شناسهٔ خبر: 67363588 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

پزشکیان در آخرین مناظره انتخابات ۱۴۰۳ چه گفت؟

من وعده‌های بدون پشتوانه نمی‌دهم چون برای مردم ارزش قائل هستم/ با ادامه وضع موجود هم مساله حل نمی شود/ اگر به وعده‌هایمان عمل نکردیم محاکمه‌ شویم/ من همیشه طرف مردم بوده ام

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در آخرین مناظره گفت: ارجاع به امر کارشناسی وظیفه من است؛ هیچگاه نمی پذیرم وعده های غیرکارشناسی و پوچ دهم. امر کارشناسی به همراه پاسخگویی رویکرد من است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، پنجمین و آخرین مناظره از ۵ مناظره درنظر گرفته شده برای نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری سه شنبه ۵ تیرماه مصادف با روز عید غدیر با موضوع «کارآمدسازی دولت» برگزار شد.

آخرین مناظره به دلیل برگزاری جشن غدیر با تغییراتی در زمان پخش روبرو شد و پخش آن از ساعت ۲۰ به ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه ظهر امروز تغییر کرد.

تاکنون چهار مناظره با موضوعات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی روی آنتن تلویزیون رفته است.

مسعود پزشکیان طبق قرعه کشی انجام شده، روی صندلی شماره ۶ مستقر شد.

** شیوه برگزاری مناظره

مناظره در ۳ مرحله اصلی برگزار شد که طی آن، در هر مرحله، هر نامزد در ۴ دقیقه اول به سوالات کارشناسان پاسخ داد و در ۴ دقیقه دوم، به نقد اظهارات دیگر نامزدها پرداخت.

در مرحله نهایی مناظره نیز هر نامزد می‌تواند طی ۶ دقیقه صحبت های خود را جمع‌بندی کند.

تک سوال دور نخست مناظره آخر

سوال: اگر شما به ریاست جمهوری برسید اولین اقدامتان چیست و در چه مدت به نتیجه خواهد رسید؟

پزشکیان در اولین بخش از صحبت های خود این محورها را بیان کرد:

* اگر از مردم بپرسیم که چه مشکلی را باید رئیس جمهور حل کند؛ اکثریت قاطع مردم بحث اقتصاد و تورم و وضعیت بانکها و مالیتهای غیرقابل توجیه و ... اشاره می کنند. دردرجه بعد موضوعات سیاست خارجی و اجتماعی و فرهنگی است.

* اما اگر از من بپرسید می گویم مهمترین کار رئیس جمهور پاسخ دادن به این سوال است که چرا این مساله ها حل نمی شود؟ آنچه طبیعی نیست حل نشدن مسئله ها برای مدت طولانی است.

* با ادامه وضع موجود هم مساله حل نمی شود. علتها: شکاف عمیق ساخت سیاسی و شکاف میان دولت و مردم. مصالح مردم قربانی درک های مختلف از منافع ملی است. شکاف دولت با مردم باعث ترس از تصمیمات مهم شده است.

* با این نزاعها و شکافها نمی شود برای تورم و نظام چند نرخی ارز و قیمت گذاری حامل های انرژی و مساله آب و تحریمها راه حل پیدا کرد.

* راه های کارشناسانه میان این نزاعها و شکافها بی اثر می شوند و خود به موضوعی برای منازعه تبدیل می شوند.

* ارجاع به امر کارشناسی وظیفه من است؛ هیچگاه نمی پذیرم وعده های غیرکارشناسی و پوچ دهم. امر کارشناسی به همراه پاسخگویی رویکرد من است.

* مردم ایران فهیم هستند و اخلاق مداری را ضرورت سیاست ورزی می‌دانند و نه نمایش.

* من نقدپذیری و تن دادن به آزادی بیان را لازمه دولت شفاف و پاسخگو و به دور از فساد می دانم.

* من وعده‌های بدون پشتوانه نمی‌دهم چون برای مردم ارزش قائل هستم.

* من دروغ نخواهم گفت؛ اگر موفق نشدم عذرخواهی خواهم کردم.

* در عمر خودم و خانواده‌ام از رانت بهره نبرده ام. گزارشی از رانت‌ها به مردم ارائه خواهم کرد.

* من به آزادی رسانه‌ها و شفافیت باور دارم. معتقد به توسعه هستم.

* به رعایت حقوق شهروندی باور دارم و رئیس‌جمهوری سخنگو و ناشنوا نخواهم بود.

* تکرار می کنم که دروغ نخواهم گفت.

مشروح صحبت های پزشکیان در بخش نخست را در ادامه بخوانید:

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش اول این مناظره با اشاره به اینکه پرسش این است که در اولین گام چه خواهم کرد؟ گفت: اگر از مردم بپرسیم که چه مشکلی را باید رئیس جمهور حل کند به اکثریت قاطع مردم مسایل اقتصادی چون تورم، عدم تناسب دخل و خرج، بیکاری، بی ثباتی سیاست ها، وضعیت بانک ها، مالیات های غیرقابل توجیه و مسایلی از این قبیل و در مرحله بعد سیاست خارجی و ارتباط با جهان و موضوعات اجتماعی و فرهنگی اشاره خواهند کرد.

