شناسهٔ خبر: 67364540 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

پزشکیان در مناظره:من ارزش‌های دینی و اجتماعی خودم را دارم

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: من در برخورد با رقبا و مواجهه با کارشناسان و در زندگی با مردم اصول اخلاقی را رعایت خواهم کرد و تن دادن به آزادی بیان را لازمه یک دولت پاسخگو و به دور از فساد می‌دانم و وعده‌های بی‌پشتوانه نمی‌دهم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، آخرین مناظره تلویزیونی چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ظهر امروز (سه‌شنبه 5 تیر) با موضوع اقتصادی برگزار شد. 

این مناظره نسبت به مناظرات قبل از خود تفاوت‌هایی دارد و با حذف زمان استراحت و سوال سوم و البته افزایش زمان‌های 4 دقیقه‌ای به 5 دقیقه، کوتاه‌تر شده است.

به این ترتیب، در هر مرحله، هر نامزد در 5 دقیقه اول به سوال مورد نظر پاسخ داده و در 5 دقیقه دوم، به نقد اظهارات دیگر نامزدها می‌پردازند.

در مناظره پنجم، سوال کارشناسان نیز حذف شده است.

در مرحله نهایی مناظره هر نامزد طی 6 دقیقه پایانی، صحبت‌های خود را جمع‌بندی می‌کند.

سوال مرحله اول: اگر شما به ریاست جمهوری برسید اولین اقدامتان چیست و در چه مدت به نتیجه خواهد رسید؟

مسعود پزشکیان در ابتدای این مناظره در پاسخ به این سوال اظهار داشت: اگر از مردم بپرسید که رئیس جمهور چه مشکلی را باید حل کند، اکثریت مردم مسائل اقتصادی چون تورم عدم تناسب دخل و خرج، بی‌ثباتی سیاست‌ها، مالیات‌های غیرقابل توجیه و ... اشاره می‌کنند. در مرحله بعد مسئله سیاست خارجی و ارتباط با جهان و موضوعات اجتماعی و فرهنگی را اشاره خواهند کرد.

.

وی افزود: مردم عزیز ایران اگر از من بپرسید مهمترین وظیفه رئیس‌جمهور چیست می‌گوید پاسخ دادن به این سوال است که چرا این مسئله‌ها حل نمی‌شود. وجود مسائل مختلف در همه جوامع طبیعی است اما سوال این است که چرا این مسائل حل نمی‌‌شود. من به شما می‌گویم که چرا این مسائل حل نشده و با ادامه وضع موجود نیز حل نمی‌شود. اول شکاف‌های عمیق داخل ساختار سیاسی و نیز شکاف میان مردم و دولت که مهمترین موانع تصمیم‌گیری است. 

پزشکیان تاکید کرد: مصالح مردم قربانی درک‌های متفاوت از منافع ملی است. شکاف بین مردم و دولت باعث ترس از تصمیم‌گیری‌ها مهم و عدم اطمینان به حمایت مردم از این تصمیمات شده است. با این سطح از نزاع در درون حکومت و شکاف بین مردم و دولت نمی‌شود برای مردم و ایران، برای تورم، نظام چندنرخی ارز،‌ مسئله آب و تحریم‌ها راه حل پیدا کرد. 

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: بهترین راه حل‌های کارشناسانه در میان نزاع‌های سیاسی حکومت و مردم خنثی می‌شود و خود موضوعی جدید برای منازعه جدید تبدیل می‌شود. همانطور که موضوعی ملی همچون برجام به موضوع نزاع سیاسی و شکاف اجتماعی بدل شد من می‌خواهم الگویی از سیاست‌ورزی معطوف به توافق سازی را سرلوحه کار خود قرار دهم و شدت منازعات سیاسی را کم کنم. 

