شناسهٔ خبر: 67363272 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان:

تعهد اشتغال در سیستان و بلوچستان رشد ۱۱۶ درصدی داشت

زاهدان - ایرنا - مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان گفت: تعهد اشتغال در این استان ۱۱۶ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار ایرنا، خلیل احمد سلامی در شورای اشتغال سراوان که با حضور اعضا و برخی از مسوولان استانی در محل سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد، افزود: تعهد ایجاد اشتغال توسط دستگاه‌های اجرایی و نهادهای استان براساس آمار و اطلاعات سامانه رصد اشتغال در سال گذشته، ۱۱۶ درصد رشد داشته که براساس صحت سنجی های پیامکی، تلفنی و میدانی بیش از ۸۵ درصد این آمار مورد تائید قرار گرفته که در نوع خود قابل توجه است.

وی ادامه داد: براساس ابلاغ پایان سال گذشته میزان تعهد ایجاد اشتغال سیستان و بلوچستان در سال ۱۴۰۳، برش شهرستانی تعهد اشتغال بر اساس سه شاخص، نرخ بیکاری، GDP و جمعیت توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی انجام و از طریق دبیرخانه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان ابلاغ و مقرر شده بود تا خود فرمانداران میزان تعهد را در بین دستگاه های هر شهرستان تقسیم و به دبیرخانه کارگروه اشتغال استان اعلام کنند اما پس از گذشت یک ماه آنگونه که باید به نتیجه نرسیدیم و در این راستا تعهد اشتغال هر دستگاه مشخص و به دستگاه های استان ابلاغ شده است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان بیان کرد: در صورتی که در شهرستانی دستگاهی میزان تعهد ایجاد اشتغال خود را دریافت نکرده، لازم است تا با مرکز استان و از دستگاه مربوطه خود پیگیری لازم را انجام دهد.

وی تاکید کرد: تعهد اشتغال سیستان و بلوچستان امسال، ۴۱ هزار و ۶۵۱ نفر با اولویت اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی است به طوریکه خود وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تعهدی را برای استانها مشخص کرد که براساس آن، استان ما حداقل ۱۰ درصد از میزان تعهد اشتغالی که باید ثبت سامانه رصد اشتغال ثبت کند، باید از فارغ التحصیلان دانشگاهی باشند و امسال سامانه بر این اساس طراحی شده است.

سلامی در خصوص جذب میزان اعتبارت حوزه مشاغل خانگی در سال گذشته، بیان کرد: حدود ۹۰ درصد اعتبارات بخش مشاغل خانگی در سال گذشته و با همکاری اعضای کارگروه اشتغال و تعامل بسیارخوب بانک های عامل، جذب شده و امیدواریم بتوانیم در سالجاری شاهد جذب کامل این اعتبارات باشیم.

وی با بیان اینکه ۱۰۰ درصد تعهد اشتغال سراوان در سال گذشته محقق شده است، گفت: در حوزه جذب اعتبارات مشاغل خانگی، سراوان از میزان ۷۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیصی، تنها در حدود ۳۰ میلیارد ریال معادل ۴۲ درصد را توانست جذب کند که انتظار ما با توجه به ظرفیت‌هایی که این شهرستان در حوزه های مختلف صنعت و معدن، میراث فرهنگی و جهاد کشاورزی دارد، جذب صد درصدی این اعتبارات بود.

دبیر کارگروه اشتغال سیستان و بلوچستان، تصریح کرد: براساس عملکرد سال گذشته، اعتبار ۴۰ میلیارد ریالی به حوزه مشاغل خانگی شهرستان سراوان تخصیص داده ایم و امیدواریم با همکاری اعضای کار گروه اشتغال و بانکهای عامل، جذب این اعتبارات با اولویت در دستور کار قرار داشته باشد و در این مسیر اگر مشکلی بود، به دبیرخانه کارگروه اشتغال استان اطلاع رسانی شود تا با پیگیری مشکل رفع شود.

وی با تاکید بر توجه بیش از پیش به حوزه تعاونی ها و این موضوع که مصداق بارز تحقق شعار امسال، تعاونی ها هستند، بیان کرد: با توجه به مصوبات کارگروه اشتغال استان، طرح ها و فعالیتهای دستگاه هایی به مثل صنعت، معدن و تجارت، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و پارک علم و فناوری با محوریت تعاونی ها اجرا شوند.