پزشکیان اضافه کرد: اما مردم شریف ایران اگر از من بپرسید مهمترین کار رئیس جمهور چیست؟ می گویم مهمترین کار رئیس جمهور پاسخ دادن به این سوال است که چرا این مساله ها حل نمی شود؟ وجود مساله در همه جوامع طبیعی است آنچه طبیعی نیست حل نشدن مساله ها و باقی ماندن آنها برای مدت طولانی است.

وی تصریح کرد: من به شما می گویم که چرا این مساله ها حل نشده است و با ادامه وضع موجود نیز حل نخواهد شد. اول این است که شکاف های عمیق داخل ساختار سیاسی و نیز شکاف میان مردم و دولت به مهمترین موانع تصمیم گیری تبدیل و مصالح مردم قربانی درک های متفاوت از منافع ملی شده است.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه شکاف بین مردم و دولت باعث ترس از تصمیم گیری های مهم و عدم اطمینان به حمایت مردم از این تصمیم گیری ها شده است، اضافه کرد: با این سطح از نزاع درون حکومت و شکاف مردم و دولت نمی شود برای ایران کار مهمی کرد. با این نزاع ها و شکاف ها نمی شود برای تورم و نظام چند نرخی ارز، قیمت گذاری حامل های انرژی، مساله آب و تحریم ها راه حل پیدا کرد.

پزشکیان بیان داشت: بهترین راه حل های کارشناسانه نیز در میان نزاع های سیاسی و شکاف مردم و حکومت بی اثر می شود و خود موضوعی برای منازعه و شکاف بیشتر تبدیل می شود. آنگونه که در گذشته موضوعی ملی نظیر برجام به موضوع نزاع سیاسی و شکاف اجتماعی بدل شد.

کارشناس همراه با شفافیت و پاسخگویی راهبرد من است

وی تاکید کرد: می خواهم الگویی از سیاست ورزی و اخلاق سیاسی معطوف به توافق سازی را سرلوحه کار خود قرار دهم و شدت منازعات سیاسی و شکاف دولت و مردم را کم کنم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: دیگر اینکه ارجاع به امر کارشناسی وظیفه من است. هیچ گاه نمی پذیرم برای کسب رای در اینجا در حضور ملت ایران وعده های غیرکارشناسی و پوچ دهم. امر کارشناسی همراه با شفافیت و پاسخگویی راهبرد من است. من به کارگیری دیگران را براساس شایستگی های کارشناسی انجام خواهم داد.

پزشکیان یادآورشد: سوم اینکه من از رویکرد زورمدارانه، تحقیر و توهین می پرهیزم، این شیوه زندگی من است. من ارزش های دینی و اجتماعی خودم را دارم اما معتقدم در هیچ زمینه ای نمی توان دیگران را نادیده گرفت و تحقیر و توهین کرد. مردم ایران فهیم هستند و اخلاق مداری را ضرورت سیاست ورزی می دانم و نمایشی بی فایده. من در برخورد با رقبا و مواجهه با کارشناسان در زندگی اصول اخلاقی را همواره رعایت خواهم کرد.

وی تصریح کرد: من نقد پذیری و تن دادن به آزادی بیان را لازمه دولت شفاف، پاسخگو و بدور از فساد می دانم. من وعده های بی پشتوانه نمی دهم چون برای مردم احترام قائل هستم و ممکن نیست برای کسب رای یا خوشایند صاحبان قدرت و سرمایه مردم را فریب دهم. من دروغ نخواهم گفت و اگر موفق نشدم عذرخواهی خواهم کرد.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: اطمینان دارم فقط با اتکا به راستگویی خودم و همه ارکان دولت اعتماد شما را جلب می کنم و این سرمایه عظیم ما در مسیر ساختن ایران خواهد شد. من در عمر خودم و خانواده ام از رانت ها بهره نبردم و به شما قول می دهم گزارشی درباره انواع رانت ها که در کشور توزیع می شود و جز فساد و نابرابری تولید نمی کنند به مردم ارایه کنم.

پزشکیان افزود: من به آزادی رسانه ها و شفافیت باور دارم. من معتقد به توسعه هستم و بقای کشور و توسعه مردم را گرو کارآمدی دولت می دانم. من به رعایت حقوق شهروندی باور دارم من رئیس جمهوری شنونده و پاسخگو خواهم بود نه سخنگو و ناشنوا . دولت من دولت شنیدن صدای مردم خواهم بود.

