شناسهٔ خبر: 67363616 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

سرپرست دانشگاه پیام نور استان مرکزی

مشارکت در انتخابات خارچشم دشمن/ بن‌بست‌شکنی از ویژگی‌های رئیس‌جمهور آینده/ رفع مشکلات اقتصادی اولویت رئیس جمهور آینده باشد

سرپرست دانشگاه پیام نور استان مرکزی گفت: موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران خار چشم دشمنان بوده است، به همین خاطر همیشه به وضعیت جمهوری اسلامی با دقت نگاه کرده‌اند و تلاش دارند برای مردم اشتباه محاسباتی ایجاد کنند تا در انتخابات کسانی را بر سر کار بیاورند که یا قوی نباشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ روزهای سرنوشت‌ساز نزدیک است و ملت ایران بار دیگر در آستانه انتخابی بزرگ قرار دارند. کم کم به زمان انتخابات نزدیک می‌شویم؛ محافل عمومی پر از بحث و گفت‌وگوهای داغ درباره اهمیت شرکت در این رویداد مهم سیاسی اجتماعی؛ انتخابات عالی‌ترین مظهر حضور مردم در عرصه سیاسی و مهم‌ترین مجرای تحقق حاکمیت مردم است. فرصتی که مردم نظرشان را نسبت به شیوه حکومت و مدیریت یک دولت ابراز کنند. لذا درباره اهمیت چرایی شرکت در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری با علی یونسی سرپرست دانشگاه پیام نور استان مرکزی به گفت‌وگو نشستیم.

مشارکت در انتخابات خارچشم دشمن/ بن‌بست‌شکنی از ویژگی‌های رئیس‌جمهور آینده/ رفع مشکلات اقتصادی اولویت رئیس جمهور آینده باشد

بسیج: چرا مشارکت در انتخابات از اهمیت ویژه‌ای مخصوصا در این دوره برخوردار است و اقشار مختلف مردمی بایستی در این رویداد مهم شرکت کنند؟

یونسی: یکی از مؤلفه‌های قدرت هر کشوری نقش مردم در تصمیم‌گیری‌های آن کشور است و هرچقدر که مردم خود را در رویدادها و اتفاقات کشورشان سهیم بدانند نقش و مشارکت‌شان هم در مسائل و کمک به رفع مشکلات بیشتر خواهد بود.

در جمهوری اسلامی، «ملت» از اهمیت بسیاری برخوردار است دو متغییر کلیدی «امام و امت» در همه گردنه‌ها راهگشا بوده است؛ از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون اگر این همراهی امت با امام‌شان نبود بسیاری از دستاوردهای موجود حاصل نمی‌شد.

بدون شک حضور مردم در صحنه‌های مختلف بسیار مهم و کارساز است و یکی از این صحنه‌ها که همه دشمنان و کشورهای دیگر به آن چشم دوخته‌اند و منتظر هستند تا ببینند که جمهوری اسلامی ایران و مردمش چگونه در آن وارد می‌شود؛ مسئله انتخابات است.

پس از انقلاب شکوهمند جمهوری اسلامی ایران در سال 57 یک مدل جدیدی در حوزه سیاست به جهان معرفی شد که در رأس آن ولایت فقیه وجود دارد و در ذیل آن حمایت مردم از ولایت؛ مدلی که تاکنون در هیچ کجا تجربه نشده بود. این مدل جدید می‌رفت تا همه مدل‌های حکومتی از شاهنشاهی تا آنارشیسم را با چالش مواجه کند؛ لذا دشمنان و بدخواهان نظام سعی کردند تا جایی که می‌توانند مردم را از نظام و امام دور کنند و یکی از صحنه‌ها و مصداق‌هایی که روی آن مانور می‌دهند، عدم مشارکت مردم در انتخابات است.

مردم ما نشان داده‌اند که در همه صحنه‌ها هستند و دلشان برای این نظام و انقلاب می‌تپد؛ ممکن است به برخی از متغییرها چه در حوزه اقتصاد، فرهنگ یا سایر حوزه‌ها نقد داشته باشند ولی این یک گفتگوی درون کشوری و درون نظام است و ذیل نظام جمهوری اسلامی ایران مردم به نظام عشق می‌ورزند. در همین مراسم بدرقه شهدای خدمت حضور مردم را در فضای واقعی دیدید.

امید است که مردم در این انتخابات با حساسیت و علاقه شرکت کرده و دیگران را هم دعوت به شرکت در این انتخابات کرده و گزینه مناسبی را که ادامه دهنده راه شهید رئیسی باشد را انتخاب کنند.