وی افزود: علاوه بر این، ارجاع به امر کارشناسی وظیفه من است. هیچگاه نمی‌پذیرم برای کسب رای در اینجا در حضور ملت ایران وعده‌های غیرکارشناسی و پوچ دهم. امر کارشناسی همراه با شفافیت و پاسخگویی راهبرد من است. من از رویکرد زورمدارانه و تحقیر و توهین می‌پرهیزم. این شیوه زندگی من است. من ارزش‌های دینی و اجتماعی خودم را دارم ولی معتقدم که در هیچ زمینه‌ای نمی‌توان دیگران را نادیده گرفت و آنها را تحقیر کرد. 

پزشکیان گفت: من در برخورد با رقبا و مواجهه با کارشناسان و در زندگی با مردم اصول اخلاقی را رعایت خواهم کرد و تن دادن به آزادی بیان را لازمه یک دولت پاسخگو و به دور از فساد می‌دانم و وعده‌های بی‌پشتوانه نمی‌دهم. ممکن نیست برای کسب رای مردم را فریب دهم. 

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با تاکید بر اینکه من دروغ نخواهم گفت و اگر موفق نشوم عذرخواهی خواهم کرد، عنوان کرد: در عمر خودم و خانواده‌ام از رانت بهره نبرده‌ام. گزارشی از رانت‌ها به مردم ارائه خواهم کرد.من به آزادی رسانه‌ها و شفافیت باور دارم و معتقد به توسعه هستم. من به رعایت حقوق شهروندی باور دارم و رئیس‌جمهوری سخنگو و ناشنوا نخواهم بود.

اگر به وعده‌هایمان عمل نکردیم محاکمه‌ شویم

مسعود پزشکیان در بخش دوم اظهاراتش طی سخنانی خطاب به قاضی‌زاده گفت: من به آنچه که گفتم معتقدم و نمی‌دانم که آقای قاضی‌زاده چرا اصرار دارد که ما را وارد یک اختلاف کند. بالاخره ایشان قبلا هم گفته بود که بورس را 3 روزه درست می‌کند.

وی افزود:  در گذشته قرار بود  یک میلیون شغل درست شود و تورم را پایین بیاوریم، چرا پس این وعده را اجرایی نکردیم. این واقعیتی است که ما نتوانستیم مشکلات را یک شبه حل کنیم. ما قانون برنامه داریم. مگر قرار است هرکس یک برنامه بیاورد. اگر قانون برنامه‌ای که دولت رئیسی نوشته می‌پذیرید پس برنامه نوشتن برای چیست. اگر آن قانون را می‌خواهید اجرا کنید پس این حرفها دیگر چیست. تصور من این است که آقای قاضی‌زاده قرار نیست تا آخر انتخابات بماند، حالا انشاالله من اشتباه می‌کنم و ایشان تا آخر می‌ماند.

پزشکیان عنوان کرد: واقعیت قضیه این است که ما باید بر روی اجرای سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری و قانون برنامه هفتم توسعه که توسط همین مجلس یازدهم و دولت رئیسی نوشته شده و مصوب کرده، تمرکز کنیم. حالا یکی می‌گوید من مدیرتر هستم ولی مشکل فرد نیست.

.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری خطاب به مردم گفت: مردم عزیز شما در بنگاه‌ها و ادارات نگاه کنید اگر که آدم‌هایی که جایگزین شدند کارشناس‌تر و عالم‌تر هستند حق با اینها است و اجازه دهید که این روند ادامه پیدا کند ولی اینکه ما اینجا یک سری حرف‌ها را می‌زنیم ولی آدم‌هایی را سر کار می‌گذاریم که نه تجربه دارد و نه علم دارد و بعد که خراب شد تمام تقصیرات را به گردن گذشتگان می‌گذاریم.

