شناسهٔ خبر: 67363874 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

تکمیل می شود/

لحظه به لحظه آخرین مناظره انتخابات 1403/ کاندیداهای ریاست جمهوری چه گفتند؟ + عکس و فیلم

پنجمین و آخرین مناظره انتخابات ریاست جمهوری 1403 با حضور شش کاندیدا (مسعود پزشکیان، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، مصطفی پورمحمدی، امیرحسین قاضی زاده هاشمی، علیرضا زاکانی) سه شنبه 5 تیر 1403 با موضوع سیاست خارجی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران؛ قرعه کشی مناظره امروز انتخابات ریاست جمهوری انجام شد و شماره صندلی نامزدها مشخص شد:

1. امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی

2. علیرضا زاکانی

3. سعید جلیلی

4. مصطفی پورمحمدی

5. محمدباقر قالیباف

6. مسعود پزشکیان

 

 

گفتگوی قالیباف و جلیلی قبل از شروع مناظره آخر

 

 

پزشکیان در پنجمین مناظره انتخاباتی چه گفت؟

مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه مصالح مردم قربانی درک‌های متفاوت از منافع ملی است، گفت: شکاف بین مردم و دولت باعث ترس از تصمیم‌گیری‌های مهم و عدم اطمینان به حمایت آنها شده است.

مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز سه شنبه - پنجم تیرماه - با حضور در پنجمین و آخرین مناظره انتخاباتی با مناظره انتخاباتی با عنوان کارآمدسازی دولت در دو بخش پرونده های روی میز و انتظارات مردم از دولت چهاردهم، در مقابل پنج رقیب دیگر انتخاباتی، برنامه‌ها و دیدگاه‌های اجرایی خود را تشریح کرد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش اول این مناظره با اشاره به اینکه پرسش این است که در اولین گام چه خواهم کرد؟ گفت: اگر از مردم بپرسیم که چه مشکلی را باید رئیس جمهور حل کند به اکثریت قاطع مردم مسایل اقتصادی چون تورم، عدم تناسب دخل و خرج، بیکاری، بی ثباتی سیاست ها، وضعیت بانک ها، مالیات های غیرقابل توجیه و مسایلی از این قبیل و در مرحله بعد سیاست خارجی و ارتباط با جهان و موضوعات اجتماعی و فرهنگی اشاره خواهند کرد.

پزشکیان اضافه کرد: اما مردم شریف ایران اگر از من بپرسید مهمترین کار رئیس جمهور چیست؟ می گویم مهمترین کار رئیس جمهور پاسخ دادن به این سوال است که چرا این مساله ها حل نمی شود؟ وجود مساله در همه جوامع طبیعی است آنچه طبیعی نیست حل نشدن مساله ها و باقی ماندن آنها برای مدت طولانی است.

وی تصریح کرد: من به شما می گویم که چرا این مساله ها حل نشده است و با ادامه وضع موجود نیز حل نخواهد شد. اول این است که شکاف های عمیق داخل ساختار سیاسی و نیز شکاف میان مردم و دولت به مهمترین موانع تصمیم گیری تبدیل و مصالح مردم قربانی درک های متفاوت از منافع ملی شده است.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه شکاف بین مردم و دولت باعث ترس از تصمیم گیری های مهم و عدم اطمینان به حمایت مردم از این تصمیم گیری ها شده است، اضافه کرد: با این سطح از نزاع درون حکومت و شکاف مردم و دولت نمی شود برای ایران کار مهمی کرد. با این نزاع ها و شکاف ها نمی شود برای تورم و نظام چند نرخی ارز، قیمت گذاری حامل های انرژی، مساله آب و تحریم ها راه حل پیدا کرد.

پزشکیان بیان داشت: بهترین راه حل های کارشناسانه نیز در میان نزاع های سیاسی و شکاف مردم و حکومت بی اثر می شود و خود موضوعی برای منازعه و شکاف بیشتر تبدیل می شود. آنگونه که در گذشته موضوعی ملی نظیر برجام به موضوع نزاع سیاسی و شکاف اجتماعی بدل شد.

 

کارشناس همراه با شفافیت و پاسخگویی راهبرد من است

وی تاکید کرد: می خواهم الگویی از سیاست ورزی و اخلاق سیاسی معطوف به توافق سازی را سرلوحه کار خود قرار دهم و شدت منازعات سیاسی و شکاف دولت و مردم را کم کنم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: دیگر اینکه ارجاع به امر کارشناسی وظیفه من است. هیچ گاه نمی پذیرم برای کسب رای در اینجا در حضور ملت ایران وعده های غیرکارشناسی و پوچ دهم. امر کارشناسی همراه با شفافیت و پاسخگویی راهبرد من است. من به کارگیری دیگران را براساس شایستگی های کارشناسی انجام خواهم داد.

پزشکیان یادآورشد: سوم اینکه من از رویکرد زورمدارانه، تحقیر و توهین می پرهیزم، این شیوه زندگی من است. من ارزش های دینی و اجتماعی خودم را دارم اما معتقدم در هیچ زمینه ای نمی توان دیگران را نادیده گرفت و تحقیر و توهین کرد. مردم ایران فهیم هستند و اخلاق مداری را ضرورت سیاست ورزی می دانم و نمایشی بی فایده. من در برخورد با رقبا و مواجهه با کارشناسان در زندگی اصول اخلاقی را همواره رعایت خواهم کرد.

وی تصریح کرد: من نقد پذیری و تن دادن به آزادی بیان را لازمه دولت شفاف، پاسخگو و بدور از فساد می دانم. من وعده های بی پشتوانه نمی دهم چون برای مردم احترام قائل هستم و ممکن نیست برای کسب رای یا خوشایند صاحبان قدرت و سرمایه مردم را فریب دهم. من دروغ نخواهم گفت و اگر موفق نشدم عذرخواهی خواهم کرد.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: اطمینان دارم فقط با اتکا به راستگویی خودم و همه ارکان دولت اعتماد شما را جلب می کنم و این سرمایه عظیم ما در مسیر ساختن ایران خواهد شد. من در عمر خودم و خانواده ام از رانت ها بهره نبردم و به شما قول می دهم گزارشی درباره انواع رانت ها که در کشور توزیع می شود و جز فساد و نابرابری تولید نمی کنند به مردم ارایه کنم.

پزشکیان افزود: من به آزادی رسانه ها و شفافیت باور دارم. من معتقد به توسعه هستم و بقای کشور و توسعه مردم را گرو کارآمدی دولت می دانم. من به رعایت حقوق شهروندی باور دارم من رئیس جمهوری شنونده و پاسخگو خواهم بود نه سخنگو و ناشنوا . دولت من دولت شنیدن صدای مردم خواهم بود.

وی خاطرنشان کرد:‌ تکرار می کنم من دروغ نخواهم گفت. این بزرگترین رذیلت اخلاقی و ویروس کشنده است که مثل اپیدمی به جان سیاست ایران افتاده است. من از همه کسانی که با افتخار برای سربلندی و آبادی ایران رای می دهند تشکر می کنم و اطمینان دارم دوره جدیدی را در ایران شروع خواهیم کرد.

 

 

چرا یک میلیون مسکن و یک میلیون شغل درست نشد؟

پزشکیان در بخش دوم مناظره اظهار داشت: من آن چیزی را که گفتم به آن معتقدم. نمی دانم چرا برادرمان آقای قاضی زاده گیر می دهد و می خواهد ما را وارد یک جریان کند که همان اختلافات است. برادر عزیزمان قبلا هم می گفت سه روزه بورس را حل می کند. به جانبازان تلفن بزنند که اگر از وضعیت راضی هستند که حتما درست است.

وی ادامه داد: می خواهم این را بگویم و نمی خواهم وارد قصه شوم. مشکل ما نبود راه حل نیست. کلی راه حل داریم. مردم نگاه کنند که الان حرف من را می شنوید در گذشته قرار بود یک میلیون مسکن درست شود، یک میلیون شغل ایجاد شود، تورم پایین بیاید و می گفتیم همه چیز را می خواهیم درست کنیم چرا درست نشد.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآورشد: به نظر من اگر همان حرف اول را بر می گردم که حضرت علی (ع) فرمودند هیچ مشکلی در حضور متقی در جامعه ایجاد نمی شود اگر مشکل وجود دارد بروید مشکل خود را حل کنید. در خانه ها مخفی شوید و بر سر یکدیگر بزنید اما اگر در میدان هستید مشکل باید حل شود، نتوانستیم مشکل را حل کنیم این یک واقعیت است. حالا هم می گوییم یک روزه حل می کنیم که امکان ندارد، غیر ممکن است.

پزشکیان اظهار کرد: قانون برنامه داریم و قرار نیست هرکس برنامه بیاورد. اگر برنامه ای که دولت رئیسی نوشته می پذیریم یک قانون دیگر نوشتن چیست؟ اگر آن قانون را می خواهید اجرا کنید این حرف ها را برای چه می زنیم؟ تصور نمی کنم برادرمان آقای قاضی زاده تا آخر در انتخابات بمانند، فکر می کنم ان شاالله که بماند من اشتباه می کنم.

وی ادامه داد: واقعیت قضیه این است که ما باید در سیاست های کلی نظام و قانون برنامه باهم مشترک باشیم. قانون برنامه را همین دولت و مجلس نوشته و مصوب کرده اند. شاید یکسری از حرف ها خیال پردازانه است که می شود آن را اصلاح کرد. اما اگر قرار است کاری انجام دهیم همانی که روی میز است و قانون شده باید اجرا کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت‌: حالا یکی می گوید من مدیرتر هستم. مشکل فرد نیست مردم شما در تمام ادارات، شهرداری ها و بنگاه ها نگاه کنید اگر آدم هایی که جایگزین شدن کارشناس تر، عالم تر و ماهرترند حق با اینها است اجازه دهید ادامه پیدا کند. اما این که ما این حرف ها را می زنیم و عده ای از آدم های خود را سرکار می گذاریم که نه تجربه و علم و کارشناس است بعد کی بود کی بود من نبودم، همه تقصیرها هم برای گذشته است.

پزشکیان افزود: این آدم هایی که جدیدا آمدند تقصیر چه کسانی است. این مشکلاتی که درادارات، تورم و گوشت و نان و مسکن وجود دارد مقصر چه کسانی هستند حتما اینها را آمریکا کرده است.

وی عنوان کرد:‌ ما می توانیم مشکلاتمان را حل کنیم اول باید به کارشناسان اعتماد کنیم. دائم می گوییم این بد است آن بد است. کارشناس تجربه، علم و سابقه داشته و تعهدی در قبال آن مسئولیت دارد.

 

اگر به وعده‌هایمان عمل نکردیم، محاکمه شویم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت:‌ بارها گفته ام که حضرت علی (ع) در خطبه ۱۶ که به حکومت می رسد می فرماید که گردنش را در قبال حرف هایش گرو می گذارد. واقعا بگوییم که اگر ما به وعده هایمان عمل نکردیم یکی ما را محاکمه کند. چقدر از این وعده ها می دهیم. چهل سال است که این حرف ها را می زنیم چرا اجرا نمی شود برای این که در داخل باهم دعوای سیاسی داریم. قانون و سیاست های کلی رهبری میثاق مشترک ما است. باید آدم هایی که ادعا می کنند آن قانون را اجرا کنند.

پزشکیان اضافه کرد: مشکلات فرهنگی مگر زاییده دولت ها است. فرهنگ را صدا و سیما و روحانیت و مسجد و کسانی که ادعای مذهب دارند ایجاد می کنند. زندگی من معلوم است. رفتار من با مردم مشخص است. دفاع من از مردم معلوم است.

وی خاطرنشان کرد: بنده با تمام وجود به این مردم عشق می ورزم. در زندگی و رفتارم و طبابتم. این را که می گویم مردم می فهمند. این که ما همدیگر را متهم کنیم راه به جایی نمی برد. بیایید دست از اختلافات برداریم. اول انسجام است. اختلاف یعنی لبه آتش و نابودی کشور است. تورم مشکل است، انرژی را پِرت می کنیم و ۱۶۰ میلیارد دلار پِرت انرژی داریم که این راه حل دارد بیایید دست به دست هم دهیم مشکل را حل کنیم.

 

 

دولت تورم ایجاد می‌کند و گناه را گردن تولیدکننده و کسبه می‌اندازد

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش سوم مناظره گفت: حل مشکلات اقتصادی، رفاه اجتماعی، بیکاری، فساد و بهبود روابط کشورها دو مساله است که یکی داخل و یکی خارج است.

پزشکیان اظهار داشت: مشکل داخلی که همه نامزدها هم مطرح کردند بحث تورم، پِرت انرژی و ارز است. پیشنهادهای مختلفی در رابطه با حیف و میلی که در سوخت می شود اراه شده است. نزدیک ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد دلار در این زمینه پول هدر می رود و به دست قشرهای مختلفی که باید برسد نمی رسد.

وی افزود: ایجاد کننده و عامل اصلی تورم هم دولت است. دولت دارد تورم را ایجاد می کند و بعد گناه را گردن تولید کننده و کسبه و مسایل دیگر می اندازد. صبح تورم ایجاد شده و قیمت مثلا خودرو یا یک کالایی بالا رفته است از همین تورم هم باز دولت مالیات می گیرد. یکبار جیبش را خالی کرده و یکبار هم از آن داشته اش مالیات اضافه می گیرد که دولت باید اینها را حل کند و راه حل های مختلف وجود دارد.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: بحث ارز هم خیلی روشن است. به هرکسی غیر از ارز دارو و مواد اولیه و کالاهای اساسی ارز ۲۶ هزارتومانی، ۴۰ هزارتومانی، هر تومانی بخواهی بدهی رانت است. این باعث می شود که وقتی که می خواهند ثبت سفارش کنند جنس وارد کنند، گران اعلام می کنند وقتی می خواهند صادر کنند ارزان، تا آنجا که گران فروخته اند دلارها را بردارند و وقتی صادر کردند دلار اضافی بگیرند، که اینها بحث هایی است که کارشناسان می دانند.

پزشکیان یادآورشد: به طور حتم ما باید وضعیت معیشتی معلمان، نیروهای انتظامی، بازنشستگان، کارگران و همه کسانی که در سیستم دولتی کار می کنند را بالا ببریم تا بتوانند زندگی خوبی داشته باشند که لازمه آن ایجاد نگاه به پول هایی است که در دولت حیف می شود و می توان جلوی آن را گرفت. راحت داریم عده ای را پولدار می کنیم. ما باید کاری کنیم که هر مداخله ای که می کنیم به نفع محرومین و اقشار آسیب پذیر تمام شود.

 

قانون درست اجرا شود دلال، قاچاقچی و رشوه‌گیر نمی‌تواند به سادگی فعالیت کند

وی اضافه کرد: جلوی فساد را چگونه می شود گرفت. در زمان نایب رئیسی مجلس دنبال این مساله بودم که قانون بنویسیم دیدم قانون وجود دارد ما قانون را اجرا نمی کنیم. مشکل ما این است حرف درست بزنیم ، حرف درست را آدم های درست می توانند اجرا کنند و بعد در این درستی ارتباطاتی باشد که باهم دعوا نکنیم. حرف درست نوشته شده، قانون است اجرا نمی کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: کدملی، کدپستی، کد زمین به اضافه ماده ۱۶۰ مکرر مالیات ها را داریم. این را اگر سیستم اجرا کند من تاجر، پزشک، نماینده نمی توانم پول اضافه و رانت بگیرم، پولی بگیرم به حساب بچه ام، عمه ام و خاله ام بریزم. چون این روند در عدم شفافیت است. اگر قانون اجرا شود هیچ دلالی، قاچاقچی، زمین خوار و رشوه گیری نمی تواند به سادگی رشوه بگیرد و هیچ زمانی نمی توانند کوه خواری کنند. برای این که همه اینها کد و حساب و کتاب دارند.

پزشکیان گفت: لازم نیست با کسی دعوا کنیم. چرا باید بگذارند من پایم بلغزد و سپس بگویند تو هزارمیلیارد پول خورده ای. من ده میلیون پول به حسابم اضافه بیاید سیستم می تواند شناسایی کند و جلوی من را بگیرد. باید سیستم ها را درست کنیم تا مشکلات را حل کنیم.

وی ادامه داد: در رابطه با روابط بین الملل ما لاجرم برای این که ۲۰۰ میلیارد دلاری که هرسال رشد ۸ درصد نیاز است باید با دنیا روابط مان را اصلاح کنیم. هیچ کشوری در طول تاریخ امکان ندارد با بستن مرزها و این که خودش کاری کند به رونق و رشد برسد. قطعا ما از غافله علم و تمدن دور خواهیم ماند اگر نتوانیم این مشکل خارجی خود را حل کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: این که در داخل با وحدت و انسجام مسایلی را که روی آن توافق می کنیم که ارز است، سوخت مفت دادند و تورم است مقصر ما هستیم اینها را اصلاح کنیم که لازمه آن هماهنگی بین قوا و کارشناسان و استفاده از آدم های کاردان و کارشناس است.

 

مشکل مملکت تئوری نیست راه حل وجود دارد

پزشکیان در بخش چهارم این مناظره نیز گفت: به من اعراض کرده بودند که دکتر قاضی زاده که گفته آقای جهرمی اینترنت را چکار کرده است. آقای جهرمی الان در وسط برنامه به من تلفن کرد و گفت زمانی که وزیر بوده آقای جلیلی و قالیباف عضو شورای عالی امنیت ملی بوده اند و دستور قطع از آنجا آمده است و او را به خاطر این که آن طوری که عمل نکرده دادگاهی کرده اند حالا شما بگویید که آنها این کارها را کردند.

وی افزود: در رابطه با حامیان من، علی عبدالعلی زاده رئیس ستاد من است. رئیس کمیته مردمی من سردار مولوی قائم مقام عملیاتی لشکر عاشورا مهدی باکری بود که تمام بدنش ترکش است و بالای ۷۰ درصد جانباز هستند و همه کسانی که دور او هستند جانبازان اند. از ستاد شهید رئیسی تعدادی زیادی برای ما در بسیاری از شهرستان ها کار می کنند که اگر خواستید اسم های آنها را اعلام می کنیم. مواضع من خیلی روشن است.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآورشد: باز بر می گردم به آن چیزی که از اول گفتم و امروز هم روز غدیر و روز حضرت علی (ع) است که من وصیت ایشان را برای خودم و همه کسانی که این حرف ها را می شنوند می گویم.

پزشکیان اضافه کرد: هیچ وقت نخواستم از خودم بگویم که چه کسی هستم. هیچ عملیاتی لشکر عاشورا انجام نداده ما به عنوان مسئول تیم های اضطراری آنجا یا حضور داشتیم یا نیرو فرستادیم. هیچ جبهه ای نبوده که ما حضور نداشته باشیم. در زندگی هم رانتی و رشوه ای نگرفتم و تمام زندگی ام برای مردم بوده است. حالا شما دایم بگویید که شما فلان هستید.

وی بیان کرد: حضرت علی (ع) می گوید اوصی کم به تقوالله. اولا توصیه به تقوا می کند. در دنیا اگر چیزی از تو گرفتند تاسف نخور و دنبال دنیا هم نرو. حق بگو. بنده در مجلس در مورد خیلی از مسایلی که بوده اعلام کردم و محکم پشت تریبون از مردم دفاع کردم. در جریان و اتفاق خونینی در زاهدان، تعداد زیادی از نیروها شهید شدند رهبری فرمودند که اینها شهید هستند ظلم شده تا حالا شهادت آنها را اعلام نکرده ایم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: من همیشه از حق مردم دفاع کردم و دفاع خواهم کرد. همیشه طرف مظلوم بودم و هیچ وقت به جبهه ظالم نرفتم. تقوا یعنی حرکت و تصمیم بدون خطا و اجرای بدون خطا. شما را به تقوا توصیه می کنم. دایم تئوری می گویید در این مملکت مشکل تئوری نیست راه حل وجود دارد مشکل راه حل نیست. مشکل آدم هایی هستند که علم و ایمان و انگیزه و باور ندارند که اجرا کنند.