وی خاطرنشان کرد:‌ تکرار می کنم من دروغ نخواهم گفت. این بزرگترین رذیلت اخلاقی و ویروس کشنده است که مثل اپیدمی به جان سیاست ایران افتاده است. من از همه کسانی که با افتخار برای سربلندی و آبادی ایران رای می دهند تشکر می کنم و اطمینان دارم دوره جدیدی را در ایران شروع خواهیم کرد.

صحبت های پزشکیان در بخش اول

پزشکیان در دومین بخش از صحبت های خود این محورها را بیان کرد:

 * نمی دانم چرا آقای قاضی زاده هی گیر می دهد و ما را می خواهد وارد جریانی کند که همان اختلاف هاست.

* ایشان می گفت سه روزه بورس را حل می کنم. از جانبازها با یک تلفن بپرسید که از عملکرد ایشان راضی هستند؟

* قرار بود سالی یک میلیون مسکن درست شود و تورم پایین بیاید و ... چرا درست نشد؟

*هیچ هلاکت و مشکلی در حضور متقی در جامعه ایجاد نمی‌شود. اگر مشکلی هست باید مشکل خود را حل کنید. اگر در میدانید باید مشکل حل شود.

* اینکه بگوییم مشکلات را یک روزه حل کنیم امکان ندارد.

* تصور نمیکنم آقای قاضی‌زاده تا آخر در انتخابات بماند.

* باید در اجرای سیاست های کلان و اجرای برنامه ها و قوانین به اشتراک برسیم.

* ما می‌توانیم مشکل‌مان را حل کنیم باید به کارشناسان اعتماد کنیم

* بیایید دست از اختلاف برداریم.

* ۱۶۰ میلیارد دلار پرت انرژی داریم این راه‌حل دارد و باید آن را حل کنیم.

* اگر به وعده‌هایمان عمل نکردیم محاکمه‌ شویم

مشروح صحبت های پزشکیان در بخش دوم را در ادامه بخوانید:

چرا یک میلیون مسکن و یک میلیون شغل درست نشد؟

پزشکیان در بخش دوم مناظره اظهار داشت: من آن چیزی را که گفتم به آن معتقدم. نمی دانم چرا برادرمان آقای قاضی زاده گیر می دهد و می خواهد ما را وارد یک جریان کند که همان اختلافات است. برادر عزیزمان قبلا هم می گفت سه روزه بورس را حل می کند. به جانبازان تلفن بزنند که اگر از وضعیت راضی هستند که حتما درست است.

وی ادامه داد: می خواهم این را بگویم و نمی خواهم وارد قصه شوم. مشکل ما نبود راه حل نیست. کلی راه حل داریم. مردم نگاه کنند که الان حرف من را می شنوید در گذشته قرار بود یک میلیون مسکن درست شود، یک میلیون شغل ایجاد شود، تورم پایین بیاید و می گفتیم همه چیز را می خواهیم درست کنیم چرا درست نشد.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآورشد: به نظر من اگر همان حرف اول را بر می گردم که حضرت علی (ع) فرمودند هیچ مشکلی در حضور متقی در جامعه ایجاد نمی شود اگر مشکل وجود دارد بروید مشکل خود را حل کنید. در خانه ها مخفی شوید و بر سر یکدیگر بزنید اما اگر در میدان هستید مشکل باید حل شود، نتوانستیم مشکل را حل کنیم این یک واقعیت است. حالا هم می گوییم یک روزه حل می کنیم که امکان ندارد، غیر ممکن است.

پزشکیان اظهار کرد: قانون برنامه داریم و قرار نیست هرکس برنامه بیاورد. اگر برنامه ای که دولت رئیسی نوشته می پذیریم یک قانون دیگر نوشتن چیست؟ اگر آن قانون را می خواهید اجرا کنید این حرف ها را برای چه می زنیم؟ تصور نمی کنم برادرمان آقای قاضی زاده تا آخر در انتخابات بمانند، فکر می کنم ان شاالله که بماند من اشتباه می کنم.

وی ادامه داد: واقعیت قضیه این است که ما باید در سیاست های کلی نظام و قانون برنامه باهم مشترک باشیم. قانون برنامه را همین دولت و مجلس نوشته و مصوب کرده اند. شاید یکسری از حرف ها خیال پردازانه است که می شود آن را اصلاح کرد. اما اگر قرار است کاری انجام دهیم همانی که روی میز است و قانون شده باید اجرا کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت‌: حالا یکی می گوید من مدیرتر هستم. مشکل فرد نیست مردم شما در تمام ادارات، شهرداری ها و بنگاه ها نگاه کنید اگر آدم هایی که جایگزین شدن کارشناس تر، عالم تر و ماهرترند حق با اینها است اجازه دهید ادامه پیدا کند. اما این که ما این حرف ها را می زنیم و عده ای از آدم های خود را سرکار می گذاریم که نه تجربه و علم و کارشناس است بعد کی بود کی بود من نبودم، همه تقصیرها هم برای گذشته است.

