شناسهٔ خبر: 67364754 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

پوتین: پیشنهاد روسیه می‌تواند به درگیری اوکراین پایان دهد

فاطمه نبید

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفته است پیشنهاد روسیه برای حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه اوکراین راهی واقع بینانه برای پایان دادن به خصومت‌ها است، اما غرب به سادگی آن را نادیده می‌گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، پوتین در یک سخنرانی کلیدی در باره سیاست خارجی در اوایل ماه جاری، قول داد در صورتی که اوکراین متعهد شود به دنبال عضویت در ناتو نباشد و نیروهای خود را از تمام مناطق مورد ادعای روسیه خارج کند، دستور آتش بس خواهد داد. کی‌یف بلافاصله این پیشنهاد را رد کرد.

پوتین در یک سخنرانی دیگر در یک مجمع بین‌المللی که طی روزهای گذشته به میزبانی روسیه برگزار شد، گفت که پیشنهاد او باید توسط طرف‌های ذینفع به دقت مورد بررسی قرار گیرد. برخلاف بسیاری از سیاستمداران غربی که حتی به خود زحمت ندادند تا به اصل ابتکار پیشنهادی ما برسند، انتظار دارم شرکت‌کنندگان در این مجمع، آن را مدبرانه و منطقی مطالعه کنند و ببینند که فرصتی واقعی برای توقف درگیری و مناقشه و حرکت به سوی راه‌حل سیاسی-دیپلماتیک می‌دهد.

براساس گزارش خبرگزاری آرتی، در پیام کتبی پوتین که امروز (سه‌شنبه) توسط یوری اوشاکوف، دستیار سیاست خارجی وی خوانده شد، آمده است: مسکو فرصتی برای توقف فوری حل و فصل اختلافات در میدان نبرد و تلفات جانی ارائه می‌کند و با این حال، غرب می‌خواهد "تا آخرین اوکراینی" به مبارزه با روسیه ادامه دهد.

او با ابراز تاسف از حمله موشکی یکشنبه اوکراین که منجر به مجروح شدن بیش از 150 غیرنظامی و کشته شدن حداقل چهار نفر در ساحلی در سواستوپول کریمه شد، گفت: «در حال حاضر، جنون نظامی تحریک شده توسط غرب فروکش نمی‌کند».

مسکو مدعی است که واشنگتن مسئولیت این حمله را به عهده دارد، زیرا اوکراین از موشک های ATACMS تهیه شده توسط ایالات متحده با کلاهک مهمات خوشه‌ای استفاده کرده است. برخی از مقامات روسی استدلال کرده‌اند که متخصصان نظامی آمریکایی باید مستقیماً در استفاده از این سلاح پیچیده دست داشته باشند.

برچسب‌ها:

نظر شما