شناسهٔ خبر: 67365492 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

برخی نامزدهای اصولگرا ادعاهایی غیرواقعی در مناظره ها مطرح کرده اند

خلاف‌هایی که برخی نامزدها در مناظره گفتند؛ چه کسی فیلتر کرد؟ چه کسی سفارت تسخیر کرد؟ چه کسی با معترضان تند برخورد کرد؟

قاضی زاده هاشمی در بخشی از مناظره  گفت: این‌ها در بحث آبان ۹۸ و گرانی بنزین با مردم چگونه رفتار کردند، مگر اینترنت بین‌المللی را قطع نکردند! به گفته رئیس وقت سازمان فناوری وزارت ارتباطات، اینترنت بین‌المللی علی‌رغم مقاومت وزارت ارتباطات با فشار برخی نهاد‌های امنیتی قطع شد و این وزارتخانه نقشی در آن نداشت. حوادث تلخ آبان ۹۸ نیز توسط نهاد‌های خارج از قوه مجریه رخ داد. 

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

چهارمین مناظره نامزد‌های ریاست جمهوری، واکنش‌های بسیاری در پی داشت، حسن روحانی، رئیس دولت تدبیر و امید در اینباره گفت: برخی نامزد‌ها آمار و ارقامی مطرح می‌کنند، که اگر شورای نگهبان اصل ۱۱۵ قانون اساسی را لحاظ می‌کرد، باید در صلاحیت آن‌ها تردید می‌نمود. متاسفانه در این مناظرات یک توهین بزرگی به دولت سیزدهم (دولت رئیسی) می‌شود، مثل اینکه دولت سیزدهم ما نداشتیم و امروز دولت را می‌خواهند از دولت دوازدهم دریافت کنند.

علی ربیعی سخنگوی دولت دوازدهم نیز در پاسخ به ادعای اهمال‌کاری دولت تدبیر و امید در واردات واکسن کرونا گفت: از یاد نمی‌برم گفتید انتخابات است، همه گیری کرونا را اعلام نکنید، دوگانه واکسن داخلی و خارجی را شما ساختید، امروز که همه در مسئولیت هستید، چگونه چشم در چشم ملت امضاهایتان را انکار می‌کنید.

صادرات ۱۱ میلیارد دلار صیفی جات

ادعای عجیب سعید جلیلی نماینده رهبری در شعام در خصوص امکان صادرات ۱۱ میلیارد دلار صیفی جات ایران به روسیه شگفتی فعالان این حوزه را در پی داشت: در حال حاضر به دلیل استفاده گسترده از کود‌های شیمایی در محصولات ایران و کیفیت برتر محصولات کشور ترکیه، تجار ایرانی بازار روسیه را به رقبای ترک واگذار کرده‌اند.

کل صادرات مواد غذایی و کشاورزی همه کشور‌های اتحادیه اروپا به روسیه حتی قبل از جنگ اوکراین قریب ۶.۸ میلیارد دلار بود. همچنین با توجه به میانگین نرخ متوسط قیمت صیفی‌جات کشور که در هر تن ۲۰۰_۳۰۰ دلار است، برای صادرات ۱۱ میلیارد دلار باید ۳۵ میلیون تن به روسیه صادر کرد، این در حالی است که کل تجارت صیفی جات جهان تنها ۳ میلیارد دلار است!

شلیک به معترضان آبان ۹۸

قاضی زاده هاشمی در بخشی از مناظره  گفت: این‌ها در بحث آبان ۹۸ و گرانی بنزین با مردم چگونه رفتار کردند، مگر اینترنت بین‌المللی را قطع نکردند!

به گفته رئیس وقت سازمان فناوری وزارت ارتباطات، اینترنت بین‌المللی علی‌رغم مقاومت وزارت ارتباطات با فشار برخی نهاد‌های امنیتی قطع شد و این وزارتخانه نقشی در آن نداشت. حوادث تلخ آبان ۹۸ نیز توسط نهاد‌های خارج از قوه مجریه رخ داد. 

دادش حریفت منم!

بنیان پرونده مشهور کرسنت بر فروش گاز میدان گازی نفتی سلمان یا ساسان در ۴۴ کیلومتری جنوب جزیره لاوان استوار بود. قرار بود روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز به امارات فروخته شود، با این همه به دلیل درگیری جناحی در کشور و مخالفت طیف ارزشی این قرارداد به سرانجام نرسید و ایران در نهایت به پرداخت غرامت محکوم شد و گاز این میدان نیز سال‌ها است که از طریق فیلر‌ها سوزانده می‌شود!

