شناسهٔ خبر: 67364978 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سفیر چین در ایران:

روابط ایران و چین طولانی، گسترده و عمیق است

تهران- ایرنا- سفیر جمهوری خلق چین در توصیف روابط تهران‌- پکن گفت: برداشت اولیه من سه کلمه است؛ «طولانی»، «گسترده» و «عمیق».

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاست خارجی ایرنا، زونگ پی وو افزود: طولانی به این معناست که چین و ایران هر دو تمدن باستانی هستند و تبادلات بین این دوملت سابقه طولانی دارد. در قرن دوم قبل از میلاد، فرستادگان سلسله هان کشور چین به امپراتوری اشکانی رسیدند و یک مسیر ارتباطی از چین به روم باستان را که از ایران عبور می کرد، باز کردند که همان جاده ابریشم است. از آن زمان تا کنون، دو کشور تبادلات مستمری داشته اند. چین و ایران در طول تاریخ هیچ مناقشه و مبارزه ای نداشته اند، فقط همکاری و تبادلات دوستانه بوده است.

وی ادامه داد: گسترده به این معناست که همکاری و مبادلات بین دو کشور به طور فزاینده ای حوزه های وسیع تری را در بر می گیرد. در سال‌های اخیر، حجم تجارت بین چین و ایران رشد ثابتی داشته است، چین همچنان بزرگترین شریک تجاری و بزرگترین مقصد صادراتی ایران است. همکاری دو کشور در حوزه های کشاورزی، صنعت، ساخت و ساز زیرساخت ها، فرهنگ و آموزش، همکاری های محلی و غیره در حال رونق است. چین «کانال سبز» را برای صادرات مرکبات، سیب، عسل و سایر محصولات کشاورزی باکیفیت ایران باز کرده است. نمایشگاه های آثار باستانی ایران در پکن، شانگهای و غیره برگزار شد و دریچه ای برای درک تاریخ ایران برای مردم چین گشود.

از زمان آغاز به کار تاکنون، از چهار هیات محلی چین برای بازدید از ایران پذیرایی کردم. اشتیاق بسیاری برای توسعه همکاری های استانی، شهری و محلی با ایران وجود دارد. دو طرف همکاری نزدیک خود را در مناسبت‌های چندجانبه حفظ کرده‌اند و دست در دست یکدیگر صدای قوی روزگار را علیه یکجانبه‌گرایی، هژمونی و سیاست قدرت اعلام کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: عمیق به این معناست که از زمان برقراری روابط دیپلماتیک با تلاش مشترک همه اقشار چین و ایران، دوستی سنتی بین دو ملت تعمیق یافته است. در سال ۲۰۱۶، رئیس جمهور شی جین پینگ به ایران سفر کرد و دو کشور یک مشارکت راهبردی جامع برقرار کردند. تبادلات نزدیک بین دو کشور در سطح بالا صورت گرفته است، دو طرف اتحاد و همکاری را تقویت و اعتماد متقابل سیاسی را عمیق‌تر کرده‌اند. روابط چین و ایران پیشرفت زیادی داشته و شتاب توسعه قوی را حفظ کرده‌ و فصل جدیدی در همکاری چین و ایران گشوده شده است.

زونگ خاطرنشان کرد: روابط چین و ایران در مرحله حساسی است. چین آماده است با همکاری ایران به روابط دو کشور از یک منظر والای راهبردی و بلندمدت بنگرد، مسیر کلی توسعه روابط دو کشور را درک کند، همکاری های عملی را در زمینه های مختلف به انجام برساند، هماهنگی و همکاری در امور منطقه ای و بین المللی را به طور جامع تعمیق نماید و کمک بیشتری به ارتقای صلح و ثبات منطقه ای و جهانی کند.

