شناسهٔ خبر: 67363120 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مناظره رؤسای ستادهای انتخاباتی در اردبیل برگزار شد

مناظره رؤسای ستادهای انتخاباتی چهاردهمین دوره ریاست جمهوری عصر دیروز در شرایطی برگزار شد که از جمع ۶ رئیس ستاد نامزدها در استان ۴ نفر از رؤسای ستاد نامزدها در این مناظره حضور داشتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اردبیل از اردبیل، مناظره رؤسای ستادهای انتخاباتی چهاردهمین دوره ریاست جمهوری عصر امروز در شرایطی برگزار شد که جواد زنجانی به عنوان رئیس ستاد مسعود پزشکیان، حجت الاسلام حسین نوری به عنوان رئیس ستاد سعید جلیلی، به عنوان نوروزی رئیس ستاد محمدباقر قالیباف و جواد انزابی به عنوان رئیس ستاد امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در استان اردبیل، در این مناظره حضور داشتند.

در ابتدای برنامه پس از خیرمقدم حجت‌الاسلام محمد علمداری‌فر، مسئول سازمان بسیج دانشجویی استان اردبیل، محمد نادری کارشناس و مجری مناظره روند برگزاری این مناظره را تشریح کرد که بر همین اساس برگزاری مناظره در سه بخش مختلف در دستور کار قرار داشت که بخش اول مربوط به طرح سوال کشوری، بخش دوم نقد سخنان طرفین، بخش سوم طرح سوال استانی و بخش آخر نیز مربوط به جمع بندی نهایی سخنان نمایندگان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بود.در هر بخش از سه قسمت اول برنامه 6 سوال طرح شده بوده که به صورت قرعه کشی توسط روسای ستاد انتخاب می‌شد و هر نماینده به مدت 4 دقیقه فرصت پاسخگویی به سوال مطرح شده را داشت. به علت عدم حضور دو نفر از مدعوین در هر بخش دو سوال در داخل سبد قرعه کشی باقی می‌ماند و 4 سوال دیگر به صورت رندوم و با توجه به ردیف قرارگیری افراد حاضر مطرح می‌شد. پیش از برگزاری مناظره نیز قرعه کشی با حضور رؤسای ستاد نامزدهای ریاست جمهوری یا نمایندگان آنها جهت تعیین شماره صندلی افراد برگزار شده و محل قرارگیری هر یک از رؤسای ستاد مشخص شده بود. اولین سوال را حجت الاسلام حسین نوری نماینده سعید جلیلی انتخاب کرده و به مدت 4 دقیقه به آن پاسخ داد.

سوال: نظر شما در مورد فیلترینگ در فضای مجازی چیست و چه رویکردی برای جلوگیری از حکمرانی مجازی در حوزه فرهنگی کشور دارید. اساسا نوع مواجه نامزد شما با برخی از مشکلات فرهنگی اعم از بی حجابی، تضعیف نهاد خانواده، کاهش جمعیت و... چه خواهد بود؟

نوری: در موردی فیلترینگ و فضای مجازی نباید برخورد امنیتی داشته باشیم؛ 130 دستگاه مرتبط با حوزه‌های فرهنگی کشور داریم و از آنجایی که بحث فضای مجازی هم ذیل حوزه فرهنگی کشور است لذا بایستی به قضیه از دید فرهنگی نگاه کرد. فیلترینگ در این باره جوابگو نبوده و نیاز است در فضای مجازی یک بستر ملی تعریف شود و نباید افکار و فضای مجازی کشور را در اختیار بیگانگان و دشمنان قرار دهیم. در رابطه با حجاب نیز بایستی توجه داشته باشیم که کشور ما اسلامی است و نگاه آقای جلیلی نسبت به مسئله حجاب نگاه شهید سلیمانی بوده و لذا نیاز است با مسئله حجاب نیز به شکل فرهنگی برخورد شود. با توجه به ترتیب نشستن اعضا سوال دوم را از داخل سبد سوالات جواد زنجانی رئیس ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان در استان اردبیل انتخاب کرد و به مدت 4 دقیقه به آن پاسخ داد.

