شناسهٔ خبر: 67363776 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

قم در سالروز عید سعید غدیرخم غرق جشن و سرور است

مردم قم در سالروز عید سعید غدیرخم روز امامت و ولایت در جوار حرم ملکوتی کریمه اهل بیت (ع)، حضرت فاطمه معصومه (س) به جشن و سرور پرداختند.

صاحب‌خبر -

امروز زائران و مجاوران حرم مطهر حضرت معصومه (س) با حضور در این حرم نورانی، این عید بزرگ و اکمال دین را به یکدیگر تبریک و تهنیت گفتند.

حرم بانوی آب و آینه به طرز زیبایی چراغانی شده و صدای مولودی خوانی از ماذنه‌های آن طنین انداز به گوش می‌رسد.

عاشقان اهل بیت (ع) این عید را به بانوی عالمه و مکرمه حضرت فاطمه معصومه (س) تبریک می‌گویند و در کنار مضجع شریفش زیارت نامه قرائت می‌کنند و نسبت به شناخت واقعه غدیر و سلسله امامت و ولایت، معرفت افزایی کرده تا از دریای بی کران رحمت الهی بهره‌مند شوند.

رواق ها، صحن‌ها و شبستان‌های حرم ملکوتی این بانو مملو از عاشقانی است که از اقصی نقاط جهان اسلام به این مکان مقدس آمده اند تا در این جشن بزرگ شرکت کنند. مسلمانان خارجی مقیم قم نیز عید ولایت و امامت را به یکدیگر تبریک گفته و نسبت به خاندان عصمت و طهارت (ع) ادای احترام می‌کنند.

مراسم جشن شب عید سعید غدیر با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین پناهیان، مداحی عباس حیدرزاده و شعر خوانی سید جواد شرافت به همراه اجرای مسابقه و اهدای جوایز متبرک در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت دراین مراسم با تأکید بر این که ولایت و امامت باعث احساس عزت، غرور و قدرتمندی می‌شود، گفت: امامت اصل اول زندگی اجتماعی است و ولایت‌فقیه در ۴۰ سال گذشته باعث قوام نظام نه‌تن‌ها در ایران بلکه در جامعه اسلامی شده است، بنابراین ولایت‌مداری موجب نظم و نظام جامعه می‌شود و کسی که ولایت‌مدار نیست موجب بی‌نظمی در جامعه می‌گردد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا پناهیان با بیان این که برخی از موضوعات در مرز‌ها و فرهنگ‌ها محدود نمی‌شوند، علم و دانش، هنر و دین را از موضوعات فرامرزی و فراقومی توصیف نمود و بیان کرد: ارتباط باخدا و دین، چون مبتنی بر فطرت و عقلانیت است، امری جهانی و فراگیر است؛ این سخن که دین اسلام، دین اعراب است، سخنی جاهلانه است.

او با اشاره به اینکه دین بیش از آن که موضوع اعتقادی باشد، امر عقلانی است و انسان با یک عقلانیت به دین می‌رسد، گفت: همان‌طور که کسی نمی‌تواند خانه‌ای خارج از قواعد مهندسی بسازد و یا فردی بدون دانش پزشکی وارد وادی درمان و تجویز دارو شود، دین نیز مبتنی بر عقلانیت برآمده از دانش است که نظام اجتماعی را شکل می‌دهد؛ لذا دین همچون بحث نظام‌مهندسی و نظام‌پزشکی موضوعی عقلی است.

پناهیان با تأکید بر این که جایی از دین نیست که دانشی نباشد و یا ایمانی نیست که مبتنی بر دانش نباشد، عنوان کرد: مؤمن کسی است که ملتزم به دانش بوده، از علم اثر می‌پذیرد؛ به‌نوعی مؤمن سلیم‌نفس بوده، حرف حق و علم و دانش را می‌پذیرد و در وادی پذیرش به امنیت و آرامش دست می‌یابد.

همچنین در مسجد مقدس جمکران، بقاع متبرک امامزادگان، دفتر رهبر معظم انقلاب در قم و بیوت و دفاتر مراجع عظام تقلید، جشن‌های فرهنگی و مذهبی در حال برگزاری است.

در خیابان‌های شهر مقدس قم مردم با برپایی ایستگاه‌های صلواتی با پخش شیرینی و شربت از عاشقان و محبان اهل بیت (ع) پذیرایی و برای ظهور امام زمان (عج) دعا می‌کنند، همچنین مردم با اهتمام به سنت دیرینه در این روز بزرگ به دیدار سادات می‌روند.

در ۱۸ ذی الحجه سال ۱۰ هجری قمری، در آخرین حج پیامبر (ص) که به حجه الوداع معروف است بیش از یک صد و بیست هزار تن شرکت کردند که بعد از پایان حج، در مکانی میان مکه و مدینه به نام غدیر خم بر پیامبر موضوع جانشینی و امامت علی (ع) از سوی وحی الهی ابلاغ شد.

از جهاز شتران در محل غدیر منبری ساختند تا پیامبر اسلام بر فراز آن برود و فرمان الهی را به گوش مردم برساند؛ پیامبر (ص) بنا بر فرمان خداوند با اعلام ولی و جانشین بعد ازخودش اینگونه دین را بر مردم کامل و نعمت را بر آنها تمام کرد.

رسول خدا (ص) خطبه غدیر را ایراد کردند که در آن از حمد و ثنای خداوند تا رسالت و امامت امیرالمومنین (ع) و سلسله امامت و عصمت طهارت بیان شده بود و بعد از آن دست مولا علی (ع) پیشوای اول شیعیان را بالا گرفته و فرمودند: «پس هر کس که من مولای او هستم، علی مولای اوست» و این جمله را سه بار تکرار کردند.

پیامبر اکرم (ص) عمامه خود را که «سحاب» نام داشت، بر سر امیرالمومنین (ع) گذاشتند و انتهای عمامه را از پشت سر بر دوش آن حضرت قرار دادند و بعد از آن همه کسانی که در آن مراسم حضور داشتند بیعت عمومی با پیامبر (ص) و امام علی (ع) کردند و این واقعه بزرگ را سه روز جشن گرفتند و به یکدیگر تبریک و تهنیت گفتند.

نظر شما