شناسهٔ خبر: 67364072 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

شگفتانه مریم ماهور در یورو ۲۰۲۴

سایت آپارات اسپرت در اقدامی تحسین‌آمیز اجرای ویژه‌برنامه مسابقات جام ملت‌های اروپا را به مریم ماهور سپرده است‌.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، از جمله اتفاقات خوشایند سال‌های اخیر این است که در کنار تلویزیون، پلتفرم‌ها نیز رویدادهای ورزشی را پوشش می‌دهند. حالا مخاطب می‌تواند انتخاب کند که هر مسابقه را از کجا تماشا کند. ورود پلتفرم‌ها به این حوزه منجر به رقابت آنها و نیز با تلویزیون شده که نتیجه‌اش در نهایت به نفع مخاطب است.

بر اساس گزارش هفت صبح، سایت آپارات اسپرت به عنوان یک پلتفرم فعال در زمینه پخش مسابقات مختلف، هر بار ایده‌ای تازه رو می‌کند. نمونه‌اش ویژه‌برنامه یورو ۲۰۲۴ است که درباره آن نوشته‌ایم.

مورد اول/ مجریان

اینکه تحلیل برنامه یورو ۲۰۲۴ را با آیتم مجریان شروع می‌کنیم، یک دلیل روشن و مشخص دارد: سایت آپارات اسپرت از مریم ماهور دعوت کرده تا در کنار نوید استادرحیمی مجری برنامه باشد. استادرحیمی از چهره‌های جوان و البته با تجربه است که پیگیران میزان تسلط او به فوتبال را می‌دانند. او یک مجری با انرژی است که اطلاعاتی مفید به مخاطب می‌دهد و بلد است از فرامتن فوتبال برای جذابیت برنامه بهره ببرد. غافلگیری یورو ۲۰۲۴ زمانی بود که خبر اجرای مریم ماهور رسانه‌ای شد. منتظر ماندیم تا ببینیم یک بانو چطور برنامه مهم فوتبالی را اجرا می‌کند.

او که سابقه حضور مقابل دوربین در برنامه‌هایی چون «حالا خورشید»، «ترانه باران»، «روز خوش» و ... را دارد، این بار با دو چالش عمده مواجه بود. ماهور برخلاف تجربیات قبل، در ویژه‌برنامه یورو مجری اصلی است و مهم‌تر اینکه برنامه به شکل تخصصی به فوتبال می‌پردازد. درباره بخش اول باید گفت ماهور نسبت به گذشته صاحب پختگی در اجرا شده و قاعده حضور مقابل دوربین را بلد است. بی‌تکلف صحبت می‌کند و می‌داند از هر موقعیت برای بالا رفتن کیفیت اجرای خود بهره ببرد.

او در قسمت اول اذعان کرد که متخصص فوتبال نیست و این رشته ورزشی را از روی علاقه دنبال می‌کند. با این همه هر چه برنامه جلوتر آمده، تسلط فوتبالی‌اش بیشتر شده است. این را هم فراموش نکنیم که سازندگان یورو ۲۰۲۴ از مریم ماهور به عنوان مجری-کارشناس متخصص فوتبال دعوت نکرده‌اند. او حالا جزو پیشگامان یک اتفاق نو در برنامه‌های فوتبالی است و امید می‌رود در آینده سهم بانوان از اجرای این دست برنامه‌ها بیشتر شود. همراهی خوب و قابل ستایش ساترا و صدا و سیما با شکل‌گیری این اتفاق را نباید از یاد برد.

مورد دوم/ کارشناسان

ویژه‌برنامه آپارات اسپرت، هم کارشناس ثابت دارد و هم کارشناس متغیر. مثلا در مسابقه ترکیه و پرتغال، شهریار مکارن در برنامه حاضر شد که نسبتی با ترکیه نیز دارد. این دست مهمانان کاری را که باید انجام می‌دهند اما برنامه برای جهش بیشتر، نیازمند چهره‌های شاخص داخلی و خارجی است. شاید در ادامه مسابقات جام ملت‌های اروپا این اتفاق رخ دهد. همانطور که در جام ملت‌های آسیا، آپارات اسپرت سراغ چند مهمان مطرح رفته بود.

شگفتانه مریم ماهور در یورو ۲۰۲۴

مورد سوم/ محتوا

چارچوب برنامه‌های فوتبالی مشخص است ولی هر برنامه بسته به امکانات و نیز توان تیم تولید، محتواهایی خاص ارائه می‌دهد. در ویژه‌برنامه یورو ۲۰۲۴ مخاطب با یک بسته کامل از متن و فرامتن مواجه است.

مجریان اخبار مختلف را روی صفحه تلویزیون مرور می‌کنند؛ داده‌های لازم درباره هر مسابقه را می‌خوانند؛ سراغ تاریخچه تیم‌ها و بازیکن‌ها می‌روند و ... امتیاز یورو ۲۰۲۴ این است که شیوه عرصه اطلاعات خارج از قالب خشک و کلیشه‌ای است. برنامه پیش از هر مسابقه شروع می‌شود و بین دو نیمه و در پایان به ارائه موارد مذکور اختصاص می‌یابد.

مورد چهارم/ ساختار

ویژه‌برنامه یورو ۲۰۲۴ آپارات اسپرت استاندارد را در تولید آیتم‌ها نیز حفظ می‌کند. این آیتم‌ها جدا از محتواهای مفید و سرشار، سر و شکل خوبی دارند که نباید جز این باشد. چون دیگر برنامه‌ها هم حساسیتی بالا بر ساختار و محتوا دارند. دکور برنامه به جای اینکه بزرگ و شلوغ باشد، جمع و جور و چشم‌نواز است. این سادگی در عین زیبایی را می‌توان جزو امتیازات برنامه دانست؛ چون با دکورهای خودنمایانه نمی‌توان مخاطب را با یک برنامه همراه ساخت.

مورد پنجم/ پخش زنده

بیراه نیست اگر کیفیت پخش مسابقات جام ملت‌های اروپا را یکی از برگ برنده‌های اصلی آپارات اسپرت دانست. جایی که فوتبال با کمترین ممیزی به دست مخاطب می‌رسد و مهم‌تر اینکه امکان شنیدن بازی‌ها با صدای گزارشگر اصلی فراهم است. هرچند حضور گزارشگری چون فرشاد محمدی‌مرام در آپارات اسپرت یک غنیمت و اتفاق خوشایند محسوب می‌شود.

۵۷۵۷

نظر شما