شناسهٔ خبر: 67363646 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

قالیباف در آخرین مناظره انتخابات ۱۴۰۳ چه گفت؟

قوه مجریه جای آزمون و خطا نیست/ فسادهای کرسنت و چای دبش ناشی از ناکارآمدی است/ دعواهای سیاسی هیچ فایده‌ای ندارد/ بحث پایتخت دوم را در حاشیه اقیانوس هند دنبال می کنم/سوت زنی در مجلس قانون و تصویب و ابلاغ شد/ مردم شما با رای‌تان درباره تورم و آبادانی تصمیم می‌گیرید

قالیباف: هرگونه تلاش، هرگونه فعالیت و هرگونه هم افزایی برای حل مشکل مردم را باید دنبال کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، روز سه‌شنبه پنجم تیر، پنجمین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ برگزار شد. تاکنون چهار مناظره با موضوع اقتصادی و فرهنگی برگزار و پخش شده است.

طبق قرعه‌کشی، در این مناظره، صندلی شماره پنج به آقای قالیباف تعلق گرفته است.

در همین رابطه بخوانید:

مشروح کامل اولین مناظره اقتصادی انتخابات ۱۴۰۳

قالیباف در اولین مناظره اقتصادی ۱۴۰۳ چه گفت؟

مشروح کامل دومین مناظره انتخابات ۱۴۰۳ +عکس و فیلم

قالیباف در دومین مناظره انتخاباتی ۱۴۰۳ چه گفت؟

مشروح کامل مناظره فرهنگی انتخابات ۱۴۰۳ +عکس و فیلم

قالیباف در مناظره فرهنگی انتخابات ۱۴۰۳ چه گفت؟

مشروح کامل چهارمین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ +عکس و فیلم

قالیباف در مناظره سیاسی انتخابات ۱۴۰۳ چه گفت؟

نامزدهای انتخابات پس از حضور در ساختمان صداوسیما، به اقامه نماز جماعت پرداختند.

نماز جماعت نامزدهای ریاست جمهوری

در این مناظره آخر برخلاف مناظرات قبلی سوالاتی از کارشناسان پخش نمی شود و مجری مناظره، یک سوال مشترک را از نامزدها می‌پرسد.

سوال دور اول مناظره پنجم ریاست جمهوری ۱۴۰۳

سوال: اگر شما به ریاست جمهوری برسید اولین اقدامتان چیست و در چه مدت به نتیجه خواهد رسید؟

اظهارات ۴ دقیقه اول قالیباف در مناظره آخر

نباید در نقشه دشمن حرکت کنیم

دیشب که رفتم با خودم فکر میکردم آن بحثها که شد، حالا فردا یعنی امروز (روز عید) چه بگویم؟ همه نکاتی که قبلا گفتم و امروز می گویم و عزیزانمان می گویند، همه موضوعاتی است که در دو سه دهه گذشته گفتیم و دنبال کردیم و باید حل می کردیم و امروز میخواهیم حل کنیم.

میخواهم برگردم به این ریشه که چرا موضوعات حل نشده باقی مانده است؟ اول باید دقت کنیم در نقشه دشمن حرکت نکنیم. دشمن حتماً آرامش و آسایش را برای ملت ما نمیخواهد و دنبال پریشان سازی ملت است؛ نباید ملت را پریشان تر کنیم.

دشمن نمیخواهد افق روشن از ایران عزیز ما در ذهن مردم ما ساخته شود؛ ما با حرکت خود و بیانات خودمان و تصمیمات خودمان و نوع رفتار خودمان به این موضوع توجه کنیم. خدائی نکرده نقشه دشمن را تکمیل نکنیم.

امروز مردم درگیر اجاره‌نشینی و معیشت هستند

مردم امروز دغدغه اجاره خانه دارند؛ در تحصیلات مشکل دارند، در معیشت وضعشان آنگونه است. خب ما باید آرامش ایجاد کنیم. نه معلم اخلاقم و نه اینجا درست اخلاق است؛ ولی یک بحث داریم که ما تنش درست نکنیم؛ گشایش درست کنیم. اگر بناست بحث هم بکنیم دعوای ما و چالش ما سر رسیدگی به درد مردم باشد.

اگر این نباشد هفته آینده در چنین روزهایی هرکدام از ما توفیق خدمت داشته باشیم باید برای حقوق و کسر بودجه و ارز تصمیم بگیریم. اینجا قدرت اجماع سازی و همراهی و مدیریت می خواهد.

ریشه فساد چای دبش ناکارآمدی است

دیشب اگر از کرسنت و چای دبش بحث کردیم؛ ریشه این خسارت‌ها و فسادها کجاست؟ بدون شک ریشه اش در ناکارآمدی است و باید به آن توجه کنیم. وقتی تنش و ناکارآمدی هست و به اندازه صادرات نفت ما امروز داخل کشور این را داریم حیف می‌کنیم، بعد الان شده خردادماه و سه ماه گذشته و مصوبه قطعی قانونی یعنی پرداخت پول بازنشستگان را انجام نداده‌ایم... خب نیاز به وحدت و اجماع‌سازی داریم.

