شناسهٔ خبر: 67363308 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

جولیان آسانژ از زندان آزاد شد

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: ویکی‌لیکس با انتشار بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که جولیان آسانژ، بنیان‌گذار این وبسایت، پس از تودیع وثیقه در دادگاه عالی بریتانیا، زندان بلمارش را ترک کرد و با هواپیما از بریتانیا خارج شد.
آسانژ طی توافقی با دستگاه قضایی ایالات متحده قرار است این هفته به نقض قوانین جاسوسی در این کشور اعتراف کند تا به او اجازه بازگشت به وطنش، استرالیا داده شود.
طبق اسناد دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده در جزایر ماریانای شمالی، آسانژ ۵۲ ساله توافق کرده که به یک مورد اتهام مجرمانه توطئه برای دستیابی به اسناد محرمانه دفاع ملی ایالات متحده و افشای آنها اعتراف کند.او قرار است  در جلسه دادگاهی که در جزیره سایپان برگزار خواهد شد به ۶۲ ماه زندان محکوم شود، مدت زمانی که هم‌اکنون آن را در زندان سپری کرده است.
بیانیه ویکی‌لیکس می‌افزاید آزادی آسانژ «نتیجه کارزارهای جهانی است که سازمان‌دهندگان تجمعات مردمی، مبارزان آزادی مطبوعات، قانون‌گذاران و رهبرانی از طیف‌های مختلف سیاسی گرفته تا سازمان ملل بخشی از آن بودند.»ویدئویی که ویکی‌لیکس در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرده است، آسانژ را نشان می‌دهد که پیراهنی آبی بر تن و شلوار جین به پا دارد و قبل از آن که سوار یک جت شخصی شود، مدرکی را امضا می‌کند.
بیانیه ویکی‌لیکس می‌گوید که  آسانژ پس از جلسه ه دادگاه در جزیره سایپان به استرالیا بازمی‌گردد.جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، فروردین‌ امسال اعلام کرده بود که در حال بررسی درخواست استرالیا برای لغو پیگرد قانونی  آسانژ به اتهام جاسوسی است.جولین آسانژ به عنوان بینانگذار و مدیر وقت وب‌سایت ویکی‌لیکس به‌دلیل افشای هزاران سند محرمانه دولت آمریکا در سال ۲۰۱۰ به اتهام جاسوسی در آن کشور تحت پیگرد قرار گرفته بود.
او پنج سال گذشته را در زندان فوق امنیتی بلمارش در لندن به‌سر برد و قبل از آن نیز چندین سال در سفارت اکوادور در لندن پناه گرفته بود.
 

برچسب‌ها:

نظر شما