پزشکیان افزود: این آدم هایی که جدیدا آمدند تقصیر چه کسانی است. این مشکلاتی که درادارات، تورم و گوشت و نان و مسکن وجود دارد مقصر چه کسانی هستند حتما اینها را آمریکا کرده است.

وی عنوان کرد:‌ ما می توانیم مشکلاتمان را حل کنیم اول باید به کارشناسان اعتماد کنیم. دائم می گوییم این بد است آن بد است. کارشناس تجربه، علم و سابقه داشته و تعهدی در قبال آن مسئولیت دارد.

اگر به وعده‌هایمان عمل نکردیم، محاکمه شویم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت:‌ بارها گفته ام که حضرت علی (ع) در خطبه ۱۶ که به حکومت می رسد می فرماید که گردنش را در قبال حرف هایش گرو می گذارد. واقعا بگوییم که اگر ما به وعده هایمان عمل نکردیم یکی ما را محاکمه کند. چقدر از این وعده ها می دهیم. چهل سال است که این حرف ها را می زنیم چرا اجرا نمی شود برای این که در داخل باهم دعوای سیاسی داریم. قانون و سیاست های کلی رهبری میثاق مشترک ما است. باید آدم هایی که ادعا می کنند آن قانون را اجرا کنند.

پزشکیان اضافه کرد: مشکلات فرهنگی مگر زاییده دولت ها است. فرهنگ را صدا و سیما و روحانیت و مسجد و کسانی که ادعای مذهب دارند ایجاد می کنند. زندگی من معلوم است. رفتار من با مردم مشخص است. دفاع من از مردم معلوم است.

وی خاطرنشان کرد: بنده با تمام وجود به این مردم عشق می ورزم. در زندگی و رفتارم و طبابتم. این را که می گویم مردم می فهمند. این که ما همدیگر را متهم کنیم راه به جایی نمی برد. بیایید دست از اختلافات برداریم. اول انسجام است. اختلاف یعنی لبه آتش و نابودی کشور است. تورم مشکل است، انرژی را پِرت می کنیم و ۱۶۰ میلیارد دلار پِرت انرژی داریم که این راه حل دارد بیایید دست به دست هم دهیم مشکل را حل کنیم.

صحبت های پزشکیان در بخش دوم

در بخش دوم مناظره امروز، سوال مردم از رئیس دولت چهاردهم مطابق نظرسنجی سازمان صدا و سیما مطرح شد. بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده ۵ اولویت به ترتیب مورد پرسش بود که انتظار اصلی مردم از رئیس جمهور آینده است. موضوعاتی نظیر حل مشکلات اقتصادی، افزایش رفاه و آسایش عمومی، رفع معضل بیکاری، مبارزه با فساد و بهبود روابط با کشورها، که مابقی انتظارات مردم از رئیس جمهور آینده در تصویر و نموداری به نمایش درآمد. مواردی نظیر رفع تحریم‌ها، رفع فیلترینگ، مذاکره با آمریکا، آزادی پوشش، بهبود وضعیت بهداشت و درمان و … از سوی مردم مطرح شده بود.

در این بخش از مناظره به این پرسش نامزدها پاسخ گفتند که برنامه آن‌ها برای انتظارهای بیان شده و اولویت‌های مطرح شده طبق پرسش مردم چیست، و تا چه زمانی به نتیجه خواهد رسید.

سوالات کارشناسان مناظره چهارم نامزدهای انتخابات

۵ اولویت مردم و انتظاراتشان از رئیس‌جمهور اینهاست:

*حل مشکلات اقتصادی
*افزایش رفاه و آسایش عمومی
*رفع  معضل بیکاری
*مبارزه با فساد
*بهبود روابط با کشورها

برنامه شما برای این اولویت‌های چیست و تا چه زمانی محقق می‌شود؟

پزشکیان در سومین بخش از صحبت های خود این محورها را بیان کرد:

* بر اساس اولویت های ذکر شده مشکل داخل تورم و هدررفت انرژی و ارز است.

* عامل اصلی ایجاد تورم دولت است، گناه را به گردن تولیدکننده و کسبه می اندازد. بعد از افزایش قیمت ها هم مالیات می گیرد

* غیر از دارو و کالاهای اساسی، هر ارز دیگری به هر کسی بدهید رانت ایجاد می کند.

* باید وضع معیشتی معلمان کارگران بازنشستگان و نیروهای انتظامی ارتقاء پیدا کند.

* هر مداخله دولت باید به نفع محرومین تمام شود.

* مشکل این نیست که قانون نداریم، مشکل این است که قانون درست اجرا نمی شود.

* اگر بر اساس کد ملی و کد پستی رصد شود هیچ رانتخوار و فاسدی نمی تواند سوءاستفاده کند.

* برای رشد ۸ درصد لاجرم باید ارتباطمان با دنیا حفظ کنیم.

