شناسهٔ خبر: 67364744 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گفت‌وگو|

رئیس مرکز وکلا: سامانه ۱۲۹به شهروندان ۶۷۰ هزار دقیقه مشاوره حقوقی تلفنی معاضدتی ارائه داده است

رئیس مرکز وکلا سیاست این مرکز را ایجاد عدالت و شفافیت در حوزه خدمات غیرحضوری اعلام کرد و گفت: در سال گذشته سامانه ۱۲۹ به شهروندان ۶۷۰ هزار دقیقه مشاوره حقوقی تلفنی معاضدتی ارائه داده است.

صاحب‌خبر -

حسن عبدلیان پور رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه در گفت‌وگو با میزان مورد سیاست‌گذاری‌های مرکز در حوزه فناوری اطلاعات گفت: بررسی چشم انداز‌ها و دستاورد‌ها طی دوسال گذشته نشان می‌دهد که سیاست مرکز در فضای مجازی، خدمت رسانی به مخاطبانش با استفاده از ابزار‌های نوین و ساده و سریع براساس نیاز‌های موجود است.

وی با تاکید بر امر "شفافیت" به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی مرکز وکلا بیان کرد: اهم اهداف و نگرش مرکز در حوزه پاسخگویی و به طور خاص رسالت‌ها و ماموریت‌هایی که برعهده دارد بر این قاعده است که اگر مخاطبی از مرکز خدمتی را مطالبه داشت به ساده‌ترین و آسانترین شیوه و با شفافیت بالا دریافت کند. چرا که عدالت دسترسی به خدمات و سرویس‌ها یکی از دغدغه‌های مرکز بوده و برای این مهم راهی به جز سامانه‌ای کردن خدمات با حداکثر امکانات باقی نمی‌ماند.

عبدلیان پور در مورد کیفیت ارائه خدمات در سامانه‌های مرکز افزود: خدماتی که از طریق سامانه‌های مرکز ارائه می‌شود براساس نوع نیاز مخاطبان و در سه طیف دسته بندی شده است، دسته اول این خدمات ویژه همکاران سازمانی مرکز است که در کل کشور در مراکز وکلا و کارشناسان و مشاوران خانواده مستقر هستند و درحال پاسخگویی و خدمت رسانی به خانواده مرکز هستند. همین دسته بندی نیازمند یک سری سرویس‌ها و فرایند‌هایی است که باید توسعه پیدا کند و بتواند به آن‌ها پاسخ مناسب و شفاف در کمترین زمان ارائه دهد.

رئیس مرکز وکلا ادامه داد: طیف دوم مخاطبان خانواده بزرگ مرکز متشکل از وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده هستند. این طیف نیز از ابتدای ورودشان که بحث جذب و کارآموزی و پس از آن بحث تمدید پروانه و انواع خدمات سازمانی است با مرکز سروکار دارند. 

وی گفت: طیف سوم، عموم هموطنان ما در ایران اسلامی هستند که به نوعی نیازمند خدمات حوزه وکالت، کارشناسی و مشاوران خانواده هستند. این طیف بزرگ و وسیع نهایتاً کاربر اصلی و نهایی مرکز به طور مستقیم و غیر مستقیم هستند.

عبدلیان پور در ادامه گفت: مرکز با طیف وسیعی از مخاطبینی مواجه است که باید متناسب نیازمندی‌های آنها، خدمات متفاوتی را ارائه دهد. در همین راستا سعی مرکز در حوزه فناوری اطلاعات این بوده است که خدمات موجود را توسعه دهد، و در عین حال فرآیند‌های جاری را باز طراحی و در صورت لزوم بهره وری آن‌ها را بیشتر کند.

رئیس مرکز وکلا با اشاره به نگرش مرکز طی دوسال گذشته بیان کرد: به طور خلاصه در طی این مدت یکسری کلان پروژه‌ها را داشته که این کلان پروژه‌ها خدمات عمومی و ملی را به مخاطبین ارائه می‌کنند. برخی از آن‌ها با توجه به شرح خدماتشان شامل سامانه جذب وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه  است، سامانه‌ای که هدف آن ساماندهی به فرآیند ارزشیابی و جذب داوطلبان پس از پذیرش از سوی سازمان سنجش و یا پذیرش اعضای هیئت علمی و قضات است.

