شناسهٔ خبر: 67367034 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

ادی مورفی خبر داد: تولید شِرِک ۵ آغاز شد/ آنچه «شرک» را تبدیل به یک انیمیشن دوست‌داشتنی کرد

اِدی مورفی، صداپیشه کاراکتر دانکی در انیمیشن شِرِک گفته است که قسمت پنجم این اثر در حال تولید است و حتی تاریخ اکرانش نیز در سال ۲۰۲۵ مشخص شده است.

صاحب‌خبر -

آخرین قسمت شرک با نام «شرک برای همیشه» سال ۲۰۱۰ به‌کارگردانی مایک میچل اکران شد و پخش آن را پارامونت پیکچرز برعهده داشت.

چیزهایی که باید درباره «شرک» بدانیم

شرک  یک پویانمایی کمدی متحرک کامپیوتری آمریکایی است که در سال ۲۰۰۱ بر اساس کتاب تصویری افسانه‌ای به همین نام نوشته‌ ویلیام استیگ، ساخته شده‌است. حقوق کتاب استیگ توسط استیون اسپیلبرگ در سال ۱۹۹۱ خریداری شد. او در ابتدا قصد داشت یک فیلم انیمیشن سنتی بر اساس این کتاب تولید کند، اما جان اچ ویلیامز او را متقاعد کرد که این فیلم را به شرکت تازه تأسیس دریم‌ورکس بیاورد. جفری کاتزنبرگ بلافاصله پس از خرید حقوق استودیو از اسپیلبرگ، توسعه فعال فیلم را آغاز کرد.

داستان فیلم

شِرِک یک دیو است که در یک جنگل سرسبز در آرامش و سکوت زندگی می‌کند، تا اینکه مأموران پادشاه به منطقه‌ای نزدیک او می‌آیند و از مردم چیزهای عجیبشان را می‌خواهند، پیرزنی خرش را می‌دهد و ادعا می‌کند که خرش قادر به حرف زدن است.

ناگهان خر از آنجا فرار می‌کند و به خانه شرک می‌رسد و سربازان هم از آنجا فرار می‌کنند. پادشاه هم تمام حیوانات عجیب را به خانه او می‌فرستد و تا هنگامی که شرک شاهزاده‌خانم را برای او از قصر اژدها آزاد نکند حکم خانه‌اش را نمی‌دهد.

شرک و خر هم برای نجات شاهزاده‌خانم اقدام می‌کنند، و طی اتفاقاتی که می‌افتد، خر با اژدها ازدواج می‌کند و شاهزاده‌خانم هم که در نیمه‌های شب به دیو تبدیل می‌شده‌است با شرک ازدواج می‌کند و پادشاه هم کشته می‌شود.  

شخصیت‌های «شرک»

مایک مایرز، ادی مورفی، کامرون دیاز، جان لیثگو و ونسان کسل بازیگران و صداپیشگان انیمیشن «شرک» هستند. 

مایک مایرز که صداپیشه شخصیت «شرک» هست پس از کش و قوس‌های فراوان انتخاب شد قبل او پیشنهاد صداپیشگی این غول به چند بازیگر از جمله «نیکلاس کیج» داده شد که همه آن ها به دلایلی این وظیفه را بر عهده نگرفتند. کیج گفته بود:«من اصلا دوست ندارم که یک غول باشم». سال‌ها بعد و پس از محبوبیت دیوانه‌وار مجموعه شرک در یک مصاحبه از او پرسیده شد که هنوز هم همان نظر را دارد یا خیر که او پاسخ داد: «غول بودن همیشه بد نیست، اگر به عقب برگردیم بدون درنگ این پیشنهاد را خواهم پذیرفت، البته فکر می‌کنم نه‌تنها من که تک‌تک بازیگران با دیدن محبوبیت شرک این پیشنهاد را بدون درنگ خواهند پذیرفت».   

ادی مورفی صدا پیشه شخصیت خر هم چند ماه پیش گفته بود:« آرزویش این است که با «شرک» دیگری همراه شود و گفته بود ۲ ثانیه‌ای پیشنهاد این همکاری را تایید می‌کنم چون عاشق شخصیت خر این انیمیشن هستم.»

دلایل موفقیت «شرک»  

اول: یکی از دلایلی که سری شرک توانسته بودند موفق شوند این بود که در زمانی این انیمیشن‌ها ساخته شد که بحث انیمیشن‌ها هنوز به شکل امروزی داغ نشده بود. شرک در زمانی اکران شد که خبری از «بالا» و  «پاندای کنگ فو کار »، «داستان اسباب‌بازی‌ها»، «وال-ای» و.. نبود.  

دوم: نکته بعدی انتشار اخباری درباره شخصیت غول بود که همان زمان منتشر شد و فراگیر هم شد. اینکه شخصی با این مشخصات ظاهری وجود داشته و خلق قیافه شرک با الهام از ظاهر این شخص بوده است.

Maurice Tillet نام شهروند فرانسوی است که در سال ۱۹۰۳ بدنیا آمده است. او یک بوکسر بود. ولی دلیل این که با شرک مقایسه می‌شود این است که از یک نوع بیماری خاصی رنج میبرده است. در این نوع بیماری استخوان‌ها به شکل غیر عادی شروع به رشد می‌کنند و به همین دلیل ظاهر عجیبی پیدا کرده بود. علی‌رغم ظاهر عجیبش همانند شرک در انیمیشن‌های کامپیوتری قلبی مهربان داشته تا جایی که به فرشته فرانسوی مشهور بوده است.

ادی مورفی خبر داد: تولید شِرِک ۵ آغاز شد

سوم: این انیمیشن المان‌های محیطی و فیزیکی باورپذیری داشت؛ موضوعی که نتیجه تلاش تحسین‌برانگیز سازندگان آن به‌شمار می‌رود مثلا گِل و لای نقش پررنگی در زندگی شرک دارد و نزدیک محل زندگی او پرشده از گلِ و لای و موادی غلیظ شبیه به آن‌ها. حالا این مواد چرا مهم هستند؟ طبیعی بودن این موادِ شبیه‌به گِل و لای باعث می‌شود تا بیننده بتواند ارتباط بهتری با این انیمیشن برقرار کند و این موضوع برمی‌گردد به همان تلاش سازندگان فیلم شرک.

چهارم: یکی از جنبه‌های اصلی «شرک» که قبلا هرگز در فیلم‌های انیمیشن دیده نشده بود، توانایی آن در ارائه داستانی به یک اندازه مناسب کودکان و بزرگسالان بود. فیلم‌های انیمیشن معمولا تنها کودکان و خردسالان را در نظر می‌گرفتند، این در حالی است که «شرک» با ساختن فیلمی که همه سنین می‌توانستند از آن لذت ببرند، بازی را تغییر داد.

دریم‌ورکس این کار را با گنجاندن جوک‌هایی در فیلم انجام داد که هم کودکان و هم بزرگسالان را می‌خنداند. علاوه بر این، داستان آنقدر از یک افسانه معمولی فراتر بود که می‌توانست بزرگسالان و همچنین کودکان را مجذوب خود کند. «شرک» موفق شد یک داستان ساده و در عین حال جذاب را با طنزی متعادل کند که برای تمام سنین کارآمد بود و یکی از قابل‌فهم‌ترین فیلم‌های انیمیشن آن زمان را خلق کرد.

با این‌حال انیمیشن «شرک» منتقدانی هم داشت که بسیاری از این انتقادها نسبت به  رفتارهای ناپسند «شرک» بود که به‌صورت طنز نمایش داده می‌شد و ممکن بود مورد تقلید کودکان قرار بگیرد.

نظر شما