شناسهٔ خبر: 67367200 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

ارتباط جالب بین سروتونین و باروری

یک مطالعه جدید از سوی دانشمندان دانشگاه ناگویا در ژاپن، ارتباط بین نورون‌های سروتونین، در دسترس‌ بودن گلوکز و سلامت باروری را کشف کرده است.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: یافته‌ها و مطالعات جدید نشان می‌دهد نورون‌های سروتونین در مغز با سنجش سطح گلوکز و افزایش ترشح هورمون‌های تولیدمثلی، نقش مهمی در حفظ عملکرد تولید مثل دارند. نتایج این تحقیق در Scientific Reports منتشر شده است.

افسردگی با اختلال عملکرد نورون‌های سروتونرژیک مرکزی مرتبط و شناخته شده است که با اختلالات تولیدمثلی و متابولیک ارتباط دارد. مهارکننده‌های بازجذب سروتونین، درمان‌های رایج برای افسردگی، اهمیت سیگنال‌دهی سروتونرژیک را در این فرایندها برجسته می‌کنند.

ارتباط جالب بین سروتونین و باروری

نقش نورون‌های سروتونرژیک در تولیدمثل

نقش خاص نورون‌های سروتونرژیک در هماهنگی تولیدمثل و متابولیسم گلوکز نامشخص باقی‌مانده است. هدف محققان کشف این موضوع است که چگونه نورون‌های سروتونرژیک در مغز ممکن است سطوح گلوکز را حس و عملکردهای تولیدمثلی را تنظیم کنند. درک این ارتباط می‌تواند راهی را برای رویکردهای درمانی جدید برای درمان اختلالات باروری در بیماران مبتلا به افسردگی هموار کند.

بااین‌حال، نقش خاص نورون‌های سروتونرژیک در هماهنگی تولیدمثل و متابولیسم گلوکز نامشخص باقی‌مانده است.

بیشتر بخوانید :

نقش باکتری روده در مشکلات مربوط به روان

مصرف قرص ضدبارداری هیپوتالاموس مغز را کوچک می‌کند؟

تنظیم عملکردهای تولیدمثلی

برای بررسی این موضوع، محققان از موش‌های صحرایی ماده و بز استفاده کردند و بر هسته رافه پشتی و هسته کمانی هیپوتالاموس، نواحی غنی از نورون‌های سروتونرژیک و تنظیم‌کننده‌های کلیدی هورمون‌های تولیدمثلی تمرکز کردند.

آن‌ها از ترکیبی از تکنیک‌های ژنتیکی، دارویی و فیزیولوژیکی استفاده کردند تا ارتباطات بین این نورون‌ها، سنجش گلوکز و ترشح هورمون تولیدمثلی را کشف کنند.

امکان شناسایی نورون‌های تنظیم تولیدمثل

در موش‌ها، این تیم از موش‌های هتروزیگوت Kiss۱-tdTomato استفاده کردند که ژنی دارند که امکان شناسایی نورون‌هایی را فراهم می‌کند که برای تنظیم تولیدمثل بسیار مهم است.

آنها توالی‌یابی RNA را برای شناسایی انواع گیرنده‌های سروتونین موجود در این نورون‌ها انجام دادند. تجزیه‌وتحلیل نشان داد گیرنده سروتونین-۲C (۵HT۲CR)، یک گیرنده تحریکی برای بررسی این موضوع، محققان از موش‌های صحرایی ماده و بز استفاده کردند.

ارتباط جالب بین سروتونین و باروری

مهارکننده بازجذب سروتونین

به گزارش Psypost در آزمایش‌های بیشتر، محققان نشان دادند افزایش فعالیت سروتونرژیک در هیپوتالاموس مدیوبازال با فلوکستین، یک مهار کننده بازجذب سروتونین می‌تواند با سرکوب پالس‌های LH ناشی از حالت گلوکوپرویک (دردسترس‌بودن گلوکز پایین) در موش‌های ماده مقابله کند.

تزریق مستقیم گلوکز

محققان همچنین نشان دادند که تزریق مستقیم گلوکز به هسته رافه پشتی باعث افزایش ترشح سروتونین در هیپوتالاموس خواهد شد این نتایج نشان می‌دهد نورون‌های سروتونرژیک در رافه پشتی می‌توانند سطوح گلوکز را حس کنند و براین‌اساس ترشح هورمون تولیدمثلی را تنظیم کنند که نقش دوگانه این نورون‌ها را در مدیریت متابولیسم گلوکز و عملکرد تولیدمثلی برجسته می‌کند.

بررسی رفتار و آسیب‌شناسی بیماری

توجه داشته باشیم فیزیولوژی، رفتار و آسیب‌شناسی بیماری انسان تحت‌تأثیر تعداد بی‌شماری از عوامل ژنتیکی، محیطی و اجتماعی است که به طور کامل در مدل‌های حیوانی تکرار نشده‌اند. برای مثال، درحالی‌که موش‌ها و بزها می‌توانند بینشی در مورد فرایندهای فیزیولوژیکی اولیه ارائه دهند، اما پیچیدگی کامل اختلالات تولیدمثلی و متابولیک انسان را که می‌تواند تحت‌تأثیر طیف وسیعی از عوامل از جمله رژیم غذایی، سبک زندگی و استرس‌های روانی قرار گیرد، در بر نمی‌گیرد.

درحالی‌که مدل‌های حیوانی برای اکتشافات اولیه بسیار مهم هستند، تحقیقات بیشتر در مورد افراد انسانی برای تأیید و ترجمه این یافته‌ها به عمل بالینی ضروری است.

نظر شما