شناسهٔ خبر: 67363584 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

پورمحمدی در آخرین مناظره انتخابات ۱۴۰۳ چه گفت؟

تلاش من در دولت آینده بورس خواهد بود/ مشکل اصلی مردم مسئله اقتصادی است/ ستاد من خلوت است چون به کسی قول نداده‌ام/ مبارزه با فساد دغدغه عمومی است/ من هم خسته‌ام از سخنان دوپهلو

پنجمین و آخرین مناظره انتخابات ۱۴۰۳، ظهر امروز و با موضوع «کارآمدسازی دولت» برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، روز سه شنبه، پنجم تیر، آخرین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ با موضوع «کارآمدسازی دولت» برگزار می‌شود. تاکنون چهار مناظره با موضوع اقتصادی و فرهنگی و سیاسی برگزار و پخش شده است.

طبق قرعه‌کشی، در این مناظره، صندلی شماره چهار به آقای پورمحمدی تعلق گرفته است.

مهدی خسروی گوینده خبر، مجری مناظره‌ است.

انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ برگزار می‌شود و یک روز قبل از آن تبلیغات کاندیداها ممنوع خواهد شد.

طبق قرعه‌کشی صورت گرفته ترتیب صندلی‌های نامزدهای انتخابات در مناظره چهارم به شرح زیر است؛

شماره یک قاضی زاده هاشمی

شماره دو زاکانی

شماره سه جلیلی

شماره چهار پورمحمدی

شماره پنج قالیباف

شماره شش پزشکیان

در این زمینه بخوانید:

آغاز بخش اول مناظره

سوال مطرح شده در مرحله اول:

 اگر شما به ریاست جمهوری برسید اولین اقدامتان چیست و در چه مدت به نتیجه خواهد رسید؟

مشروح صحبت های پورمحمدی در ۴ دقیقه اول را در ادامه بخوانید:

مشکل اصلی مردم مسئله اقتصادی است

پورمحمدی گفت: با توجه به نظرسنجی صدا و سیما دغدغه اصلی مردم اقتصاد است. باید روی رشد اقتصاد تمرکز ویژه کنیم. من چهار برنامه با اولویت ارائه خواهم کرد. اساس آن این است زیر ساخت رشد اقتصاد و پیشرفت تولید است.

وی افزود: رشد اقتصادی به طور مشخص یک علامت و یک شاخص دارد که بازار سرمایه و بورس شاخص رشد اقتصادی جدید و مدرن است و علامت و کاملاً دماسنج هر اقتصادی است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در انتهای دولت دوازدهم بورس رشد پیدا کرد، دچار حباب شد و بسیار مردم اشتیاق پیدا کردند و فرو ریخت و ضرر شد. در دولت سیزدهم متأسفانه بورس قفل کرد. در گذشته عملیات معاملات بورس و گردش مالی به ۲۸ هزار همت رسید من دیروز چک کردم ۳۳۵۵ است. در گذشته ۴ میلیون فعال بورسی داشتیم و الان زیر ۲۰۰ هزار نفر است.

وی افزود: نکته دوم از ویژگی بازار بورس عدم دخالت دولت است. امروز ۶۰ بازار بورس در دست دولت است. هنوز انتشار آزاد اطلاعات بورس کامل نیست و حضور شبه دولتی‌ها و دولتی‌ها امکان رقابت را گرفته است. نکته بعدی تعارض منافع است. در شورای بورس، بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و هم وزیر صمت حضور دارند که خیلی از این‌ها با هم تعارض دارد. تعارض منافع ثبات بازار ایجاد نمی‌کند.

صحبت های پورمحمدی در ۴ دقیقه اول

پورمحمدی گفت: کاهش اختلاف ارز نیمایی نیز مهم است که سو استفاده ایجاد کرده است ما به طور مشخص وظیفه داریم پایه‌های تولید را و موانع برطرف کنیم و به مردم عزیز عرض می‌کنم، اگر می‌خواهید بفهمید اقتصاد چطور است به بورس نگاه کنید هر علامت دیگر غیر تخصصی، غیر کارشناسی و شعار است.

وی افزود: تلاش من در دولت آینده بورس شاخص روشن شفاف و گزارش با برنامه و آینده‌دار اقتصاد ایران باشد. فکر می‌کنم حداکثر ظرف یک سال ما جهش کلی و تراز کاملاً مثبت به بازار سرمایه و بورس اعطا خواهیم کرد.

مشروح صحبت های پورمحمدی در ۴ دقیقه دوم را در ادامه بخوانید:

 دولت الکترونیک امروز مشکل گشاست

پورمحمدی گفت: در موضوع اول در خصوص تولید دماسنج را بازار بورس معرفی کردم. موضوع دوم اداری و نظام اداری است. اگر شما بالاترین درآمد نفتی را داشته باشید، بهترین برنامه را برنامه نویسان بنویسند، بهترین مدیران در خدمت شما باشند با ساختار اداری و نظام معیوب اداری همه چیز زمین‌گیر خواهد شد. بهره‌وری به صفر می‌رسد. منابع هضم و اصطکاک و بحران در جامعه ایجاد می‌شود.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین مسائل گرفتاری‌های تاریخ اخیر ما مسئله نظام اداری و بروکراسی معیوب است. مدیران ارشد ما به این قصه توجه ندارند علت آن این است که ناآگاه هستند.