پزشکیان خاطرنشان کرد: به من می گویند عوام فریبی می کنی، من عوام فریبی می کنم. خیلی از این شعارهایی که گفته می شود اصلا اجرا شدنی نیست یا در این وضعیت نمی شود اجرا کرد. وعده می دهیم عمل نمی کنیم. مردم چرا از ما روبگردانند. بنده همیشه مدافع مظلومین بوده ام. یکبار پیدا کنید که از یک آدم گردن کلفت دفاع کرده باشم. در واقع خیلی زیادی بوده که سکوت شده اما حق مردم را در خیابان ها و تظاهرات ضایع کردند.

وی افزود: معلمان درب مجلس حق خود را خواستند با باتوم و زندان از آنها پذیرایی کردند. وقتی حرف می زنیم که شما برای مردم چکار کردید. من که همیشه طرفدار این مردم هستم. مشکل ما همین دعواها است. دایم به هم گیر می دهیم که تو آنی، تو اینی من اینم، بسمه الله تو کارت را بکن و ما هم کار خودمان. شما همان قانون و سیاست های کلی رهبری را دنبال کنید ما دنبال شما و نوکر شما هستیم اما تا آخر بمانید و با مردم در اینجا حداقل صادق باشید.

 

 

آمده‌ام تا کشور را در مسیر اصلاح زیرساخت‌های تولید و مصرف انرژی قرار دهم

پزشکیان در بخش پایانی و جمع بندی مناظره گفت: زاکانی می گوید من از خلافکار دفاع کردم، خلاف کاری که می گوید من از او دفاع کردم ۶ مجتهد شورای نگهبان و ۶ حقوقدان شورای نگهبان مجددا تایید کردند و نماینده شد اما آنها در حقش نامردی کردند.

وی ادامه داد: مردم شریف و صبور ایران، چالش سختی برای ورود به انتخابات داشتم. به روشنی می دیدم ایران ما با این همه ظرفیت خدادادی نباید در اثر تحریم ها هر روز در جهان منزوی تر شود. این گوش‌گیری ما را پیر و ناتوان می سازد اما با وجود پیچیدگی مشکلات کشور آنها را قابل حل می دانم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت:‌ من آمده ام تا با ترکیب قدرت نرم و سخت، دیپلماسی و میدان، مذاکره و مقاومت ، همبستگی اجتماعی و قدرت دولت مردم را از تنگنای تحریم ها برهانم. آمده ام مردم ایران حسرت فرزندان و نحوه هایشان را نخورند. آمده ام تا پلی باشم برای برقرار کردن ارتباط میان حکومت و نسل جوان برای پایان دادن به شکافی که بین قدرت سیاسی و نسل جدید شکل گرفته است.

پزشکیان ادامه داد: آمده ام تا توجه به محیط زیست را در کانون اقدامات توسعه ای قرار دهم و روند تخریب بنیان های محیط زیست و ظرفیت زیست پذیری ایران را کند و متوقف کنم. من آمده ام تا کشور را در مسیر اصلاح زیرساخت های تولید و مصرف انرژی و رفع ناترازی قرار دهم.

وی افزود: دسترنج روستاییان، کشاورزان، عشایر و قومیت های کشور در معرض سوء استفاده دلالان و رانت خواران است من آمده ام که اطمینان حاصل کنم ضمن ارتقای سطح بهداشت و آموزش آنان رابطه مستقیم این اقشار با بازار محصولات آنها برقرار شود. کارگران و مهندسان که چرخه صنعت را می چرخانند و کشور را به سوی تکنولوژی جدید رهنمود می سازند از حق و حقوقشان به طور مناسب برخوردار باشند. آمده ام که در بهبود سطح زندگی این اقشار موثر باشم و به دست یابی به حقوقشان به آنان یاری رسانم.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ارتشیان، سپاهیان و نیروهای نظامی و امنیتی که حامیان امنیت و استقلال ایران عزیز هستند و مایه مباهات و غرور ملی هستند مستحق احترام شایسته هستند. زندگی مالی و معیشتی آنها در تنگنای جدی است. من آمده ام احترامی را به آنها برگردانم که درخور جایگاه رفیع آنها است و سطح زندگی را برای آنها تامین کنم که درخور آن عزیزان باشند.

پزشکیان بیان کرد:‌ معلمان و استادان کشور یعنی آینده ساز این سرزمین کهن آزادی عمل بیشتری داشته باشند که می خواهند طالب فرصت و ابتکارات و نوآوری های دانش آموزان خود باشند. من آمده ام که استقلال و احترام را در فضای آموزشی گسترش دهم.

وی تاکید کرد:‌ بازنشستگان ما عزیزانی هستند که ماه ها در احقاق حقوق خود از این اداره به آن اداره مراجعه می کنند. آمده ام تا بلکه امکان زندگی و رفاه حداقلی آنها را فراهم کنم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: مالکان و کارکنان و مدیران بنگاه ها تشنه ثبات، فضای کسب و کار مناسب و فاصله گذاری با دخالت های دولت هستند. آمده ام تا به شکل گیری بنگاه های اقتصادی قدرتمند مبتکر و دانش بنیان کمک کنم.

پزشکیان گفت: سرمایه گذاران بورس از آنچه در چند سال اخیر به سرشان آمده اند به شدت آزورده اند. سهام داران سهام عدالت حق و حقوق خود را می خواهند. آمده ام از شکل گیری بازار سرمایه قدرتمند در خدمت تولید و اشتغال حمایت کنم.

وی یادآورشد: فارغ التحصیلان دانشگاه های دولتی و آزاد خواهان فضای آموزشی آزاد تر و سازکارتر با بازار کار هستند. آمده ام که استقلال کادر آموزشی دانشگاه ها را ارتقا دهم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: حفظ جایگاه و شان خانواده شهدا و ایثارگران و جانبازان این یادگاران دفاع مقدس وظیفه هر ایرانی میهن دوست است آمده ام که این جایگاه رفیع را در حد خود تا آنجایی که می توانم ارتقا دهم.

پزشکیان خاطرنشان کرد: ایران کشوری پهناور و با تنوعاتی فرهنگی ، قومی، زبانی و دینی و مذهبی است آمده ام که با همه این تنوع ها احترام بگذارم و مشارکت همه ایرانیان را در اداره کشور توام با همبستگی اجتماعی و میهن دوستی جلب کنم.

وی گفت: جهان با سرعت به سوی دسترسی های کم هزینه و پرسرعت اینترنت حرکت می کند آمده ام تا موانع دسترسی مردم و صاحبان کسب و کار را به جدید ترین فناوری ها از سر راه بردارم. آمده ام رئیس جمهور دولتی باشم که به زنان و دختران این سرزمین و خواسته هایشان احترام می گذارد و زمینه شکوفایی بیشترشان را فراهم می کند.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد:‌ادعا می کنم آنچه را که ذکر کردم به طور کامل و به سرعت محقق خواهد شد. من برای طی کردن این مسیر به پشتوانی مردم ایران و کارشناسان با تجربه کشور احتیاج دارم. گوش می دهم و پاسخ می دهم. من آمده ام تا با رعایت اخلاق سیاسی وبخصوص پرهیز از دروغ فضای سوء ظن و تهمت زدن به توافق سازی به جناح های سیاسی وسطوح بروکراسی برای حل مشکلات کشور ملموس اقدام کنم.

پزشکیان اضافه کرد:‌ در راس نظام سیاسی ما رهبری قرار گرفته که پشتیبان پیشرفت کشور و حامی عبور از مشکلات است. ایشان بن بست ها را می شکند و سرمایه ای برای حل اختلافات است.

 

 

قالیباف در آخرین مناظره انتخاباتی چه گفت؟

 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه مردم دغدغه مسکن، تحصیل و معیشت دارند، گفت: در نقشه دشمن حرکت نکنیم، به جای تنش، گشایش ایجاد کنیم و به درد مردم برسیم. 

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، محمدباقرقالیباف روز سه‌شنبه -پنجم تیرماه- در پنجمین و آخرین مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در مقابل پنج رقیب دیگر انتخاباتی خود، برنامه‌ها و دیدگاه‌های اجرایی در دولت خدمت و پیشرفت با موضوع کارآمدسازی دولت را تشریح کرد.

 

 

در نقشه دشمن حرکت نکنیم

قالیباف گفت: همه نکاتی که پیش این گفتم و امروز عزیزان بیان می‌کنند، مسائلی است که در ۲ تا ۳ دهه گذشته همیشه مطرح کردیم ولی هنوز این مسائل حل نشده است. بر همین اساس به نظرم باید ابتدا سعی کنیم در نقشه دشمن حرکت نکنیم. چرا که دشمنان آسایش و آرامش مردم ما را نمی‌خواهند و ما نباید مردم کشور را پریشان تر کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه دشمنان نمی خواهند افق روشنی از کشور برای جوانان کشور ترسیم شود، تصریح کرد: برهمین اساس ما باید وظیفه خود را به درستی انجام دهیم و امروز مردم دغدغه دارند که وقتی اجاره خانه سر رسید به کجا بروند و به کدام حاشیه شهر یا روستا مهاجرت کنند.

 

به جای فضای تنش و چالش، گشایش ایجاد کنیم

قالیباف با تاکید بر اینکه باید به جای فضای تنش و چالش، گشایش ایجاد کنیم، عنوان کرد: اگر قرار است با یکدیگر بحث کنیم، دعوا و حرکت ما باید برای رسیدگی به درد مشکلات مردم باشد. در غیر این صورت هفته آینده هر کدام از ما که توفیق خدمت به مردم داشته باشیم، باید برای مسائل حقوق، کسری بودجه، ارز و دیگر مسائل تصمیم گیری کنیم و برای این مسائل نیازمند قدرت تصمیم‌گیری و اجماع‌سازی هستیم.

نامزدچهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به موضوع کرسنت که شب گذشته در مناظره مطرح شد، گفت: وقتی موضوع چای دبش مطرح می‌شود، باید ریشه این خسارت‌ها را رسیدگی کرد. چرا که بدون شک ریشه این خسارت‌ها در ناکارآمدی است.

وی اضافه کرد: وقتی تنش و ناکارآمدی وجود دارد، وقتی به اندازه صادرات نفت به همان میزان در داخل کشورانرژی هدر می‌رود،  وقتی که سه ماه از مصوبه قانونی مجلس برای همسان سازی حقوق بازنشسته‌ها گذشته ولی هنوز این همسان سازی انجام نشده است، مشخص است که نیازمند اجماع سازی، وحدت و همکاری داریم.

 

دغدغه‌های مردم باید دغدغه رئیس جمهور باشد

قالیباف با تاکید بر توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب که ویژگی‌های نامزدهای ریاست جمهوری را برشمردند، یادآور شد: باید هر گونه تلاش، فعالیت، هرگونه هم افزایی برای حل مشکلات مردم را دنبال کنیم. اما مشکل اساسی ما این است که وقتی به پست و مسئولیت رسیدیم، دغدغه مردم ممکن است دغدغه دوم ما شود. در حالی که هرآنچه که برای خود می پسندیم باید برای مردم عزیز بپسندیم.

وی اضافه کرد: اگر گرفتار تنش‌ها و بگومگوهای گذشته شدیم و مسائل و مشکلات مردم که امروز واقعا آسایش نداشته و پریشان هستند، برای آنها چاره اندیشی نکنیم به وظیفه اسلامی و ایرانی خود عمل نکردیم.

 

 

 

اهل تنش، دعوا و ستیز نیستم

قالیباف افزود: قالیباف برای همه مردم شناخته شده است و من اهل، تنش، دعوا و ستیز نیستم. اما همه عمر و جوانی خود را برای زندگی و دین مردمم جنگیدم. ولی این دعواها و بحث‌ها با آن جنگیدن‌ها متفاوت است.

نامزدچهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه دعواها و تنش‌های سیاسی هیچ فایده‌ای ندارد، گفت: این دعواها مشکل مسکن، تورم، مشکل بیکاری، تحریم، گرانی خودرو و مشکل امنیت را حل نخواهد کرد. این دعواها نه صدای روستایی مظلوم در دور دست را سبب می‌شود بشنویم و نه مشکل کشاورزی را حل خواهد کرد که با زحمت تولید می‌کند ولی از فروش نهایی فقط ۳۰ درصد از درآمد آن محصول نصیب وی می‌شود و نمی‌تواند زندگی خود را اداره کند.

قالیباف یادآور شد: این دعواها مشکلات حقوق بگیران ثابت را حل نخواهد کرد، همچنین مشکل تورم ۴۰ درصد و مشکل سربازی را که البته در مجلس تلاش کردیم حقوق سربازان را تا حدودی حل کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه در مسئولیت‌های خود بعد از دوران دفاع مقدس هیچگاه وارد این تنش‌ها و بازی‌ها نشده است، افزود: این دعواها را هیچ‌گاه قبول نداشتم. چرا که ما در دفاع مقدس برای حفظ وطن بزرگ شدیم و کار جنگ را برای حفظ خانواده ها و امنیت کشور انجام دادیم و هرگز دعوا، جنگ و تنش نخواهیم کرد تا دل مردم خالی نشود و هرگز قالیباف این کار را انجام نخواهد داد.

 

دعواهای سال‌های ۱۳۸۸ و ۱۳۹۲ در مناظره‌ها برای زندگی مردم نبود

قالیباف با بیان اینکه ثمره این دعواها فقط ناامید کردن مردم است، یادآور شد: به خدا دعواهای سال های ۱۳۸۸ و ۱۳۹۲ در مناظره‌ها برای زندگی مردم نبود و این موضوع را مردم دیدند و لمس کردند ولی آن روزها را فراموش کردند که چه حرف هایی در مناظره‌ها زده شد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نگرانی امروز خود را برای مردم عنوان کرد تا اتفاقات گذشته دوباره تکرار نشود و گفت: امروز به پشتوانه عملکرد گذشته‌ام، برنامه و طرح‌های اجرایی دارم، در طول این مناظره‌ها آنها را اعلام کردم و برای تحقق آنها می‌جنگم و خوشحالم که امروز از برادر عزیز آقای خسروی (مجری مناظره‌ها) شنیدم که باید نامزدها برای وعده‌های خود زمان‌بندی هم اعلام کنند.

 

برای تمام وعده‌های اعلام شده زمانبندی اعلام می‌کنم

قالیباف اضافه کرد: پیش از حضورم در مدیریت شهرداری تهران این رسم تعیین زمان بندی برای آغاز و اتمام پروژه‌ها وجود نداشت. اما خدا را شاکرم که امروز صدا و سیما به نامزدها اعلام می‌کند برای وعده‌های خود زمان بندی محقق شدن آن را اعلام کنید. بر همین اساس تمام پنج اولویت که پیش از این مطرح کردم بر اساس سنت کاری‌ام در مسوولیت‌های قبلی، حتما با زمان بندی آنها را پیگیری خواهم کرد تا زندگی و عمر مردم اتلاف نشود و در دنیا و آخرت بدهکار مردم نشوم.

وی درباره اقداماتی که برای زندگی و معیشت مردم انجام خواهد داد، یادآور شد: بدون جدل سیاسی تلاش خواهیم کرد تا یک خدمتگزار برای مردم بوده و یک مدیر ارشد قوی برای قوه مجریه باشم و فقط یک سخنران نباشم. بر همین اساس از هر تنشی دوری خواهم کرد.

قالیباف با اشاره به زمان مدیریتش در فرماندهی نیروی انتظامی گفت: در زمانی که به نیروی انتظامی رفتم، مشاهده کردم نیروی انتظامی با مردم و سایر بخش‌ها درگیر بود. اما در نخستین اقدام نیروی انتظامی را از تنش و جنگ با مردم و سایر مجموعه‌ها خارج کردم تا در کمترین زمان ممکن نیروی انتظامی به نیروی مورد اعتماد مردم تبدیل شود.

نامزدچهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: در دوران مسئولیتم در شهرداری تهران با سه دولتی کار کردم که مخالف سیاسی و کاریم بودند ولی هرگز تنش درست نکردم و فقط خدمت کردم و ساخت شهر را پیش بردم. حتی شوراهای شهری که در ۱۲ سال با من کار کردند، اصولگرا یا اصلاح طلب بودند. ولی اجازه ندادم تنشی ایجاد شود و کار مردم را پیش بردم.

 

قانون‌های به زمین‌مانده را نهایی کردم

قالیباف با بیان اینکه در پشت میز ریاست جمهوری نباید با جدل سیاسی، عافیت طلبی و بهانه جویی وقت و کار مردم را هدر داد، اظهار داشت: وظیفه ما است که  زندگی مردم و جوانان را تلف نکنیم و همین موضوع را در مجلس شورای اسلامی پیگیری کردم.

وی با اشاره به مصوباتی که در چهار سال حضورش در ریاست مجلس به تصویب رسید و نهایی شد، توضیح داد: قانون‌های به زمین مانده در مجلس یازدهم به تصویب رسید که چندین سال در مجالس گذشته به زمین مانده بود. به عنوان نمونه قانون تجارت که نهایی شد. همچنین قانون جدید بانک مرکزی، قانون حمایت از تولید و کسب وکارها و برنامه هفتم توسعه به رغم سلایق مختلف نهایی شدند.

نامزدچهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به تنش‌هایی که در ابتدای مجلس یازدهم وجود داشت، گفت: اما آرامش را حاکم کرده و کار را پیش بردم و امروز هم تاکید می‌کنم با آرامش طرح و برنامه‌های وعده داده شده را طی زمان بندی مشخص به سرانجام خواهم رساند.

 

 

فاصله بین تورم و دریافتی حقوق بگیران کاهش خواهد یافت

قالیباف با اشاره به طرح پنج فوریتی خود که روزهای گذشته مطرح شده بود، یادآور شد: نخستین وظیفه ما این است که برای زندگی مردم سپرحمایتی ایجاد کنیم تا پریشانی از خانواده‌‎های ایرانی جمع شود. بر همین اساس برای آنهایی که حقوق بگیر هستند ولی تورم بیش از درآمد آنهاست، باید فاصله بین تورم و حقوق آنها جبران شود. چرا که در غیر این صورت هر روز سفره مردم کوچکتر و ضعیف‌تر می‌شود و حتما به این موضوع رسیدگی خواهم کرد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری توضیح داد: یعنی اگر حقوق ۲۰ درصد افزایش دارد و تورم ۳۰ درصد است، باید حتما در روش‌های دیگر ۱۰ درصد به این ۲۰ درصد اضافه شود. چنین شرایطی برای همه افراد از جمله کارگران، کشاورزان، کارمندان، مددجویان کمیته امداد خمینی(ره)، بهزیستی، بازنشستگان لشکری، کشوری وغیره که حقوق ثابت دارند، این موضوع را در نظر گرفتیم.

قالیباف اضافه کرد: در حوزه‌های کالاهای اساسی و برقی طبق رفاه کارتی که در نظر خواهیم گرفت، جامعه جمعیت گفته شده را تحت پوشش چندین قلم جهیزیه و سبد کالای اساسی قرار خواهیم داد. همچنین به موضوع سلامت توجه خواهد شد.

 

۲۰۰ متر زمین مسکونی واگذار می‌کنیم

قالیباف به موضوع مسکن اشاره کرد و گفت: موضوع مسکن به نحوی است که آرامش را از خانواده‌ها گرفته است. اما با توجه به تجربه‌ ۱۲ ساله‌ام در شهرداری تهران که ساخت و سازهای متعددی انجام دادم، ۲۰۰ مترزمین با کاربری مسکونی به هر خانواده که پیش از این از چنین تسهیلاتی استفاده نکردند، اعطا خواهد شد این کار در بیش از ۸۰ درصد شهرها و تمام روستاها شدنی است.

وی بابیان اینکه این اقدام سبب خواهد شد مردم به دنبال وام نباشند، عنوان کرد: چرا که مردم برای برخی از ساخت و سازها، وام دریافت کردند ولی قسط وام آنها سررسیده ولی هنوزخانه را تحویل نگرفتند و خانه اجاره‌ای فعلی هم با افزایش اجاره در سال جدید مواجه شده که شرایط برای آنها سخت شده است. 