سوال: تحلیل شما نسبت به نحوه اجرایی شدن اصل 44 و خصوصی سازی با روند کنونی چیست؟ چگونه می‌توان ضمن اجرای این اصل مهم، عدالت اقتصادی و اجتماعی را در جامعه تقویت کرد به گونه‌ای که خصوصی‌ساز منجر به فساد نشود.

زنجانی: اجرای اصل 44 نه تنها باعث توانمندسازی اقتصاد مردمی نشد بلکه سبب شد اموال عمومی و دولتی در اختیار خصولتی‌ها قرار بگیرد. آقای پزشکیان شخصیت علمی و غیر رانتی است لذا مخالف طریقه اجرای قانون خصوصی‌سازی است. حوزه بهداشت، درمان و آموزش نباید خصوصی سازی شود اما در سایر حوزه‌ها هرچقدر دولت کوچک‌تر شود، اقتصاد مردمی‌تر و پویاتر می‌شود. لازمه اجرای خصوصی سازی بازنگری در نحوه اجرای این قانون است به طوری که فرصت از دست افراد سودجویی که یک مجموعه را تا ورشکستگی پیش می‌برند تا از دست دولت خارج و سپس نیز با تغییر کاربری آن به اهداف خود برسند، گرفته شود.

سوال سوم به صورت رندوم از جواد انزابی، رئیس ستاد انخاباتی قاضی زاده هاشمی در استان اردبیل پرسیده شد تا طی مدت معین به آن پاسخ دهد.

سوال: رویکرد نامزد مورد حمایت شما در مورد سیاست خارجی چگونه خواهد بود؟

انزابی: سیاست خارجی آقای قاضی‌زاده هاشمی متناسب با اصول انقلاب اسلامی است. اصل عزت، حکمت و مصلحت در این باره در اولویت سیاست خارجی قرار دارد و هر دولتی که به روی کار بیاید باید به این اصول پایبند باشد. سوال آخر در این بخش به شکل رندوم توسط نوروزی رئیس ستاد انتخاباتی محمدباقر قالیباف در استان اردبیل انتخاب و در زمان تعیین شده پاسخ داده شد.

سوال: یکی از مباحثی که در دهه 90 خیلی در اقتصاد کشور تاثیر گذار بوده بحث تحریم‌های اقتصادی و مذاکره با 1+5 برای رفع تحریم‌ها بوده است. چه نقشی برای تحریم‌ها و عدم پذیرش قوانین بین المللی مانند FATF قائل هستید؟ راهکار عملی نامزد مورد حمایت شما برای کاهش وابستگی به دلار و ایجاد ثبات اقتصادی چیست؟

نوروزی: به اعتقاد آقای قالیباب وزارت امور خارجه نصف بدنه دولت را تشکیل می‌دهد و این موضوع بیانگر اهمیت روابط خارجی است و اعتقاد دارد که تحریم‌ها باید به واسطه مذاکره از میان برداشته شود. هرچند مشکلات اقتصادی کشور معطوف به تحریم‌ها نیست اما یکی از دلایل اساسی عدم ثبات اقتصادی همین تحریم است. مذاکرات زمانی موفق می‌شود که تمام بدنه نظام همسو و هماهنگ حرکت کنند و همچنین اقتدار و قدرت نظام در اوج خود باشد و به عبارتی قدرت می‌تواند راه مذاکره را هموارتر کند.