سابقه طولانی در گفت‌وگو و ادغام تمدن‌ها

سفیر جمهوری خلق چین اظهار داشت: اگر چه مدت کوتاهی است که در ایران هستم، عمیقاً احساس کرده‌ام که چین و ایران سابقه طولانی در گفت‌وگو و ادغام تمدن‌ها دارند و دوستی دو ملت سنتی و عمیق است. عمیقا دوستی ژرف و احساس زیبای مردم ایران نسبت به چین و مردم چین را احساس کرده ام.

زونگ تصریح کرد: برخی افراد و طرف ها با انگیزه های باطنی نمی خواهند شاهد پیشرفت خوب روابط چین و ایران باشند و با ایجاد اطلاعات نادرست و اغراق آمیز برای چین هراسی و ایران هراسی و اختلاف افکنی بین دو کشور تلاش می کنند. باید کانال های بیشتری وجود داشته باشد تا مردم دو کشور یکدیگر را درک کنند و مردم بیشتری به کشورهای یکدیگر سفر کنند تا با چشمان خود ببینند. از طریق بازدید های مکرر گروه ها در زمینه های مختلف فرهنگی، جوانان، ورزش، آموزش و اخبار و غیره، تبادلات مردمی در حوزه های گردشگری، باستان شناسی، فیلم، آموزش استعدادها و غیره بین دو کشور به طور روز افزونی نزدیک شده است. چندی پیش، بیست و سومین مسابقه مهارت زبان چینی دانشجویان خارجی در ایران برگزار شد، عمیقاً تحت تأثیر زبان، استعداد و مهارت عالی شرکت کنندگان و همچنین عشق آنها به زبان چینی قرار گرفتم.

مردم چین به طور فعال در حال مدرن شدن هستند. مدرن شدن چین نه تنها تجربه و مرجع جدیدی برای کشورهای در حال توسعه فراهم می کند، بلکه فرصت های توسعه جدیدی را برای همه کشورها به ارمغان می آورد. در آینده، ما به ارتقای همکاری‌های فرهنگی و بازدید اعضا بین دو کشور، افزایش مداوم درک متقابل و دوستی بین دو ملت و تعمیق روابط مردمی بین چین و ایران ادامه خواهیم داد و اجرای طرح تمدن جهانی را ترویج خواهیم کرد.

ایران، عامل تحرک جدید در سازمان همکاری شانگهای و بریکس
زونگ پی وو ضمن اشاره به نقش ایران در بریکس، در این زمینه عنوان کرد: جهان وارد دوره جدیدی از تلاطم و تغییر شده و در حال تجربه عوامل نامطمئن، ناپایدار و غیرقابل پیش بینی است. همزمان، جنوب جهانی به نمایندگی از همه کشورهای بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه در حال برخاستن است و خواهان افزایش تاثیر گذاری و حق اظهار نظر و سوق دادن نظم بین المللی در جهت عادلانه تر و معقول تر است.

وی افزود: چین و ایران کشورهای مهم در حال توسعه و هر دو به چندجانبه گرایی واقعی پایبند هستند. چین بر این باور است که پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای و بریکس، نشاط جدیدی را به این دو ساز و کار همکاری بزرگ تزریق خواهد کرد وقدرت صلح و توسعه جهانی را هر چه بیشتر تقویت خواهد کرد. این موضوع مطابق با انتظارات جامعه بین المللی و در راستای منافع مشترک کشورهای بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه است.

زونگ تصریح کرد: چین مایل به همکاری با ایران برای حمایت از مفهوم ساخت جامعه با آینده مشترک برای بشریت، تقویت هماهنگی های راهبردی با ایران و ایفای کامل نقش مهم ساز و کارهای سازمان همکاری شانگهای و بریکس در اصلاح و بهبود حکمرانی جهانی، ترویج همکاری نهادی تقویت تاثیرگذاری و حق اظهارنظر کشورهای جنوب جهانی، تحقق ترویج چند قطبی سازی جهانی برابر و منظم، جهانی سازی اقتصاد فراگیر و به نفع همه و ایجاد آینده ای روشن برای جامعه بشری است.

نظر شما