پزشکیان گفت: خب این آدم‌هایی که تازه آمدند و مشکلاتی که الان در نان مردم و سفره  و مسکن مردم وجود دارد مقصرش کیست؟ حتما اینها را هم آمریکا کرده است. باید در اجرای سیاست های کلان و اجرای برنامه ها و قوانین به اشتراک برسیم.ما می‌توانیم مشکل‌مان را حل کنیم باید به کارشناسان اعتماد کنیمبیایید دست از اختلاف برداریم.ما 160 میلیارد دلار پرت انرژی داریم این راه‌حل دارد و باید آن را با همکاری و کمک یکدیگر حل کنیم. کنیم. اگر به وعده‌هایمان عمل نکردیم محاکمه‌ شویم.

***

سوال مرحله دوم:

اولویت مردم و انتظاراتشان از رئیس‌جمهور  به شرح زیر است:
حل مشکلات اقتصادی
افزایش رفاه و آسایش عمومی
رفع  معضل بیکاری
مبارزه با فساد
بهبود روابط با کشورها
برنامه شما برای این اولویت‌های چیست و تا چه زمانی محقق می‌شود؟

هر مداخله‌ای که می‌کنیم باید به نفع محرومین تمام شود

پزشکیان در بخش سوم اظهاراتش در مناظره پنجم طی سخنانی اظهار داشت: پیشنهادات مختلفی برای جلوگیری از حیف و میل سوخت می‌شود؛ نزدیک 150 میلیارد دلار هدر می رود؛ عامل اصلی تورم هم دولت است و بعد گناه را می‌اندازند گردن تولید کننده و کسبه و شرایط به گونه‌ای شده که مردم شب می‌خوابند و صبح تورم ایجاد شده است.

وی افزود: دولت از همین تورمی که خودش درست کرده و جیب مردم را خالی کرده، مالیات هم می‌گیرد. به هرکسی غیر از تامین دارو و کالاهای اساسی، اگر ارز 28 هزار تومانی می‌دهیم یعنی رانت می‌دهیم.

.

پزشکیان خاطرنشان کرد: باید وضعیت معیشتی معلمان و نیروهای انتظامی و کارگران و ... را بهبود دهیم تا زندگی خوبی داشته باشند. اینها لازمه اش نگاه به پولهایی است که در دولت حیف می‌شوند و می‌توانیم جلوی آن را بگیریم. ما هر مداخله‌ای که می کنیم باید به نفع محرومین و اقشار آسیب‌پذیر باشد.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: در رابطه با روابط بین‌المللی ما لاجرم باید با دنیا ارتباطات خود را اصلاح کنیم. هیچ کشوری با بستن مرزها به رونق و رشد نرسید. قطعاً ما از قافله علم و تمدن دور خواهیم ماند اگر نتوانیم این مشکل خارجی خودمان را  حل کنیم.

هیچ جبهه‌ای نبوده که من حضور نداشته باشم

پزشکیان در بخش چهارم اظهاراتش طی سخنانی گفت: آقای قاضی‌زاده به من اعتراض کردند که آقای آذری جهرمی که در ستاد شما فعالیت می‌کند خودش  مسئول فیلتر کردن بوده است. در همین وقت استراحتی که داشتیم، آقای آذری جهرمی به من زنگ زد و گفت که زمانی که ایشان وزیر بوده، آقای جلیلی و قالیباف عضو شورای عالی امنیت ملی بودند، دستور فیلترینگ را از آنجا دادند.

وی افزود: در رابطه با حامیان من رئیس ستاد من آقای مهندس عبدالعلی‌زاده و رئیس کمیته مردمی من سردار مولوی قائم مقام لشکر عاشورا است که تمام بدن او ترکش است و بالای 80 درصد جانباز است و همه کسانی که دور ایشان جمع شده‌اند جانبازان هستند. همچنین تعداد زیادی از اعضای ستاد شهید رئیسی الان در ستاد ما کار می‌کنند.

.