 

واردات خودروهای سنگین و سبک در دولت آینده  

قالیباف با اشاره به مشکلات حوزه خودرو اظهار داشت: در تامین خودروهای سنگین و سبک دچار مشکل هستیم. اما با واردات خودرو سنگین و سبک مشکل این بخش را حل خواهیم کرد  تا مشکل رانت خودرو  و تولید خودرو حل شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ساخت دیوار شرقی برای حفط مرزها و بر اساس توجه به بازارچه‌های مرزی نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت که پیش از این در این باره توضیح داده شد.همچنین منطقه جنوبی کشور و سواحل مکران و چابهار به پایتخت دوم کشور در حوزه اقتصاد تبدیل خواهند شد.

 

اشتغال به روستاها بازخواهد گشت

قالیباف درباره توجه به طرح‌های هادی در روستاها گفت: یکی از معظلات روستاها این طرح است و باید طرح‌های هادی بازنگری شده و توسعه داده شود، بعد از ادغام وزارت جهاد در وزارت کشاورزی، روستاها بی صاحب شدند، در برنامه هفتم توسعه توجه به روستاها پیش بینی شده است و بر اساس اقدام دستگاه‌های مختلف، کارهای مربوط به این حوزه انجام خواهد شد و دهداران مظلومی که در روستاها هستند، امنیت شغلی برای آنها ایجاد خواهیم کرد تا اشتغال به روستا بازگردد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه از محصولاتی که توسط کشاورز تولید می شود فقط ۲۰ تا ۳۰ درصد درآمد آن به کشاورز می‌رسد، گفت: این رویه نشان دهنده مشکل شبکه توزیع در کشور است. همچنین باید در مصرف آب کشاورزی صرفه جویی کرد و باید کشاورز بتواند با استفاده از آب‌های زیرسطحی و کشت گلخانه‌ای به گونه‌ای عمل کند تا کشاورزی، اقتصادی شود.

وی به ۱۲۰ میلیون تن تولید محصولات کشاورزی در سال اشاره کرد و یادآور شد: به‌رغم این میزان تولیدات، متاسفانه ۲۰ میلیارد دلار در سال واردات کشاورزی در حوزه‌ای انجام می‌شود که امنیت غذایی کشور را به خطر خواهد انداخت که قطعا در برنامه‌های ما این موارد حل و فصل خواهد کرد.

 

 

قوه مجریه نیازمند تجربه، دانایی و مدیریت قوی است

قالیباف با بیان اینکه هر فردی رئیس جمهور شود، بداند وزیر اقتصاد یا مسئول در سایر دستگاه‌ها در بخش‌های مختلف دچار چالش‌هایی می شوند، تصریح کرد: به‌رغم این موارد یک رئیس جمهور آگاه و قوی می‌تواند این چالش‌ها را حل کرده و کشتی اقتصاد ایران را به ساحل آرامش برساند. 

وی اضافه کرد: تجربه و اجرا هم به این معنا نیست که آن را با آمپول تزریق کنیم و مانند قرص مصرف کنیم. بلکه انجام این امورات نیازمند تجربه، دانایی، کارنامه و مدیریت قوی است که باید به آن توجه کرد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: حل مسائل کشور و مشکلات مردم فقط با حرف، شعار، نوشتن برنامه روی کاغذ قابل انجام نیست؛ حتی قانونی که در مجلس به تصویب می‌رسد اگر اجرایی نشود، کاغذی بیش نیست. اما این قانون زمانی جان می‌گیرد که به اجرا برسد. چنین رویکردی هم نیازمند اقتدار، اشراف و اجرای قوی است.

 

قوه مجریه جای آزمون و خطا نیست

قالیباف قسم جلاله یاد کرد مبنی بر اینکه قوه مجریه جای آزمون و خطا نیست و اضافه کرد: قوه مجریه محل ساخت دوباره چرخ و محل کسب تجربه نیست. چرا که زندگی مردم، آبروی مردم، جان مردم، وقت مردم و مال مردم به آن گره خورده است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: سزاوار نیست هر دفعه با حرفی، با شعاری، حرکتی یا نگاهی وعده برجام یا درجا بدهیم ولی همه مدیران را بلاتکلیف نگاه داریم و منتظر دست بیگانگان باشیم.

 

هیچ چرخی برای چرخ دیگری تعطیل نخواهد شد

قالیباف تاکید کرد: بدون شک آن روزی که ان شا الله کار را شروع کنم، کار را هم از دستگاه‌های داخلی و هم در روابط خارجی پیش خواهم برد و حق مردم را در حوزه سیاست خارجی بر اساس قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها پیگیری خواهم کرد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه هرگز از اصلاحات اقتصادی داخل غافل نخواهد شد، گفت: از روز نخست کاری از همه اعضای کابینه پیمان خواهم گرفت که هیچ چرخی را برای چرخ دیگری تعطیل نکنند و باید یادبگیرند که چگونه چندکار را با یکدیگر تنظیم کنند و با هم پیش روند.

 

نخستین فردی بودم که طرح شفافیت قوای سه‌گانه را امضاء کردم

قالیباف درباره قانون سوت زنی که در مجلس یازدهم به تصویب رسید و ابلاغ شد، اضافه کرد: بر اساس این قانون فرد افشاگر زندانی نخواهد شد بلکه پاداش هم می گیرد. همچنین نخستین فردی بودم که طرح شفافیت قوای سه گانه را امضاء کردم و امروز این طرح به قانون تبدیل شده و به همه قوا ابلاغ شده است که از افتخارات مجلس است. البته  در این مسیر دچار چالش‌هایی شدیم. ولی مصمم بودیم برای استفاده بهینه نیازمند شفافیت سازی و مردمی سازی هستیم که نتیجه آن کارآمدسازی است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در جمع بندی سخنان خود در این مناظره اظهار داشت: مردم عزیز ایران شما در لحظه تصمیم قرار دارید و بخش زیادی از شما هنوز تصمیم قطعی نگرفتید و درحال مقایسه هستید که از بین ما 6 نفر یک فرد را انتخاب کنید. اما مهم است که بدانید فقط رای به یک نفر نمی‌دهید بلکه درباره زندگی خود و آینده کشور تصمیم گیری می‌کنید.

وی ادامه داد: شما تصمیم می‌گیرید که تورم کشور به چه صورت باشد و قیمت گوشت، مرغ و اجاره خانه چه میزان باشد و تصمیم می گیرد، آیا آبادانی به روستای شما می‌آید یا قرار است صدای شما در میان هیاهوی سیاسی گم شود.

 

قالیباف اضافه کرد: شما با رای خود تصمیم می‌گیرید آیا تولیدکننده به کار خود ادامه خواهد داد یا بیکار می‌شود. شما تصمیم می گیرد که متناسب سازی حقوق بازنشستگان اجرایی می‌شود یا همچنان سفره‌های بازنشستگان خالی می‌ماند. شما  تصمیم می گیرید که آیا حقوق کارمند، کارگر و بازنشسته به اندازه تورم افرایش پیدا خواهد کرد؟ شما تصمیم می‌گیرید که بالاخره صاحب مسکن می شوید یا اینکه همچنان هر سال نگران افزایش اجاره بها خواهید بود.

قالیباف اظهار کرد: شما تصمیم می‌گیرد که آیا مادر خانواده می‌تواند نفس راحتی از بار مالی خرج‌های زندگی بکشد؟ شما تصمیم می گیرید که  آیا می‌خواهید همچنان شاهد حضور اتباع غیرمجازی باشید که شغل و امنیت‌تان را به خطر می‌اندازد؟ شما تصمیم می‌گیرید که آیا می‌خواهید درباره فیلترینگ حل و درباره کنکور تصمیم جدیدی گرفته شود؟

به آینده کشور رای می‌دهید

قالیباف با بیان اینکه مردم ایران شما فقط به یک نفر رای نمی دهید بلکه به آینده کشور رای می‌دهید، یادآور شد: شما  تصمیم می‌گیرید که می‌خواهید همچنان که به اقتدار کشورتان افتخار می کنید، به آبادانی و کشور ایران نیز افتخار کنید؟ شما تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید فرزندانتان نسبت به ایران افتخار کنند یا اینکه حسرت پیشرفت ظاهری کشورهای دیگر را ببینند. پس واقعا فرق می‌کند چه کسی رییس جمهور شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: رییس جمهور از لحظه‌ای که انتخاب می‌شود باید تصمیمات مهمی گرفته و بتواند آن تصمیمات را با اجماع در کشور اجرایی کند. پس اگر رییس جمهور درست و به موقع تصمیم نگیرید، شاهد گرانی گسترده خواهید بود و مجبور می‌شوید ایران را به ترامپ فروخته یا تنشی خطرناک به کشور تحمیل کنید.

ناکارآمدی ده‌ها میلیارد دلار سرمایه کشور را حیف می کند

قالیباف اظهار کرد: اگر رییس جمهور درست تصمیم نگیرد شاهد افزایش بی رویه قیمت دلار خواهید بود. اگر رییس جمهور کارآمد نباشد، ده‌ها میلیارد دلار سرمایه کشور و چندین برابر فساد دبش، حیف میل می‌شود. اگر رییس جمهور توان اجماع سازی در کشور نداشته باشد، صدای مردم در میان دعواهای سیاسی گم می‌شود و باز هم مشکلات آنها حل نشده باقی می‌ماند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: مردم عزیز ایران تردیدها را کنار بگذارید، امروز روز تردید نیست و روزی نیست که متاثر از دعواهای جعلی و فضاسازی‌های انتخاباتی مساله‌ها را فراموش کنید و مساله‌های فرعی تبدیل به مساله اصلی شود، بلکه امروز روزی است که باید برای فردای خود و آینده کشورتان تصمیم بگیرید؛ این شما و فردا که آینده ایرانی است.

دعوت قالیباف از مردم برای مشارکت در انتخابات

قالیباف با دعوت مردم به مشارکت در انتخابات خاطرنشان کرد: مشارکت در انتخابات امنیت ملی و اقتدار ما است؛ مشارکت همچون رزمنده‌ای است که در دفاع مقدس جنگید. اگر اراده الهی و خواست شما مردم این بود که توفیق خدمت در دولت «خدمت و پیشرفت» پیدا کنم، با رفیق شهیدم شهید رییسی عهد بستم که ادامه راه او و پروژه‌های باقی مانده را به اتمام برسانم.

 

 

جلیلی در آخرین مناظره تلویزیونی چه گفت؟

«سعید جلیلی» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امروز سه‌شنبه -پنجم تیر ماه- در آخرین مناظره تلویزیونی با موضوع «کارآمدسازی دولت» در دو بخش «پرونده‌های روی میز» و «انتظارات مردم از دولت چهاردهم» در مقابل پنج رقیب دیگر انتخاباتی خود، برنامه‌ها و دیدگاه‌های اجرایی خود با شعار «یک جهان فرصت، یک ایران جهش؛ هر ایرانی یک نقش پرشکوه» را تشریح کرد.

«سعید جلیلی» روز سه‌شنبه پنجم تیر در پنجمین و آخرین مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در پاسخ به این پرسش که  اگر شما به ریاست جمهوری برسید؛ اولین اقدام دولت شما چیست و در چه مدت به نتیجه خواهد رسید؟ با بیان اینکه «ارزآوری» و «اشتغال» ۲ اولویت اصلی است، گفت: ریشه همه چیز به این برمی‌گردد که در این دو زمینه یک برنامه موفق را اجرا کنید. برای دو اولویت اصلی برنامه دارم و در ابتدای دولت شهید رئیسی هم به ایشان تقدیم کردم و اگر نگران تورم و نرخ ارز هستیم، به این برمی گردد که باید در این دو زمینه برنامه مجرب اجرا شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های روستاها، هر روستا را یک سلول جهش دانست و افزود: روستاها را نباید به عنوان جایی که محروم است نگاه کرد بلکه عین فرصت است و سلول جهش کشور محسوب می‌شود.

جلیلی با اشاره به ظرفیت‌های روستایی گفت: در این ۱۱ سال خیلی از روستاها را دیده‌ام که چگونه توانستند امروز موفقیت‌های بزرگ را به دست بیاورند.  در همدان روستایی دیدم که با وجود پنج هزار جمعیت، ۲۰۰ کارگاه داشت. در تبریز روستای لیقوان چند هزار میلیارد تولید لبنیات دارد و روستاها با بسیاری از کشورها مانند چین می‌توانند در تولید پوشاک رقابت کنند اما برنامه می خواهد و باید ساختار روستاهای ما به ویژه امنیت شغلی دهیاران تامین شود تا برنامه ها را اجرا کنند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: یکی از کشورهایی که امروز قطب اقتصادی دنیا شده است، در سال انقلاب ما کل صادراتش ۱۳.۵ میلیارد بوده است که ۴۰ سال بعد این صادرات بیش از ۲۳۰۰ میلیارد دلار شده است. این یک امر ممکن و شدنی است.

 

دولت شهید رئیسی در دو سه سال اخیر در صادرات غیر نفتی رکورد زد

جلیلی تصریح کرد: دولت شهید رئیسی در دو سه سال اخیر در صادرات غیر نفتی رکورد زد و می‌توانیم در تولید پوشاک با چین رقابت کنیم و روستاها می توانند در این زمینه موثر باشند ولی باید برای این کار برنامه داشت.  

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ۲۷ درصد اشتغال و تولید ناخالص از روستا و کشاورزی شکل می گیرد، اما تسهیلاتی که به آنها داده می‌شود، ۶ درصد است. بودجه عمومی کشور فقط ۴ درصد به این سمت می‌رود که این روند باید اصلاح شود.

 

۹ برنامه اجرایی برای اصلاح روستاها

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: ۹ برنامه اجرایی برای روستا از جمله اصلاح الگوی کشت، آبخیزداری، گسترش گلخانه‌ها، یکپارچه سازی اراضی، سیستم‌های نوین آبیاری و لایروبی قنوات داریم. کشاورز ما برای بازاریابی محصولات نباید مشکل داشته باشد. اکنون یک میلیون تن سیب در استان آذربایجان غربی تولید می‌شود اما نباید کشاورز برای صادرات این مقدار سیب مشکل داشته باشد و عزا بگیرد از این تولید چگونه استفاده کند و چگونه به بازار برساند.

وی خاطر نشان کرد:  اگر دولت این اطمینان را به کشاورز بدهد که در تیر ماه هر سال طبق قانون قیمت عادلانه محصولات کشاورزی را به آنها اعلام کند، او می‌تواند برای الگوی کشت برنامه‌ریزی کند و تصمیم بگیرد. کشاورز ما باید مطمئن باشد که اگر محصولی مانند برنج، چای، چغندر قند و ذرت دیگر محصولات را دارد، در واقع نباید شاهد واردات این محصولات به کشور باشد و اولویت باید محصولات  کشاورز باشد.

 

باید جشن اتمام آبرسانی با تانکر را در این دولت برگزار کنیم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه باید اولویت با تولید داخلی باشد، تصریح کرد: نباید شاهد واردات باشیم، امروز یارانه به دامدار خارجی می دهیم باید آن را کشاورزان خود بدهیم. باید 

رفع محرومیت زدایی‌کرده و جشن اتمام آبرسانی با تانکر را در این دولت برگزار کنیم.

نامزد چهادهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: یکی از بحث های مهم این است که بخش عمده ای از جامعه توسط رسانه‌ها و برخی از جریان های سیاسی سانسور می شوند صحبت از حقوق زن می شود اما زنان روستایی، زنان سرپرست خانوار، زنان روستایی، زنان خانه دار  و زنان بد سرپرست سانسور می‌شوند و دیده نمی‌شوند. وقتی وضعیت آنها به خوبی بررسی نشود به طبع آن تجویزی صورت نمی گیرد.   

وی ادامه داد: برخی اوقات شعارهایی که داده می شود که ما طرفدار زن ها هستیم؛ ریز که می شویم می بینیم جامعه اصلی که نقش اصلی در شکوفایی و پیشرفت کشور داردف دیده نمی شود و یکی از موضوعاتی که مردم به ویژه جامعه می خواهند، دیده شدن و توجه به حقوق آنها نظیر حقوق زن خانه‌دار است؛ اگر این قشر از جامعه نگاه شود نه اینکه به آنها کمک کنید به رشد کشور و فرهنگ و اقتصاد کشور کمک می کنید. اینها الزماتی است که دولت به آنها نیاز دارد و باید مورد توجه قرار گیرد.

 

سهم روستاییان در بودجه متناسب دیده نشده است 

جلیلی افزود: ۲۶ درصد جمعیت ما در روستا است، اما سهم شایسته برای آنها در بودجه و تسهیلات وجود ندارد. بیش از ۵۰ درصد مدال آوران ما روستایی هستند پس اگر برنامه درستی برای استعدادیابی در زمینه ورزشی، علمی، هنری داشته باشید، خیلی کمک می کند؛ نه اینکه رتبه‌های زیر ۳ هزار کنکور شما مخصوص یک یا دو دهک جامعه باشد. باید در این زمینه‌ها برنامه داشت و این اقشار را دید.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: در سفرهایی که این روزها داشتم، برخی طبقات بیان می کردند که آنها باید دیده شوند. باید امنیت شغلی کارگر شما تضمین شود و خود را در سود و کارایی شرکت سهیم بداند. هزاران میلیارد تومان از حقوقی که باید به کارگر پرداخت شود، در یک فرایند نادرست به یکسری واسطه‌ها تحت عنوان شرکت‌ها پرداخت می شود در حالی که این حقوق باید به جیب کارمند شرکتی برود نه اینکه به این واسطه‌ها برسد. با استفاده از فناوری هایی که داریم می توان این واسطه‌ها را کم کرد و حقوق را به خود کارگر پرداخت کرد.

جلیلی خاطرنشان کرد: باید حساب کشی شود که پول‌ها کجا می‌رود. در بودجه امسال سهم شرکت‌های دولتی بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ هزار میلیارد تومان است که ۵۸ درصد بودجه را تشکیل می دهد، در حالی که بودجه عمومی دولت ۲ هزار و ۷۰۰ همت است. ۲۵ درصد هزینه‌کرد این شرکت‌های دولتی ناکاراست که خودش حدود ۷۵۰ هزار میلیارد تومان می شود. اگر صحبت از انضباط مالی می کنیم و دنبال میترینگ و سامانه برخط هستیم برای این است که چند میلیارد دلار در سال مانع پرت منابع بشویم و ببینید چقدر دست دولت پر می‌شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: یک نکته ای که مردم خیلی مطرح می کنند این است که خدا نکند سر و کارت به اداره‌ای بیفتد که این موضوع نشان از وضع مطلوبی نیست زیرا نزدیک به بیش از ۸۰ درصد بودجه کشور در سال تحت عنوان هزینه جاری و دستمزد هزینه می‌شود. ما یک ساختار اجرایی و اداری و دستگاه بزرگ دولتی و ماشین دولت داریم که ۸۰ درصد بودجه کشور آنجا تحت عناوین مختلف حقوق هزینه می شود این موضوع برای این است که پناهگاه مردم باشند.  

وی افزود: مردم اگر از جلوی اداره کشاورزی و صنعت رد می شوند؛ نگویند خدایا چگونه از این خان بگذریم بلکه بگویند اینجا همان جایی است که مشکل را حل می کند.

جلیلی یادآور شد: خاطرم هست در سال ۱۳۹۲  وقتی رقیبم رأی آورد، هدیه‌ای به او دادم و این را گفتم اگر نگاهتان با من صدرصد متفاوت باشد و اگر بخواهید ماشین دولت راه نیفتد و مانند ماشینی است هزینه کنید و خرج کنید و شما را سر کوچه نبرد. ماشین دولت بحث بسیار مهمی است و سوال این است که بسیاری از برنامه ها چه زمانی انجام می شود؟ وقتی که شما ماشین دولت را راه بیندازید. اینکه بگوییم هزینه ۸۰ درصد بودجه اینجا می آید، تنها این هزینه نیست.  ۳۰ سال عمر کارمندان شریف ما و هر روز وقت و عمرش را  اینجا صرف می کنند. حتما کارمند عزیز ما دوست دارد وجودش اثربخش باشد و مشکلات کشور را راه بیندازد. ایرادات جدی که باعث می شود این دستگاه کند و فرسوده شود از اولویت های جدی است و باید حل شود.

