شناسهٔ خبر: 67366000 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: هنرآنلاین | لینک خبر

کشوری که اقتدار فرهنگی دارد از لحاظ امنیتی شان و رتبه ارتقایافته‌تری پیدا می‌کند

قائم مقام ستاد انتخاباتی مصطفی پورمحمدی گفت: آقای مصطفی پورمحمدی عقیده دارند که زیرساخت‌ها باید متناسب با عدالت فرهنگی در کشور توزیع شود.

صاحب‌خبر -

گروه فرهنگی خبرگزاری هنر ایران : سیدمصطفی ابطحی که در دولت روحانی از معاونان وزارت ارشاد بود و در این دوره از انتخاب در میزگرد سیاست خارجه مصطفی پورمحمدی به عنوان مشاور او حضور داشت، در رابطه با نگاه آقای پورمحمدی به حوزه فرهنگ و هنر در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین بیان کرد: آقای مصطفی پورمحمدی پیش از این که یک شخصیت سیاسی و قضائی باشند، یک شخصیت فرهنگی هستند. ایشان اهل کتاب هستند و رمان می‌خوانند، تئاتر می‌بینندو پای حرف هنرمندان می‌نشینند. ایشان تمایل دارند که به گشودن گره‌های ناگشوده فرهنگی بپردازند. به عقیده ایشان فرهنگ هویت‌ساز و مصونیت‌آور، شخصیت‌ساز و انگیزه‌آفرین است. در نگاه آقای پورمحمدی فرهنگ به انسان بینش و توانایی می‌دهد و تمام نگرش‌های دیگر انسان معطوف به فرهنگ است.

وی افزود: آقای پورمحمدی فرهنگ را ضلع اصلی مثلث قدرت در هرکشوری به ویژه ایران می‌دانند. چرا که کشوری که اقتدار فرهنگی در آن وجود داشته باشد، از لحاظ امنیتی شان و رتبه ارتقا یافته‌تری پیدا می‌کند. فرهنگ می‌تواند در بحران‌ها ملت‌ها را حفظ کند و قرارگاه جنگ نرم با دشمن و کانون مقابله با هجوم رسانه‌ای غرب باشد. فرهنگ همان هویتی است که ملت را در برابر بیگانگان استوار نگه می‌دارد. در جهان امروز هر کشوری که بر فرهنگ سرمایه‌گذاری بیشتری کند در آینده سهم بهتری از دستاوردهای حیات بشری خواهد داشت. با این طرز نگاه آقای پورمحمدی، طبیعتا به هنرهای هفتگانه علاقه وافری دارند و آن‌ها را عناصر فرهنگی می‌دانند که ملت ایران را ممتاز و متمایز از دیگر کشورها می‌کند.

ابطحی با بیان این که پورمحمدی به دنبال این است که از ظرفیت هرکدام از هنرها و رسانه‌ها استفاده لازم کند گفت: مثلا سینما قدرت تصویرسازی بی‌نظیری دارد. کشورها در صدد این هستند که تصویر موثری از خودشان را ارائه دهند. در جهان جدید جنگ بین تصویرها است. سینما هم تصویرساز است و زبان گویای فرهنگ کشور است. ایشان معتقدند که سینمای ایران می‌تواند در این مسیر کمک کند تا نگاه انسانی، اخلاقی و ایرانی را در پیشبرد ملزومات فرهنگی ایران و ایرانی بیافریند. با تولید محتوای فرهنگی و تصویری می‌توان پیشرو در جهان باشیم و تفاخر فرهنگی غرب را به چالش بکشیم.

قائم مقام ستاد انتخاباتی پورمحمدی، در رابطه با برنامه پورمحمدی برای توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و هنری بیان کرد: طبیعتا بدون توجه کامل و کافی به زیرساخت‌ها امکان هیچ تلاشی وجود ندارد. ایشان معتقدند که زیرساخت‌ها باید متناسب با عدالت فرهنگی در کشور توزیع شود. بخش خصوصی،شهرداری‌ها و دیگر مراکز باید با دولت همکاری داشته باشند تا زیرساخت فرهنگی را تولید کنند. مثلا اکنون ما در بسیاری از شهرها سالن سینما نداریم و ما عقیده داریم که می‌شود از سینمای سیار استفاده کرد؛ سینمایی که قابلیت این را داشته باشند که در شهرهای کوچک و روستاها همان فیلمی که در تهران اکران می‌شود را نمایش دهد. تشویق بخش خصوصی برای این که سرمایه‌گذاری کنند، ارائه تسهیلات بانکی و دیگر کمک‌ها در دستور کار آقای پورمحمدی است. برنامه مهم آقای پورمحمدی در بحث فرهنگ، برقراری عدالت فرهنگی است. ایشان اعتقاد دارند که باید اختیارات کافی به استان‌ها داده شود، مزیت‌های فرهنگی استان‌ها باید شناسایی شود و همچنین هنرهای محلی و بومی هم  باید شکل بگیرند.

او با اشاره به این که برخی دولت‌ها حرف عدالت فرهنگی را زده‌اند، ادامه داد: کارگزاری فرهنگی نیاز به افرادی دارد که خودشان فرهنگی باشند؛ چه از حیث تعملات نظری و هم از حیث تجربه عملی. باید افرادی باشند که فقط وعده ندهند و گزارش کار را به مردم اعلام کنند و موجب شوند که هنرمندان قوت قلب بگیرند. متاسفانه فرصت‌سوزی‌هایی که در گذشته در عرصه فرهنگ وجود داشته است موجب شده که بسیاری از وعده‌ها عملی نشود. آقای پورمحمدی اگر وعده‌ای می‌دهند هم خودشان و هم مدیرانشان کمربند همت را خواهند بست و برای کاهش فاصله فرهنگی استان‌ها تلاش خواهند کرد.

ابطحی در رابطه با موضع پورمحمدی در رابطه با ممیزی‌ها و ممنوعیت‌ها در حوزه فرهنگ و هنر گفت: ایشان به دنبال این هستند که اعتماد را به حوزه فرهنگ برگرداند. وقتی اعتماد آسیب ببیند پایه‌ای ترین رکن اجتماعی ازبین می‌رود، مشارکت هم لطمه می‌بیند و بی‌مسئولیتی و بی‌تعهدی غلبه پیدا می‌کند. برای ارتقا اعتماد در فرهنگ باید ممیزی‌ها تخصصی و دقیق و توسط افراد خبره آن صنف اتفاق بیافتد و از برخوردهای سلیقه‌ای، تندروی و کندروی جلوگیری شود. در این شیوه هم نظارت دولت و هم رضایت هنرمندان قابلیت تضمین دارد. باید درخت اعتماد میان حکومت و هنرمند را تقویت کرد تا هنرمندان با آزادی عمل بهتر در چارچوب‌های به رسمیت شناخته شده به فعالیت ادامه دهند.

 

بیشتر بخوانید»»کسی سکاندار امور اجرایی کشور بشود که به فرهنگ و هنرمندان این کشور باور داشته باشد

 

نظر شما