هرگونه تلاش، هرگونه فعالیت و هرگونه هم افزایی برای حل مشکل مردم را باید دنبال کنیم. گیر اساسی  ما این است که وقتی بر پست و مسئولیت نشستیم دغدغه مردم ممکن است خدائی نکرده دغدغه دوممان باشد. باید هرآنچه برای خود می پسندیم برای مردم بپسندیم.

اگر گرفتار تنش‌ها و بگومگوهای گذشته شدیم و مشکلات زندگی مردم که امروز واقعا آسایش ندارند و پریشانند را چاره اندیشی نکنیم به وظیفه اسلامی و ایرانی خود عمل نکرده‌ایم.

فیلم اظهارات ۴ دقیقه اول قالیباف در مناظره آخر

اظهارات ۴ دقیقه دوم قالیباف در مناظره آخر

من اهل کارم نه اهل دعوا و ستیز

قالیباف برای همه شما شناخته شده است؛ من اهل کارم ولی نه اهل دعوا و ستیز. ولی همه جوانی و عمرم را برای زندگی و دین مردمم جنگیده ام. منتها بحث اینجا با آن جنگیدن ها متفاوت است. این دعواها نه مشکل مسکن را حل می کند نه گرانی خودرو را و نه تحریم و تورم و بیکاری را و نه امنیت را.

هیچوقت در مسئولیتم بعد از دفاع مقدس هرگز وارد این بازی‌ها و ستیزهای بیهوده نشدم و آن را قبول نداشتم. ما جنگیدیم برای حفظ وطن و امنیت خانواده‌ها و هرگز تنش و جنگ نمیکنیم که توی دل مردم را خالی کنیم و دل مردم را بشکنیم. هرگز قالیباف چنین کاری را نخواهد کرد. این دعواها و تنشها هیچ ثمری ندارد و گشایشی ایجاد نمی‌کند و مردم را  ناامید می‌کند. دعواهای سال ۸۸ مناظره‌ها برای زندگی مردم نبود. دعواهای سال ۹۲ مناظره‌ها برای زندگی مردم نبود. این را مردم لمس کردند و دیدند.

بدون شک برای معیشت مردم تلاش می‌کنیم

الان هم من نگران این هستم که این اتفاق دومرتبه تکرار نشود و ان‌شاالله نخواهد شد. 

من به پشتوانه عملکرد و برنامه ای که دارم، طرحهای اجرایی دارم و آن را روی میز گذاشته‌ام و برای تحقق  اینها می جنگم. خوشحالم آقای خسروی(مجری) گفت که دوستان برای برنامه شان زمان‌بندی هم بدهند.

مفتخرم که امروز صداوسیمای جمهوری اسلامی می گوید که باید زمان بندی بدهید. کاری که من در شهرداری انجام میدادم. حتماً برای هر ۵ طرحم زمان بندی می دهم و عمر شما مردم را تلف نخواهم کرد که مدیون شما باشم. می خواهم یک خدمتگذار و مدیر قوی و ارشد قوه مجریه باشم؛ نمیخواهم یک سخنران باشم. از هر تنشی دوری می کنم.

اولین کاری که در نیروی انتظامی کردم آن را از تنش با مردم و مجموعه ها دور کردم. در کمترین مدت شد نیروی مورد اعتماد مردم. با سه دولتی کار کردم که هر سه با من مخالف سیاسی بودند ولی هرگز تنش درست نکردم. اگر پشت میز ریاست  جمهوری نشستیم با جدل سیاسی و عافیت طلبی و بهانه جویی زندگی مردم و جوانان را نباید تلف کنیم. قانون تجارت چندین سال است که در چندین مجلس باقی مانده بود، ولی در این مجلسی که بودم نهایی شد. در حالی که آنجا هم سلایق مختلف بود ولی آرامش را حاکم کردم. امروز هم میگویم که با آرامش این طرحها را اجرا می کنم و با زمان بندی تحویل می دهم.

  فیلم اظهارا ت ۴ دقیقه دوم قالیباف در مناظره آخر   

   

اظهارا ت ۴ دقیقه سوم قالیباف در مناظره آخر

زندگی روزمره مردم باید محافظت شود

طرح ۵ فوریتی خود را طی چند هفته گذشته مطرح کرده‌ام. باید با سپر حمایتی فاصله تورم و افزایش حقوق مردم را پر کنیم تا سفره مردم هر روز ضعیف‌تر نشود.

در ۵-۶ کالای اساسی که کالاهای اساسی جهیزیه است هم آنها را تحت پوشش قرار می‌دهیم در رفاه کارت.