وی افزود: از اولویت‌های جدی این است که موضوعاتی را که باعث کند شدن دستگاه دولت شده است، حل شود. یادم هست بررسی سه سال ۹۷، ۹۸ و ۹۹ عملکرد دولت را انجام دادیم و دیدیم که چه مشکلاتی دارد. متوجه شدیم که در صادرات کالاها به عنوان مثال صادرات مرغ، گوجه فرنگی، فولاد، شیر خشک و … ماشین دولت نه تنها به این‌ها کمک نمی‌کند بلکه بخشنامه‌هایی صادر شده است که مرتب متفاوت بوده و این اقدام موجب شده است که بازار ثبات پیدا نکند و مردم نتوانند اطمینان کنند که چه پیش می آید.  

 

برای حل مشکل بورس به روحانی نامه نوشتم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به موضوع بورس افزود: بورس هم همان بود و من در سال ۹۹ نامه‌ای به آقای روحانی نوشتم و مشکلات را بیان کردم. وقتی اقتصاد پیش بینی پذیر نباشد و رفتارهای غلط بروز پیدا کند، مردم متضرر می شوند و یکی از بحث ها بیمه سهام است تا با راه اندازی این بیمه مردم متضرر نشوند.

وی گفت: در ماشین دولت یک کار رئیس جمهور این است که به آن موضوع و دستوری که می دهد، اشراف داشته باشد. برای ماه اول درابتدای کار ۲۵ حکم را تهیه کردیم که فقط تصمیم می خواهند. یعنی فرآیند را بررسی کردیم که عمده آن مسائل اقتصادی است که کجا ایراد دارد و این گره‌ها چیست. این مثال را قبلا هم زدم. شما برای بافتن یک فرش باید نقشه داشته باشید و گره به گره بزنید و بدانید چه رنگی می خورد و که در نهایت قالی خوب شود. 

 

در اداره کشور باید گره‌ها را بشناسیم

جلیلی اضافه کرد: در اداره کشور باید این گره‌ها را بشناسیم. به عنوان فردی که از پایین ترین سطح وارد دستگاه دولتی شدم ( کارشناس، معاون و .... بودم)  و از آن طرف دستگاه هایی را اداره کردم و در شورای عالی امنیت ملی جلساتی گذاشتم و ده ها جلسه داشتم از قوه قضاییه عزیز شهید رئیسی و اژه‌ای تشریف می‌آوردند و از مجلس نیز نواب مجلس و روسای کمیسیون وزاری دولت می آمدند. از نیروهای مسلح مرحوم فیروزآبادی می آمدند. اینها باعث شد به جمع بندی برسید اما برخی مواقع اختلافاتی هم بود اما آنجا محفلی بود همه با اجماع به جمع بندی می رسیدند و نتایج خیلی خوبی بود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: خیلی از مسائلی که در جلسه مطرح شد بحث هایی ضروری است و از سوالات مردم است و باید برای آنها طرح داشت و دنبال کرد و به هرحال یکی از اولویت های مهم کشور رفع همین مشکلات معیشتی است؛ قبلا هم بیان کردیم ما طرح وان را داریم، طرح سفر، طرح سبد غذایی و طرح هایی مختلفی که نمی خواهم الان به آنها بپردازم.

جلیلی افزود: مشکل گرانی و تورم موضوعاتی است که باید دولت برای آنها برنامه داشته باشد و کار کند و ان شاء الله در برنامه زمان بندی شده حل کند چون یک سوال این بود در چه زمانی حل می‌شود؟ من عرض کردم به برادر عزیزمان پزشکیان گفتم این موارد در برنامه هفتم است، برنامه هفتم ۴۵ برنامه را از دولت خواسته که برای آنها طرح بنویسد که برای آن هم زمان سه، ۶ تا ۱۲ ماه تعیین کرده است و باید آماده باشد و باید این برنامه ها را در اولین فرصت و در زمان مشخص نوشت و اجرا کرد و نباید زمان را از دست بدهیم. 

بهره‌وری فقط با سرمایه بدست نمی‌آید

وی ادامه داد: با این حال کشور صرفا با این برنامه‌ها پیشرفت نکرده و جهش نمی‌یابد. تحقق رشد هشت درصدی نیاز به کار جدی و برنامه ریزی برای ارزاوری، اشتغال، جذب سرمایه دارد. باید از فرصت فناوری استفاده کرد. امروز فرصت مهم کشور دانشمندان و جوانان متخصص در بخش فناوری است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: مسئله مهمتر این است که در مدیریت اینها است، بهره وری فقط با سرمایه بدست نمی‌آید بلکه با یک مدیریت درست به دست می آید.

با تعارف و نمایش کشور اداره نمی‌شود

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: برخی اشکالات مدیریتی وجود دارد. برخی مسائل در فرهنگ اداری سیاسی ما وجود دارد و برخی مناسبات غلط شکل گرفته است که این آسیب‌ها باید برطرف شود. باید بین کار واقعی و نمایشی تمایز داده شود. با تعارف و نمایش کشور اداره نمی شود. با ضعف مدیریت نمی توان از فرصت‌ها استفاده کرد. بسیاری از استان‌های ما که برخی شاخص‌های خوبی ندارند، فرصت‌های زیادی دارند؛ بنابراین باید قوی ترین مدیران به کار گرفته شوند تا کارهایی که در گذشته انجام نشده است را انجام دهند. در همین دولت شهید رئیسی مدیران قوی و جوان در همین استان‌ها حضور داشتند که همین کار را انجام می دادند.

جلیلی تصریح کرد: برای جهش ایران، باید موانع برطرف شود. شهید سلیمانی در یک جلسه بیان کرد که شما می‌توانید تصمیم بگیرید و دستور و بخشنامه بدهید، اما مهم نتیجه است. مثال می‌زد در زمین کشاورزی، اینگونه نیست که آب مستقیم پای درخت برود بلکه باید مسیر آب دنبال شود تا منحرف نشود. برخی منابع مالی کشور مثل این است که آب در لوله‌های فرسوده و انحرافات قرار می گیرد و هرز می‌رود. تا دفع موش نکنید، هر چه گندم جمع کنید، از بین می‌رود. اشراف به ساختار اجرایی اداری کشور و اینکه بدانید چه می خواهید و از چه مسیری آن را دنبال کنید، مهم است.

بدترین چیز این است که کسی بخواهد در ایام انتخابات حقوق مردم را معامله کند

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش جمع‌بندی اظهارات خود در آخرین مناظره تلویزیونی گفت: حضرت علی (ع) درباره فلسفه حکومت فرمودند که وقتی مردم پی کار می آیند و اعلام آمادگی برای برپایی دین خدا می کنند و از طرفی خدا عهد گرفته که در برابر گشنگی مظلومان و پرخوری ستمگران ساکت ننشینید، این وظیفه بر همه است که قیام کنند و اگر این نباشد، افسار حکومت را بر گردن شتر خودش می‌اندازم و این را نمی‌خواهم.

وی ادامه داد: امروز مردم پای کار آمده و برای کشور قدرت و عظمت تولید کرده‌اند و همین مردم می‌توانند برای ایران جهش ایجاد کنند. باید یک جهان فرصت را شناخت تا ایران به جهش برسد اما به شرطی که همه مردم را ببینید و استعدادی را کنار نگذارید و کسی را از این دایره خارج نکنید.

جلیلی گفت: در ۱۱ سال گذشته به جای اینکه در گعده‌های سیاسی و جلسات محفلی وقت خود را تلف کنیم، سعی کردیم در روستاها و شهرهای مختلف حضور یافته و ظرفیت‌های کشور را شناسایی کنیم. همه مسائل را از سیستان و بلوچستان تا کردستان، از شهرهای شمال تا جنوب دنبال کرده‌ایم. به مردم به ویژه اهل سنت و اقوام عرض می کنم که بدترین چیز این است که کسی بخواهد در ایام انتخابات حقوق مردم را معامله کند.

وظیفه دولت تعامل است نه معامله

وی با اشاره به شعار «یک جهان فرصت، یک ایران جهش؛ هر ایرانی یک نقش پرشکوه» ادامه داد: وظیفه دولت خدمتگزاری به همه مردم است. وقتی می‌گوییم هر ایرانی یک نقش باشکوه یعنی همه باید بتوانند در این عرصه بزرگ، ایفای نقش کنند. وظیفه دولت تعامل است نه معامله. کسانی که معامله می کنند به حقوق مردم بی‌احترامی می کنند. مردم چه به شما رای بدهند چه ندهند، وظیفه دارید وظایف خود را به بهترین شکل انجام دهید. همه اقوام و قومیت‌ها برای ما یک فرصت هستند. تنوع قومیت و مذاهب یکی از فرصت‌های ماست.

جلیلی خاطرنشان کرد: وظیفه ما این است که به حداقل‌ها اکتفا نکرده و به قله‌ها نگاه کنیم. ما باید به چیزی که در شأن ملت ایران است برسیم. ما جهش بزرگ ایران را بر اساس شعار اعلام نکرده ایم بلکه به آن باور داریم ولی عده ای قصد دارند با سیاه‌نمایی و افشاندن بذر ناامیدی، کشور را از جهش بزرگ ناامید کرده و به حداقل‌ها اکتفا کنند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پایان گفت: ما آینده خوبی در پیش داریم. مردم پای کار آمدند و وظیفه ماست در خدمت مردم باشیم. فرمایش امام هادی (ع) است که اگر مردمی با رأی و محبت پای کار آمدند، اینجا وظیفه توست تا در خدمتگزاری مردم باشید.

 

قاضی‌زاده‌ هاشمی در آخرین مناظره تلویزیونی چه گفت؟

«سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امروز سه‌شنبه -پنجم تیر ماه- در آخرین مناظره تلویزیونی با موضوع «کارآمدسازی دولت» در دو بخش «پرونده‌های روی میز» و «انتظارات مردم از دولت چهاردهم» در مقابل پنج رقیب دیگر انتخاباتی خود، برنامه‌ها و دیدگاه‌های اجرایی خود در «دولت مردم و خانواده» را تشریح کرد.

«سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی» روز سه‌شنبه پنجم تیر در پنجمین و آخرین مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در پاسخ به این پرسش که  اگر شما به ریاست جمهوری برسید؛ اولین اقدام دولت شما چیست و در چه مدت به نتیجه خواهد رسید؟ اظهار داشت: در مواجهه با هر بیماری کار ما این است تا اول شرایط عمومی بیمار را تثبیت کنیم و درد بیماری را تسکین دهیم و بعد به دنبال  درمان و حل ریشه ای مشکلات باشیم. ما هم در مواجهه با مشکلات اقتصادی مردم باید همین روند را دنبال کنیم ضمن اینکه برای حل مشکلات اقتصادی افزایش رشد اقتصادی را به صورت جدی پیگیری می کنیم اما اقدامات اجرایی فوری را برای تامین حداقل برای خانواده های ایرانی خواهیم داشت.

اجازه نمی‌دهم دریافتی حقوق بگیران از تورم جا بماند

قاضی زاده هاشمی با اشاره به ۱۴ اقدام اجرایی در حوزه اقتصاد، گفت: اقدامات اجرایی فوری برای تامین حداقل رفاه برای خانواده‌های ایرانی خواهیم داشت و این اقدامات را با قدرت اجرایی می‌کنیم.

وی افزود: به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری با مردم عزیز عهد می بندم در صورت کسب آراء، ۱۴ اقدام اجرایی را با قوت و سرعت محقق کنم.  اول اجازه نمی دهم دریافتی حقوق بگیران کارگران، فرهنگیان، پرستاران، بازنشستگان و نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی و کل خانواده بزرگ دولت از تورم جا بماند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: نمی شود هر سال افزایش حقوق ۲۰ تا ۲۵ درصدی داشته باشیم در حالی که نرخ تورم آن سال ۴۰ درصد است.

وی تصریح کرد: در روزهای ابتدای دولت لایحه اصلاح ماده ۴۱ قانون کار با هدف افزایش هرساله حقوق کارمندان با نرخ تورم را با جدیت دنبال خواهم کرد و این مساله را برای همیشه حل می کنم.

قاضی زاده هاشمی افزود: دوم تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی برای تمام نیروهای دولت اجرا می شود.

وی  برنامه دیگر خود را تسهیل ازدواج جوانان عنوان کرد و در این باره اظهار داشت: ازدواج جوانان را با ایجاد اعتبار یک میلیارد تومانی برای ازدواج، مسکن و اشتغال تسریع می کنیم و با ایجاد انگیزه های مالی در کوتاه مدت و حل ریشه های مسائل اقتصادی و اجتماعی در بلند مدت راه را برای ازدواج بیش از ۱۱ میلیون جوان ایرانی باز می کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: چهارم سهم خانواده های ایرانی به طور برابر از برق و گاز و بنزین و بدون در نظر گرفتن دهک اقتصادی را به خود آنها واگذار می کنیم. اجازه نخواهیم داد سود انرژی ارزان به جیب مشترکین پرمصرف و قاچاقچیان برود. اجازه نمی دهیم آبان ۹۸ مجدد تکرار شود. این مساله جایی خطرناک تر می شود که این ملت دردکشیده بداند تمام ستادهای انتخاباتی بردار عزیزمان پزشکیان در کنترل دولت روحانی است یعنی همان دولتی که بنزین را متاسفانه با آشوب و از خون جوانان این مملکت از هزار تومان به ۳ هزار تومان رساند.  با رعایت الگوی مصرف تمام این انرژی را به صورت رایگان دریافت خواهید کرد.

 

عمیقا به نهضت تداوم مسکن سازی معتقدم

قاضی زاده هاشمی گفت: پنجم راه شهید رئیسی عزیز را در اتمام پروژه های ساخت ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار مسکن ادامه می دهیم و عمیقا به نهضت تداوم مسکن سازی معتقدم. من متعهد می شوم تا سال دوم ریاست جمهوری کلید تمام این دو نیم میلیون مسکن را تقدیم مردم ایران کنم. اجازه نمی‌دهم سرنوشت این پروژه ها مثل سرنوشت پروژه‌های مسکن مهر دولت احمدی نژاد شود و در این کشور مسکن نساختن افتخار شود و دچار عقب ماندگی در این حوزه شویم. با افزایش  ۳۳۰ هزار هکتار زمین های شهرها و روستاها و واگذاری ۲ میلیون قطعه زمین به خانواده های ایرانی نهضت ساخت مسکن مردمی شروع شده است و من آن را ادامه می دهم.

مقابل مافیای خودرو می‌ایستم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ششم برای محقق شدن آرزوی و استفاده از خودروی باکیفیت مقابل مافیای خودرو می ایستم. دولت با واگذاری سهام به مردم از خودروسازی خارج خواهد شد. واردات خودروهای نو کارکرده اقتصادی را آزاد خواهیم کرد. خودروهای سواری با تعرفه های پایین آزاد می شود. این واردات اهرم خط تولید مشترک خودرهای برقی با خودروسازان دنیا خواهد شد.

دیوار سخت سربازی اجباری را برای همیشه از مقابل جوانان ایرانی برمی دارم

وی ادامه داد: برنامه هفتم من این است که دیوار سخت سربازی اجباری برای همیشه از مقابل جوانان ایرانی برمی دارم. ابتدا با مشارکت ستادکل نیروهای مسلح تکلیف سه و نیم میلیون سرباز فراری که چندین سال از زمان خدمت آنها گذشته است و حق زیست شهروندی را گرفتیم با ایجاد طرح خدمات فروش سربازی حل می‌کنم. مدل سربازی حرفه‌ای را جایگزین سربازی اجباری می کنم. امروز افزایش حقوق سربازها در دولت شهید رئیسی صورت گرفت که زمینه خوبی را برای حل مشکل فراهم می کند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در فرصت ۵ دقیقه‌ دوم بخش اول به بیان اولویت‌های دولت آینده خود پرداخت و گفت: هشتمین برنامه دولت من این است که اجازه نخواهیم داد شرایط اقتصادی کشور تفریح و گردش را از سبد مردم حذف کند. کارت خانواده ایرانی یا همان «فرهنگ‌کارت» با اعتبار سالانه مشخص در اختیار تمام خانواده‌های ایرانی قرار خواهد گرفت تا از محصولات فرهنگی، سینما، تئاتر، کتاب، خدمات سفر، اسباب بازی، موزه و ورزش به انتخاب خودشان انتخاب و مورد استفاده قرار دهند.

وی درباره نهمین برنامه دولت خود ادامه داد: اقدام دیگر تکمیل پروژه‌های ناتمام در دولت شهید رئیسی است. پروژه‌های عمرانی روی زمین مانده در دولت سیزدهم جان دوباره گرفت.

قاضی زاده هاشمی درباره دهمین برنامه دولت مردم و خانواده گفت: لایحه نظام جامع رسانه‌های عمومی را به مجلس ارسال خواهیم کرد؛ این لایحه که در چند دولت معطل مانده است تکمیل می‌کنیم و پای اجرای آن می‌ایستیم تا نظارت بر عرصه فرهنگ و رسانه به اهل این حوزه سپرده شود و مداخلات بیرونی بی حساب برای محدود کردن منتقدین جمع شود. اعتقاد قلبی داریم که این دلسوزی‌ها و انتقادات مثل روغن کاری برای چرخ دنده‌های دستگاه‌های اجرایی دولت لازم است و هیات انتظامی رسانه در مورد اهالی رسانه اظهار نظر می‌کنند.

مبنای فیلترینگ را به عرف جامعه می‌سپاریم

قاضی زاده هاشمی اضافه کرد: یازدهم، توسعه اینترنت با کیفیت، امن و  پر سرعت و با تغییر مبنای فیلترینگ در برنامه ما قرار خواهد گرفت. مردم ایران، امروز با بازار فیلترشکن فروشی چیزی به نام فیلترینگ دیگر وجود ندارد. ظاهرا مسئله بر سر هزاران میلیارد تومان درآمد مافیای فیلترشکن فروشان بود که آن هم حل شد. قائم مقام ستاد آقای پزشکیان فرمانده قرارگاه «شات داون» (بستن) کل اینترنت جهانی و فیلتر کردن تلگرام در آبان ۹۸ بوده است. سلاخی اینترنت آزاد در دوران آقای روحانی اتفاق افتاد. تمام کسانی که در راس ستیز با آزادی‌های شهروندی بوده‌اند در ستاد آقای پزشکیان هستند. آقای پزشکیان را به همین دلیل روحانی سوم می‌دانیم. به همین دلیل است محدودیت مردم آزاری را حذف می‌کنیم و در همان چارچوبی که توضیح دادم مبنای فیلترینگ را به عرف جامعه با فرهنگمان باز می گردانیم و زیر ساخت های اینترنت را برای رشد اقتصادی دیجیتال و کسب و کارهای اینترینتی با سرعت ارتقا می‌دهیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: دوازدهم، افزایش نقش آفرینی زنان در کشور را دنبال خواهیم کرد. روزی که بحث حجاب در مناظرات فرهنگی مطرح شد می‌خواستم فریاد بزنم به خدا این ملت مسلمان است، به خدا این دخترها بچه هایمان است و دخترانی که متاسفانه مویش را پریشان کرده همان هایی هستند که ۲ هفته دیگر در عزای حسین بن علی (ع) رخت سیاه بر تن می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: باورم این است که ریشه های هولناک تخریب اعتقادات مردم را باید در طول هشت سالی که ارزش دار و ندار مردم را نابود کردند و موجودی حساب ملت با خاک بیابان یکسان گشت جستجو کرد.  من معتقدم دختران و زنان ما حتی آنهایی که حجابشان کمی متفاوت گشته؛ دردهای شنیدنی بسیاری دارند؛   درد اینها درد خیانت کسانی است با وعده های دروغین ایشان را ربودند و در طول هشت سال تمام داری‌هایشان را دود کردند و به هوا سپردند برادر ارجمند جناب آقای پزشکیان شما مرتب ما را مورد نصیحت قرار می‌دهید و از آیات و روایات استفاده می کنید؛ در جایی که دولت مشغول انهدام نان و جان یک ملت است؛ آیا دعوای عجیب با حجاب و بی حجاب یک فریب بزرگ برای پنهان ساختن پروژه دین ستیزانه اصلی نیست.

