شناسهٔ خبر: 67366336 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دهمین انتخابات ریاست جمهوری و مشارکت ۱۰۰ درصدی مازندرانی‌ها + فیلم

ساری- ایرنا- مازندرانی‌ها در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ برگزار شد به استناد آمارهای وزارت کشور با یک میلیون و ۹۱۹ هزار و ۸۳۸ رأی رکورد دست نیافتنی ۱۰۰ درصدی در مشارکت انتخاباتی را ثبت کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران یکی از پررنگ‌ترین دوره‌های این رویداد اجتماعی-سیاسی در کشور است. دوره‌ای که رکورد میزان مشارکت انتخاباتی در آن شکسته شد و پیش از برگزاری انتخابات هم برنامه‌های تبلیغاتی متعدد و گسترده و متفاوت سبب شد چهره این دوره کاملا متمایز از سایر ادوار باشد و شور و هیجان انتخاباتی و سیاسی زیادی در جامعه ایجاد کند.

دولت نهم که با ریاست محمود احمدی‌نژاد از سال ۱۳۸۴ و پس از دولت اصلاحات روی کار آمده بود به دنبال تکرار حضورش در قوه مجریه بود و در مقابل هم طیف منتقد این دولت تلاش زیادی می‌کردند تا با معرفی یک نامزد شاخص بتوانند چهار سال پس از دولت اصلاحات دوباره قوه مجریه را در اختیار بگیرند.

تحرکات و گمانه‌زنی‌های انتخاباتی از زمستان ۱۳۸۷ آغاز شده بود و با آغاز سال ۱۳۸۸ شکل برجسته‌تری به خود گرفته بود. بخشی از حامیان جریان اصلاحات متقاضی بازگشت سید محمد خاتمی به عرصه و ورودش به رقابت انتخاباتی بودند و گروهی دیگر هم اعتقاد داشتند باید چهره دیگری را به این رقابت معرفی کرد که در نهایت میرحسین موسوی را به عنوان نامزد اصلی مد نظر خود مطرح کردند. در مقابل این گروه نیز اصولگرایان روی محمود احمدی‌نژاد اجماع تقریبی داشتند.

وزارت کشور مهلت نام‌نویسی برای شرکت در این رقابت انتخاباتی را از ۱۵ تا ۱۹ اردیبهشت اعلام کرد. در این بازه پنج روزه ۴۷۵ نفر برای شرکت در انتخابات نام‌نویسی کردند که در نهایت شورای نگهبان صلاحیت محمود احمدی‌نژاد، مهدی کروبی، میرحسین موسوی و محسن رضایی را تایید کرد.

دهمین انتخابات ریاست جمهوری و مشارکت ۱۰۰ درصدی مازندرانی‌ها + فیلم

جمعیت واجد شرایط کشور برای شرکت در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۴۶ میلیون و ۱۹۹ هزار و ۹۹۷ نفر بود. شور ایجاد شده در روزهای پیش از انتخابات از احتمال حضور پرتعداد مردم پای صندوق‌های اخذ رأی خبر می‌داد. این شور انتخاباتی در مازندران به شکل بسیار پررنگی دیده می‌شد و تقریبا پررنگ‌ترین روزهای انتخاباتی این استان را مانند سایر نقاط کشور رقم زده بود.

صدا و سیما نیز در این دوره برای نخستین بار مناظره‌های انتخاباتی بین نامزدهای ریاست جمهوری را برگزار کرده بود که نقش اثرگذاری بر افزایش شور و حال انتخاباتی جامعه داشت. در این انتخابات برای نخستین بار رنگ انتخاباتی توسط حامیان میرحسین موسوی مورد استفاده قرار گرفت و فضای جامعه را در روزهای نزدیک به انتخابات حتی از نظر بصری هم تغییر داد.

مازندران و یزد ۲ استانی بودند که ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ با مشارکت بیش از ۱۰۰ درصدی، بالاترین میزان مشارکت انتخاباتی کشور به نام‌شان ثبت شد.

حضور ۲ نامزد شاخص و اصلی این رقابت انتخاباتی در مازندران طی روزهای پیش از انتخابات نیز سبب شده بود که شور و حال انتخابات پررنگ‌تر از همیشه شود. فعالیت‌های تبلیغاتی و انتخاباتی برخی نامزدهای شاخص حتی پیش از اعلام فهرست نهایی نامزدها از سوی شورای نگهبان آغاز شده بود.

میرحسین موسوی ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ به مازندران سفر کرد و در شهرهای بابل، ساری، بابلسر، قائمشهر و جوبار با مردم و برخی فعالان دانشجویی و سیاسی دیدار داشت. محمود احمدی‌نژاد نیز سه روز پیش از انتخابات، یعنی ۱۹ خرداد به ساری سفر کرد و در ورزشگاه شهید متقی مرکز استان با مرم دیدار داشت.