سلامی از اختصاص سهم ویژه بخش تعاون در تصویب شیوه نامه و دستور العمل تسهیلات تبصره ۱۸ و تبصره ۲ سال ۱۴۰۲ و سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: بانک ها و دستگاه های اجرایی مکلفند حداقل ۱۰ درصد و تا سقف ۲۵ درصد منابع تسهیلاتی را به بخش تعاون اختصاص دهند که تحقق این امر مساعدت و پیگیری فرمانداران و مدیران دستگاه های اجرایی را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم رئیس جمهور شهید نگاه ویژه ای به بخش تعاون وجود داشت، ادامه داد: اعتبار تسهیلات مشاغل خانگی به استان ابلاغ شده، که بر حسب آن باید ۷۰ درصد از آن به طرح‌های پشتیبان و ۳۰ درصد به طرح‌های مشاغل مستقل پرداخت شود.

تعهد اشتغال در سیستان و بلوچستان رشد ۱۱۶ درصدی داشت

برقراری عدالت آموزشی هدف دانشگاه پیام نور

رئیس دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان نیز با بیان اینکه توسعه تحصیلات تکمیلی در دستور کار است این اقدام را مانع مهاجرت نیروی انسانی و قشر تحصیلکرده به سایر استان‌ها خواند و افزود: جذب دانشجو و ایجاد رشته های پرمخاطب متناسب با نیاز هر شهرستان در مراکز ۱۰ گانه این دانشگاه رشد قابل توجهی داشته است.

ابوالفضل توسلی اظهار کرد: دانشگاه پیام نور به علت سطح گستردگی سیستان و بلوچستان یکی از دانشگاه‌های موثر در بحث جذب اشتغال بوده و بیش از ۶۰ درصد محصلان این دانشگاه در ادارات دولتی جذب شده‌اند.

وی بیان کرد: در زمینه اشتغال و رونق مشاغل خانگی این دانشگاه بویژه در شهرستان سراوان با راه اندازی کارگاه سفال بیش از ۲۰۰ دانشجوی فعال در زمینه هنرهای صنایع دستی و سفال دارد و در این زمینه علاوه بر اقدامات آموزشی و علمی، به انجام کارهای فرهنگی اجتماعی نیز روی آورده است.

رئیس دانشگاه پیام نور سیستان و بلوچستان با بیان اینکه هدف ما در دانشگاه پیام نور برقراری عدالت آموزشی است، تاکید کرد: تربیت دانشجویان در تراز انقلاب که بازوان توانمند برای جامعه و مدیران از دیگر اهداف این دانشگاه به شمار می رود.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه «مردم همه کاره‌اند حضور آنها معجزه می‌کند»، گفت: قدرت بی‌نظیر نقش‌آفرینی مردم در پای صندوق های رای و انتخاب فردی اصلح با ویژگی های رئیس جمهور شهید منجر به ایجاد وحدت، اقتدار ملی، امنیت ملی و مردم سالاری دینی خواهد شد.

توسلی افزود: باید در انتخاب اصلح به ویژگی های رئیس جمهور شهید مبنی بر امانت داری، تقوا، رازداری، صفا و صمیمت، خستگی ناپذیری، جامع الاطراف و مردمی بودن دقت و رئیس جمهوری در تراز انقلاب اسلامی انتخاب کرد.

توسعه تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور خواسته فرماندار سراوان

فرماندار سراوان در ادامه ضمن تشکر از فعالیت‌ها و اقدامات صورت گرفته در دانشگاه، به اهمیت مراکز آموزش عالی اشاره کرد و بر حمایت‌های خود در جهت توسعه و ارتقای این دانشگاه تاکید کرد.

مجتبی شجاعی افزود: با توجه به ظرفیت های ویژه دانشگاه ارتقای تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور در مرکز سراوان را خواستار شد و تاکید کرد: استفاده از توان و ظرفیت دانشگاه در حل مسائل و مشکلات منطقه و اهداف توسعه ای شهرستان از دیگر مواردی است که می توان با تعاملات و همکاری دو جانبه آن را دنبال کرد.

نظر شما