شناسهٔ خبر: 67365701 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

یادگاری دیگر از شهید جمهور/ پل بیدانجیر تحقق مطالبه ای ۴۰ ساله + فیلم

یاسوج- ایرنا- سالهاست که ۲۰ روستای محروم منطقه آبریز و بید انجیر در شهرستان کهگیلویه و چرام برای عبور از رودخانه خروشان مارون از وسیله ای سنتی بسیار خطرناک به نام گرگر استفاده می کنند و حتی چندین نفر از این وسیله پرت شده اند و جان خود را از دست داده اند اما ساخت این پل در دولت شهید جمهور آغاز و اکنون پیشرفت فیزیکی کار به ۵۸ درصد رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا،دردها و چالش های عمیق ،تاریخی و انباشت شده از گذشته در روستاهای این منطقه به گونه ای است که وقتی قدم درآنجا می گذاری انگار که زمان در آن گم می شود و درعصری که به روزگار ارتباطات و پیشرفته ترین فناوری ها شهرت یافته اما مردمان این مناطق با کمترین امکانات اولیه گذران زندگی می کنند.

این نکته را هم نباید از نظر دور داشت که وجود این دردها ومشکلات و کمبودها ورنج های عمیق مردمان این دیار مربوط به یک سال ودوسال و چند سال گذشته نیست، آنها سالهاست که با کمبود امکانات زیرساختی وزیربنایی در حوزه های گوناگون به ویژه بهداشت و مدرسه و آب و راه و گاز رنج می برند اما عمق این دردها در سرزمین گنج ها به واسطه اقدامات خوب دولت سیزدهم اندکی کاسته شد.

منطقه دور افتاده و توانمند"بیدانجیر"(از توابع بخش سرفاریاب چرام) بگفته اهالی و بخشدار وقت سرفاریاب زمانی ۴۰۰ خانوار داشته که بدلیل مهاجرت به شهرستان بویراحمد یا کهگیلویه، هم اکنون کمتر از ۸۰ خانوار ساکن هستند.

احداث پل بر روی رودخانه مارون بعد از ۴۰ سال آرزوی دیرینه مردم ۲ روستای بید انجیر شهرستان چرام و آبریز کهگیلویه بوده که باعث می شود آنها برای همیشه از شَر گِرگِر خلاص شوند و ساخت این پل در دولت سیزدهم در دستور کار قرار است.

یادگاری دیگر از شهید جمهور/ پل بیدانجیر تحقق مطالبه ای ۴۰ ساله + فیلم

داستان استفاده از گرگر(جره) حکایتی غمناک وهراس انگیز برخی نقاط محروم و روستاهای کهگیلویه و بویراحمد است که سالیان متمادی است این "نیمکت آهنی" مخوف وهراسناک و آن ریسمان پولادینش در کشاکش سنگ و آب و بر فراز رودخانه های خروشان این دیار چه مصیبت ها ودردها که بر خانواده ها و کودکان و دختران معصوم به بار نیاورده است.

کودکان و دختران و روستانشینانی که بر روی این نیمکت سخت و آهنی با دل های لرزان می نشینند تا حتا برای انجام کوچکترین کاری و یا خرید از مغازه ای هم مجبور باشند از رودخانه های دهشتناک "مارون و خرسان و یا ایدنک" به ویژه در زمستان های سخت عبور کنند و اما تاوان استفاده از این ارابه مرگ را با قطع بند انگشتی و یا به قیمت جانشان بپردازند.

رفتن به منطقه "بید انجیر" از ۲ میسر است؛ یکی با پیمودن جاده خاکی کوهستانی چهار ساعته از طرف بخش"سرفاریاب" و دیگری از طرف جاده پاتاوه -دهدشت که کمتر از یک ساعت مسافت دارد و در صورت نبودن پل بروی رودخانه خروشان "مارون" گذر از این مسیر دوم مقدور نیست.

روستای "موگر" لنده "بیدانجیر" در چرام و "گاودانه علیرضا" "دره نی"، "چم رود" "دشتک علیا و سفلی و چندین روستای دیگر از توابع شهرستان کهگیلویه هستند که تجربه تلخ و تاوان سنگین استفاده از گرگر را بارها چشیده اند .

به گفته برخی اهالی این روستاها استفاده از ارابه مرگ (گرگر) ظرف سالیان گذشته ده ها نفر را به کام مرگ کشانده و باعث قطع انگشتان صدها کودک و دانش آموز و اهالی این روستاها شده است.

این یک حقیقت است که هر گاه یک فرد روستایی به میزان کافی بهره مند از امکانات و توزیع عادلانه ثروت ها و منابع باشد هیچگاه آن شخص و یا آن کشاورز و دامدار روستایی مجبور به ترک زادگاه خود نمی شود و زندگی ساده و بی آلایش خود را به یک عمر زندگی در سراب کاذب شهرها واگذار نخواهد کرد.

یادگاری دیگر از شهید جمهور/ پل بیدانجیر تحقق مطالبه ای ۴۰ ساله + فیلم

یکی از اهالی فعال این منطقه، گفت: تاکنون بیش از هفت نفر در این رودخانه خروشان غرق شدند و بدلیل سخت گذر بودن عبور و مرور و کمبود امکانات، ساکنان این منطقه را ترک کردند.