بسیج: چرا این دوره از انتخابات ریاست جمهوری از اهمیت بیشتری برخوردار است؟

یونسی: عمدتا موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران خار چشم دشمنان بوده است چراکه وقتی این الگو و مدل که یک فرد عادل، شجاع و عالم در رأس است، بی‌شک دیگر مدل‌های حکومتی را با خطر مواجه می‌کند و از استقبال مردمی در دنیا برخوردار شود و دیگر ملت‌ها نیز خواهان همین مدل در کشورشان باشند.

به همین خاطر همیشه به وضعیت جمهوری اسلامی با دقت نگاه کرده‌اند و تلاش دارند برای مردم اشتباه محاسباتی ایجاد کنند تا در انتخابات کسانی را بر سر کار بیاورند که یا قوی نباشند یا گرایش‌های غربی و سرمایه‌داری داشته باشند؛ پس انتخابات از این نظر برای آنان مهم است، که اگر با مشارکت پائین یا فرد ضعیف همراه باشد، مدل نظام جمهوری اسلامی با چالش مواجه می‌شود و آنان می‌توانند مدعی شوند که این مدل خوب نیست و همچنان مدل‌های حاکم را به عنوان مدل‌های خوب انتخاب کنند؛ این انتخابات یا تداوم دولت شهید رئیسی یا بهتر از آن را به همراه خواهد داشت یا یک دولت ضعیف‌تر را، که مشارکت مردم و انتخاب خوب‌شان باطل کننده این نقشه شوم دشمن است.

بسیج: دولت چهاردهم چه کارهای بر زمین مانده‌ای دارد که بایستی پیگیری کند؟

یونسی: ما انتظار داریم دولت چهاردهم از دولت سیزدهم هم بهتر باشد؛ دولت سیزدهم اثبات کرد که بدون توجه به تحریم‌ها و بدون نگاه به دست کشورهای اروپایی و آمریکا و با تکیه به توانایی‌های درونی و فعال کردن ظرفیت‌های مردمی می‌شود از تنگناها عبور کرد.

تأمین واکسن کرونا، عضویت در بریکس و پیمان شانگ‌های از جمله موفقیت‌هایی بود که بدون برجام و بدون تحریم و AFTF رخ داد و این نشان می‌دهد اگر رئیس جمهوری در دولت آینده مدیریت اجرایی کشور را در دست بگیرد که وابستگی به غرب نداشته باشد و از ظرفیت مردم برای رفع مشکلات کشور استفاده کند؛ اهل تجمل‌گرایی و فساد نباشد، می‌تواند به خوبی در پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی گام بردارد.

یکی از نکات مهمی که باید به عنوان اولویت در دولت چهاردهم مورد توجه قرار بگیرد، مسئله اقتصاد است اگر فرمان‌های سال را، که رهبر معظم انقلاب در طول این چند سال اخیر فرمودند را بررسی کنید، عمدتا به فرمان‌های اقتصادی می‌رسید و به این معناست که مردم و رهبری به خوبی متوجه هستند اگر اقتصاد بهبود پیدا کند مسئله تولید، اشتغال و مسئله تورم در کشور حل خواهد شد.

مردم ما بسیار فهیم و قانع هستند و چنانچه معیشت‌شان در وضعیت مطلوب قرار بگیرد و آینده روشنی داشته باشند با انرژی و انگیزه پای کار کشور و نظام خواهند آمد و در رشد و اعتلای آن خواهند کوشید. به هرحال ما یک کشور کهن اما با یک نظام جوان هستیم که باید دست به دست هم دهیم و مشکلاتش را رفع کنیم؛ اقتصاد همچنان از اولویت‌های مهم دولت باید باشد؛ مسئله فرهنگی هم مسئله‌ای است که نیاز به تداوم کار دارد. مسئله فرهنگی و حوزه عفاف و حجاب از جمله موضوعاتی است که در رأس مطالبات مردم پس از اقتصاد است و امیدواریم دولت چهاردهم در آن موفق باشد.

