شناسهٔ خبر: 67366496 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

مدیرعامل شرکت بهین مصرف گفت :

نصب بانک خازنی اقتصادی ترین روش برای صفر کردن بهای توان رأکتیو مشترکین

امیرموحدی ،دکتری مهندسی برق و مدیرعامل شرکت بهین مصرف با اشاره به مصرف توان رأکتیو مشترکین گفت: هزینه های مندرج در قبض برق شامل هزینه های اکتیو (کم باری، میان باری و اوج بار) و رأکتیو می باشد. همه مشترکینی که از شرکت برق اشتراک خریداری نموده اند، ملزم به پرداخت بهای توان اکتیو می باشند ولی در صورتیکه ضریب قدرت مشترکی کمتر از میزان استاندارد 0.9 باشد، مشترک مشمول جریمه و پرداخت بهای توان رأکتیو می شود و در این صورت می بایست متانسب با مصرف، اقدام به نصب بانک خازنی نماید.

صاحب‌خبر -

جام جم آنلاین اصفهان؛ مدیرعامل شرکت بهین مصرف  تصریح کرد: توان رأکتیو شامل بارهای سلفی و به اصطلاح موتوری می باشد که به طور مثال در مجتمع های مسکونی، تجاری و اداری شامل آسانسور ها، سیستم های تهویه (مانند اسپیلیت و چیلرها) و در صنایع شامل الکتروموتور، اینورتر، کوره القایی، دستگاه جوش و ... می باشند که برای عملکرد خود نیازمند جریان تحریک و میدان مغناطیسی هستند. بدون شک پرهیز از وسایل مصرف کننده توان رأکتیو غیرممکن است و از طرفی مصرف توان رأکتیو توسط تجهیزات مذکور باعث اشغال ظرفیت شبکه و ترانسفورماتورهای توزیع و در نتیجه افزایش تلفات شبکه برق می شود، لذا مشترکین با ضریب توان کمتر از 0.9 مشمول جریمه مصرف توان رأکتیو می شوند.

وی در مورد موضوع بانک خازنی چیست و چه کاربردی دارد، گفت : وظیفه بانک خازنی ذخیره کردن و یکنواخت کردن سطح انرژی الکتریکی است که یک بانک خازن از چند بانک خازن تشکیل شده است که به صورت سری یا موازی به هم متصل هستند و برای تنظیم جریان انرژی و ذخیره انرژی الکتریکی از آن استفاده می شود . در اصل می توان گفت که بانک خازن یک نوع از انواع تابلو برق است که برای کارخانه ها ، واحدهای صنعتی ، مجتمع های مسکونی ، کارخانجات و غیره  قابل استفاده است.

موحدی در ادامه افزود:نصب بانک خازنی که بعد از کنتور برق نصب می شود، اقتصادی ترین و بهترین روش برای صفر نمودن بهای توان رأکتیو برای مشترکین و با اهداف حذف هزینه و پول اضافی برای مصرف توان رأکتیو، کاهش تلفات توان اکتیو در کابل­ها، کاهش افت ولتاژ و ... می باشد. لازم به ذکر است حذف مقدار پولی که بابت هزینه توان رأکتیو در قبض برق پرداخت می­شود، ذخیره شده و این مبلغ مازاد برای هزینه نصب خازن­ها در بازه زمانی چند ماه برگشت داده می­شود.

مدیرعامل شرکت بهین به بانک های خازنی  اشاره کرد و گفت:   بانک های خازنی    شامل تجهیزاتی از قبیل خازن (برای اصلاح ضریب توان)، کنتاکتور خازنی (قطع و صل نمودن خازن)، فیوز (برای حفاظت در مقابل جریان اضافه و اتصال کوتاه)، رگولاتور (جهت ورود و خروج هوشمند پله های خازن) و ... می باشند که می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر به آدرس سایت شرکت بهین مصرف www.behinmasraf.com مراجعه نمایید.

ضمناً کلیه مشترکین می توانند جهت مشاهده جزئیات قبض برق شامل مصرف توان اکتیو، مصرف توان رأکتیو، ضریب جریمه مصرف توان رأکتیو و ... از طریق وب سایت یا اپلیکیشن برق من اقدام نمایند.

/* هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین

نظر شما