بی‌حجاب اصلی کسانی هستند که زندگی مردم را با خاک یکسان کردند

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: همه شما فرزندان عزیزمان هستید جانمان به فدای یک یک تان باد. من پوشیدگی زن را وسیله محافظت از او در مقابل چشم بدخواهان می دانم اما باور قلبی من این است که آن بی حجابی اصلی که باید سال پیش گشت ارشاد را بالای سرش می بردید کسانی هستند که زندگی ملت را با خاک یکسان کردند. نرخ مشارکت اقتصادی زنان به ۱۵ درصد کاهش پیدا کرده و باید آن را افزایش دهیم و با حاکمیت فضای شایسته سالانه در نظام اداری بخشی از مناصب مهم اداری را به زنان خواهیم سپرد و سهم زنان را در زیرساخت های کشور حتما ارتقا خواهیم داد.

وی درباره برنامه سیزدهم، افزود: اجرای ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت را تعهد ما نسبت به جامعه بزرگ و عزیز معلولین می دانم که مورد انتظار است ارتقای خوبی که در دولت شهید رئیسی صورت گرفت، حتما آن را تکمیل کنم و ادامه خواهم داد.

سر اژدهای هفت سر فساد را خواهم زد

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره چهاردهمین اولویت برنامه دولت مردم و خانواده اظهار داشت: سر اژدهای هفت سر فساد را خواهم زد. بنده در بنیاد شهید با تمام قوا با فساد مقابله کردم و تبعات آن را چشیدم؛ این کار را حتما در دولت مردم و خانواده با قوت ادامه خواهم داد تا آن چیزی که منجر به ناامیدی و کشتن اعتماد مردم نسبت به حاکمیت و دولت شده را از بین ببرم.

 

۱۰۰ مساله و ۱۰۰ راه حل 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش نخست دور دوم آخرین مناظره تلویزیونی درباره مدت زمان اجرای برنامه‌های دولت خود گفت: دولت مرم؛ دولت خانواده برای ۱۰۰ مسئله‌ای که براساس داده‌کاوی مسائل روزمره مردم در فضای مجازی یا نظرسنجی‌ها شناسایی شده است۱۰۰ راه حل دارد که برای یک سال و نیم سال انجام می‌دهد که به نتیجه برساند همچنین سایر برنامه‌هایی که ذکر می‌شود در طی ۴ ساله دولت آنها را به نتیجه می‌رساند.

 

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: تعهد ما این است که مردم و رسانه‌ها نظارت کنند؛ اگر خدای ناکرده این برنامه‌ها انجام نشد حتماً بدانید بنده برای دور بعد ثبت‌نام نخواهم کرد؛ وقتی نتوانم قول‌هایی که دادم عمل کنم.

وی با  بیان اینکه برای موضوعات اقتصاد دو کار اصلی انجام خواهد داد، افزود: این  برنامه ها را به کمک هم بعد از انتخابات پیش خواهیم برد؛ یکی رشد اقتصادی و بزرگ کردن سفره مردم است که با مدیریت قوی و کار و تلاش جمعی همچنین رونق دادن به حوزه‌های مختلف صنعتی، تجاری، کشاورزی، تولیدی و گردشگری با حمایت سیاست خارجی باز و مقتدری که باز کننده راه اقتصاد باشد، انجام خواهیم داد و اقدام دیگر قدرتمند کردن خانوارهای ایرانی از طریق بازتوزیع درست ثروت به خصوص منابع مالی است که در اختیار دولت قرار دارد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به موضوع مهار تورم اشاره کرد و گفت:  این اقدامات در جهت توسعه عدالت اجتماعی و توانمندسازی طبقه محروم جامعه انجام خواهد شد.

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: در برنامه هفتم توسعه تعهد ما تحقق رشد اقتصادی هشت درصدی است و آن چیزی که قانون ذکر کرده است، ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌خواهد که این اقدام باید از طریق جذب سرمایه‌گذاری خارجی و باز کردن دست بخش خصوصی اتفاق بیفتد. یکی از روش‌هایی که می‌توانیم استفاده کنیم، صرفه‌جویی منابع انرژی و صادرات آن است تا بتوانیم کسب درآمد داشته باشیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اجرای کامل قانون هدفمندی یارانه‌ها و استفاده از منابع آن به عنوان منابع اهرمی گفت: باید محیط اقتصادی خود قابل پیش بینی کنیم و از بین بردن بی‌ثباتی در قوانین، مسائل سیاسی، تورم بالا و شوک‌های ارزی کارهایی است که باید دولت انجام دهد همچنین باید از اعطای مجوزهای رانتی جلوگیری کند.

قاضی زاده هاشمی توضیح داد: رانت بزرگی با عنوان ارز ۴۲۰۰ تومانی در دولت گذشته درست شد که آقای جهانگیری در آن نقش داشت و امروز هم ارز ۲۸ هزار تومانی باقی مانده است و این فاصله قیمت یک رانت قیمتی درست می‌کند که خود آن ضد تولید و تنها به نفع وارد کنندگان است که مدیریت آن در دولت شهید رئیسی آغاز شد و به تدریج از تعداد کالاهایی که این نوع ارز به آن تعلق می‌گرفت، کاسته شد؛ در حالی قیمت کالاها حفظ شد و در برخی موارد نیز ۲۰ درصد کاهش پیدا کرد.

وی افزود: چون در آن دوره (دولت دوازدهم) دولت ارز نداشت، مجبور بود که از بازار آزاد ارز گران بخرد و بعد ارز را به قیمت ۴۲۰۰ تومان به نهاده‌ها بدهد و چون پول نداشت مجبور بود پول چاپ کند یعنی این مقدار تورم ۵۰ درصدی که در آغاز دولت شهید رئیسی شما دیدید بخش عمده‌ای از آن چاپ پولی بود که برای ارز استفاده می‌شد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: سیاست درهای باز را هم باید برای ورود سرمایه ایرانیان خارج از کشور دنبال کنیم.

۵۳ میلیارد دلار رکورد صادرات غیر نفتی بعد از انقلاب در دولت شهید رئیسی شکسته شد

قاضی زاده هاشمی با اشاره به پیمان‌هایی که در دولت شهید رئیسی منعقد شده است، افزود: ۵۳ میلیارد دلار رکورد صادرات غیر نفتی بعد از انقلاب در دولت شهید رئیسی شکسته شد و همین اخیرا در قراردادی که با اوراسیا منعقد شد؛به بازاری وصل شده‌ایم که بدون تعرفه به صورت آزادانه می‌توانیم همه کالاهای ایرانی که آنها نیاز دارند را صادر کنیم که این موضوع جهش بزرگی را در صادرات ایجاد خواهد کرد.

وی ادامه داد: در حوزه مهار تورم نیز اعلام کردم که باید ساختار بودجه همچنین ناترازی بودجه اصلاح شود و مبتنی بر عملکرد باشد؛ این اقدامات در دولت شهید رئیسی شروع شده است و ما نیز در بنیاد شهید آن را انجام داده‌ایم.

قاضی زاده هاشمی ب تصریح کرد: باید هزینه‌های پایدار را به منابع پایدار وصل کنیم نه منابع ناپایداری که با تغییرات ممکن است تغییر یابد و در رابطه با نظام بانکی نیز اعلام کرده‌ام که یک جدیت برای از بین بردن ناترازی بانکی و برخورد با بانک‌ها وجود دارد که با قوت آنها را دنبال خواهیم کرد و به نتیجه خواهیم رساند.

 

دولت رفاقتی و رانتی را از بین خواهم برد

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: اما تمامی این‌ها اصلاح نخواهد شد مگر با انقلاب در سازوکارهای اداری و نظام حکمرانی کشور و استفاده از هوش مصنوعی، شفافیت و از بین بردن امضاهای طلایی و از بین بردن دولت رفاقتی و رانتی که متاسفانه مجوزهای طلایی صادر می‌کند و اختیارات ویژه به افراد می‌دهد.

قاضی‌زاده هاشمی در فرصت ۵ دقیقه‌ دوم بخش دوم در ادامه بیان اولویت‌های دولت آینده خود گفت: برنامه بازگشت مردم به روستاها را نیز داریم که لازمه آن توجه به عمران و آبادانی روستا، ساخت مسکن روستایی ، توجه به تولیدات روستایی و زیست بوم مناسب به طوری که نمایشگاه ترقی ایران در روستاها دیده شود و مرکز تولید و توسعه یافتگی ایران باشد. 

وی افزود: لازم است اینجا نکته‌ای را عرض کنم چون برخی دوستان به ویژه آقای پزشکیان بر وفاق تاکید دارند و نگران وضعیت زنان و اقوام هستند؛ ایشان می‌دانند من اهل دعوا کردن نیستم و روحیه تنش ندارم اما قرار است در این مناظره، رئیس جمهور ملت ایران باشیم و باید برای برخی امور دعوا کرد؛ باید برای ناکارآمدی، فساد، خودباختگی و سخنان عوامانه،حرف‌های غیر کارشناسی، بی‌تعهدی و تنبلی، غرور و تبختر دعوا کرد و همه اینها به خاطر مردم و برای مردم است چون ما خادم جمهور هستیم و به نمایندگی از مردم و برای مردم آمده‌ایم. 

قاضی زاده هاشمی اظهار داشت: روزی از یکی از حامیان آقای پزشکیان پرسیدند که چرا رئیس جمهور نهم و دهم را ورد خطاب قرار می‌دهید؛ او پاسخ داد چون رئیس‌جمهور نهم و دهم سفره را جمع کرد و ما با او خوب نیستیم. چه کسانی شهید رئیسی را مورد آزار قرار دادند که رهبر انقلاب فرمودند دلم برای رئیسی سوخت؟ چه کسانی بساط دعوا کردن را در کشور ما را شروع کردند؟ چه کسانی وقتی سر قدرت نبودند؛ مردم را برای کسب قدرت به کف خیابان‌ها فرا خواند؟ 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: آقای پزشکیان نگران این هستند من کنار می‌کشم یا خیر. اما من نگرانم اگر آقای پزشکیان رأی نیاورد حامیان ایشان که خیلی خوش سابقه هستند در این ماجرا دوباره ادعای تقلب کنند و مردم را دوباره به کف خیابان دعوت کنند؛ چه کسانی دعوا کردن را باب کردند و جامعه را دو قطبی و در جامعه تنش ایجاد کردند؟

قاضی زاده هاشمی گفت: چرا دوستان که ادعای طرفداری از اهل سنت را دارند در ماجرای شهادت برادر بلوچ ما در چابهار توسط داعشی‌ها یا مولوی اهل خاش یا ماموستا عزیز کرد، سکوت کردند؟ 

وی ادامه داد: چرا کسانی که ادعای حمایت از زنان را دارند وقتی سرپرست وزارت علوم دولت آقای روحانی زن خود را کشت از او حمایت کردند و برایش رضایت گرفتند؟این‌ها دوگانگی و عدم صداقت است. 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما باید با مردم صادق باشیم و وقتی از اجماع سخن می‌گوییم؛ نماد آن شهید رئیسی عزیز بود. ایشان با مخالفین خود نیز دیالوگ می‌کرد و برای او مهم کارآمدی افراد بود تا کار نظام و انقلاب و مردم پیش رود؛ شهید رجایی هم همین ویژگی را داشت و دور میز او همه جور قشری حضور داشت و به همین دلیل به نماد تاریخی تبدیل شد. 

قاضی‌زاده هاشمی افزود: درباره بورس؛ آقای پزشکیان زمانی که در بورس مال مردم را غارت کردند، نایب رئیس بودید. من به نوبه خودم وقتی که سر کار آمدم موضوع را پیگیری کردم؛ اینکه دولت وقت دست خود را در جیب مردم کرد و برخی بزرگان و شرکت‌های خصولتی و امثال این‌ها پول مردم را برداشتند اما چرا صدای کسی در نیامد؟

وی اضافه کرد: حالا ما می‌گوییم می‌خواهیم ساز و کارهای بورس را درست کنیم؛ مگر مردم به ما اعتماد می‌کنند می‌گویند خودتان جیب ما را زده‌اید و صدای شما در نیامد کسی اعتراض هم نکرد و کسی برای حل مشکل مردم نایستاد.

در گام دوم نمی‌خواهیم به عقب برگردیم

قاضی‌زاده‌هاشمی خاطرنشان کرد: در گام دوم نمی‌خواهیم به عقب برگردیم و فرصت پا پس کشیدن هم نیست. آینده روشن است و شهید رئیسی نشان داد که می‌شود و می‌توانیم. در طی این دو سال و نیم شان داد که اگر فرصت داشت می‌توانست در طی ۸ سال ایران را به قله افتخار در جهان برساند همان گونه که مردم در جبهه‌ها انقلاب را پیش بردند با روی کار آوردن عموم مردم در عرصه‌های فرهنگ، سیاست و اقتصاد می‌شود به قله‌های عظمت ملت ایران رسید.

 

دولت روحانی به بهانه کرونا حکومت نظامی راه انداختند

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش جمع‌بندی اظهارات خود در آخرین مناظره تلویزیونی گفت: در رابطه با حادثه تاسف بار زاهدان بین ۱۴ تا ۱۷ نفر از شهدا احراز شدند و تحت پوشش بنیاد شهید قرار گرفتند.

قاضی زاده هاشمی خطاب به مردم ایران اظهار داشت: خانواده بزرگ ایران من آمدم تا بگویم بن بست نیست راهکار هست با برنامه و  اراده قوی می توان مشکلات را برطرف کرد و شهید مظلوم ما آیت الله رئیسی این را اثبات کرد شهید امیرعبدالهیان به ژنرال‌های دیپلماسی نشان داد که نه زبان دنیا را بلدند و نه اهل مذاکره مقتدارانه و به نفع مردم ایران هستند؛ آنهایی که امروز آدرس غلط می دهند و به توان مردم ما باور ندارند و چشمشان به دست کدخداست به توان و تخصص جوانان خودمان اعتقاد ندارند. نه راه حل هستند و نه حلال مشکلات بلکه خود آنها بخشی از مشکلات امروز هستند چرا مشکلات امروز مزمن شده است؟ 

وی افزود: با همین شعارهای سطحی و همین چهره ها و مدیرانی که حداقل در چهار دولت و ۳۲ سال فرصت داشتند مسائل را حل کنند اما با بهانه گیری و طلبکاری هیچ یک از وعده هایشان را عمل نکردند و در آخر گفتند نگذاشتند، نمی شود.

قاضی زاده هاشمی یادآور شد: با افتخار گفتند مسکن مهر مزخرف است. یارانه دادن به مستضعفان گدا پروری، له شدن مردم زیر چرخ های توسعه طبیعی است. شکاف طبقاتی و حقوق های نجومی و زندگی در قصرهای آنچنانی و مانور تجمل لازمه مدیریت و ریاست بر مردم است؛ دنبال سهم‌شان از سفره انقلاب بودند و ژن خود را برتر از سایر مردم می دانستند. منتقدانشان را بی شناسنامه خطاب می کردند و دهها شکایت از منتقدانشان کردند.

وی ادامه داد: با ترس و گدایی غرب سایه جنگ را بر سر کشور آوردند و دلار را در هشت سال نزدیک به ۱۰ برابر افزایش قیمت دادند و با گران سازی بدون مقدمه بنزین و تمسخر مردم آن فاجعه ها را آفریدند. همین جماعت به بهانه کرونا حکومت نظامی راه انداختند که ۹ شب کسی از خانه اش بیرون نیاید و کسب و کار و کارخانه و در یک کلام کمر تولید کشور را شکستند من از شما می پرسم اینها می خواهند مشکلات مردم  را حل کنند؟

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: مردم به کار افتادن چرخ‌های اقتصاد را در دولت‌های نهم و دهم و سیزدهم دیدند. به شما قول می‌دهم همچون گذشته زندگی شخصی خود را دچار اشرافیت مردم ستیزانه نکنم. حق این نیست که چنین ملتی برای نان و آب و واکسن و ... به دریوزگی دشمنان بیفتد. چاره‌ای جز ساختن کشور به روش شهید رئیسی نداریم.

دولت روحانی اینترنت جهانی در ایران را ضربه فنی کرد

وی اضافه کرد: دولت روحانی اینترنت جهانی در ایران را ضربه فنی کرد. همان طور که قدرت نظامی اول منطقه هستیم باید در اقتصاد نیز به قدرت اول منطقه تبدیل شویم.

قاضی‌زاده هاشمی در پایان گفت:‌ دولت خانواده به فکر سعادت خانواده‌های ایرانی است. در ۱۰۰ مسئله ۱۰۰ راه حل ارائه کرده‌ایم. از آحاد مردان و زنان، شهری و روستایی، اقوام و مذاهب می‌خواهم که پای صندوق بیایید و به فرد اصلح رأی بدهند. مشارکت حداکثری به نفع ایران خواهد بود.

 

 

پورمحمدی در آخرین مناظره انتخاباتی چه گفت؟

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: «تولید» زیرساخت توسعه اقتصاد و پیشرفت و بازار سرمایه و بورس، شاخص رشد اقتصادی است.

 حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی روز سه‌شنبه -پنجم تیرماه- در پنجمین و آخرین مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در مقابل پنج رقیب دیگر انتخاباتی خود، برنامه‌ها و دیدگاه‌های اجرایی در دولت خدمت و پیشرفت با موضوع کارآمدسازی دولت را تشریح کرد.

 

بورس را شفاف می‌کنم

پورمحمدی با تبریک عید سعید غدیر خم گفت: نموداری از نظرخواهی مردم ارائه شد که اعلام کردند که ۷۳.۵ درصد کردم مشکلات اقتصادی دارند و این نشان از دغدغه اصلی جامعه نسبت به مسائل اقتصادی است.

وی با اشاره با اینکه در «دولت قرار» چهار اولویت برای فراهم کردن زیرساخت اقتصاد و پیشرفت تولید دارد، اعلام کرد: بازار سرمایه و بورس شاخص رشد اقتصادی و دماسنج هر اقتصاد است؛ در انتهای دولت دوازدهم بورس رشد پیدا کرد، اما متاسفانه فروریخت و افراد متضرر شدند؛ در دولت سیزدهم هم بورس کامل قفل شد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: در گذشته عملیات گردش مالی در بازار بورس ۲۸ هزار همت (هزار میلیارد تومان) بود و روز گذشته که بررسی کردم این شاخص ۳ هزارو ۳۵۰ همت بود، در گذشته چهار میلیون فعال بورسی داشتیم و هم اکنون این عدد به زیر ۲۰۰ هزار نفر رسیده است، در گذشته سود بنگاه‌های تولیدی ۳۲ درصد و امروز به ۱۳ درصد رسیده است.

پورمحمدی با طرح این پرسش که ویژگی‌های بازار بورس چیست؟ پاسخ داد: نخست عدم دخالت دولت است در حالی که امروز ۶۰ درصد بازار بورس در اختیار دولت است، نکته دوم شفافیت است، اما هنوز انتشار آزاد اطلاعات بورس کامل نیست، نکته دیگر رقابت است اما حضور دولتی‌ها، شبه دولتی‌ها امکان رقابت را گرفته است.

وی ادامه داد: نکته بعد این است که تعارض منافع داریم، در شورای بورس بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و وزیر صمت حضور دارند و همه اینها با هم تعارض دارند این تعارض منافع موجب ثبات بازار نمی‌شود.

باید موانع تولید را برطرف کنیم

پورمحمدی تاکید کرد: همه مردم می‌دانند و می‌فهمند زیرا با بورس درگیر هستند و با آن نبض اقتصاد را می‌سنجد اگر مدام ادعا کنیم وضع اقتصاد درست است، زیرساخت‌ها درست است، مشکلی نداریم و از رکود خارج شدیم بازار بورس شاخص روشنی برای این حرفها است.