پزشکیان گفت: مواضع من روشن است. من هیچوقت نخواستم از خودم بگویم و بگویم که چکار کرده‌ام. لشکر عاشورا هیچ عملیاتی انجام نداده که ما در آن حضور نداشته باشیم و هیچ جبهه‌ای وجود نداشته که ما حضور نداشته باشیم و هیچ رانت و رشوه‌ای در زندگی نگرفتم و تمام زندگی ما برای مردم بوده است.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: من همیشه مدافع مظلومان بوده‌ام و هیچوقت از گردن کلفتها دفاع نکرده‌ام.

وی در خطاب به قاضی‌زاده گفت: چرا هنوز شهدای حادثه زاهدان را شهید اعلام نکرده‌اید؟ من همیشه طرف مظلوم بودم و هیچ وقت جبهه ظالم نرفتم. از شما می‌خواهم تا آخر بمانید و حداقل اینجا با مردم صادق باشید.

***

آمده‌ام تا در بهبود سطح زندگی اقشار مختلف مردم موثر باشم

.

مسعود پزشکیان در بخش آخر اظهاراتش طی سخنانی اظهار داشت: من چالش سختی برای ورود به انتخابات داشتم و به روشنی می‌دیدم که ایرانمان با این ظرفیت خدادادی نباید در اثر تحریم‌ها هر روز در جهان منزوی‌تر شود تا این گوشه‌گیری ما را فقیر و ناتوان سازد.

وی افزود: با وجود پیچیدگی مشکلات کشور آنها را قابل حل می‌دانم. من آمده‌ام تا با ترکیب قدرت نرم و سخت و دیپلماسی و میدان، مذاکره و مقاومت و ترکیب همبستگی اجتماعی و قدرت دولت مردم را از تنگنای تحریم‌ها برهانم. آمده‌ام تا مردم ایران حسرت دیدار فرزندان و نوه‌هایشان را نخورند و پلی باشم برای ارتباط میان حکومت و نسل جوان. برای پایان دادن به شکافی که بین قدرت سیاسی و نسل جوان به وجود آمده است.

پزشکیان گفت: آمده‌ام تا توجه به محیط زیست را در کانون اقدامات توسعه‌ای قرار دهم و روند تخریب بنیان‌های محیط زیست و ظرفیت زیست‌پذیری ایران را کند و متوقف کنم. من آمده‌ام تا کشور را در مسیر اصلاح زیرساخت‌های تولید و مصرف انرژی و رفع ناترازی قرار دهم. دست‌رنج روستاییان، کشاورزان، عشایر و قومیت‌های کشور در معرض سوءاستفاده دلالان است. من آمده‌ام تا اطمینان حاصل کنم تا ضمن ارتقای سطح بهداشت و آموزش آنان رابطه مستقیم این اقشار با بازار محصولات‌شان برقرار شود.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری عنوان کرد: آمده‌ام که در بهبود سطح زندگی اقشار مختلف مردم موثر باشم. ارتشیان، سپاهیان و نیروهای انتظامی و امنیتی که حافظ استقلال و امنیت ایران و مایه مباهات و غرور ملی هستند، مستحق احترام شایسته هستند. زندگی این قشر در تنگنای جدی است و من آمده‌ام تا سطح زندگی برای آنها مهیا کنم که درخور این عزیزان باشد.

پزشکیان گفت: معلمان و استادان این کشور یعنی آینده‌سازان این سرزمین کهن می‌‌خواهند آزادی بیشتر داشته باشند. من آمده‌ام تا استقلال و احترام را در فضای آموزشی گسترش دهم. ایران کشوری پهناور با تنوعات فرهنگی قومی دینی و مذهبی است و آمده‌ام به تنوع‌ها احترام بگذارم.

وی در پایان گفت: آمده‌ام رئیس‌جمهور دولتی باشم که به زنان و دختران این سرزمین احترام می‌گذارد. ادعا نمی‌کنم آنچه را ذکر کردم و به سرعت محقق خواهد شد. رهبری پشتیبان پیشرفت کشور است؛ بن‌بستها را می‌شکند و سرمایه‌ای برای حل اختلاف است.

انتهای پیام/

نظر شما