* اگر مشکل ارتباط با دنیا را حل نکنیم از قافله علم عقب می افتیم.

* لازمه حل مشکلات داخلی هماهنگی قوا و استفاده از نظرات کارشناسان است.

مشروح صحبت های پزشکیان در بخش سوم را در ادامه بخوانید:

دولت تورم ایجاد می‌کند و گناه را گردن تولیدکننده و کسبه می‌اندازد

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش سوم مناظره گفت: حل مشکلات اقتصادی، رفاه اجتماعی، بیکاری، فساد و بهبود روابط کشورها دو مساله است که یکی داخل و یکی خارج است.

پزشکیان اظهار داشت: مشکل داخلی که همه نامزدها هم مطرح کردند بحث تورم، پِرت انرژی و ارز است. پیشنهادهای مختلفی در رابطه با حیف و میلی که در سوخت می شود اراه شده است. نزدیک ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد دلار در این زمینه پول هدر می رود و به دست قشرهای مختلفی که باید برسد نمی رسد.

وی افزود: ایجاد کننده و عامل اصلی تورم هم دولت است. دولت دارد تورم را ایجاد می کند و بعد گناه را گردن تولید کننده و کسبه و مسایل دیگر می اندازد. صبح تورم ایجاد شده و قیمت مثلا خودرو یا یک کالایی بالا رفته است از همین تورم هم باز دولت مالیات می گیرد. یکبار جیبش را خالی کرده و یکبار هم از آن داشته اش مالیات اضافه می گیرد که دولت باید اینها را حل کند و راه حل های مختلف وجود دارد.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: بحث ارز هم خیلی روشن است. به هرکسی غیر از ارز دارو و مواد اولیه و کالاهای اساسی ارز ۲۶ هزارتومانی، ۴۰ هزارتومانی، هر تومانی بخواهی بدهی رانت است. این باعث می شود که وقتی که می خواهند ثبت سفارش کنند جنس وارد کنند، گران اعلام می کنند وقتی می خواهند صادر کنند ارزان، تا آنجا که گران فروخته اند دلارها را بردارند و وقتی صادر کردند دلار اضافی بگیرند، که اینها بحث هایی است که کارشناسان می دانند.

پزشکیان یادآورشد: به طور حتم ما باید وضعیت معیشتی معلمان، نیروهای انتظامی، بازنشستگان، کارگران و همه کسانی که در سیستم دولتی کار می کنند را بالا ببریم تا بتوانند زندگی خوبی داشته باشند که لازمه آن ایجاد نگاه به پول هایی است که در دولت حیف می شود و می توان جلوی آن را گرفت. راحت داریم عده ای را پولدار می کنیم. ما باید کاری کنیم که هر مداخله ای که می کنیم به نفع محرومین و اقشار آسیب پذیر تمام شود.

قانون درست اجرا شود دلال، قاچاقچی و رشوه‌گیر نمی‌تواند به سادگی فعالیت کند

وی اضافه کرد: جلوی فساد را چگونه می شود گرفت. در زمان نایب رئیسی مجلس دنبال این مساله بودم که قانون بنویسیم دیدم قانون وجود دارد ما قانون را اجرا نمی کنیم. مشکل ما این است حرف درست بزنیم ، حرف درست را آدم های درست می توانند اجرا کنند و بعد در این درستی ارتباطاتی باشد که باهم دعوا نکنیم. حرف درست نوشته شده، قانون است اجرا نمی کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: کدملی، کدپستی، کد زمین به اضافه ماده ۱۶۰ مکرر مالیات ها را داریم. این را اگر سیستم اجرا کند من تاجر، پزشک، نماینده نمی توانم پول اضافه و رانت بگیرم، پولی بگیرم به حساب بچه ام، عمه ام و خاله ام بریزم. چون این روند در عدم شفافیت است. اگر قانون اجرا شود هیچ دلالی، قاچاقچی، زمین خوار و رشوه گیری نمی تواند به سادگی رشوه بگیرد و هیچ زمانی نمی توانند کوه خواری کنند. برای این که همه اینها کد و حساب و کتاب دارند.

پزشکیان گفت: لازم نیست با کسی دعوا کنیم. چرا باید بگذارند من پایم بلغزد و سپس بگویند تو هزارمیلیارد پول خورده ای. من ده میلیون پول به حسابم اضافه بیاید سیستم می تواند شناسایی کند و جلوی من را بگیرد. باید سیستم ها را درست کنیم تا مشکلات را حل کنیم.

وی ادامه داد: در رابطه با روابط بین الملل ما لاجرم برای این که ۲۰۰ میلیارد دلاری که هرسال رشد ۸ درصد نیاز است باید با دنیا روابط مان را اصلاح کنیم. هیچ کشوری در طول تاریخ امکان ندارد با بستن مرزها و این که خودش کاری کند به رونق و رشد برسد. قطعا ما از غافله علم و تمدن دور خواهیم ماند اگر نتوانیم این مشکل خارجی خود را حل کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: این که در داخل با وحدت و انسجام مسایلی را که روی آن توافق می کنیم که ارز است، سوخت مفت دادند و تورم است مقصر ما هستیم اینها را اصلاح کنیم که لازمه آن هماهنگی بین قوا و کارشناسان و استفاده از آدم های کاردان و کارشناس است.