سیاست مرکز ایجاد

سامانه ارجاع کارشناسان رسمی

عبدلیان پور به سامانه ارجاع کارشناسان رسمی کشور اشاره کرد و گفت: طی دوسال گذشته  در راستای توسعه و تعالی خدمات در قوه قضاییه این سامانه برحسب نیازمندی‌ها و ماموریت‌های واسپاری شده ارتقا پیدا کرده است که از جمله ویژگی‌های شاخص توسعه یافته آن صلاحیت محور شدن ارجاع کارشناسی به جای صرفا انتخاب از طریق رشته کارشناسی، توسعه کاربرگ‌های تخصصی در راستای تسهیل ممیزی شکلی و ثبت داده‌های تخصصی از گزارشات کارشناسی و همچنین عمومی سازی دستری مخاطبان حقیقی و حقوقی مرکز در کل کشور برای ثبت درخواست کارشناسی و موارد متعدد دیگر است. تعداد درخواست‌های ثبت شده در در این سامانه تا به حال بالغ بر ۱۱۵ هزار مورد بوده و روزانه نیز رو به افزایش است. همچنان این سامانه، متناسب با نیازمندی‌ها ابزار‌ها و فرایند‌های جدید درحال تکامل است تا بتواند به بهترین نحو نیازمندی‌ها ذی‌نفعان را پاسخگو باشد.

سیاست مرکز ایجاد

 سامانه مسیر

وی در ادامه به سامانه مسیر اشاره کرد و گفت: این سامانه به منظور ساماندهی و مدیریت درخواست‌های مشاوره خانواده، با اولویت مشاوره پیش از طلاق طراحی و پیاده‌سازی شده است. این سامانه برحسب رفع نیاز ماموریتی که از سوی قوه قضاییه به مرکز واگذار شده راه اندازی و فرآیند مشاوره خانواده را در این زمینه تسریع و تسهیل می‌کند؛ که براساس آمار‌های موجود تاکنون بیش از ۴۷ هزار پرونده در این سامانه ثبت شده و با استفاده از فناوری هوش مصنوعی فرآیند آمارگیری و پایش اطلاعات درحوزه علل بروز طلاق و عوامل دخیل درآن صورت می‌گیرد و خروجی آن برای مسئولان و کارشناسان حوزه اجتماعی قابل اهمیت است.

سیاست مرکز ایجاد

عبدلیان پور با بیان اینکه این مرکز تماس می‌تواند حلقه پاسخگویی مرکز را کامل کند، به حوزه پاسخگویی فوریتی مرکز پرداخت و گفت:در راستای تامین نیاز و رفع دغدغه‌های مخاطبین در حوزه‌هایی که نیازمند پاسخگویی سریع هستند مرکز، خدمات واحدِ تعاملاتِ سازمانی یا به اختصار "مرکز تماس" را فعال کرده و از زمان راه اندازی آن نزدیک به ۴۰۰ هزار تماس توسط همکاران  به طور تمام وقت پاسخ داده شده است.

سیاست مرکز ایجاد

وی همچنین به سامانه "تیکتینگ" یا ارسال پیام متنی مرکز اشاره کرد و گفت: این سامانه از طریق بخش پشتیبانی سایت اصلی مرکز قابل دسترس بوده و طی دوسال گذشته  بالغ بر ۱۱۵ هزار تیکت در آن ثبت شده که همکاران ما به آن‌ها پاسخ داده اند.

سامانه ۱۲۹به شهروندان ۶۷۰ هزار دقیقه مشاوره حقوقی تلفنی معاضدتی ارائه داده است

عبدلیان پور در ادامه به سامانه ۱۲۹ پرداخت و در توضیح آن بیان کرد:۱۲۹ سامانه‌ای است که برپایه پاسخگویی و مشاوره حقوقی درکشور شکل گرفته است. این سامانه برپایه مشاوره تلفنی بوده و هدف از آن ارائه خدمت تلفنی وکلا به صورت معاضدتی است.