قسمت اول مناظره به سوالات مطرح شده بدون ایجاد حواشی خاصی پایان یافت تا مدعوین آماده شرکت در قسمت دوم که پر تب و تاب و چالش برانگیزتر نیز بود، شوند. در مدت زمان برگزاری قسمت دوم مناظره و در میان سخنان رؤسای ستاد برای لحظاتی سالن برگزاری که مملو از طرفداران کاندیداها بود با تنش مواجه شد که عوامل برگزاری برنامه طرفداران را به آرامش دعوت کردند تا مجدد سکوت در سالن حاکم شود که در میان اشاره به سخنان رؤسای ستاد انتخابات به این حواشی اشاره خواهیم کرد. همانطور که اشاره شد قسمت دوم مناظره مربوط به نقد سخنان طرفین و جمع بندی قسمت قبل بود که براساس ترتیب برنامه ابتدا حسین نوری سخنان خود را آغاز کرد. گفتنی است در این قسمت نیز مثل سایر قسمت‌ها مدت زمان در نظر گرفته شده 4 دقیقه بود.

نوری خطاب به زنجانی: در سال 1399 کشت و صنعت مغان در اختیار بخش خصوصی قرار داشت که اکنون مشخص است در کدام ستاد مشغول فعالیت است. در آن زمان هر متر کشت و صنعت مغان به قیمت 6 هزار و 500 تومان به یک نفر واگذار شده بود که 20 هزار نفر از اهالی طوماری را امضا کرده و از مرحوم شهید رئیسی خواستار بازپس گیری کشت و صنعت شدند.کشت و صنعت مغان توانایی تولید سه برابر میزان مصرف نهاده دامی کشور را دارد اما اکنون شاهد واردات نهاده دامی از کشورهای خارجی هستیم. سوالم از آقای زنجانی این است با این واگذاری که در دولت روحانی انجام گرفت، کشت و صنعت نابود شد یا آباد؟ در این میان حضار و طرفداران هر یک از کاندیداهای ریاست جمهوری نیز نسبت به سخنان رؤسای ستادهای استانی واکنش نشان داده و شاهد تشویق حضار موافق با نظرات رؤسای ستاد کاندیداها و یا واکنش بالعکس از سوی هواداران طیف مقابل بودیم.

زنجانی سخنان خود را با اشاره به بحث فیلترینگ شروع کرد: در بحث فیلترینگ نصف بستگان مشغول فیلتر کردن و نصف دیگر مشغول فروش فیلتر شکن هستند و این چنین جیب مردم را خالی می‌کنند.ای کاش همیشه انتخابات باشد تا همه موافق روابط خارجی، FATF باشند و برخوردهای خشن خیابانی صورت نگیرد. آقای پزشکیان با اینکه خانواده خود محجبه است اما با قانون حجاب اجباری مخالف است و معتقد است امر دین یک امر اختیاری است اما با این حال باید آگاهی‌های لازم به جامعه داده شود اما افراد خودشان باید نوع پوشش را انتخاب کنند. در بحث سیاست خارجی مخالف آقای نوروزی هستم چرا که هنگام دولت آقای روحانی قانونی در مجلس تصویب شد تا برجام شکست بخورد و در دولت آقای احمدی‌نژاد و مرحوم شهید رئیسی سیاست خارجی سبب انزوا و تنش آفرینی شد اما در دولت آقای خاتمی به هیچ وجه چنین نبود.

انزابی خطاب به زنجانی: اکنون وقتش رسیده از دیپلماسی التماس به دیپلماسی عزتمندانه برسیم. معنی دیپلماسی در دنیا بر اساس منفعت و مصلحت است و طبیعتا ما نیز در مذاکرات به دنبال منافع کشور هستیم. اگر مذاکره تحمیلی و یک طرفه باشد فایده‌ای ندارد و با شکست روبرو خواهد شد. در بحث حجاب و عفاف نیز باید بدانید که این موضوع یک آموزه دینی است که قبل از قانون شدن در آیات قرآنی به آن اشاره شده و لازم الاجرا است. چطور شخصی خانواده خودش محجبه است و اما موافق بی حجابی است؟!

نوروزی: اصل 44 درست و بجا است اما به شرطی که به شکل صحیح اجرا شود. ما نیز مخالفیم اموال دولتی به بخش‌های خصولتی محول شود اما متاسفانه بخش عمده‌ای از اموال ملی در طول حداقل 24 سال از حاکمیت دولت سازندگی، اعتدال و اصلاحات به افراد خاص واگذار شد. حجاب یک امر عقلی و عرفانی است و پوشش به انسان رازآلودگی می‌آورد و انسان با رازآلودگی مقدس می‎‌شود. عزت، حکمت و مصلحت در سیاست خارجی فقط در سایه قدرت به دست می‌آید.

