شناسهٔ خبر: 67365374 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

استقبال پایتخت ایران از مهمانی باشکوه ۱۰ کیلومتری عید غدیر

مهمانی ۱۰ کیلومتری عید سعید غدیر خم از ساعت ۱۷ به صورت رسمی آغاز خواهد شد اما مهمانان امیرالمومنین علیه‌السلام زودتر از موعد مقرر خود را به وعده‌گاه عشاق رسانده‌اند تا در این جشن شرکت کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، دوباره موعد عمل به روایت «شیعیان ما در شادی ما اهل‌بیت، شاد هستند و در غم و اندوه ما، غمگین» رسید. امروز بزرگترین جشن شیعیان به مناسبت عید الله اکبر در سراسر ایران برگزار خواهد شد. پایتخت‌نشینان هم‌گام با دیگر شیعیان جهان، با حضور در مهمانی ۱۰ کیلومتری عید غدیر خم در این جشن بزرگ سهیم خواهند شد.

این مهمانی دیگر جزئی جدایی‌ناپذیر از فرهنگ عمومی کشور شده است به مانند رسوم دیگر نظیر راهپیمایی جاماندگان اربعین حسینی. قبل از این مهمانی‌های کیلومتری اگر هر مسجدی، هیئتی، خانواده‌هایی یا حتی افرادی برای این عید بزرگ به صورت پراکنده جشن می‌گرفتند وشیرینی و شربت توزیع می‌کردند، اما امسال سومین سال است که با همدلی و کنار هم جمع شدن، جلوه‌ای از ابهت و اجتماع عظیمی از شیعیان را به رخ جهانیان می‌کشند.

نکته قابل توجه این است که این عید را حتی غیر شیعیان نیز بزرگ می‌پندارند و آنها نیز با حضور در این مهمانی، مهمان امیرالمومنین علیه‌السلام می‌شوند.

به حق علی، همیشه به شادی

به حق علی، همیشه به مهمونی

به حق علی، همیشه به عید و چراغونی

تمهیدات سازمان تاکسیرانی تهران برای جشن ۱۰ کیلومتری غدیر

شادی مالکی سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران گفت: در راستای حضور گسترده شهروندان در جشن بزرگ ۱۰ کیلومتریتمهیدات سازمان تاکسیرانی تهران برای جشن ۱۰ کیلومتری غدیرتمهیدات سازمان تاکسیرانی تهران برای جشن ۱۰ کیلومتری غدیرغدیر که از بزرگراه امام علی (ع) تا میدان آزادی برگزار می‌شود، تعداد ۴۰۰ دستگاه تاکسی ون آماده سرویس‌رسانی رایگان به شهروندان در ۱۲ مسیر هستند.

مسیر شماره ۱: از خیابان دماوند تقاطع اتوبان امام علی (ع) تا رو گذر میدان امام حسین (ع).

مسیر شماره ۲: از خیابان شهید مدنی تقاطع خیابان شهید بخشی فرد تا میدان امام حسین (ع) ابتدای خیابان شهید مدنی.

مسیر شماره ۳: از خیابان شریعتی تقاطع خیابان طالقانی تا زیر پل روشندلان.

مسیر شماره ۴: از خیابان شهید سپهبد قرنی تقاطع خیابان طالقانی تا میدان فردوسی.

مسیر شماره ۵: از خیابان فردوسی تقاطع چهار راه استانبول تا ضلع جنوب میدان فردوسی.

مسیر شماره ۶: میدان ولیعصر (عج) تا چهارراه ولیعصر (عج).

مسیر شماره ۷: از خیابان ولیعصر (عج) تقاطع خیابان جمهوری تا ضلع جنوب چهارراه ولیعصر (عج).

مسیر شماره ۸: از خیابان حافظ تقاطع خیابان کریمخان تا زیر پل کالج.

مسیر شماره ۹: از خیابان کارگر شمالی تقاطع خیابان بلوار کشاورز تا ضلع شمال میدان انقلاب اسلامی.

مسیر شماره ۱۰: از خیابان کارگر جنوبی تقاطع خیابان جمهوری تا ضلع جنوب میدان انقلاب اسلامی.

مسیر شماره ۱۱: از ضلع جنوب میدان توحید تا تقاطع خیابان آزادی.

مسیر شماره ۱۲: میدان تیموری تا تقاطع خیابان آزادی از مسیر (میدان تیموری- بلوار شهید صالحی- بلوار شهید اکبری- تقاطع خیابان آزادی).

برآورد چهار میلیونی مهمونی ده کیلومتری

طبق برآوردهای اولیه حداقل چهار میلیون نفر در جشن ده کیلومتری غدیر حاضر خواهند شد. مسیر تقاطع اتوبان امام علی (ع)، میدان امام حسین (ع)، میدان فردوسی، میدان انقلاب و نهایتاً میدان آزادی مسیر اصلی مهمونی ده کیلومتری است.

در این مسیر ۲۲۰۰ موکب مردمی پذیرایی و فرهنگی، ۲۱۱ ایستگاه شهربازی و ۲۶ ایستگاه نورافشانی قرار دارد.