وی درباره راهکار مشکلات کشور گفت: ثبات متغیرها در اقتصاد یکی از راهکارها است، مثل ثبات نرخ سود بانکی، نرخ تعرفه‌ها و نرخ خوراک پالایشگاه‌ها و تا زمانی اینها درست نشود تولید و بازار سرمایه رونق نمی‌گیرد. از بین بردن تعارض منافع، کاهش اختلاف بازار ارز نیمایی که موجب سوء استفاده و رانت خواری شده است از دیگر راهکارها ما است و وظیفه داریم پایه‌های تولید را تقویت و موانع تولید را برطرف کنیم.

نامزد ریاست جمهوری تاکید کرد: مردم اگر می‌خواهید درگ کنید اقتصاد چه طور است به بورس توجه کنید هر علامت دیگر غیرتخصصی و شعار است. تلاش من در دولت آینده بورس شاخص روشن و شفاف و گزارش با برنامه و آینده دار اقتصاد ایران باشد، فکر می‌کنم حداکثر ظرف یک سال جهش کلی و تراز مثبتی را به بازار سرمایه و بورس اعطا خواهیم کرد.

با ساختار معیوب نظام اداری همه چیز زمین‌گیر می‌شود

پورمحمدی گفت: موضوع دوم در اقتصاد موضوع اداری و نظام اداری است، مردم اگر بالاترین درآمد نفتی را داشته باشید، بهترین برنامه‌ها نوشته شود و بهترین مدیران در خدمت شما باشند با ساختار معیوب نظام اداری همه چیز زمین‌گیر می‌شود؛ بهره‌وری به صفر می‌رسد، منابع هرز می‌رود، اصطکاک و بحران روانی در جامعه حاکم می‌شود

وی ادامه داد: یکی از مسائل اصلی کشور بروکراسی معیوب و شبه مدرنی است که از خارج کشور وارد شده است و مدیران به آن توجه ندارند، زیرا از آن آگاهی ندارند مدیر ارشد کشور از زوایای نظام اداری اطلاع ندارد.

نامزد ریاست جمهوری گفت: من به عنوان یک طلبه در این حوزه علم و یقین دارم و به عنوان کسی که ۴۵ سال در عمده حوزه های اداری حضور جدی داشتم، می‌گویم دولت چابک و متناسب درست است اما راهکار آن چیست؟ دنیا تجربه کرده است.

وی ادامه داد: دولت الکترونیک مشکل گشای ما است اما توجه کنیم نه دولت ظاهری و صوری که الان حاکم است اینها دولت الکترونیک نیست ، دولت الکترونیک یعنی شما به هیچ اداره‌ای مراجعه نکنید و هزینه نکنید

دولت الکترونیک این ظاهر بَزک کرده نیست

پورمحمدی گفت: فرزندان ما فرزندان موبایلی هستند و فهمی از روابط اداری ندارد و دولت الکترونیک می‌تواند پاسخگوی آنها باشد. دولت الکترونیک دولتی نیست که ما ظاهری برای آن بزک کردیم و هیچ گزارش گیری نکردیم و شفافیت ندارد و مردم تکلیف خود را نمی‌دانند که کاغذی ارسال کنند یا نه با این نظام اداری ره به جایی نمی‌بریم.

وی اظهارداشت: من به کارمندان و مدیران احترام می‌گذارم اما وظیفه مدیر عالی است که ساختار اداری را اصلاح کند.دنیا تجربیات خوبی دارد داشبوردهای الکترونیک به راحتی در اختیار مردم است.

نامزد ریاست جمهوری گفت: برخی می‌گویند با این حرف‌های شما بسیاری از شغل‌ها از بین می‌رود، اما این طور نیست بسیاری از افراد در ادارات می‌توانند مشاور باشند مشاور اداری، قضایی و حقوقی باشند و از این طریق مساله را حل می‌کنند و خسارت‌ها را کاهش دهند .

مجری شاخص دولت الکترونیک در کشور هستم

پورمحمدی یکی از مشکلات اصلی کشور را نظام اداری دانست و تصریح کرد: ما می‌توانیم با نگاه نو، نگاهی که در دنیا تجربه شده است و دولت‌ها را کوچک و کم هزینه با بهره‌وری بالا کرده است استفاده کنیم.

نامزد ریاست جمهوری بیان کرد: من بزرگترین طرح سامانه اطلاعات داخل و خارج کشور را در وزارت اطلاعات ۲۵ سال پیش تجربه کردیم، اینجا نمی‌توانم به جزئیات آن اشاره کنم و مدعی هستم مجری شاخص دولت الکترونیک در کشور هستم.

ستادهای من خلوت است زیرا به کسی قول نداده‌ام

پورمحمدی گفت: مقوله تامین اجتماعی یعنی ثبات و آرامش اجتماع، یعنی اگر جامعه دچار بیماری شد، بیکار شد، بازنشسته شد، آیا جایی است که مشکلات را حل کند، در بند ۵ سیاست‌های کلی آمده است که در آن بند استقرار نظام‌ جامع سلامت آمده و هدف هم پوشش ۷۶ درصدی است، اما مساله عمده این است که نظام‌ تامین اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی جزو ضعیف‌ترین بخش‌ها هستند و همه (بازنشستگان، خانواده تامین اجتماعی ) مشکلات آن را به وضوح آن را درک می‌کنند.

نامزد ریاست جمهوری با بیان اینکه تمام بنگاه‌های کشور عمدتا حیات خلوت است، افزود: هم اکنون در ستادها زنبیل گذاشتند نه برای پست‌های دولتی، بلکه برای ریاست و هیات مدیره شرکت‌های مجموعه تامین اجتماعی که ۴۰ درصد سرمایه دولت‌ها در این شرکت‌ها قرار دارد؛ ستاد انتخاباتی بنده خیلی خلوت است زیرا به کسی قول نداده‌ام؛ این آدم‌های که اطراف ما جمع می‌شوند چه چیزی از ما می‌خواهند خوب واضح است.

بازنشستگان زیر چرخ دنده‌های ناکارآمدی له شدند

پورمحمدی تاکید کرد: بازنشستگان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی زیر چرخ دنده‌های ناکارآمدی له می‌شوند، ای کاش وزیران رفاه دولت سابق می توانستند گزارش دهند که چقدر فشار وارد می شود؟ چقدر تکالیف به آنها تحمیل می‌شود و افراد می‌خواهند که پست‌هایی را بگیرند، این قصه جزو مشکلات جدی کشور است و رویکرد جدید می‌خواهد و محدود به انقلاب نیست برای دوره‌های قبل نیز بوده است که حل نشده است.

وی ادامه داد: مصمم هستم لایحه روشن بدهم تمام بنگاه های تامین اجتماعی، بازنشستگی، لشکری و کشوری یک جا جمع شوند به مالکیت سهام‌داران در بیایند در این صورت دست دولت،‌ نهادها و بنگاه‌های وابسته به دولت خارج می‌شود.

پورمحمدی اظهارداشت: مشکلات شستا مربوطه به مدیریت‌های ۶ ماه، یک ساله و دوساله و سفارشات افراد ناتوان است، فردی وزیر می‌شود که از اولین عملیات های اقتصادی ناآگاه است، مدیریت بنگاه‌های تامین اجتماعی باید مثل بنگاه‌های خصوصی از دستورات تکلیفی دولت و شبه دولت خارج شود و مدیریت ثابت پیدا کند.

نامزد ریاست جمهوری گفت: چهره ملی می‌خواهد یک رئیس جمهور پنج وزیر مورد اعتماد مردم انتخاب شوند و ۱۰ تا ۲۰ سال سرمایه‌های ملت در اختیار آنها باشد تا بتوانند پاسخگو باشند و زیرا پاسخگویی مساله جدی و مهم است

وی تصریح کرد: حرف‌های شعار نمی‌دهم این برنامه‌ها ۲ تا ۴ سال حداقل زمان نیاز دارد و من با مشاوران داخلی و خارجی صحبت کردم یک برنامه دو ساله زیرساخت‌های قانونی و غیرقاونی را آماده کردیم تا در چهار سال به اتمام برسانیم و با این کار بسیاری از مشکلات کشور حل می‌شود.

دنیای مبارزه با فساد و روش‌های فساد تغییر کرده است

پورمحمدی گفت: در تمام دنیا بحث فساد،‌ زیرمیزی و ‌قاچاق گسترده است و دغدغه عمومی است. هر کجا پول، قدرت، مزایای اقتصادی باشد فساد وجود دارد و براین اساس فساد زمینه رشد بسیاری دارد، برخوردهای سنتی، قدیمی حریف فسادهای پیچیده نیست، من به صداقت افرادی که می خواهند با فساد مبارزه کنند مثل افرادی که دور این میز نشستند تردیدی ندارم.

نامزد ریاست جمهوری گفت: من در جلسات متعدد به دوستان قضائی، اطلاعاتی، سپاهی و دوستان فراجایی گفته‌ام مبارزات شما ناکارآمد و ناموفق است علت آن این است که دنیای مبارزه با فساد و روش‌های فساد تغییر کرده و ما از آن غافل هستیم.

وی ادامه داد: امروز شبکه‌های فساد آن قدر فعال هستند که کارشناس، وزیر،‌ مدیر، بازرس،‌ خبرنگار، خبرگزاری، رسانه و قاضی می‌خرند و خیلی پیچیده‌تر از اینهاست که به سادگی در مورد مبارزه با فساد بیان می کنیم.

خبرنگار را نباید زندان بیاندازیم

پورمحدی بیان کرد: در عرصه مبارزه با فساد تجربه جهانی بسیار گسترده است و در عین حال سه تا پایه اصلی دارد نخست شفافیت، دوم گردش آزاد اطلاعات است و خبرنگاران نقادان اجتماعی و سوت‌زنان عوامل برجسته مبارزه با فساد هستند و نباید آنها را به زندان بیاندازیم حتی اگر مشکلات ایجاد کنند.

وی اضافه کرد: نکته سوم و مهمتر از همه جلوگیری از تعارض منافع است؛ نمی شود که برخی تصمیمات مشکل ساز بگیرند و اطرافیان آنها اقداماتی را انجام دهند و مشکلاتی ایجاد کنند و این افراد بگویند با فساد مبارزه می کنیم. من که به پرونده‌های بسیاری در مبارزه با فساد رسیدگی کردم اما آیا حل شد؟

نامزد ریاست جمهوری تصریح کرد: امروز دنیا به راهکار اصلی در مبارزه با فساد رسیده است که یکی از آن شفافیت است که در دولت الکترونیک محقق می‌شود راهکار دیگر این است که دنیا پایگاه مهم پلیس مالی برای مبارزه با فساد ایجاد کرده است و آن سازمان های مالیاتی و سازمان های مبارزه با پولشویی است بزرگترین و قویترین قوانین را دارا هستند زیرا مبارزه با فساد شاخص ویژه ای دارد.

سازمان مالیاتی سازمان پلیس مالی می‌شود

پورمحمدی اظهارداشت: ضمن تشکر از سازمان مالیاتی باید بگوییم تغییرات زیادی باید انجام دهیم؛ اطلاع جامع می‌خواهد عدالت در رفتار می‌خواهد این سازمان پلیس مالی خواهد بود و باید باشد.

نامزد ریاست جمهوری تاکید کرد: مساله مبارزه با فساد با شوخی، شعار، پنج تا بگیر و ببند دستگاه حل نمی‌شود و مافیا نیز روش مبارزه خاص دارد که در این عرصه باید اقدامات جدی انجام شود.

مصطفی پورمحمدی هستم فرزند حسین

پورمحمدی گفت: مردم ایران آمده‌ام بر سر قرار با مردم ایران، شاید این آغاز دیدارهای دیگر من با شما باشد یا نباشد؟ اما هر کجا باشم تمام من سرشار از عشق شما است من نه اهل سایه نشستن هستم و نه بی‌قرار منصب و مقام؛ نه دکتر هستم، نه آیت الله، نه علامه دهرم، نه حکیم و دانشمند همه فن حریف، من مصطفی پورمحمدی هستم، فرزند حسین به همین سادگی، به سادگی شما.

وی اظهارداشت: من از دل گفتمان اصیل انقلاب اسلامی برآمده ام، برپایه اندیشیه‌های امام و رهبری، بهشتی و مطهری، گفتمان عافیت‌گریزی و ریا ستیزی، مروت و مدارا، صداقت و صراحت که دروغ را برنمی‌تابد حتی به مصلحت؛ یکی بودن در خلوت، گفتمان خرد، شادی، شکوفایی نه تلخی، نه سیاهی، نه سیاه‌نمایی، گفتمان علی بن ابیطالب (ع).

نامزد ریاست جمهوری گفت: مردمان شریف ایران سال‌های‌ طولانی تحریم و تهدید را با صبوری تحمل کردید، در این سال‌ها بر شما چه گذشت؟ بر باد رفتن فرصت‌ها و آرزوها. شما چیز زیادی جز زندگی با کرامت بدون حول و هراس فردا نمی‌خواستید.

وی بیان کرد: مردم شریف ایران نگرانم مانند هزاران پدری که دلهره شغل دارند برای فرزندانشان، مادرانی که دلهره دارند برای کوچ عزیزانشان، من هم خشمگین هستم از آنها که به جای شرمسازی طلب کار هستند، بر شاخه نشستند و بن بریدند به نام دین، ایمان مردمان را نشانه گرفتند.

پورمحمدی گفت: من هم از سخنان دو پهلو و رفتارهای دوگانه آنها که در خلوت غصه رنج مردم نداشتند و در جلوت سخن از فرصت‌ها و رویش‌ها می‌گویند، خسته‌ام.

وی ادامه داد: من هم از یک جهان کم آگاهی و ادعا و یک ایران فرصت‌های بر باد رفته از پرونده فسادهایی که خراش می‌دهد روح یک ملت را که باز می‌شوند و دیگر بسته نمی‌شوند، از دو پهلوگویی و ابهام سرایی در شگفتم.

آری یا نه ؟

پورمحمدی خطاب به مردم برای انتخاب میان دو مسیر گفت: بالاخره حزب می‌خواهید یا نه؟ فراموشی سرنوشت جوانان، آری یا نه؟ مهاجرت، آری یا نه؟ بی حرمتی به زنان و دختران، آری یا نه؟ شکستن حصر و تحریم ایران می‌خواهید یا نه؟ طبقه متوسط، آری یا نه؟ سازمان‌های مردم نهاد، آری یا نه؟ بازی موش و گربه فیلترینگ، آری یا نه؟ شایسته سالاری یا باند بازی مذاکره یا صندلی خالی؟ قرار یا فرار را می خواهید؟

نامزد ریاست جمهوری تاکید کرد: من آمده‌ام تا به بلاتکلیفی‌ها،پایان دهم، آمده‌ام تا بگویم صریح و بی‌لکنت بگویم کف خیابان جای احترام است نه حرمت‌شکنی، سفره مردم جای نان است نه وعده آن، رفاه حق مردمان است نه لطف دولتیان، اما با همه وجود می گویم‌که سوی ناامیدی مرو امیدهاست، سوی تاریکی مرو خورشیدهاست.

می‌توانیم فلک را سقف بشکافیم

پورمحمدی تصریح کرد: با عزم و اراده شما با معجزه زمینی اعتماد با خردمندی و وفاق ملی در سایه رهبری با فراست و دانا در سایه گفتمان اسلام ناب محمدی علوی، حسینی و مهدی می توانیم فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم، من اصولگرا و البته بر پایه عقلانیت و علم تحول‌خواه هستم.

نامزد ریاست جمهوری تصریح کرد: پای در سنت و چشم بر فرداها دارم؛ من آمده ام بین اخلاق و سیاست،‌عزت و مصلحت، اقتدار و احترام نشستن پل بزنم؛ دیدن و شعار دادن راه حل نیست، این طلبه بر سر قرار آمده است شما هم برای فرزندانمان، برای ایران بیایید؛ خدایا فرزندانمان، جوانانمان، زنانمان، مردانمان، خدایا بازارمان،‌ اقتصادمان، تولیدمان خدایا فرهنگمان،‌ دینمان اخلاقمان قضاوت‌هایمان اعتماد مردم‌مان، جامعه‌مان؛ خدایا آینده ایران اسلام و ملت خدایا به تو توکل می کنیم.

 

زاکانی در پنجمین مناظره انتخاباتی چه گفت؟

علیرضا زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه فرمان ۸ ماده‌ای رهبر انقلاب میثاق بنده با مردم است، گفت:‌ ۲۰ سال است که به مفسدان اقتصادی کارت زرد می‌دهم و با رای شما آنها را از میدان اقتصاد اخراج خواهم کرد.

علیرضا زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز سه شنبه - پنجم تیرماه - با حضور در پنجمین و آخرین مناظره انتخاباتی با عنوان کارآمدسازی دولت در دو بخش پرونده های روی میز و انتظارات مردم از دولت چهاردهم، در مقابل پنج رقیب دیگر انتخاباتی، برنامه‌ها و دیدگاه‌های اجرایی خود را تشریح کرد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش اول این مناظره ضمن تبریک عید سعید غدیرخم گفت: مردم عزیز میثاق من با شما قانون اساسی است بسته‌های اقتصادی که مطرح کردم همه، حق شما است و در قانون اساسی به آن اصرار ورزیده شده اما متاسفانه تا امروز بر زمین مانده است.

زاکانی اظهار داشت:‌ دولت خدمت آماده است که خدمات خود را در قالب اجرایی کردن قانون اساسی در ابعاد مختلف ارائه کند. مردم ولی‌ نعمت ما هستند.

وی خطاب به فرهنگیان، بازنشستگان، کارگران، کارفرمایان، صنعتگران، کشاورزان، دامداران، کارمندان، سربازان، افسران و عزیزان نیروی نظامی و انتظامی، سربازان حفظ امنیت کشور، پزشکان، پرستاران، اساتید، فضلا، دانش آموزان، دانشجویان، طلاب، پسران و دختران گفت: همه شما مردم عزیز در روستاها و شهرها ولی نعمت ما هستید.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: من برای عدالت و توزیع عادلانه امکانات کشور و خلق ثروت همراه با مشارکت مردم در این خلق و دریافت این ثروت به صحنه آمده‌ام.

زاکانی معلولان، سالمندان از کار افتاده‌ و از یاد رفته‌ را خطاب قرار داد و اظهار کرد، من نماینده شما برای اعطای حق طبیعی خودتان به خودتان هستم. لذا برنامه‌ای را در دو سرفصل ارائه کردم یکی برای آبادانی و پیشرفت کشور و یکی هم ناظر به رفع نیاز مردم و مردم سالاری دینی.

وی یادآورشد: نخستین گامی را که بنده خواهم داشت پرداخت یارانه طلایی است یارانه انرژی را بین کل مردم عزیز ایران تقسیم می‌کنم به هر نفر به قیمت امروز ۲۰ میلیون تومان در سال یارانه خواهد رسید و قیمت بنزین از ۳ هزار تومان به همان ۱۵۰۰ تومان برخواهد گشت.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: در قالب این سرفصل وقتی که مردم نیاز خودشان را در حوزه برق، گاز و بنزین تامین کردند - که قیمت‌ها تغییر نمی‌کند به جز بنزین که ارزان‌تر خواهد شد - مردم به میزان اعتبار آن، طلا دریافت خواهند کرد و این اعتبار طلا را در هر زمانی به قیمتی آن روز دریافت خواهند کرد.

زاکانی تاکید کرد:‌ بساط قاچاق، ناترازی انرژی و آسیب زدن به محیط زیست برچیده خواهد شد علاوه بر اینکه عموم مردم ثروتمند خواهند شد و ۹۵ مردم در این طرح سود می برند به جز کسانی که بیشتر مصرف می‌کنند و کسانی که بیشتر مصرف کرده‌اند باید از سایرین بخرند و دریافت خودشان را داشته باشند.