مشارکت در انتخابات خارچشم دشمن/ بن‌بست‌شکنی از ویژگی‌های رئیس‌جمهور آینده/ رفع مشکلات اقتصادی اولویت رئیس جمهور آینده باشد

بسیج: درخصوص خطر پوپولیسم اقتصادی بفرمائید اینکه در ادوار گذشته شاهد وعده‌های انتخاباتی بودیم که محقق نشده و موجب نارضایتی مردم شده است؛ فکر می‌کنید اگر خلف وعده‌ای نیز در این دوره شاهد باشیم جامعه تاب آوری خواهد داشت؟

یونسی: مسئله تصمیمات اقتصادی و مانور بر روی آن، برای جذب رأی قبل از انتخابات با بعد انتخابات تفاوت زیادی دارد؛ اکتفا به برنامه‌هایی که نامزدها در این دوره قبل انتخابات بیان می‌کنند نباید تنها ملاک گزینش باشد؛ برخی از نامزدها برنامه‌هایی ارائه می‌دهند که می‌تواند، غیرقانونی باشد یعنی فراتر از اختیارات رئیس جمهور است. واقعیت این است آنچه که رفع کننده مسائل اقتصادی کشور است حضور یک رئیس جمهور شجاعِ غیروابسته و پُر کار است.

رئیس جمهوری که در شروع کار وابسته به احزاب و گروه‌های مختلف باشد بعد از رأی آوردن چون خودش سیاستگذار است، دیگران اجرا کننده خواهند شد و همین باعث می‌شود که کیفیت عملکرد به شدت پائین بیاید.

اگر در دولت یازدهم و دوازدهم شاهد این بودیم که رئیس جمهوری از اجرای اقدامی می‌گوید که خودش هم می‌گوید من بعدا فهمیدم چنین تصمیمی اتخاذ شده، برای این است که دیگران هستند که اداره امور را در دست گرفته‌اند و رئیس جمهور صرفا یک نقش سمبلیک داشته است در حالیکه اگر خودش در میدان باشد در تصمیم گیری‌ها مداخله می‌کند و برنامه‌هایی که برای حل مساله خواهد داشت، میدانی و براساس مشاهدات خواهد بود.

ما باید به شدت اجتناب کنیم از رئیس جمهوری که بخواهد از راه دور، و نشستن در اتاق مدیریت کشور را داشته باشد؛ مردم رئیس جمهوری را می‌پسندند که در کنارشان باشد و با او از نزدیک درباره مشکلات گفتگو کنند.

بسیج: حضور مردم در این دوره از انتخابات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

یونسی: نمی‌شود نظر قطعی درخصوص مشارکت داد؛ اگر مردم را به افرادی که دوست‌دار ایران هستند تقسیم کنیم خیلی‌ها ایران را دوست دارند و دلشان برا آن می‌تپد و به عشق ایران رأی خواهند داد، عده‌ای برای ایران اسلامی و برخی خود را نیروهای ارزشی و انقلابی می‌دانند و علاوه بر اسلام، خدا و میهن یک نگاه بالاتری مبنی بر اینکه مشارکت خوب منجر به ناامیدی دشمنان از فتنه انگیزی می‌شود، دارند.

هرکجا مردم پای کار بودند و مشارکت‌شان خوب بوده دشمن از بسیاری از مواضع خود عقب نشینی کرده است هر وقت که رئیس جمهور یک رئیس جمهور شجاعی بوده که در برابر غرب و تهدیداتش و تحریم‌هایش اعراب نشده و نترسیده است، غرب راه تعامل را در پیش گرفته ولی با رئیس جمهورهای واداده از زبان زور صحبت کرده است.

شما در بسیاری از کشورهای منطقه که پادشاهی هستند شاهدید که بسیاری از امکانات موجود در کشور به نفع کشورهای غربی استفاده می‌شود بدون اطلاع شخص پادشاه، در خیلی از کشورهای عربی پایگاه‌های نظامی در اختیار آمریکا است و سفرهای رسمی و غیررسمی بدون اطلاع مسئولین ارشد آن کشورها انجام می‌شود و این بی‌احترامی به حاکمیت سیاسی آن کشور است لذا چون این مسائل برای ما مهم است معتقدیم هرقدر رئیس جمهور قوی باشد بهتر می‌تواند مسائل را پیش ببرد و اقتصاد را مدیریت کند.

سخن پایانی
یونسی: همه مردم بدانند که باید در انتخابات شرکت کنند و بدانند که این یک حق است نه یک وظیفه؛ باید در انتخابات شرکت کنیم و خود برای سرنوشت‌ کشورمان تصمیم بگیریم، رأی به هر یک از نامزدها رأی به نظام است و از دیگران نیز برای شرکت در انتخابات دعوت کنیم.

انتهای پیام/ع.م

نظر شما