شناسهٔ خبر: 67367288 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

توسعه دیپلماسی علمی با برگزاری المپیاد جهانی فیزیک در اصفهان

اصفهان - ایرنا - رییس کمیته برگزاری پنجاه و چهارمین المپیاد جهانی فیزیک گفت: برگزاری این رویداد بین‌المللی در اصفهان به تقویت و توسعه دیپلماسی علمی کشورمان منجر می‌شود و لازم است از این فرصت به نحو مطلوب بهره گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، پنجاه و چهارمین المپیاد جهانی فیزیک از ۳۱ تیر تا ۹ مرداد امسال در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار می‌شود و انتظار می‌رود بیش از ۴۰۰ دانش‌آموز نخبه و ۲۵۰ نفر از استادان فیزیک از ۷۰ تا ۸۰ کشور به‌منظور شرکت در این رقابت علمی به ایران و شهر اصفهان سفر کنند.

محمود بهمن‌آبادی رییس کمیته برگزاری این المپیاد روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دیپلماسی علمی یکی از سیاست‌های راهبردی کشورمان محسوب می‌شود و برگزاری المپیاد بین‌المللی فیزیک در اصفهان با حضور فیزیکدانان و فیزیک‌پیشگان آینده در ارتقای این دیپلماسی تاثیرگذار است.

وی تصریح کرد: ارتباط با فیزیک‌پیشگان آینده، فرصت مناسبی برای ارتقای علمی کشور و برقراری تعامل سازنده در زمینه فیزیک‌ و سایر حوزه‌های علم و فناوری است.

رییس کمیته برگزاری المپیاد جهانی فیزیک اضافه کرد: با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده برای این رویداد، انتظار می رود مانند میزبانی در سال ۱۳۸۶ (۲۰۰۷ میلادی) شاهد خوب برگزار شدن المپیاد و دستاوردهایی در شان جمهوری اسلامی ایران باشیم.

بهمن‌آبادی خاطرنشان کرد: گزینه‌های متعددی برای مکان برگزاری پنجاه و چهارمین دوره المپیاد جهانی فیزیک(IPhO۲۰۲۴) مطرح بود و با توجه به شاخص‌هایی از جمله تالارها، هتل، خوابگاه، سالن‌های برگزاری آزمون، امکانات ورزشی و نیروی انسانی، دانشگاه صنعتی اصفهان بعنوان گزینه مناسب انتخاب شد.

وی اظهار کرد: دانش‌آموزان ایرانی برای شرکت در المپیاد جهانی فیزیک جدا از آموزش‌های معمول که هر سال وجود دارد، زیر پوشش ۲ برنامه ویژه نیز قرار گرفتند که شامل اردوی یک هفته‌ای در جزیره کیش و حضور در المپیاد آسیایی فیزیک در مالزی بود.

بهمن‌آبادی با بیان اینکه این برنامه‌ها سبب ارتقای توان دانش‌آموزان کشورمان شد، افزود: آنها متوجه کاستی‌های خود شدند و در زمان باقی‌مانده در صدد تصحیح آن‌ هستند.

وی تصریح کرد: ما همواره از اعضای تیم‌ ایران در المپیادهای جهانی فیزیک ۳۵ سال گذشته انتظار کسب مدال داشتیم و امسال نیز با توجه به تجربه جدیدی که برای آنها فراهم شده، توقع مدال‌آوری داریم که امید است محقق شود.

توسعه دیپلماسی علمی با برگزاری المپیاد جهانی فیزیک در اصفهان

بهمن‌آبادی همچنین گفت: پروفسور راجیپ سینگ راوات رییس المپیاد جهانی فیزیک برای بازدید از دانشگاه صنعتی اصفهان که محل برگزاری پنجاه و چهارمین دوره این رویداد علمی است فردا به اصفهان سفر می‌کند.

وی ادامه داد: رییس المپیاد جهانی فیزیک در سفر خود علاوه‌ بر بازدید از امکانات برگزاری آزمون در جریان تدابیر و برنامه‌ریزی صورت گرفته برای میزبانی از شرکت‌کنندگان در این دوره از المپیاد قرار می‌گیرد.

المپیاد جهانی فیزیک با توجه به اهمیت روز افزون فیزیک در بیشتر زمینه‌های فناوری و آموزش عمومی جوانان و همچنین با هدف افزایش ارتباطات بین‌المللی هر سال در یکی از کشورهای جهان برگزار می‌شود.

دانشگاه صنعتی اصفهان پیش‌ از این نیز در سال ۱۳۸۶ میزبان سی و هشتمین المپیاد جهانی فیزیک بود.

این مرکز آموزش عالی با حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ دانشجو و ۵۰۰ عضو هیات علمی یکی از دانشگاه‌های برتر کشور است.

نظر شما