مردم برای مسکن اضطراب دارند

آنقدر مسکن مهم است که آرامش خانواده است؛ ما می توانیم با تجربه ای که در شهرداری و خانه سازی دارم، ۲۰۰ متر زمین را که مجوز مسکونی داشته باشد در اختیار هر خانواده‌ای که فرمشان قرمز نیست قرار دهیم. در بیش از ۸۰ درصد شهرها و همه روستاها این محقق می‌شود. فرد وقتی زمین داشت می تواند شراکتی خانه را بسازد و گیر وامها نباشد.

رانت خودرو را با واردات حل خواهم کرد

طرح خودرو بحث مهمی برای اقتصاد کشور است؛ امروز رانندگان ما که صاحب خودرو در جاده ها هستند، عمر این خودروها ۲۵ تا ۳۰ سال است؛ با واردات خودرو این موضوع را حل می کنیم. بحث دیوار شرقی را هم با رعایت بازارچه ها دنبال می کنم.

همچنین بحث پایتخت دوم را در حاشیه اقیانوس هند دنبال می کنم. طرحهای هادی روستاها را بازبینی می کنیم و توسعه خواهیم داد. بعد از ادغام وزارت جهاد در کشاورزی، روستا صاحب ندارد؛ حتماً باید روستا در مرکزیت باشد و دهدارهای مظلوم روستاها باید امنیت شغلی شان برقرار باشد و اشتغال باید به روستا برگردد. در کشاورزی ما متاسفانه نرخ محصولاتی که فروش می رود بین ۲۵ تا ۳۰ درصد دست کشاورزان را می گیرد که این نشان میدهد سیستم توزیع ما اشکال دارد.

فیلم اظهارات ۴ دقیقه سوم قالیباف در مناظره آخر

اظهارات ۴ دقیقه چهارم قالیباف در مناظره آخر

تجربه تزریق شدنی نیست

یک جاهایی حتما باید وارد چالش بشویم؛ کجا؟ وقتی بحث کارشناسی است. تجربه و اجرا با قرص و شربت و تزریق منتقل نمی‌شود؛ نیاز به تجربه و دانایی دارد.

قوه مجریه جای آزمون و خطا نیست

والله قسم قوه مجریه جای آزمون و خطا و محل اختراع دوباره چرخ و محل کسب تجربه نیست. آنجا زندگی و آبرو و جان و وقت و مال مردم است. نباید منتظر دست بیگانگان باشیم

نباید در قوه مجریه منتظر دست بیگانگان باشیم. از روز اول از همه اعضای کابینه پیمان می گیرم که هیچ چرخی را به خاطر چرخ دیگر تعطیل نکنند. سوت زنی در مجلس قانون و تصویب و ابلاغ شد و دیگر کسی زندان نمی‌رود. امروز شفافیت برای هر سه قوه ابلاغ شده و یکی از افتخارات مجلس است.

فیلم اظهارات ۴ دقیقه چهارم قالیباف در مناظره آخر

اظهارات ۴ دقیقه پنجم قالیباف در مناظره آخر/جمع‌بندی

مردم شما با رای‌تان درباره تورم و آبادانی تصمیم می‌گیرید

مردم عزیز ایران، شما فقط رای به یک نفر نمی‌دهید بلکه درباره آینده خودتان و فرزندانتان تصمیم می‌گیرید. مردم شما با رای‌تان درباره تورم و آبادانی تصمیم می‌گیرید. شما تصمیم می‌گیرید که حقوق کارمند و کارگر و بازنشسته بر اساس تورم افزایش می‌یابد یا نه.

تصمیم می‌گیرید متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اجرایی می‌شود یا نه. تصمیم می‌گیرید واحد تولیدی که در آن کار می‌کند می تواند همچنان ادامه کار دهد یا قرار است بیکار شوید. شما تصمیم میگیرید تورم چقدر باشد و قیمت گوشت چقدر است.

رئیس‌جمهور اگر تصمیمات درست نگیرد کشور را به ترامپ می‌فروشد

مردم عزیز ایران، واقعاً فرق می‌کند که چه کسی رئیس جمهور باشد. رئیس جمهور باید بلافاصله تصمیمات مهم بگیرد و آن را اجرایی کند. اگر درست تصمیم نگیرد شاهد گرانی خواهید بود؛ اگر به موقع تصمیم نگیرد مجبور می شوید یا ایران را به ترامپ بفروشید یا کشور را دچار تنش کنید!

عهد دارم ادامه راه شهید رئیسی باشم

عهد دارم ادامه راه شهید رئیسی باشم و پروژه‌های باقی مانده او را به اتمام برسانم. خواهشمند افزایش مشارکت در انتخابات هستم. از همه شما ملت ایران در اولویت اول خواهشمند مشارکت در انتخاب هستم. مشارکت امنیت ملی ماست. 

روزی نیست که مسئله‌های فرعی به اصلی تبدیل شود. روزی است که باید برای فردا خود و آینده کشورتان تصمیم بگیرید.

فیلم اظهارات ۴ دقیقه پنجم قالیباف در مناظره آخر/جمع‌بندی

نظر شما