامان دادن روابط با کشورهای منطقه، سطح همکاری‌ها با کشورهای مناطق دیگر جهان از شرق آسیا تا آفریقا و آمریکای لاتین را نیز ارتقا بخشید و از این طریق سطح امنیت کشور را نیز بالا برد.
 بخش عظیمی از کشورها با ایران همسو و همراه شدند
وی افزود: دستاوردهای دولت مردمی در عرصه دیپلماسی سبب شد دیگر این‌گونه نباشد که یک یا دو کشور دنبال این باشند که ببینند موضع ایران چیست، بلکه بخش عظیمی از کشورها با جمهوری اسلامی ایران همسو و همراه شدند و این به پیشبرد راهبردهای سیاست خارجی کشور کمک زیادی کرد.
سرپرست ریاست‌جمهوری با بیان اینکه با همه اقدام‌های انجام‌شده در دولت سیزدهم همچنان ناترازی‌ها به‌طور کامل مرتفع نشده است، اعلام کرد: ایران در میان دارندگان ذخایر گاز رتبه دوم و در میان دارندگان ذخایر نفت کشور سوم جهان است، اما به‌دلیل  سرمایه‌گذاری نشدن لازم در بخش‌های مختلف صنعت نفت در تولید دچار مشکل شده‌ بودیم. امروز برخی کشورها که ذخایر کمتری از ما دارند درآمدهای بالای ۱۰۰ میلیارد دلار از نفت و گاز دارند، اما در ایران با وجود اقدام‌های انجام‌شده برای افزایش ظرفیت‌های تولید، همچنان گرفتار ناترازی در تأمین انرژی هستیم.
مخبر با بیان اینکه امروز در حالی در تولید گاز کافی در کشور دچار مشکل هستیم که در صورت کوتاهی‌نکردن در گذشته، می‌توانستیم این صنعت و دارایی را به‌عنوان یک مؤلفه جدی برای تنظیم معادلات دیپلماسی در دنیا مورد استفاده قرار دهیم، توضیح داد: متأسفانه کم‌توجهی‌ها و نبود سرمایه‌گذاری‌های کافی تنها مربوط به بخش نفت و گاز نیست و در صنعت پتروشیمی نیز سرمایه‌گذاری‌های کافی نشده بود، از این رو مجبوریم به‌جای فروش فرآورده‌های با ارزش افزوده بالاتر، همچنان خام‌فروشی کنیم.
 دولت شهید رئیسی در بخش نفت موفقیت‌های بزرگی رقم زد
وی بیان کرد: از شخص وزیر نفت تا بقیه دست‌اندرکاران صنعت نفت کشور با اعتماد به نفس، دلسوزی، توکل، توسل و بهره‌گیری از متخصصان داخلی بسیج شدند تا کارهای بزرگی را در این صنعت رقم بزنند، چنانکه انتقال سکوی فاز ۱۱ میدان پارس جنوبی یکی از کارهای بزرگ عرصه فنی-مهندسی بود که با تکیه‌بر توانمندی‌های داخلی انجام شد.
سرپرست ریاست‌جمهوری در ادامه با اشاره به محدودیت‌های شدید فروش نفت تا پیش از دولت سیزدهم، تصریح کرد: امروز در این بخش از فروش  ۳۰۰ هزار بشکه‌ای به بیش از ۲ میلیون بشکه رسیده‌ایم. ما هرگز منکر زحمات هیچ دولتی نبوده‌ایم، اما دولت مردمی به‌ویژه در بخش نفت موفقیت‌های بزرگی رقم زد و توانست موانع فروش نفت را رفع کند.
مخبر تصریح کرد: وزارت نفت دولت مردمی با جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی و بهره‌گیری از توان مهندسان و متخصصان کشور میدان‌های نفتی که اروپایی‌ها رها کرده بودند را به سامان رساند.
 تکمیل ۱۵۵ طرح نیمه‌تمام نفتی
وی تکمیل ۱۵۵ طرح نیمه‌تمام نفتی در دولت مردمی را از جمله دستاوردها و موفقیت‌های این وزارتخانه در بخش نفت، گاز و پتروشیمی با هدف‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های دقیق و همچنین با مدیریت جهادی وزیر نفت اعلام کرد و گفت: از جمله هدف‌گذاری‌های مهم در این وزارتخانه که منابع مالی آن نیز تأمین شده افزایش تولید نفت کشور به ۴ میلیون بشکه است که به‌زودی محقق خواهد شد.

نظر شما