شناسهٔ خبر: 67363819 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

تحولات انتخاب نامزد نهایی در جبهه انقلاب

قالیباف ائتلاف و موتلفه، پورمحمدی روحانیت، جلیلی جبهه پایداری

اصولگرایان سنتی در بین نامزدها طرف قالیباف ایستاده‌اند، طیفی از روحانیت سمت پورمحمدی را گرفته‌اند و اصولگرایان نزدیک به دولت شهید رئیسی نیز بیشتر در ستادهای جلیلی فعال هستند.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: بدون شک انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم جزو محدود انتخابات‌هایی است که در صورت حضور هر ۶ نامزد تا آخرین لحظه، هر کدام بخشی از تشکل‌های روحانی و سیاسی قدیمی و شناخته شده را همراه خود کرده‌اند. در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ شورای ائتلاف اصولگرایان و شورای وحدت اصولگرایان با نامزدی شهید سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور فقید دولت سیزدهم به اجماع رسیدند و از او حمایت کردند. تشکل‌های روحانی قدیمی جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز از رئیسی حمایت کردند. اما در این دوره از این انتخابات هر کدام از این گروه‌های سیاسی به راهی رفته‌اند.

حزب موتلفه از شورای وحدت اصولگرایان به مدیریت و راهبری منوچهر متکی جدا شده است و رسما از نامزدی محمدباقر قالیباف حمایت کرد. موتلفه در انتخابات‌های ۱۳۸۴، ۱۳۸۸، ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ به ترتیب از علی لاریجانی، محمود احمدی‌نژاد، علی‌اکبر ولایتی و مصطفی میرسلیم حمایت کرده بود. تنها نامزد پیروز مورد حمایت این حزب در ادوار اخیر سیدابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ بوده است. این حزب این بار راه خود را از جامعه روحانیت مبارز نیز جدا کرده است و از قالیباف حمایت کرده است. جامعه اسلامی مهندسین به دبیرکلی محمدرضا باهنر نیز از نامزدی قالیباف حمایت کرده است.

شورای وحدت اصولگرایان که طیف‌های سنتی اصولگرایی با محوریت جامعه روحانیت مبارز را دور خود جمع کرده است از مصطفی پورمحمدی در این انتخابات حمایت کرده است. در عین حال جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به‌عنوان متحد انتخاباتی جامعه روحانیت از ورود به مصادیق پرهیز کرده و تنها به ذکر شاخص‌های رای اکتفا کرده است.

شورای ائتلاف نیروهای انقلاب به محوریت و نقش‌آفرینی غلامعلی حداد عادل در این انتخابات محمدباقر قالیباف را به‌عنوان نامزد نهایی خود انتخاب کرد و ستادهای انتخاباتی این ائتلاف را نیز در خدمت ستادهای محمدباقر قالیباف قرار داد.

جبهه پایداری متحد ادوار اخیر انتخاباتی شورای ائتلاف اما پس از جلسه با نامزدها در نهایت پشت سر جلیلی ایستاد. این در حالی است که شورای ائتلاف و جبهه پایداری در انتخابات اسفندماه سال گذشته مجلس فهرست مشترک برای تهران داده بودند.

جریان‌های سیاسی نزدیک به دولت شهید سیدابراهیم رئیسی نیز از نامزدهای مختلفی هواداری می‌کنند. ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب موسوم به امنا به دبیرکلی نظام‌الدین موسوی تاکنون اعلام رسمی درباره نامزد مورد حمایت خود نکرده است، با این حال مسعود زریبافان سخنگوی این جمعیت به ستاد انتخاباتی مصطفی پورمحمدی پیوست.

شبکه راهبردی یاران انقلاب موسوم به شریان، نزدیک به دولت سیزدهم و مهرداد بذرپاش نیز تاکنون درباره نامزد مورد نظر خود تصمیم نگرفته است.

در عین حال تعدادی از اعضای کابینه دولت رئیسی از جمله محسن منصوری معاون اجرایی سابق رئیس‌جمهور و محمد حسینی معاون پارلمانی سابق رئیس‌جمهور نیز به ستاد جلیلی پیوسته‌اند و از نامزدی او حمایت می‌کنند.

نظر شما