وی افزود: به عنوان یک طلبه ادعا ندارم ولی در این حوزه علم و یقین دارم، ۴۵ سال در عمده حوزه‌های اداری کشور حضور مستقیم و کارشناسی داشتم. می‌گوئیم دولت چابک و متناسب اما راهکار آن چی است که دنیا آن را تجربه کرده است. الان تجربه‌های بسیار موفقی وجود دارد و جلوی چشم ما است.

صحبت های پورمحمدی در ۴ دقیقه دوم

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: دولت الکترونیک امروز مشکل‌گشا است. اما توجه کنیم نه دولت ظاهری و سوری و کامپیوتر جلوی چشم باشد و دفاتر خدمات الکترونیک این‌ها نیست. دولت الکترونیک یعنی اینکه شما به هیچ دفتر و دستگاه دولتی مراجعه نکنید. یعنی شما منتظر نمانید و هزینه زیادی خرج نکنید. این یعنی دولت الکترونیک.

وی افزود: امروز مردم تکلیفشان را نمی‌دانند آیا به کامپیوتر بروند یا کاغذ بفرستند. با این نظام اداری راه به جایی نخواهیم برد. من به کارمندان و مدیران احترام می‌گذارم. بسیاری از آنها متعهد وفادار و مؤمن و سخت‌کوش هستند. این وظیفه مدیر است که ساختار را اصلاح کند.

وی افزود: بسیاری از افراد در دفاتر می‌توانند مشاور باشند. مشاوران می‌توانند مردم را راهنمایی کنند. بدانیم یکی از مشکلات اصلی کشور نظام اداری است و ما با نگاه نو نگاهی که در دنیا تجربه شده است و خودش را ثابت کرده دولت‌ها را کوچک و کم هزینه با بهره‌وری بالا کرده است از این تجربه استفاده کنیم.

مناظره بعد از حدود ۲۰ دقیقه وقفه جهت پخش سخنان حضرت آیت الله خامنه‌ای در خبر ۱۴ ادامه خواهد یافت

آغاز بخش اول مناظره

سوال مطرح شده در بخش دوم:

بر اساس نظر سنجی صدا و سیما، ۵ اولویت مردم و انتظاراتشان از رئیس‌جمهور عبارتند از:

حل مشکلات اقتصادی

افزایش رفاه و آسایش عمومی

رفع  معضل بیکاری

مبارزه با فساد

بهبود روابط با کشورها

برنامه شما برای این اولویت‌های چیست و تا چه زمانی محقق می‌شود؟

مشروح صحبت های پورمحمدی در ۴ دقیقه سوم را در ادامه بخوانید:

ستاد من خلوت است چون به کسی قول نداده‌ام

پورمحمدی گفت: سومین موضوع مهم در برنامه‌ی من نظام تأمین اجتماعی است. مقوله تأمین اجتماعی یعنی ثبات و آرامش اجتماعی و یعنی اگر کسی در جامعه‌ای که تلاش می‌کند و کار می‌کند، وقتی بیکار شد، از کار افتاده شد یا بازنشست شد، بتواند چگونه مشکلات خودش را حل کند.

وی افزود: در تمام دنیا مهم‌ترین موضوعات اجتماعی، تأمین اجتماعی است. نظام تأمین اجتماعی ما و سازمان‌های بازنشستگی ما متأسفانه جزو ضعیف‌ترین بخش‌های ما هستند و همه نیز این را درک می‌کنند. بازنشستگان با پوست و خون گوشت درک می‌کنند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: تمام بنگاه‌های در اختیار بازنشستگی و تأمین اجتماعی لشکری و کشوری عمدتاً تبدیل به حیات خلوت شده است و از الان برای ریاست در هیئت مدیره‌های شرکت‌های این مجموعه‌ها زنبیل گذاشتند. ۴۰ درصد سرمایه دولت در این شرکت‌ها است و دغدغه جدی این است.

صحبت های پورمحمدی در ۴ دقیقه سوم

وی افزود: سرمایه بازنشستگان کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی زیر چرخ دنده‌های ناکارآمدی له می‌شوند و کاملاً مشهود است. به هر حال این قصه جز مشکلات جدی کشور است و یک رویکرد جدید می‌خواهد.

پورمحمدی گفت: مدیریت بنگاه‌های تأمین اجتماعی باید مثل بنگاه‌های خصوصی از دستورات تکمیلی دولت و شبه دولت خارج شود و مدیریت ثابت می‌خواهد. این مسئله بسیار بسیار جدی است و پاسخگویی به حساب کشی جدی باید باشد. مردم این‌ها برنامه ۶ ماهه و یک ساله نیست و اگر کشور به اینجا رسیده است به خاطر مشکلاتی است که برای آنها برنامه‌ریزی نکردیم. می‌توانیم در یک دوره ۴ ساله در برنامه را به جایی برسانیم مشکلات کشور حل می‌شود.