صحبت های پزشکیان در بخش سوم

پزشکیان در چهارمین بخش از صحبت های خود این محورها را بیان کرد:

* آقای قاضی زاده گفت آقای جهرمی اینترنت را فیلتر کرده، جهرمی گفت در زمان فیلتر کردن تلگرام آقایان جلیلی و قالیباف عضو شورای عالی امنیت ملی بودند و به فیلترینگ رای دادند. و چون او مخالف بوده می خواسته او را محاکمه کنند

* مدیران ستاد من از جانبازان دفاع از کشور هستند

* امروز روز آغاز امامت علی (ع) است و توصیه هایی دارد که اول خطابش را به خودم می گویم.

* هیچ گاه در طرف ظالم نبوده ام و همیشه طرف مظلوم بوده ام.

* تئوری زیاد داریم، مشکل ما اجراست.

* من همیشه طرف مردم بوده ام.

* بسیاری از افراد ستاد شهید رئیسی در ستاد من کار می کنند.

* در زمان دفاع مقدس لشکر ۳۱ عاشورا همه جا حضور داشت. هیچ جبهه ای نبود که ما حضور نداشته باشیم.

* همه جا از حقوق ملت دفاع کرده و دفاع خواهم کرد.

* در قضیه زاهدان که خون مردم ریخته شد و مقام معظم رهبری آنها را شهید نامیدند و برخی هنوز آنها را شهید اعلام نکرده اند من موضع گرفتم.

* به من می گویند عوامفریبی می کنم! من عوامفریبی می کنم؟ یک ادم گردن‌کلفت پیدا کنید که من از او حمایت کرده باشم!

 * رسول خدا فرمود حل مشکل مردم از سالها عبادت برتر است، باید اختلافاتمان را حل کنیم.

* تا آخر بمانید و لااقل در این مورد صداقت داشته باشید

مشروح صحبت های پزشکیان در بخش چهارم را در ادامه بخوانید:

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در بخش چهارم سخنان خود گفت: به من اعتراض کرده بودند که آقای جهرمی اینترنت را فلان کرده است. ایشان همین فرصت تماس گرفت و گفت زمانی که ایشان وزیر بودند آقایان جلیلی و قالیباف عضو شورای عالی امنیت ملی بودند و دستور قطع از آن‌جا آمده است و ایشان را به دلیل این‌که طوری که این‌ها می‌خواستند عمل نکرده، دادگاهی کردند. حالا شما می‌گوئید آن‌ها این کارها را کردند.

وی تصریح کرد: رئیس ستاد من آقای عبدالعلی زاده و رئیس کمیته مردمی من سردار مولوی قائم مقام عملیاتی لشکر عاشورا مهدی باکری بودند که تمام بدنش ترکش است و بالای هفتاد هشتاد درصد جانباز هستند و تعداد زیادی از ستاد آقای رئیسی در بسیاری از شهرستان‌ها با ما همکاری می‌کنند.

وی ادامه داد: مواضع من بسیار روشن است. امروز روز غدیر است و من وصیت حضرت علی (ع) را برای خودم و شما می‌گویم. ایشان ما را به تقوا دعوت کردند. هیچ عملیاتی لشکر عاشورا انجام نداد که ما به عنوان مسئول در آنجا حضور نداشته باشیم یا نیرو نفرستاده باشیم. هیچ جبهه‌ای نبوده که حضور نداشته باشیم.

پزشکیان افزود: در زندگی خود هم هیچ رانت و رشوه‌ای نبوده و تمام زندگی ما برای مردم بوده است حالا هی شما بگویید تو فلانی. حضرت علی می‌گوید از دنیا چیزی از تو گرفتند تأسف نخور و دنبال دنیا راه نیفت؛ حق بگو. در مواضع مختلف در مجلس مستقیم پشت تریبون از مردم دفاع کردم. در حادثه خونین زاهدان که مقام معظم رهبری گفتند اینها شهید هستند و به آنها ظلم شده و تا کنون شهادت آنها را اعلام نکردید. همیشه از حق مردم دفاع کردم و دفاع خواهم کرد و همیشه طرف مظلوم بودم و هیچ گاه جبهه ظالم نرفته‌ام.

وی بیان کرد: تقوا یعنی حرکت، تصمیم و اجرای بدون خطا. بعد حضرت می‌گوید؛ ای فرزندانم شما را به تقوا توصیه می‌کنم. هر تئوری‌ای بگویید وجود دارد. در کشور مشکل راه حل نداریم. مشکل این است آدم‌های داشته باشیم که علم، ایمان، انگیزه و باور اجرا داشته باشند. می‌گوئید عوام فریبی می‌کنی؛ من عوام فریبی می‌کنم؟ خیلی از شعارهایی که می‌گوئید اصلاً اجرا شدنی نیست یا در این وضعیت اجرا نمی‌شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: مردم چرا از ما روی برگرداندند. من همیشه مدافع مظلوم بودم؛ یک‌بار پیدا کنید از گردن کلفت دفاع کرده باشم اما مواقع زیادی بوده که سکوت شده اما حق مردم را در خیابان‌ها و تظاهرات ضایع کردند. معلم‌ها آمدند مقابل مجلس حق خود را خواستند با باتوم از آنها پذیرایی کردند و زندانی کردند. بعد می‌گویند برای مردم چه کار کردی؟

پزشکیان اذعان داشت: من همیشه طرف مردم بوده‌ام. از رسول خدا شنیدم حل اختلاف بین مسلمانان از سال‌ها عبادت برتر است. مشکل ما همین دعواها است.
مدام به هم گیر می‌دهیم تو آن هستی و من اینم. بسم الله شما کار خودتان را بکنید ما هم کار خودمان. همان سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری را اجرا کنید ما دنبال شما و نوکر شما هستیم ولی تا آخر بمانید و حداقل این‌جا با مردم صادق باشید.

صحبت های پزشکیان در بخش چهارم

پزشکیان در آخرین بخش از صحبت های خود و در بخش جمع بندی این محورها را بیان کرد:

* خلافکاری که آقای زاکانی می گوید از او حمایت کردم شورای نگهبان او را دوباره تایید کرد.

* چالش سختی برای ورود به انتخابات داشتم

* مردم شریف، ایران ما با این ظرفیت خدادادی نباید در جهان منزوی شود

* آمده ام تا با ترکیب قدرت سخت و نرم و مذاکره و میدان مردم را اتنگنای تحریم برهانم.

* آمده ام تا کشور را در مسیر اصلاح زیرساخت ها کمک کنم.
 
* آمده ام تا کشور ار به سمت حمایت از تکنولوژی های نوین ببرم.
 
* آمده ام تا زندگی مالی و معیشتی نیروی امنیتی و نظامی و ارتش و سپاه را تضمین کنم.
 
* زمینه سازی برای نمایش فرصت ابتکار و نواوری را تضمین کنم.
 
* بازنشستگان و از کار افتادگان حقوق و سهام داران بازار سرمایه در انتظار احقاق حقوقشان هستند؛ من آماده ام تا این حقوق را استیفا کنم.
 
* آمده ام تا موانع دسترسی مردم به سمت نوآوری های نوین و حمایت از زنان را محقق کنم.
 
* آمده ام تا با رعایت اخلاق سیاسی مشکلات را حل کنم و اختلافات را حل کنم.

* آمده ام تا مردم حسرت دیدار فرزندانشان را نخورند

* دسترنج کشاورزان و عشایر در معرض رانتخواران است

 * آمده ام تا رئیس جمهوری باشم که به زنان و دختران این سرزمین احترام می گذارد و خواسته هایشان را می شنود.

مشروح صحبت های پزشکیان در بخش جمع بندی را در ادامه بخوانید:

وی در بخش پایانی سخنان خود ادامه داد: قبل از صحبت پایانی من از خلافکاری که آقای زاکانی می‌گویند دفاع کردم؛ این خلافکار توسط شش مستقل و شش حقوقدان شورای نگهبان مجدد تأیید شد ولی اینها در حقش ناحقی کردند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: مردم شریف و صبور ایران چالش سختی برای ورود به انتخابات داشتم. به روشنی می‌دیدم ایرانمان این همه ظرفیت خدادادی نباید در اثر تحریم‌ها هر روز در جهان منزوی‌تر شود. این گوشه‌گیری ما را قیر و ناتوان می‌سازد ولی با توجه به پیچیدگی و مشکلات کشور آنها را قابل حل می‌دانم. من آمده‌ام تا با ترکیب قدرت نرم و سخت و ترکیب دیپلماسی و میدان و ترکیب مذاکره و مقاومت و ترکیب همبستگی اجتماعی و قدرت دولت مردم را از تنگنای تحریم‌ها برهانم.

پزشکیان تاکید کرد: آمده‌ام تا مردم ایران حسرت دیدن فرزندان و نوه‌های خود را نخورند. آمده‌ام تا پلی باشم برای برقرار کردن ارتباط میان حکومت و نسل جوان و پایان دادن به شکافی که میان قدرت سیاسی و نسل جدید شکل گرفته است.

وی ادامه داد: آمده‌ام تا با توجه به محیط زیست را در کانون اقدامات توسعه‌ای قرار دهم و روند تخریب بنیان‌های محیط زیست و ظرفیت زیست پذیری ایران را کند و متوقف کنم. من آمده‌ام تا کشور را ر مسیر اصلاح زیرساخت‌های تولید، مصرف انرژی و رفع ناترازی قرار دهم. دسترنج روستاییان کشاورزان، عشایران و قومیت‌های کشور در معرض سو استفاده رانت خواران و دلالان است. آمده‌ام تا اطمینان حاصل کنم ضمن ارتقا سطح بهداشت و آموزش آنان رابطه مستقیم این اقشار و بازار محصولاتشان برقرار شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: کارگران، مهندسان ایران که چرخه صنعت را می‌چرخانند و کشور را به سوی تکنولوژی جدید روان می‌سازند بتوانند از حق و حقوق خود به طور مساوی برخوردار باشند. آمده‌ام تا در بهبود سطح زندگی این اقشار مؤثر باشم و به دستیابی در حقوقشان آنها را یاری دهم. ارتشیان و سپاهیان و نیروهای امنیتی که حامیان امنیت و استقلال ایران عزیز و مایه مباهات و غرور ملی هستند، مستحق احترامی شایسته هستند. زندگی مالی و معیشتی این‌ها در تنگنای جدی است من آمده‌ام تا احترام را به آنها برگردانم که درخور جایگاه رفیع آنها هست و سطح زندگی را برای آنها تأمین کنم که در خور آن عزیزان باشد.

پزشکیان بیان کرد: معلمان و استادان کشور یعنی آینده سازان این سرزمین کهن می‌خواهند آزادی عمل بیشتری داشته باشند که این فضای نمایش ابتکارات و نوآوری‌ها خود، دانش آموزان و یا دانشجویان خود می‌باشد. من آمده‌ام که استقلال و احترام را در فضای آموزشی گسترش دهم.

وی افزود: بازنشستگان ما عزیزانی هستند که ماه‌ها سر احقاق حقوق خود از این اداره به آن اداره مراجعه می‌کنند. آمده‌ام تا امکانات زندگی و رفاه حداقلی آنها را فراهم کنم. مالکان، کارکنان و مدیران بنگاه‌ها تشنه ثبات، فضای کسب و کار مناسب و فاصله گذاری با دخالت‌های دولت هستند. آمده‌ام تا به شکل‌گیری بنگاه‌های اقتصادی قدرتمند، مبتکر و دانش بنیان کمک کنم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: سرمایه‌گذاران بورس از آنچه در چند سال اخیر بر سرشان آمده به شدت آزرده هستند. سهامداران سهام عدالت حق و حقوق خودشان را می‌خواهند. من آمده‌ام تا از شکل‌گیری نظام سرمایه قدرتمند و در خدمت تولید اشتغال حمایت کنم. فارغ التحصیلان دانشگاه‌های دولتی و آزاد خواهان فضای آموزشی آزادتر شاداب‌تر با بازار کار هستند. من آمده‌ام تا استقلال کادر آموزشی دانشگاه‌ها را ارتقا بدهم.

پزشکیان گفت: حفظ جایگاه و شأن خانواده محترم شهدا و ایثارگران و جانبازان؛ این یادگاران دفاع مقدس وظیفه هر ایرانی میهن دوست است. آمده‌ام که این جایگاه بی‌نظیر را در حد خود تا آنجا که می‌توانم ارتقا دهم. ایران کشوری پهناور با تنوعات فرهنگی، قومی زبانی، دینی و مذهبی است و من آمده‌ام تا به همه این تنوعات احترام بگذارم و مشارکت همه ایرانیان در اداره کشور را توأم با همبستگی اجتماعی و میهن دوستی جمع کنم.

وی اذعان داشت: جهان با سرعت به سوی دسترسی‌های کم هزینه و پرسرعت به اینترنت حرکت می‌کند آمده‌ام تا موانع دسترسی مردم و صاحبان کسب و کار را به جدیدترین فناوری‌ها، از سر راه بردارم رئیس جمهور دولتی باشم که به زنان و دختران سرزمین و خواسته‌هایشان احترام می‌گذارد و زمینه شکوفایی بیشترشان را فراهم می‌کند. ادعا نمی‌کنم آنچه را که ذکر کردم به طور کامل و با سرعت محقق خواهد شد من برای تر کردن این مسیر به پشتوانه مردم ایران و کارشناسان با تجربه کشور گوش می‌دهم و پاسخ می‌دهم. من آمده‌ام تا به رعایت اخلاق سیاسی بالاخص پرهیز از دروغ فضای سوءظن و تهمت زدن سیاسی را به مردم تقدیم کنم.

پزشکیان در پایان گفت: در رأس نظام سیاسی ما رهبری قرار گرفته است که پشتیبان پیشرفت کشور و حامی او در مشکلات است. ایشان بن‌بست‌ها را می‌شکند و سرمایه‌ای برای حل اختلافات است.

صحبت های پزشکیان در بخش جمع بندی

نظر شما