بسته مسکن، سلامت و تامین امنیت غذایی ارائه می‌کنم

وی با بیان اینکه این مهم‌ترین طرحی است که از روز اول قابلیت اجرا دارد و مشکل مردم را حل می‌کند، اظهار داشت: بسته دوم در حوزه تامین مسکن و اجاره‌داری است. من این را در شهرداری تجربه کرده‌ام. بار مردم را می‌توان بر عهده خود مردم گذاشت.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد:‌ اگر شما مشوقی در بافت فرسوده به مردم بدهید مردم به سرعت خودشان می‌سازند اگر این مشوق را به شکلی بدهید که حتی برای اجاره‌داری حرفه‌ای مردم بسازند امکان گسترده‌ای برای اجاره‌داری و کسانی که می‌خواهند اجاره کنند فراهم خواهد شد.

زاکانی ادامه داد: علاوه بر اینکه در کوتاه‌مدت هم سازمان اجاره‌داری و ایجاد زمینه تامین مالی برای بخشی از پیش پرداخت‌ها و ایجاد زمینه توسعه فعالیت حرفه‌ای در حوزه اجاره‌داری را دنبال خواهم کرد. 

وی با اشاره به اینکه بسته بعدی در حوزه سلامت است، افزود: در حوزه سلامت هیچ کس به جز درد بیماری خود نباید درد بی‌پولی بکشد. بنده یک بسته جامعی را پیشنهاد کرده‌ام که متصدیان و عالمان علم سلامت در کشور به شدت از این بسته حمایت و امکانی را ایجاد می‌کنند که مردم به‌ویژه اقشار خاصی از مردم از درمان رایگان بهره بگیرند و این برای مردم بسیار مهم است که من توضیحات کامل آن را در برنامه‌های ارائه کرده‌ام و در سایر برنامه‌ها می‌توانید آن را مشاهده کنید.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بسته بعدی تامین امنیت غذایی برای کشاورزی و دامداری است. در تامین امنیت غذایی کسی نباید سر گرسنه بر زمین بگذارد تجربه خوبی را که در شهرداری تهران داشتیم امکان خوبی را برای ما فراهم کرد که به لطف الهی بتوانیم برای عموم مردم این را تطبیق دهیم.

یارانه طلایی ۲۰ میلیون تومانی در همان سال اول پرداخت می‌شود

زاکانی در بخش دوم مناظره اظهار داشت: ما دو قسمت داریم که ناظر به پیشرفت و آبادانی کشور و دیگری ناظر به زندگی مردم است تا بتوانیم مردم را در حوزه سیاست، فرهنگ و اجتماع سالار کنیم. مردم این کشور متعلق به شماست و شما سالار و آقای ما هستند. یارانه طلایی ۲۰ میلیون تومان در همان سال اول خواهیم داد زیرساخت ها و قوانین آن در کشور وجود دارد همت می خواهد این را در خدمت شما خواهیم بود بدون گرانی و ایجاد زحمت اضافه برای مردم پرداخت خواهد شد.

وی ادامه داد: نکته دوم بحث مسکن است، بسته نجات اجاره‌نشینی را ارائه می‌دهم و در حوزه مسکن، موضوع اصلی بحث زمین است که قانون به ما مجوز داده و هم ویژگی بافت‌های فرسوده در این زمینه کمک کننده است که به راحتی می‌توان مشکل مسکن ر ا حل کرد، بسته مسکن در این دولت پنج ساله است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در حوزه سلامت نیز برنامه دارم که می‌تواند کمک کننده مردم باشد تا دغدغه بیماری نداشته باشند و مردم به فقر نیفتند.

زاکانی اضافه کرد: در حوزه معیشت با خرید قراردادی از دامدار و کشاورز همانند اقدامی که در شهرداری تهران انجام دادیم و ثبات ایجاد کردیم و دولت شهید رئیسی هم تاکید کردند و ما تفاهم کردیم که بتوانیم معیشت مردم تهران را در دست بگیریم قرارداد و تفاهم نامه بسته شد و به زودی اجرایی می شود بریا کل کشور می توان این کار را انجام و مردم را نجات داد به این نحو که کالا را درب منزل به مردم تحویل دهند و کسی که برد می کند تولید کننده و مصرف کننده باشد.

وی ادامه داد: در حوزه اشتغال و بازنشستگان در سال اول دولت، قانونی که سه سال تنظیم شده و اجرایی نشده منابع اصلاحی آ را خواهیم برد و همسان‌سازی را اجرا خواهیم کرد.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در حوزه سهم کارگران، آنها را شریک در کارخانه‌ها خواهیم کرد و با کوچک‌سازی دولت و کمک به راه اندازی کارخانه‌های بر زمین نشسته با قریب به ۴۰ هزار کارخانه، سهم کمک ما را از طریق مشارکت کارگران به آنها واگذار خواهیم کرد تا خودشان صاحب و مشترک در کار باشند.

امنیت شغلی برای نیروهای شرکتی را در سال اول دولت اجرایی می‌کنم

زاکانی اضافه کرد: در حوزه نیروهای شرکتی هم تضمین امنیت شغلی و درآمد مکفی در سال اول دولت را اجرایی خواهیم کرد آن کاری که در شهرداری انجام دادیم و از یک نابسامانی جلوگیری کردیم لذا اشتغال موضوع بسیار جدی است و برای سربازان آن چیزی که از دولت برمی آید حقوق مکفی است و برای پرستاران همسان‌سازی و ارائه خدمت به آنها است و کادر و عناصری که در کشور زحمت می کشند.

وی همچنین به موضوع تسهیل ازدواج اشاره کرد و گفت: برای تسهیل ازدواج را با توجه به حوزه خدماتی که ارائه می‌کنیم هم در حوزه جهیزیه، وام مسکن و دیگر خدمات امکانی را ایجاد خواهیم کرد و در کنار فرزندآوری و افزایش جمعیت است که در یارانه طلایی به آنها بهترین خدمات ارائه می‌شود در این بخش هم خدمات ویژه خواهیم داشت.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: در شهرداری تهران خدمات تفریحی را افزایش داده‌ایم و اکنون بهترین خدمات را ارائه می دهیم و در حوزه زیرساخت شهردار که این موضوع برای کل کشور قابل تعمیم است زیرساخت های آن موجود است و می‌توان همه خدمات را به صورت هوشمند به همه افراد ارائه داد با باشگاه شهروندی به بازنشستگان، معلولان، سالخوردگان، کودکان، نوجوانان، جوانان، دختران و پسران این خدمات ارائه خواهد شد.

زاکانی افزود: سرفصل بعدی ناظر به توسعه تعلیم و تربیت است که این در حوزه اقتصاد اثر مستقیم دارد و بالای ۷۰ درصد طبق آخرین برآوردهای جهانی اثر مستقیم دارد در این بخش بر آموزش و پرورش، آموزش عالی، حوزه و خانواده تاکید داریم و با اقتصاد خانواده خودمان را به شدت مواجه می کنیم به این معنی که مردم ثروتمند شوند هر خانه یک کارخانه و هر روستا یک مجتمعی از خدمات و خیرات تا بتوان آن را به نحو احسن داشت.

وی تصریح کرد: صیانت از آزادی، امنیت، حریم خصوصی و ایجاد زمینه فراوان برای دسترسی به اینترنت و اشتغال را دنبال خواهیم کرد.

تجربه بیش از دو دهه مواجهه با گردن کلفت‌ها را در کارنامه دارم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش سوم این مناظره اظهار داشت: مردم عزیز، هر کار خوبی اگر انجام شود اما در یک ظرف آلوده ریخته شود آن کار آلوده خواهد شد. مواجهه با فساد اقتصادی گام نخستی است که بنده بر خواهم داشت.

تجربه بیش از دو دهه در مواجهه با گردن کلفت‌ها و زمین زدن آنها به لطف امام زمان و به پشتوانه شما مردم تجربه بسیار خوبی است.

زاکانی افزود:‌ معمولا مسئولان تعارف می‌کنند ما اگر در اینجا دقتی داریم دقت بر حقوق شما داریم لذا فرمان ۸ ماده‌ای مقام معظم رهبری میثاق بنده با شما است. اگر به لطف خدا و عنایت شما بنده رای بیاورم، بنده ۲۰ سال است که به مفسدان اقتصادی کارت زرد می‌دهم و با رای شما آنها را از میدان اقتصاد اخراج خواهم کرد.

وی تصریح کرد:‌ اقتصاد مال شما است نه مال زالو صفت‌ها و آدم‌هایی که خون شما را می‌مکند و یک شبه صاحب هزاران میلیارد می‌شوند و این به دستان شما رقم می‌خورد اگر انتخاب شوم این نوکری خدمت را برای شما خواهم کرد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد:‌ نکته دیگر اینکه از امنیت و آزادی و حقوق شما صیانت خواهم کرد بنده معروف هستم که از حقوق مخالفینم دفاع می‌کنم. برخی از دوستان می‌توانند به جریان مخالف ما توجه کنند و ببینند که بنده کجا از این‌ها دستگیری کرده‌ام در مقابل ظلمی که ممکن است به عنوان آنها بشود نمونه‌های مختلف آن وجود دارد اما نمی‌خواهم در اینجا اسم بیاورم.

زاکانی با اشاره به اینکه تمام مواردی که درباره آزادی و نکات دیگر در اینجا بیان می‌کنم ذره ای از آن نکته‌ای نیست که امام عظیم‌الشأن به ما فرمودند، یادآورشد: بسته اشتغال بسیار مهم است.

وی درباره بسته خودروی برقی هم گفت: بنده هرچه می‌گویم قبلاً اجرا کرده‌ام الان در شهر تهران شما خودروی برقی می‌بینید و تا عید انقلابی در حوزه حمل و نقل عمومی خواهد شد و این خودروهای برقی باید برای همه باشد و کاملا هم صرفه و صلاح دارد و با قیمتی که براساس ماده ۱۲ قدر و السهم‌ دولت داده می‌شود بسیار ارزان در می‌آید.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: در حوزه کشاورزی، صنعت و حوزه زیرساخت‌های اساسی کشور، ما در چین دنبال کردیم. ناظر به قطار پرسرعت، واگن‌سازی ما تفاهم‌نامه نوشت که بتوانیم با تکنولوژی که از آنجا می‌آید داخلی‌سازی کنیم و بتوانیم با سرعت قطار پرسرعت را در کشور جایگزین جاده‌ها و سیستم ریلی را کشور تقویت کنیم تا انقلابی اتفاق بیفتد.

زاکانی افزود: تبادلات اقتصادی با همسایگان و این بازار بزرگی که وجود دارد بسیار مهم است. ظرفیت معادن ما بی‌نظیر است. امروز به ثمن بخس مبتنی بر همان ناکارآمدی و دیوان سالاری و مبتنی بر فساد اقتصادی در دستان یک عده به یغما می‌رود.

وی با اشاره به موضوع عدم خام فروشی با تکیه بر دانش‌بنیان‌ها و ایجاد زمینه گسترش درآمد و امکان برای کل کشور، گفت: وقتی به انتهای زنجیره می‌رسیم می‌بینیم که این نه تحریم‌پذیر است و نه امکان تحریم‌پذیری در آن وجود دارد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه موضوع آب و تنش آبی در کشور، دریامحوری و سواحل مکران در برنامه کامل ما وجود دارد که می‌تواند بسیار کمک کند، گفت: اساس نخبگان، محور این تحولات هستند که زیست‌بوم نوآوری است و آن را توسعه می‌دهیم و زیست بوم اندیشه‌ورزی را هم خواهیم داشت علاوه بر اینکه مانع از تبعیض‌ها خواهیم شد.

زاکانی بیان داشت:‌ در همین دولت قبل دو نفر از وزرا بدون شایستگی، هیات علمی دانشگاه تهران شدند و اسناد هم در اینجا وجود دارد باید جلوی این زیادی خواهی وزرا و امثالهم که در گذشته بوده یا اتفاق خواهد افتاد را گرفت.

وی با اشاره به اینکه زنان، دختران، جوانان و نوجوانان همه محورهای اساسی کار و تلاش کشور هستند، تصریح کرد: روستاها یک رونق جدی و اساسی خواهند داشت و هر خانه تبدیل به یک کارخانه با یک زیست‌بوم جدی خواهد شد ما قدرت و تولید ثروت را در خانواده‌ها را به عنوان یک اصل به رسمیت می‌شناسیم و به لطف خدا به آن کمک خواهیم کرد.

بنده به میدان آمدم تا نگذارم سرمایه‌ها بخار شود

زاکانی در بخش چهارم مناظره گفت:‌ بنده اهل شعار نیستم، اهل عمل هستم و گذشته من چه در دوران دفاع مقدس و چه دوره دانشجویی، دانشگاه، کسب تحصیل، در حوزه هیات علمی و معلمی و چه در مجلس در مبارزه با فساد، در حوزه نظارت و قانون‌گذاری و چه در حوزه پژوهش‌ها چه در شهرداری تهران سعی کردم شعار ندهم و عمل کنم.

وی ادامه داد: بنابراین آن چیزی که مهم است صداقت داشتن است بنده یاد ندارم به مردم دروغ گفته باشم و کسی دروغ بگوید جلویش ایستاده‌ام یاد ندارم به لطف خدا خیانت کرده باشم و اگر کسی خیانت کرده باشد یقه‌اش را گرفته‌ام.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: چرا وقتی دیروز راجع به کرسنت صحبت شد من درخواست کردم آقای خاتمی، آقای زنگنه و آقای روحانی بنده حاضر به مناظره هستم کسی حاضر به مناظره کند تا من بگویم چگونه حق مردم را به یغما بردند. بنابراین مهم سلامت کارگزار، مهم کارآمدی کارگزار و مهم مردمی بودن کارگزار است. هم خودم و هم خانواده‌ام پاسخگوی ۴۵ سال بعد از انقلاب اسلامی هستیم و به لطف خدا این یک مرام و روش در خانواده ماست تا ما این مسیر را برویم.

زاکانی ادامه داد: مردم عزیز برخی از شفافیت صحبت می‌کنند اما در مجلس به شفافیت رای نمی‌دهند خودشان با خدای خودشان می‌دانند، اما نگران نباشید شما عزیز و سکاندار هستید مشکلات کشور قابل حل است و حرف‌هایی که ما زدیم همه ۲ ضربدر ۲ یعنی چهار است منابع آن را گفتیم، حرف بی‌پایه و سستی نیست، کشور را به بهترین نحو می‌توان اداره کرد ما خودمان را با تعارفات محروم کردیم و با حلقه مدیریتی بسته، فرسوده و زنگ‌خورده ما خودمان را بستیم.

وی اضافه کرد: بنده به میدان آمدم نگذارم به لطف خدا و کمک شما مردم سرمایه‌ها بخار شود و حلقه‌های مدیریتی مال شما را به یغما ببرند و کسانی با کارهای غیرکارشناسی حق شما را ضایع کند. نمی‌خواهم بگذارم کسی دست در جیب شما کند در بازار وقتی که می‌رویم برخی مواقع تنه‌هایی به آدم می‌زنند، اما آدم یک کم که به خودش می‌آید می‌بیند که موبایلش را از جیبش زدند، مردم عزیز خیلی‌ها ممکن است به ما تنه بزنند اما این تنه‌ها عادی نباشد و قصد کرده باشند عزت، آبرو و شرف ما را به یغما ببرند باید صیانت کرد.

زاکانی افزود: ما حق ملت را در حوزه بین‌الملل گرفتیم در سفری که به چین رفتیم توانستیم امکانات فوق‌العاده‌ای را برای کشور بیاوریم که مسئولان دولت آقای فرزین و دیگران می‌فرمودند که این برای اولین بار در تاریخ انقلاب اسلامی اتفاق افتاده است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در بروکسل رفتیم حق خودمان را گرفتیم نائب رییس شهرداران جهان شدیم، در کانون اروپا، بله می‌شود رفت. با دشمن هم می‌شود مذاکره کرد اما با تدبیر مقام معظم رهبری و قدرت ملت و با قدرت و قابلیت و با یک درک دقیق و خودباوری.

وی ادامه داد: بنابراین مسیر، مسیر مشخصی است برخی با لالایی دشمن به خواب می‌روند این خوب نیست برخی به دشمن اعتماد می‌کنند این خوب نیست این سادگی است باید به مردم تکیه کرد باید به مکتب، داشته‌ها و اعتقادات رجوع کرد باید صادق بود و باید با مردم صادقانه عمل کرد.

زاکانی بیان کرد: بروکراسی اداری در کشور آسیب‌زا است بله بنده دولت را چابک می‌کنم و شهرداری‌ها را به عنوان مدیریت محله قدرت می‌دهم و مدیریت محله را به مردم می‌دهم. در حوزه اقتصاد قدرت پول ملی و جلوگیری از نوسان دلار و از طرفی توجه به تولید، از طرفی دقت در انضباط مالی و ایجاد عمق‌بخشی به بورس و جلوگیری از گردن‌کشی برخی‌ها در برخی از بانک‌ها امکانی را ایجاد می‌کند که شما سود کنید.

وی ادامه داد: برای تفاهم هم که اینجا صحبت شد بنده مشکلات ۳۰ ساله شهرداری تهران را با دستگاه‌های مختلف که ۳۰ ساله مانده بود حل کردم. در خصوص کارآمدی هم از سال ۱۳۹۰ بررسی کردیم که در این بررسی انجام شده با این ۳۳ ماهه ما برای خیلی‌ها تحیرآمیز بود که این منتشر شد.

مساله من الگوی حکمرانی و شیوه خدمتگزاری در کشور است

زاکانی در بخش پایانی آخرین مناظره تلویزیونی و در جمع بندی سخنان خود گفت: بنده اعتقاداتم مشخص و کارنامه‌ام معلوم است و اطرافیانم آشکار هستند و برنامه‌هایم را هم که بیان کرده‌ام. لذا چون فرصت نشد کارنامه‌ام را بگویم یک مستند به نفع مردم است که بارگذاری می‌شود و دوستان عزیز می‌توانند بروند و ببینند مستند دیگر هم بحث دروغ قطع درخت است که می‌توانند آن را هم ببینند تا ابعاد آن درآید.

وی ادامه داد: نکته دوم هم ناظر به آخرین فرصتی است که قبل از انتخابات فردا ساعت ۵بعدازظهر در میدان امام حسین حرف‌های مهمی است که خدمتتان بیان خواهم کرد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان داشت: من نمی‌خواستم بگویم اما آقای پزشکیان از افراد خاطی و گردن‌کلفت‌ها هم دفاع می‌کند در دوره قبل مجلس، ایشان از کسی دفاع کرد، قرآن و حدیث خواند و مجلس او را اخراج کرد و ایشان باید این را بین خود و خدا پاسخ بدهد.

زاکانی خطاب به ملت ایران گفت: ما ۶ نفر که در معرض انتخاب شما قرار گرفته‌ایم بخشی از عمر و جوانی خود را در لباس خاکی برای دفاع از خاک و ناموس این سرزمین گذاشتیم.

وی عنوان کرد:‌ جبهه برای ما بهشت انس بود، جبهه برای ما مدرسه رشد بود، جبهه بر پا شده بود تا شناخت مرد از نامرد آسان شود، سفره‌های جبهه پایین و بالا نداشت، فرماندهانمان غذایی غیر از غذای نیروها نمی‌خوردند، مسابقه فقط بر سر جلوتر رفتن بود، سابقه و پیشینه فقط برای پذیرش کار سخت و پر خطر به کار می‌آمد حالا سال‌ها از آن روزگار می‌گذرد و ما از معراج برگشته‌گان هر کدام مشی و روشی را انتخاب کرده‌ایم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: من بچه پایین شهر و جنوب شهر تهران هستم و با فقر آشنا هستم، من تلاش کردم تا فراموش نکنم و راه را گم نکنم، پای به معرکه گذاشتم تا راه شهدا گم نشود، من امروز آمده‌ام تا بگویم اگر قرار است جناحی را نمایندگی کنم آن جناح به معراج رسیدگان و شما مردمی هستید که دل در گروی آنها دارید.

