شناسهٔ خبر: 67365911 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ایلام در عید غدیر غرق نور و شادی

ایلام - ایرنا - همزمان با عید سعید غدیر خم، " عید ولایت و امامت" برنامه‌ها و جشن‌های شادی در نقاط مختلف این استان و مراکز شهرستان‌ها با حضور اقشار مختلف مردم و مسئولان در حال برگزاری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، "غدیر خُم" نام برکه‌ای کوچک و ناحیه‌ای میان مکه و مدینه است، در ۱۸ ذی‌الحجه سال دهم هجری قمری، آیه‌ای بر پیامبر اکرم حضرت محمد(ص) در زمان بازگشت از حج‌الوداع نازل شد: "یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ" ‌ای پیامبر، آنچه را از جانب پروردگارت به تو نازل شده، ابلاغ کن و اگر نکنی رسالتت را به انجام نرسانده‌ای، آنگاه حضرت محمد (ص) نیز در "غدیر خُم" توقف کرد، همراهانش را گرد هم آورد، آن حضرت خطبه غدیر را بر حجاج و مسلمانان خواند، سپس حضرت علی (ع) را فراخواند و ایشان را به عنوان جانشین خویش و مولای مسلمانان معرفی کرد.

این روز را در روایات، عیدُاللهِ الاکبر "بزرگ‌ترین عید الهی"، عید اهل بیت محمد (ص) و اشرف الاعیاد "والاترین عید" نامیده‌اند، عید سعید "غدیر" یکی از مهم‌ترین اعیاد مسلمانان است که در روایات و احادیث در راستای بزرگداشت آن تأکید فراوان شده و مسلمانان و به ویژه شیعیان جهان در این روز با برگزاری مراسمات و جشن‌های مختلف برای گرامیداشت این واقعه در سال ۱۰ هجری قمری، به هم تبریک و شادباش گفته و آیین‌های ویژه‌ای چون مولودی خوانی، " عیدی دادن" و به مدح امام اول شیعیان جهان حضرت امام علی(ع) می‌پردازند.

در استان ایلام نیز این جشن ها و مراسمات از روز گذشته با حضور اقشار مختلف مردم در شهرها، بخش ها و روستاهای این استان آغاز و تا امروز سه شنبه پنجم تیرماه ادامه دارد، آذین‌بندی خیابان‌ها و کوچه های شهر به احادیث و شادباش‌های این عید بزرگ، برپایی ایستگاه‌های صلواتی توسط مردم محلات و مناطق مختلف با حضور جوانان و نوجوانان و پخش شربت و شیرینی، برگزاری جشن‌های مردمی در پارک‌ها و بوستان‌های شهرها با اجرای برنامه‌های شاد، دیدار با خانواده‌های شهدا و جانبازان، دیدار با سادات جلیل القدر و تبریک و شادباش به آنان، عیدی دادن بزرگترهای فامیل و خانواده به کوچکترها، صله رحم و برپایی موکب‌های پذیرایی و برگزاری مجالس در مساجد، حسینیه‌ها و تکایا و حضور مردم در بقاع متبرکه و امامزاده‌های استان از جمله برنامه‌های مردمان دیار خادمان زائران امام حسین(ع)، اربعین و عتبات عالیات است.

ایلام در عید غدیر غرق نور و شادی

برخی از جوانان و نوجوانان مسجدی و پایگاه‌های مقاومت بسیج در مراکز و میادین اصلی شهر ایلام، ایستگاه صلواتی دایر کرده و نذر شیرینی و شربت دارند، برخی‌ها هم به مناسبت روز عید غدیر با برگه‌ای که در پشت ماشین خود نصب کرده‌اند، برای جابجایی رایگان مسافران درون شهری به مناسبت عید غدیر اعلام امادگی کرده‌اند، در برخی خانواده‌ها نیز بزرگترها محور شده و دیگ نذری در حیات خانه‌ها برپا کرده و تا غدایی را تهیه و بین همسایگان و نیازمندان محله توزیع کنند.

نهادهای خدمات و امداد رسان از جمله کمیته امداد و بهزیستی نیز در این روز با نگاه مهرورزانه خیرین و نیکوکاران در آشپزخانه‌های خانگی، زمینه پخت غذای گرم و توزیع در بین نیازمندان و مددجویان تحت حمایت خود را فراهم کرده‌اند.

جشن بزرگ خیابانی عید غدیر خم نیز تا ساعتی دیگر با خنک شدن هوا و زایل شدن گرمای داغ این روزهای آغاز فصل تابستان، از میدان امام خمینی(ره) تا میدان ۲۲ بهمن شهر ایلام برگزار خواهد شد که برای برگزاری این برنامه، برپایی بیش از ۶۰ غرفه تدارک دیده شده که از ساعت ۱۵ تا ۲۲ شب ادامه خواهد داشت.

توزیع نذورات، قرعه کشی و اهدا جوایز و مولودی خوانی با حضور مداحان اهل بیت(ع) از جمله ویژه برنامه‌های جشن بزرگ خیابانی عید غدیر خم در شهر ایلام است.

شامگاه دوشنبه نیز در شهرستان‌های مختلف ایلام از جمله آبدانان با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام نیز آیین جشن بزرگ غدیر با مشارکت گسرتده مردم این شهر برگزار شد.

کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، گروه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد و هیئت‌های مذهبی استان نیز برنامه‌های متنوع فرهنگی و شادی را برای عید سعید غدیر در مناطق مختلف استان تدارک دیده‌اند و در این روز به همت سازمان تبلیغات اسلامی، یک هزار و ۵۰۰ پرچم متبرک به نام حضرت علی(ع) بین مردم به مناسبت عید غدیر با حضور سادات معزز این استان توزیع می‌شود.

ایلام در عید غدیر غرق نور و شادی

برخی نیز اعمال ویژه روز عید سیعد خم را به جای آورده و نماز جماعت و روزه گرفته و قرآن می‌خوانند، با شربت و شیرینی به خانه آشنایان رفته و این روز مبارک را تبریک می‌گویند.

آزادی زندانیان جرائم غیرعمد با نیت خیر نیکوکاران و توزیع بیش از ۴۰ هزار پرس غذای گرم و ۲ هزار و ۵۰۰ سبد معیشتی در بین نیازمندان از جمله برنامه‌هایی است که به میمنت عید غدیر به همت نیکوکاران و کمیته امداد ایلام انجام می‌شود.

امروز روز عید ولایت و امامت است، روز شادی و بهره‌گرفتن از نور امام علی(ع) در زندگی است، روزی است که دل‌های مردمان ولایتمدار ایلامی و همه مسلمانان جهان شاد است، امروز، روز همیاری و کمک به نیازمندان است، امروز روز علی(ع) است و همین نام کافی است که زبان از بیان قاصر باشد.

به گزارش ایرنا، جشن خیابانی عید غدیر خم برای اولین بار در استان امروز از میدان ۲۲ بهمن تا میدان امام خمینی(ره) شهر ایلام میزبان مردمان دیار خادمان زوار اباعبدالله الحسین(ع) است.

نظر شما