مصطفی پورمحمدی در مورد پرونده کرسنت گفت: چرا آقای جلیلی حاضر به مناظره با بیژن زنگنه نیست تا معلوم شود چه کسی خیانت کرده است!

بیژن زنگنه نیز بلافاصله ویدئوی منتشر کرد و در پاسخ گفت: آقای جلیلی و نوچه‌اش آقای زاکانی هر وقت یک جای خلوتی پیدا می‌کنند درباره کرسنت صحبت می‌کنند، داداش حریفت منم! من ۲.۵ سال قبل در آبان ۱۴۰۰ درخواست کردم بیای در باره کرسنت با من مناظره کنید، چرا فرار می‌کنید! تا بعد از مناظره مردم بفهمند که شما چه خسارات جبران‌ناپذیری به مردم زدی، بعدش ببینم شما رویت می‌شود در خیابان راه بروی!

آقای علامه دهر!

پورمحمدی جلیلی را آقای علامه دهر خواند و به او تاخت که چرا جلوی قطعنامه‌ها را نگرفته، قطعنامه‌های که به گفته او طی ۱۵ سال خسارت جبران‌ناپذیری به سفره مردم وارد کرده است، «قطعنامه‌های که ملت ما را بیچاره کرد.» او همچینن گفت من مثل آقای جبلی ۱۵ سال برای پست ریاست جمهوری زنبیل نگذاشته‌ام. گفتنی است قالیباف نیز قریب ۲۰ سال است که  برای این پست کاندید می‌شود.

می‌فهمم که نمی‌فهمم

ریش شش‌تیغ مسعود پزشکیان، تغییر آن کاپشن احمدی‌نژادی و ... از جمله تغییرات وی در مناظره اخیر بود. او در مجادله با ۴ کاندید ارزشی گفت: من می‌فهمم که نمی‌فهمم و باید کار را به کارشناس واگذار کرد، ولی این‌ها نمی‌فهمند که نمی‌فهمند. این گفته وی مورد توجه و تمجید بسیاری قرار گرفت، هرچند عدم فن بیان عالی، نداشتن جملات کوبنده و نقطه‌زن مانند پورمحمدی، تاکید بیش از حد بر دوستی و تعامل و همکاری و... در مجادله‌های فنی، نقد‌های را در پی داشت.

دعوای جلیلی و پزشکیان

سعید جلیلی که به وضوع تلاش داشت خود را فردی عمیق، صاحب ایده و فکور عرضه کند، در مناظرات آشکارا عصبی شده بود. محمد مهاجری در خصوص وی نوشت: اگر تا الان در مورد سعید جلیلی از من می‌پرسیدید، می‌گفتم هیچ ویژگی مثبتی ندارد، اما فردی متدین و اخلاقی است، در مناظره اخیر که رفتارش با پورمحمدی را دیدم، او را فاقد این صفت... یافتم.

قالیباف نیز تلاش می‌کرد تا حملات و نقدهایش از پزشکیان بیش از حد تند نباشد، با توجه به بازخورد منفی رفتار تند و توهین آمیز زاکانی، وی سعی نمود تصویر مردی خوددار از خود عرضه کند. پورمحمدی نیز در طول مناظرات هیچ انتقادی را نسبت به پزشکیان مطرح نکرد. برخی منابع آگاه بر این باور هستند که در صورت پیروزی پزشکیان وی حتماً در کابینه او حضور خواهد داشت.

سفارتنوردان ارزشی

موضوع حمله به سفارت‌ها که تبعات جبران‌ناپذیری برای کشور داشت، بار دیگر در مناظره  مطرح شد، در این مناظره، پزشکیان گفت همه آن‌ها که از دیوار سفارت بالا رفتند، پست و مقام دارند، زاکانی مدعی شد که من هیچ وقت حمله به سفارت را تایید نکردم. این در حالی است که وی در سال ۹۰ حمله به سفارت انگلیس را اقدام خودجوش دانشجویان و «خشم مقدس» نامیده بود! قاضی زاده نیز حمله به سفارتخانه ها را گردن دولت روحانی انداخت!

گاف زاکانی نیز که موعد انتخابات را به جای ۸ تیر ۱۸ تیر خواند بسیار مورد توجه قرار گرفت: ۱۸ تیر سالروز حمله به دانشجویان کوی دانشگاه است، خود زاکانی در آن برهه ریاست بسیج دانشجویی را بر عهده داشت!

نظر شما