محمدی تاکید کرد: با احداث این پل امید برای زندگی و بهبود وضعیت معیشت خانوارهای ساکن این منطقه افزایش یافته است.

با برنده شدن مناقصه پل "بید انجیر" در آذر ۱۴۰۱ و وفقه چهارماهه بدلیل بارندگی و خروشان بودن رودخانه، کار تکمیل پل آغاز شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: بارگیری و حمل عرشه فلزی به محل پروژه انجام شده است و عملیات اجرایی پروژه با انتقال یک دستگاه بیل مکانیکی به محل پروژه و سوار کردن و بستن داربست فلزی برای اجرای عرشه فلزی پل از سر گرفته شده است.

حمید رضا پیمانجو افزود: پیشرفت فیزیکی کار ۵۸ درصد است و کارفرما اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان است و دستگاه ناظر معاونت فنی و راه های روستایی است.

وی تاکید کرد: تاریخ قراداد این پروژه ۱۴۰۱/۰۹/۱۹ و پایان قرارداد آن ۱۴۰۲/۱۰/۱۵ است، همچنین مبلغ پیمان حدود ۵۵ میلیارد ریال و مدت پیمان ۱۲ماه و دوره تضمین ۳۶ ماهه است.

یادگاری دیگر از شهید جمهور/ پل بیدانجیر تحقق مطالبه ای ۴۰ ساله + فیلم

تحول زیرساختی در منطقه بیدانجیر

کارهای زیرساختی و تحول زای بسیاری در مدت ۲ سال اخیر دراین استان انجام گرفته است به گونه ای که عملیات ساخت پل های بزرگی همچون پل شهید طیب، پل وحدت لنده، پل بید انجیر، پل رود سمه، پل تنگ چویل و پل روستای جلاله آغاز شده است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: راهبرد و سیاست اصلی دولت رفع محرومیت از چهره مناطق محروم و روستاها است این استان با پراکندگی و ویژگی های خاص توپوگرافی و شمار زیاد روستاها یکی از استان ها و مناطقی که در کانون توجه دولتمردان سیزدهم و شخص رئیس جمهور قرار دارد.

سید علی احمدزاده افزود: عبور روستائیان استان بر روی پل های روستایی خطرناک در میان دره ها و رودخانه های عمیق تاکنون شمار زیادی تلفات داده است که به منظور سهولت مردم کارهای زیرساختی زیادی در این حوزه آغاز شده است.

وی افزود: شوربختانه هنوز مردم این منطقه برای عبور از رودخانه از وسیله خطرناکی به نام جره استفاده می کنند که باعث قطع انگشتان دست افراد شده است.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد بیان کرد: برای تسهیل در مسیر عبور و مرور مردم پلی به طول ۶۵ متر بر روی رودخانه روستای بید انجیر در حال احداث است و کار در مراحل پایانی است.

جهانگیر شاهینی رئیس سازمان برنامه و بودجه کهگیلویه وبویراحمد گفت: با توجه به سیاست محرومیت زدایی دولت سیزدهم، اعتبارات خوبی برای توسعه منطقه محروم زیلایی چرام در نظر گرفته شده است.

وی احداث پل بر روی رودخانه روستای بید انجیر، نبود آب آشامیدنی سالم و جاده دسترسی را از مهمترین مطالبه و خواسته مردم منطقه زیلایی دانست و اضافه کرد: اعتبارات خوبی در این زمینه برای محرومیت زدایی از این منطقه مصوب شده است.

در سفر دوم با اهتمام ویژه رئیس جمهور مبلغ ۱۲۵ هزار میلیارد ریال برای توسعه زیرساخت های رفاهی و در حوزه راه و بهسازی جاده های فرعی استان هم پنج هزار همت پیش بینی شده است.


یادگاری دیگر از شهید جمهور/ پل بیدانجیر تحقق مطالبه ای ۴۰ ساله + فیلم

یادگاری دیگر از شهید جمهور/ پل بیدانجیر تحقق مطالبه ای ۴۰ ساله + فیلم

منطقه بید انجیر در گذشته شامل بیش از ۴۰۰ خانوار بوده که به دلیل مشکلات فراوان بسیاری از خانواده ‌ها مهاجرت کرده و اکنون حدود ۸۰ خانوار در روستاهای منطقه پراکنده هستند.

راه های ارتباطی شهرستان چرام ۵۵۸ کیلومتر است که ۱۲۶ کیلومتر از این راه های اصلی و فرعی و ۴۳۲ کیلومتر راه روستایی هستند.

شهرستان چرام دارای ۲ بخش مرکزی و سرفاریاب با جمعیت ۳۳ هزار و ۵۴۳ نفر در قالب هشت هزار و ۸۹۰ خانوار در جنوب غربی استان کهگیلویه و بویراحمد است.

استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود ۷۲۳ هزار نفر جمعیت دارای ۹ شهرستان ، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.

نظر شما