آمادگی مدیریت بحران شهر تهران برای مهمانی ۱۰ کیلومتری

صمیم مرادی روزبهانی، از هماهنگی نحوه و محل‌های استقرار نفرات، تجهیزات و ماشین آلات امدادی و عملیاتی دستگاه‌های امدادی، ضرورت، حضور نمایندگان فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در غرفه‌های ستاد گمشدگان، استقرار تکنسین‌های اورژانس در فضاهای داخلی هر یک از ایستگاه‌های یازده‌گانه مترو در مسیر برگزاری مراسم، عدم نصب موکب، استیج و سایر سازه‌های موقت در مجاورت ورودی و خروجی‌های ایستگاه‌های مترو، حریم اماکن نظامی و سازمان‌های خدمات رسان، حضور رابطین پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ و ستاد برگزاری مراسم در خودرو فرماندهی جهت هماهنگی اقدامات اضطراری، ضرورت هماهنگی کامل ستاد برگزاری مراسم با سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران در خصوص زمان و محل‌های نورافشانی و آتش‌بازی به عنوان بخشی از مهمترین مصوبات جلسه مذکور نام برد.

وی ضمن اشاره به هماهنگی‌های نظارت کنترلی فرآیند بازرسی سلامت، ایمنی و محیط زیست (HSE) از مسیر برگزاری مراسم، شناسایی و پیگیری رفع ناایمنی‌ها و رفع موارد عدم انطباق‌ها از شهرداری‌های مناطق میزبان، تشکیل غرفه‌های گمشدگان با همکاری نمایندگان فاتب و نیروهای داوطلب واکنش اضطراری محلات (دوام) در مسیر برگزاری مراسم و تهیه نقشه برآورد مساحت و ظرفیت جمعیتی فضاهای مسیر برگزاری مراسم، از فعال‌سازی مرکز هماهنگی عملیات اضطراری شهر تهران و تشکیل ستاد مشترک مدیریت بحران ویژه مراسم در روز برگزاری مراسم با حضور نمایندگان دستگاه‌های تخصصی امدادی، انتظامی و خدمات رسان خبر داد.

وی افزود: خودروی فرماندهی در روز برگزاری مراسم با حضور رابطین عملیاتی دستگاه‌های تخصصی امدادی، انتظامی و خدمات رسان، در مسیر برگزاری مراسم، مستقر و ضمن بهره‌برداری از بی‌سیم واحد امدادی، نسبت به برقراری ارتباط با EOC سازمان، اقدام خواهد کرد.

روزبهانی در پایان به فعال‌سازی ستادهای مدیریت بحران ۱۰ منطقه واقع در مسیر برگزاری مراسم و آماده‌باش ستادهای سایر مناطق به عنوان مناطق پشتیبان، هماهنگی با شرکت بهره‌برداری راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) جهت کاهش فاصله حرکت قطارها، پیش‌بینی قطارهای فوق‌العاده در مسیر، افزایش تعداد حرکت قطارها و همچنین هماهنگی با دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شهید بهشتی، تهران و ایران جهت کنترل مواد غذایی، آب آشامیدنی و حصول اطمینان از سلامت و صحت آنها در طول برگزاری مراسم، به عنوان بخشی از اقدامات صورت‌گرفته توسط ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران کلانشهر تهران ویژه مراسم مهمانی ۱۰ کیلومتری عید غدیر، اشاره کرد.

غرفه های خدمت به مددجویان بهزیستی در مهمانی ۱۰ کیلومتری

بابک قانعی، با اشاره به برگزاری دومین جلسه شورای عالی فرهنگی سازمان بهزیستی در خصوص طرح‌های مصوب در این شورا در قالب پویش به عشق علی، افزود: در طرح تکریم سادات پیشکسوت، فرزندان مراکز شبه خانواده با حضور در مراکز سالمندان با سالمندان مقیم مراکز به ویژه سادات سالمند دیدار خواهند کرد.

وی گفت: همچنین در طرح محله غدیر با همکاری مراکز مثبت زندگی به عنوان حلقه اتصال بین توانمندان و نیازمندان، سفره‌های اطعام و حل مسئله توسط خیرین با موضوع رفع مشکلات و نظام مسائل جامعه هدف سازمان برگزار خواهد شد.

قانعی افزود: در طرحی دیگر با عنوان میهمانی عیدانه همکاران سازمان بهزیستی با حضور در خانه‌ها و مراکز نگهداری با هزینه شخصی سفره اطعام برای ولی نعمتان خود برپا خواهند کرد.

وی گفت: در مهمانی ۱۰ کیلومتری و جشن غدیر در قالب طرح بالاترین خدمت مواکبی توسط بخش غیر دولتی و با استفاده از ظرفیت مردمی و توسط جامعه هدف در تهران و سایر استان‌ها برپا و ارائه خدمت خواهند داد.

اهتزاز ۸۹۰ هزار پرچمِ «یا علی بگو» در پایتخت

همزمان با ۱۸ ذی‌الحجه سالروز عید بزرگ شیعیان عید غدیر خم، سازمان زیباسازی شهر تهران با برافراشته ساختن هزاران پرچم، نورآرایی، نورافشانی، ویدئومپینگ، فضاسازی مهمونی ۱۰ کیلومتری غدیر و برپایی سازه‌های حجمی در سطح شهر، شور و نشاط ویژه‌ای برای این جشن بزرگ پایتخت برپا ساخته است.

پرچم پایه کوتاه، پرچم محله‌ای، پرچم دستی، ‌ابر پرچم، نما پرچم و ریسه پرچم به تعداد ۸۹۰ هزار تخته و با طرح‌های «یا علی (ع) بگو»، پرچم ایران و پرچم فلسطین برای برپایی جشن عید غدیر به اهتزاز در آمده است.

برچسب‌ها:

نظر شما