این نامزد انتخاباتی در رابطه با ستاد خود گفت: ستاد من خیلی خلوت است چون به کسی قول نداده‌ام.

مشروح صحبت های پورمحمدی در ۴ دقیقه چهارم را در ادامه بخوانید:

مبارزه با فساد دغدغه عمومی است

پورمحمدی گفت: موضوع چهارم موضوع مبارزه با فساد است. در تمام دنیا زیرمیزی و فساد گسترده وجود دارد. هر کجا پول، قدرت، شهرت، موقعیت و مزایای ویژه وجود دارد فساد همان جا خانه و لانه می‌کند. اقتصاد ایران خیلی بزرگ است، دولت بزرگ است، مناسبات اجتماعی سایه روشنای زیادی دارد و متأسفانه فساد، زمینه رشد دارد.

وی افزود: من به صداقت افرادی که می‌خواهند با فساد مبارزه کنند تردیدی ندارم. از دستگاه‌هایی که با فساد مبارزه کردن تردید ندارم. شبکه‌های فساد آن‌قدر فعال هستند که مدیر، قاضی، وزیر و بازرس می‌خرند، خبرنگار و بالاتر خبرگزاری را می‌خرند. قصه پیچیده‌تر از این حرف‌ها است من فکر می‌کنم غافلیم از آنچه در حوزه فساد اتفاق افتاده است.

صحبت های پورمحمدی در ۴ دقیقه چهارم

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در این عرصه تجربه جهانی بسیار گسترده است این دغدغه خیلی از جوامع است. سه پایه دارد که اولین شفافیت و دومین گردش آزاد اطلاعات است و مهم‌تر از این جلوگیری از تعارض منافع است.

وی افزود: امروز دنیا در این عرصه به یک راهکار اساسی رسیده است. شفافیت در دولت الکترونیک محقق می‌شود. آن‌چه که ما انجام می‌دهیم عمدتاً نمایشی است. دنیا یک پایگاه مهم پلیس مالی برای مبارزه فساد ایجاد کرده است که آن سازمان‌های مالیاتی است. سازمان‌های مبارزه با پول‌شویی است.

پورمحمدی گفت: مبارزه با فساد یک شاخص ویژه دارد. سازمان پلیس مالی ما خواهد بود و باید باشد. با شوخی و چند بگیر ببند حل نمی‌شود.

مشروح صحبت های پورمحمدی در جمع بندی پایانی را در ادامه بخوانید:

اصولگرا هستم اما تحول خواه بر پایه عقلانیت و علم

پورمحمدی گفت: آمده‌ام بر سر قراریم با شما. هر کجا باشم تماماً سرشار از عشق شما است. نه سایه‌نشینم و نه مشتاق منصب. نه دکترم و نه آیت الله، من مصطفی پورمحمدی هستم فرزند حسین به همین سادگی. من از دل گفتمان اصیل انقلاب اسلامی آمده‌ام که بر پایه اندیشه‌های امام و رهبری بهشتی و مطهری بوده است. گفتمان من گفتمان علی بن ابیطالب است.

وی افزود: مردمان شریف ایران سال‌های طولانی تحریم را با صبوری بزرگی تحمل کردید ببینید سال‌ها بر شما چه گذشت. شما چیز زیادی نمی‌خواستید، زندگی با کرامت بدون حول و هراس.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: من هم در شگفتم از یک جهان کم آگاهی و ادعا و یک ایران فرصت‌های بر باد رفته. از پرونده فسادهایی که خراش می‌دهد روح یک ملت را که باز می‌شوند و دیگر بسته نمی‌شوند.

مهاجرت و بی‌حرمتی به زنان و دختران آری یا نه؟ شکستن حصر و تحریم ایران می‌خواهید یا نه؟ طبقه متوسط آری یا نه؟ سازمان‌های مردم نهاد آری یا نه؟ بازی موش و گربه فیلترینگ آری یا نه؟ مذاکره یا صندلی خالی قرار یا فرار؟ من آمده‌ام پایان دهم به بلاتکلیفی‌ها.

صحبت های پورمحمدی در جمع بندی پایانی

وی افزود: رفاه حق مردمان است و نه لطف دولتی آن اما با همه وجود می‌گویم سوی ناامیدی مرو. اصولگرا هستم اما تحول خواه بر پایه عقلانیت و علم. پای در سنت دارم و چشم در فرداها دارم. نشستن و دیدن و شعار دادن راه حل نیست

پورمحمدی گفت: با خردمندی و وفاق ملی می‌توان مشکلاتمان را حل کرد. احترام و اقتدار باید در کنار هم باشد. این طلب بر سر قرار آمده است و از شما دست یاری می‌طلبد.

نظر شما