وی با بیان اینکه من امروز آمده‌ام نماینده جناحی باشم که آرزویشان پیشرفت و استقلال کشور از بند همه ابرقدرت‌ها است، گفت: صدای پیر جماران را هنوز می‌شنویم که می‌گفت کسی فکر نکند ما راه سازش با جهانخواران را نمی‌دانیم اما هیهات که خادمان اسلام به مردم خود خیانت کنند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه با اشاره به اینکه مردم عزیز من در جبهه یاد گرفتم که اهل معامله نباشم زیر بار زور نروم و مصلحتی بالاتر از شما نداشته باشم، افزود: من در گردان تخریب یاد گرفتم که برای برداشتن موانع پیشاپیش شما حرکت کنم و نمایندگی تفکری را بر عهده داشته باشم که شهید قاسم اصغری در عملیات عاشورای ۳ روی سیم خاردار خوابید و یک گروهان را از روی خود عبور داد و قسم حضرت زهرا خورد که از روی او عبور کنند.

زاکانی یادآورشد: به‌راستی چرا برخی در این روزها اصرار دارند تا از شهدا نگوییم ما یادمان نرفته که حاج قاسم عزیز برای شهید پورجعفری نوشته بود ، «حسین» روزی که ما از شهدا نگوییم و حسرت جاماندگی از رفقایمان را نخوریم آن روز روز مرگ ما است.

وی اضافه کرد: آری برخی آرزوی مرگ این تفکر را در کشور دارند اما نمی‌دانند که گذر زمان و حوادث روزگار به جاودانگی و بقای شهدا لطمه‌ای وارد نمی‌کند. راستی مگر این‌ها به عشق و دلتنگی شما را حاج قاسم عزیز و شهید رئیسی بزرگوار نمی‌بینند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: مردم عزیزتر از جانم من تازه از جبهه برگشته‌ام تا برای تاریخ از غیرت فرمانده‌ام غلامرضا صالحی بگویم که وقتی عملیات قفل شد او در بین فرماندهان حاضر شد و گفت اسلحه‌ها را بردارید؛ ما باید برویم و خط را بشکنیم اشک بر دیدگان من به قهرمان این فرمانده عزیز جاری شد.

زاکانی بیان داشت: من از آن روز هرگز سلاح مبارزه با بی‌عدالتی و فساد تبعیض را بر زمین نگذاشتم. من تازه از جبهه برگشتم تا راوی چشمان همیشه سرخ شهید عبدالله نوریان که با خواب غریبه بود باشم. من آمده‌ام تا با شما درباره علی فیلسوف‌زاده صحبت کنم که سه ماه بعد از قطع پا که شاهد سختی‌های او بودم در شلمچه لنگان لنگان او را دیدم تا از فداکاری‌های او بگویم.

وی اظهار کرد:‌ مردم من مساله شخصی با کسی ندارم مساله من الگوی حکمرانی و شیوه خدمتگزاری در کشور است زیرا اعتقاد دارم خادم جمهور با رئیس جمهور فرق دارد. من نگران گم شدن راه و مسلک شهدا و ناتمام ماندن راه شهیدی بودم که در سال ۱۴۰۰ با افتخار به نفع او کناره‌گیری کردم و اکنون می‌بینم دوران سه ساله او را دوران نکبت می‌خوانند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اکنون که می‌بینم چگونه برخی منصب خدمت را ابزار قدرت می‌بینند و با دهان‌های باز آن را به چشم طعمه می‌نگرند نگرانی من بیشتر می‌شود.

زاکانی گفت: مردم شریف و دوستی‌داشتین من می‌دانم که راه سخت است روزی جانم را کف دستم گرفتم و سال‌هاست آبرویم را، خودم را وامدار هیچ گروه و جناحی نمی‌دونم من فقط مدیون امام، شهدا و رهبر انقلاب و شما مردم هستم و برای شما از بذل جان و آبرو هرگز دریغ نخواهم کرد پیش به سوی ایرانی قوی و سرافراز علیرضا زاکانی نوکر شما.

  • ۱۵:۴۶:۱۲ ۵ تیر ۱۴۰۳

    پزشکیان: جهرمی را دادگاهی کردند چون دستور قطع اینترنت را اجرایی نکرد

    پزشکیان: آذری جهرمی الان به من تلفنی گفت آقای جلیلی در شورای عالی امنیت ملی بودند دستور قطع اینترنت را در آبان ۹۸ دادند؛ بعدش هم جهرمی را دادگاهی کردند چون این دستور را اجرایی نکرد

  • ۱۵:۴۵:۳۶ ۵ تیر ۱۴۰۳

    پزشکیان: تعدادی از ستاد شهید رئیسی الان دارند برای ستاد ما کار می‌کنند‌

    مسعود پزشکیان: آقای قاضی زاده گفت آقای جهرمی اینترنت را چه کار کرد. آقای جهرمی تلفن کرد و گفت زمانی که ایشان وزیر بودند، آقای جلیلی عضو شورای امنیت ملی بودند و دستور قطع از آنجا آمد. و ایشان (جهرمی) را هم دادگاهی کردند.

    تعداد زیادی از ستاد شهید رئیسی الان دارند برای ستاد ما کار می کنند.

  • ۱۵:۱۷:۵۳ ۵ تیر ۱۴۰۳

    پورمحمدی: در همه دنیا بحث فساد و زیر میزی هست

    هر جایی مزایای ویژه باشد فساد هم هست

    دولت الان خیلی بزرگ است؛ متاسفانه زمینه فساد خیلی زیاد است

     

  • ۱۴:۴۹:۵۱ ۵ تیر ۱۴۰۳

    قالیباف: مردم برای مسکن اضطراب دارند

    ۲۰۰ متر زمین را در اختیار خانواده های بدون مسکن قرار خواهیم داد.

     

  • ۱۴:۴۹:۲۶ ۵ تیر ۱۴۰۳

    پورمحمدی: ستادهای من خلوت هستند چون به کسی قولی نداده ام

     پورمحمدی: توی ستادها زنبیل گذاشته اند برای پست در شرکت های تامین اجتماعی

     ستادهای من خلوت هستند چون به کسی قولی نداده ام

  • ۱۴:۴۹:۰۹ ۵ تیر ۱۴۰۳

    جلیلی: در مورد بورس به روحانی نامه نوشتم

    گفتیم وقتی اقتصاد شما پیش بینی پذیر نباشد، مردم ضرر می کنند

     

  • ۱۴:۴۸:۵۲ ۵ تیر ۱۴۰۳

    قالیباف: برای زندگی روزمرۀ مردم یک سپر حمایتی درست می‌کنیم

  • ۱۴:۴۳:۳۳ ۵ تیر ۱۴۰۳

    قالیباف: شما قالیباف را می شناسید؛ من اهل کارم نه اهل تنش و دعوا

    دعواهایی که اینجاست هیچ فایده ای ندارد، نه مشکل مسکن را حل می کند نه مشکل تحریم و نه مشکل گرانی خودرو و نه بیکاری و تورم 

     

  • ۱۴:۴۳:۱۹ ۵ تیر ۱۴۰۳

    قالیباف: به خدا دعواهای ۸۸ برای زندگی مردم نبود من نگرانم این اتفاق دوباره تکرار نشود که انشاءلله نخواهد شد

  • ۱۴:۴۲:۴۸ ۵ تیر ۱۴۰۳

    متن سخنان مسعود پزشکیان در ابتدای آخرین مناظره/ چه کار خواهم کرد؟ و چه کار نخواهم کرد؟

    پرسش این است که در اولین گام چه خواهم کرد؟ اگر از مردم بپرسیم که چه مشکلی را باید رئیس‌جمهور حل کند اکثریت قاطع به مسائل اقتصادی چون تورم، عدم تناسب دخل و خرج، بیکاری، بی‌ثباتی سیاست‌ها، وضعیت بانک‌ها، مالیات‌های غیر قابل توجیه، و ... اشاره می‌کنند. در مرحله بعد مسائل سیاست خارجی و ارتباط با جهان و موضوعات اجتماعی و فرهنگی اشاره خواهند کرد. 

    اما مردم شریف ایران، اگر از من بپرسید مهم‌ترین کاری که رئیس‌جمهور باید انجام دهد چیست، می‌گویم مهم‌ترین کار رئیس‌جمهور پاسخ دادن به این سؤال است که چرا این مسأله‌ها حل نمی‌شوند. وجود مسأله در همه جوامع طبیعی است، آن‌چه طبیعی نیست حل نشدن مسأله‌ها و باقی ماندن آن‌ها برای مدت طولانی است. من به شما می‌گویم چرا این مسأله‌ها حل نشده و با ادامه وضع موجود، نیز حل نمی‌شوند. 

    اول، شکاف‌های عمیق داخل ساختار سیاسی، و نیز شکاف میان مردم و حکومت. این‌ها مهم‌ترین موانع تصمیم‌گیری است. مصالح مردم قربانی درک‌های متفاوت از منافع ملی شده است. در ضمن، شکاف بین مردم و حکومت باعث ترس از تصمیم‌گیری‌های مهم و عدم اطمینان به حمایت مردم از این تصمیمات شده است. با این سطح از نزاع درون حکومت و شکاف بین مردم و حکومت نمی‌شود برای ایران کار مهمی کرد. با این نزاع‌ها و شکاف‌ها نمی‌شود برای تورم، نظام چندنرخی ارز، قیمت‌گذاری حامل‌های انرژی، مسأله آب، و تحریم‌ها راه‌حل پیدا کرد. 

    بهترین راه‌حل‌های کارشناسانه در میان نزاع‌های سیاسی و شکاف‌ مردم و حکومت، بی‌اثر می‌شوند و خود به موضوعی برای منازعه و شکاف بیشتر تبدیل می‌شوند. همان گونه که در گذشته موضوعی ملی نظیر برجام به موضوع نزاع سیاسی و شکاف اجتماعی بدل شد. من می‌خواهم الگویی از سیاست‌ورزی و اخلاق سیاسی معطوف به توافق‌سازی را سرلوحه کار قرار دهم و از شدت منازعات سیاسی و شکاف حکومت و مردم کم کنم. 

    دوم، ارجاع به امر کارشناسی وظیفه من است. هیچگاه نمی‌پذیرم برای کسب رای در اینجا و در حضور ملت ایران وعده‌های غیرکارشناسی و پوچ دهم. امر کارشناسی همراه با شفافیت و پاسخگویی راهبرد من است. من به‌کارگیری دیگران را بر اساس شایستگی‌های کارشناسی انجام خواهم داد.

    سوم؛ من از رویکرد زورمدارانه و تحقیر و توهین، می‌پرهیزم. این شیوه زندگی من است. من ارزش‌های دینی و اجتماعی خودم را دارم ولی معتقدم در هیچ زمینه‌ای نمی‌توان دیگران را نادیده گرفت و تحقیر کرد یا توهین نمود. شما در چندین جلسه‌ای که در خدمتتان بودم اخلاق مرا دیدید. مطمئن باشید که به این راه و روش خود پایبند هستم. مردم ایران فهیم هستند و اخلاق‌مداری را ضرورت سیاست‌ورزی می‌دانند و نه نمایشی بی‌فایده. من در برخورد با رقبا، مواجهه با کارشناسان، و در زندگی با مردم اصول اخلاقی را همواره رعایت کرده و خواهم کرد. من نقدپذیری و تن دادن به آزادی بیان را لازمه حکومت شفاف، پاسخ‌گو و به دور از فساد می‌دانم. 

    من وعده‌های بی‌پشتوانه نمی‌دهم چون برای مردم احترام قایل هستم و ممکن نیست که برای کسب رأی یا خوشایند صاحبان قدرت و ثروت، مردم را فریب دهم. من دروغ نخواهم گفت. اگر موفق نشوم، عذرخواهی خواهم کرد. اطمینان دارم فقط با اتکای بر راست‌گویی خودم و همه ارکان دولت، اعتماد شما را جلب می‌کنم و این سرمایه عظیم ما در مسیر ساختن ایران خواهد شد. 

    من در عمر خودم و خانواده‌ام از رانت‌ها بهره نبرده‌ام. به شما قول می‌دهم گزارشی درباره انواع رانت‌های غیرمولدی که در کشور توزیع می‌شود و جز فساد و نابرابری و بی‌اعتمادی تولید نمی‌کنند به مردم ارائه کنم. 

    من به آزادی رسانه‌ها و شفافیت باور دارم. 

    من معتقد به توسعه هستم و فقط به بقای کشور و حکومت نمی‌اندیشم، بلکه بقا را هم در گرو توسعه و ارتقای کشور می‌دانم. 

    من به رعایت حقوق شهروندی مردم باور دارم. من رئیس‌جمهوری شنونده و پاسخ‌گو خواهم بود نه سخن‌گو و ناشنوا. دولت من، دولت شنیدن صدای مردم خواهد بود.

    تکرار می‌کنم. من دروغ نخواهم گفت. این بزرگترین رذیلت اخلاقی و ویروسی کُشنده است که مثل اپیدمی به جان سیاست‌ ایران افتاده است.

  • ۱۴:۰۰:۴۳ ۵ تیر ۱۴۰۳

    پورمحمدی: الان بچه های ما بچه های موبایلی هستند

    هوش مصنوعی و دولت الکترونیک می تواند پاسخگوی آنها باشد

  • ۱۳:۴۰:۰۷ ۵ تیر ۱۴۰۳

    سعید جلیلی: خواسته زنان این است که دیده بشوند

    26 یا 27 درصد جمعیت ما در روستاها هست، 50 درصد مدال آوران ما روستایی هستند

  • ۱۳:۳۹:۲۶ ۵ تیر ۱۴۰۳

    جلیلی: عمده مردم توسط جریانات سیاسی و رسانه ها در ایران سانسور می شوند

     از زنان حرف می زنند، ولی از زنان روستایی، زنان خانه دار، زنان سرپرست خانوار یا بدسرپرست حرف نمی زنند

     

  • ۱۳:۳۶:۲۲ ۵ تیر ۱۴۰۳

    زاکانی: همسان سازی حقوق بازنشستگان در دولت من انجام خواهد شد

    درب منزل کالای مورد نیاز مردم تحویل خواهد شد. 

    در حوزه شرکتی‌ها تضمین امنیت شغلی در سال اول دولت انجام خواهیم داد. این مهم را در شهرداری‌ها انجام خواهیم داد. 

    در رابطه با سربازی هم توان دولت حقوق مکفی است که پرداخت خواهیم کرد.

  • ۱۳:۳۵:۴۰ ۵ تیر ۱۴۰۳

    زاکانی: مردم را نجات خواهیم داد!

    بسته نجات اجاره نشینی را ارائه خواهیم کرد

    مردم کشور مال شماست و شما سالار و آقای ما هستید

    از همان مال اول 20 میلیون تومان یارانه را می دهیم، زیر ساخت هایش در کشور است

  • ۱۳:۳۱:۱۸ ۵ تیر ۱۴۰۳

    قاضی‌زاده: قائم‌مقام ستاد پزشکیان عامل اصلی فیلترینگ است

    امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی:

    توسعه اینترنت و تغییر مبنای فیلترینگ را دنبال می کنیم تا اینترنت پرسرعت و امن تامین شود. با بازار مکاره فیلترشکن چیزی به نام فیلترینگ وجود ندارد؛ ظاهراً مساله فقط بازار فیلترشکن بوده است. قائم مقام ستاد آقای روحانی فرمانده شات داون اینترنت بود.

    بزرگترین سلاخی اینترنت به اسم دولت آقای روحانی ثبت شده است.

    افزایش نقش آفرینی زنان در کشور را دنبال می کنیم.

    ریشه تخریب اعتقادات مردم را باید در طول هشت سال (دولت روحانی) دنبال کرد.

    دختران و زنان ما حتی آنها که حجابشان متفاوت شده دردهای شنیدنی دارند. درد اینان خیانت آنهاست که با وعده های دروغین رایشان را ربودند.

  • ۱۳:۲۷:۱۶ ۵ تیر ۱۴۰۳

    پزشکیان: دروغ نخواهم گفت

    باید این سطح از شکاف ها نمی شود کاری کرد

    ارجاع به امر کارشناسی وظیفه من است

    امر کارشناسی همراه با شفافیت و پاسخگویی راهبرد من است

    در هیچ زمینه ای نمی شود دیگران را تهدید کرد و تحقیر کرد

    دروغ نخواهم گفت

    وعده های بدون پشتوانه نمی دهم چون برای مردم احترام قائل هستم

     به شما قول می دهم گزارشی از رانت هایی که در کشور توزیع می شود به شما ارائه کنم

    رئیس جمهوری پاسخگو و شنوا خواهم بود

     از همه کسانی که رای خواهند داد تشکر می کنم

    تکرار می‌کنم؛ من دروغ نخواهم گفت

  • ۱۳:۲۵:۵۲ ۵ تیر ۱۴۰۳

    پزشکیان: اکثریت قاطع مردم می گویند رئیس جمهور باید مشکلات اقتصادی را حل کند

    در مرحله بعد سیاست خارجی و موضوعات اجتماعی و فرهنگی هستند

     مهمترین کاری که رئیس جمهور باید انجام دهد پاسخ دادن به این سوال است که چرا مسائل ما حل نمی شود؟ وجود مسائل طبیعی است، چیزی که طبیعی نیست باقی ماندن این مسائل است

      مصالح مردم قربانی درک های مختلف از منافع ملی است

     

  • ۱۳:۲۰:۱۴ ۵ تیر ۱۴۰۳

    قالیباف: نقشه دشمن را تکمیل نکنیم

    باید وظیفه خودمان را به درستی انجام دهیم

    مردم الان دغدغه دارند که وقتی قرارداد اجازه خانه شان تمام شد کجا بروند؟

    ما باید آرامش ایجاد کنیم و من نمیخواهم به کسی درس اخلاق بدهم ولی ما تنش درست نکنیم، دعوای ما برای رسیدگی به حل مشکل مردم باشد.

     

  • ۱۳:۱۹:۳۷ ۵ تیر ۱۴۰۳

    پورمحمدی: در عرض یک سال تراز بورس را مثبت خواهیم کرد

  • ۱۳:۱۹:۲۹ ۵ تیر ۱۴۰۳

    پورمحمدی: بورس دماسنج هر اقتصادی است/ در دولت سیزدهم بورس قفل شد

  • ۱۳:۱۹:۲۲ ۵ تیر ۱۴۰۳

    جلیلی: برنامه‌هایم را به دولت شهید رئیسی تقدیم کردم و ایشان اجرا کرد

    اولویت باید کشاورز باشد نه واردات

     در پوشاک می شود با چین رقابت کرد

     

  • ۱۳:۰۴:۰۶ ۵ تیر ۱۴۰۳

    زاکانی: عموم مردم ثروتمند خواهند شد؛ 95 درصد از طرح یارانه طلایی سود می کنند

  • ۱۳:۰۳:۵۷ ۵ تیر ۱۴۰۳

    رونمایی زاکانی از برنامه هایش

     رونمایی زاکانی از برنامه هایش؛ اولین برنامه یارانه طلایی است: 20 میلیون سالیانه یارانه و بنزین هم 1500 تومان می شود

     

     

  • ۱۳:۰۳:۲۸ ۵ تیر ۱۴۰۳

    قاضی زاده هاشمی: دیوار سخت سربازی اجباری را برای همیشه از جلوی جوانان ایرانی برخواهم داشت

  • ۱۳:۰۳:۱۹ ۵ تیر ۱۴۰۳

    قاضی زاده، هاشمی: ازدواج جوانان را با اعتبار یک میلیارد تومان تسهیل می کنم

    این نامزد انتخابات ریاست جمهوری مدعی شد: ستاد پزشکیان در کنترل دولت روحانی است؛ دولت روحانی با اشوب و خون جوانان، بنزین را گران کرد

     

  • ۱۳:۰۲:۵۹ ۵ تیر ۱۴۰۳

    آخرین مناظره انتخابات آغاز شد

    در مناظره آخر برخلاف مناظرات قبلی سوالاتی از کارشناسان پخش نمی‌شود

    سوال: اگر شما به ریاست جمهوری برسید اولین اقدامتان چیست و در چه مدت به نتیجه خواهد رسید؟

     

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما