شناسهٔ خبر: 67364323 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

قزوین جزو ۹ استان مطرح کشور در ورزش زورخانه‌ای است

قزوین - ایرنا - رییس هیات ورزش زورخانه ای و کشتی پهلوانی قزوین با اشاره به حضور ۶ ورزشکار این استان در تیم ملی، گفت: قزوین جزو ۹ استان مطرح کشور در ورزش زورخانه ای و کشتی پهلوانی محسوب می شود که با وجود زیرساخت های ضعیف، اما جایگاه مناسبی در این رشته دارد.

صاحب‌خبر -

امیر خسته بند روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: سابقه ورزش زورخانه ای قزوین به ۶۰۰ سال پیش بازمی گردد، این رشته ورزشی مبتنی بر اعتقادات مذهبی و منش مولا علی (ع) است که خط قرمزها و اخلاق مداری در آن رعایت می شود و ورزشکاران در مسابقات و رقابت ها سعی در رعایت احترام به یکدیگر را دارند، به عبارتی زورخانه مکان دوم عبادی یک شهر محسوب می شود.

وی ادامه داد: بعد فیزیکی این ورزش باعث می شود که هر ۲ طرف بدن ورزشکاران پهلوانی، قوی باشد چرا که ورزشکاران تحرکات بسیار بالایی دارند و حرکات ورزشی در این رشته کامل کننده یکدیگر هستند.

خسته بند با بیان اینکه ۸۰۰ ورزشکار زورخانه ای در استان قزوین فعال هستند، تاکید کرد: از این تعداد ۴۰ نوجوان، ۴۳ نونهال و ۵۰ جوان در استان به این رشته ورزشی مشغول هستند که در پنج زروخانه سطح شهر و ۱۱ زورخانه سراسر استان به فعالیت این رشته می پردازند.

این مسوول به برگزاری مسابقات و رقابت های این رشته ورزشی پرداخت و خاطرنشان کرد: آغاز مسابقات زورخانه ای قهرمانی کشور بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری صورت می گیرد که قزوین ۱۳ ورزشکار زورخانه ای را در تیم نونهالان به این مسابقات اعزام می کند.

وی به زیرساخت های این رشته ورزشی در استان پرداخت و افزود: امکانات ورزش زورخانه ای در قزوین مناسب نیست و اگر می خواهیم چراغ این رشته پهلوانی روشن بماند نیازمند به حمات های مادی و معنوی مسوولان استان نسبت به ساخت زورخانه در قزوین، به خصوص در نواحی کوثر و مینودر به دلیل مسافت طولانی آنها با شهر، هستیم.

رییس هیات ورزش زروخانه ای و پهلوانی استان قزوین با بیان اینکه قشر متوسط جامعه از این ورزش بیشتر استقبال می کنند اما شرایط جذب تعداد بیشتر ورزشکاران را در استان نداریم، خاطرنشان کرد: سال گذشته ۱۰ میلیارد ریال به این ورزش برای تجهیز زروخانه های استان اختصاص یافت اما این کمک ها باید استمرار بیشتری داشته باشد تا شاهد قهرمان پروری در این رشته باشیم.

نظر شما