دهمین انتخابات ریاست جمهوری و مشارکت ۱۰۰ درصدی مازندرانی‌ها + فیلم

مازندران در زمان برگزاری انتخابات ۲۲ خرداد ۱۳۸۸، یک میلیون و ۹۱۵ هزار و ۲۴۰ نفر جمعیت واجد شرایط رأی‌دهی داشت. از طرفی حضور مسافران و خوش‌نشینان در این استان طی روزهای منتهی به انتخابات نیز سبب شده بود که فضای انتخاباتی مازندران شلوغ‌تر و برجسته‌تر از سایر دوره‌ها باشد. موضوعی که در نهایت روی درصد مشارکت این استان نیز اثرگذاری قابل توجهی داشت و مازندران را در صدر استان‌ها از نظر میزان مشارکت انتخاباتی قرار داد و رکورد جدیدی به نام این استان ثبت کرد.

روز انتخابات شعب اخذ رأی در مازندران مانند سراسر کشور پرجمعیت بود و صف‌ها و تجمع مردم در شعب اخذ رأی خبر از انتخاباتی با میزان مشارکت بالا می‌داد. در سایر استان‌ها نیز شرایط به همین شکل بود.

۲۲ خرداد ۱۳۸۸ یک میلیون و ۹۱۹ هزار و ۸۳۸ نفر، یعنی چهار هزار و ۵۹۸ نفر بیشتر از جمعیت واجد شرایط در این استان پای صندوق‌های رأی رفته بودند.

از ۴۶ میلیون و ۱۹۹ هزار و ۹۹۷ نفری که در کشور واجد شرایط شرکت در انتخابات بودند، ۳۹ میلیون و ۱۳۵ هزار و ۱۹۱ نفر رأی خود را به صندوق انداختند و رکورد مشارکت انتخاباتی کشوربا رقم ۸۴.۸۳ درصد شکسته شد.

وزارت کشور پس از شمارش آرا محمود احمدی نژاد را با کسب ۲۴ میلیون و ۵۲۷ هزار و ۵۱۶ رای به عنوان رئیس‌ دولت دهم و رئیس‌جمهور منتخب اکثریت مردم معرفی کرد. بر اساس آمارهای وزارت کشور، میرحسین موسوی خامنه نیز ۱۳ میلیون و ۲۱۶ هزار و ۴۱۱ رای کسب کرد. محسن رضایی ۶۷۸ هزار و ۲۴۰ رای و مهدی کروبی ۳۳۳ هزار و ۶۳۵ رای داشتند.

به استناد آمارهای منتشر شده توسط وزارت کشور بیشترین رأی مازندرانی‌ها در آن انتخابات متعلق به محمود احمدی‌نژاد بود که یک میلیون و ۲۸۹ هزار و ۲۵۷ رأی کسب کرد. میرحسین موسوی هم با ۵۸۵ هزار و ۳۷۳ رأی پس از احمدی‌نژاد بیشترین رأی مازندرانی‌ها را کسب کرد. محسن رضایی ۱۹ هزار و ۵۸۷ رأی و مهدی کروبی نیز ۱۰ هزار و ۵۰ رای کسب کردند و ۱۵ هزار و ۵۷۱ رای باطله به صندوق‌ها انداخته شد.

دهمین انتخابات ریاست جمهوری و مشارکت ۱۰۰ درصدی مازندرانی‌ها + فیلم

آمارها می‌گویند در مازندران روز ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ رکورد مشارکت انتخاباتی شکسته شد. در حالی که جمعیت واجد شرایط مازندران یک میلیون و ۹۱۵ هزار و ۲۴۰ نفر بود، یک میلیون و ۹۱۹ هزار و ۸۳۸ نفر، یعنی چهار هزار و ۵۹۸ نفر بیشتر از جمعیت واجد شرایط در این استان پای صندوق‌های رأی رفته بودند. به همین دلیل مشارکت ۱۰۰.۲۴ درصدی به نام مازندران ثبت شد. رخداد عجیبی که عامل اصلی آن حضور مسافران در مازندران و رأی در شعب انتخاباتی این استان عنوان شده بود. طبق این آمارها ۴.۱ درصد کل آراء اخذ شده کشور در این انتخابات در مازندران به صندوق‌ها انداخته شده بود.

در آن انتخابات مازندران و یزد ۲ استانی بودند که با مشارکت بیش از ۱۰۰ درصدی، بالاترین میزان مشارکت انتخاباتی کشور به نام‌شان ثبت شد.

نظر شما