وی افزود: این سامانه در تمامی استان‌های کشور جز یک استان توسعه و راه اندازی شده است و در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۱۸۹ هزار تماس با سامانه برقرار شده که شامل ۶۷۰ هزار دقیقه مشاوره حقوقی تلفنی بود. ضمن اینکه این آمار موارد مشاوره حضوری در مراکز استانی را شامل نمی‌شود.

سامانه سما (سامانه مراجع انتظامی)

عبدلیان پور به یکی دیگر از سامانه‌های  موجود اشاره کرد و گفت: یکی از نیاز‌های جدی مخاطبان مرکز که لازم بود به صورت مکانیزه مورد بهره برداری قرار گیرد، سامانه سما است. سما یا به طور مشخص سامانه مراجع انتظامی مرکز با هدف مکانیزه کردن فرآیند دادسرا و به طور خاص رسیدگی به شکایت داخلی مرکز طراحی و پیاده سازی شده است. این سامانه از زمان راه اندازی بالغ بر ۴ هزار  ثبت شکایت و ۵ هزار گردش کار در ارجاعات به شعب را در کشور بدون مراجعه حضوری ثبت کرده است.

سیاست مرکز ایجاد
سامانه جامع آموزش‌های الکترونیکی

رئیس مرکز وکلا گفت: سامانه جامع آموزش‌های الکترونیکی برحسب نیاز مرکز در حوزه آموزش ایجاد و در حال  تکمیل و راه اندازی است و این نوید را می‌دهیم که در عرصه آموزش‌های برخط و دوره‌های آموزشی غیر برخط، این سامانه به طور جامع پاسخگوی مخاطبان در حوزه آموزشی خواهد بود و عدالت آموزشی را در اقصی نقاط کشور فراهم خواهد کرد.

 وی در مورد فعالیت‌های مرکز و عملکرد این سامانه‌ها گفت: هدف ما این بوده که کلیه نیازمندی‌های مرتبط با دوره‌های پیش از آزمون برای داوطلبان، آزمون‌های حین کارآموزیِ کارآموزان و همچنین آموزش‌های ضمن خدمت برای وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده را پوشش می‌دهد.

سیاست مرکز ایجاد

وی ادامه داد: همچنین درصدیدم تا از توانمندی اعضای خانواده بزرگ مرکز که ظرفیت ارائه آموزش‌های تخصصی دارند استفاده کنیم و به سمت یک زیست بوم آموزشی متعامل حرکت کنیم که مبنای آن ارتقای مهارت‌های تخصصی اعضای  مرکز است.

رئیس مرکز وکلا افزود: به علاوه این کلان پروژه‌ها در قالب خدمات برخطی که روی پرتال سازمانی مرکز ارائه می‌شود بالغ بر ۶۴ خدمت و سرویس را به مخاطبان ارائه می‌کنیم. این ۶۴ خدمت در راستای پاسخ به کلیه نیازمندی‌هایی است که مورد نیاز سه طیف مخاطب مرکز می‌باشد.

وی در ادامه گفت: در کنار این موارد و به منظور هدایت درست و پیشگیری از از سردرگمی مخاطبین یک سامانه کمک برای آموزش سرویس‌ها و خدمات برخط به مخاطبان آن ایجاد شده که شیوه و مراحل کلیه این فرآیند‌ها در سامانه‌ها به صورت قدم به قدم درآن قرار داده شده است.


رئیس مرکز وکلا گفت: چشم انداز و برنامه ریزی ما برای آینده بر این محور است که تمامی خدمات و نیازمندی‌هایی را که مخاطبین مرکز به آن نیاز دارند را در فضای مجازی، به صورت تسهیل شده و با سریع‌ترین شیوه ممکن به آن‌ها ارائه دهیم.

انتهای پیام/

نظر شما