در هر بخش که نمایندگان کاندیدای ریاست جمهوری سخنان خود را پایان می‌برند طرفداران با تشویق‌های ممتد رضایت خود را نسبت به سخنان شخص مورد نظر اعلام می‌کردند اما در این بین برخی کشمکش ‌های لفظی نیز میان طرفداران کاندیداها به وجود می‌آمد. قسمت سوم مناظره که مربوط به سوالات استانی بود اما در ابتدا همه افراد به بحث‌های حاشیه‌ای پرداختند و کمتر فرصت پاسخگویی به این سوالات را داشتند.

سوال: قرار گرفتن استان اردبیل در دروازه کشورهای حوزه قفقاز امتیاز طلایی برای این استان محسوب می‌شود اما شاهد کمترین بهره‌برداری از این مزیت در سال‌های متوالی بودیم. نامزد شما چه برنامه‌ای برای این موضوع دارد؟

نوری در این بخش با اشاره به پرونده فساد و نام بردن از برخی از نزدیکان دولت روحانی گفت: با شعارهای پوپولیستی نمی‌توان نتیجه گرفت. جای خوشبختی دارد که آقای زنجانی و ظریف از قرآن استفاده می‌کنند و کشور 32 سال در اختیار کسانی بوده که امروز در ستاد دکتر پزشکیان جمع شده اند.

سوال: عدم وجود صنایع مادر در اردبیل و خرده سرمایه گذاری‌های ناموفق باعث رکود صنعت در استان اردبیل طی سالیان متمادی شده است. راهکار نامزد مورد حمایت شما برای رفع این چالش‌ها چیست؟

زنجانی: یکی از علت‌های حضور آقای پزشکیان حمایت از مناطق آذربایجان در کشور است. مرکزگرایی و پیرامون ستیزی در سیاست‌های کلان کشوری سالیان سال وجود داشته و پیرامون و استان اردبیل از یاد رفته و وقت آن است که شمال کشور و شمال غرب و مناطق محروم برای توسعه و عدالت پایدار در سرمایه گذاری نقش خود را در انتخابات نشان دهد. زنجانی خطاب به نوری گفت: ما موافق واگذاری کشت و صنعت مغان نشده‌ایم اما مخالف بودیم تا این مرکز حیات خلوت سیاسیون شود. آقای نوری و آقای نوروزی ظاهر کنونی مردم باطن ما را نشان می‌دهد. طی 45 سال گذشته در حوزه حجاب چه کرده‌ایم که اکنون از حجاب دلخون دارید؟ مسئولین فرهنگی، مذهبی، حوزه‌های علمیه، ارشاد و سایر مراکز بودجه می‌گیرند و برای تعلیم و تربیت خرج می‎‌کنند اما چرا به زور متوسل می‌شوید در بحث حجاب؟ اقتدار که از آن صحبت می‌کنید زمانی به وجود می‌آید که مردم را حفظ کنید.

سوال: خام فروشی محصولات کشاورزی در استان اردبیل و زیان دهی محصولات کشوری و عدم تخصیص حق آبه استان از قزل اوزن سبب از بین رفتن انگیزه کشاورزان شده است. برنامه نامزد مورد حمایت شما برای حل این موضوع چه راهکارهایی دارد؟

انزابی: آقای زنجانی شما که اینقدر شعار کار کردن می‌دهید شما که 8 سال در زمان خاتمی و 8 سال در زمان روحانی روی کار بودید چه کردید؟ به جز اینکه فشارها و تنش‌ها را در کشور زیاد کردید. مردم اردبیل خاطرات خوشی از دولت‎‌های شما ندارد و اکنون نیز مردم نمی‌توانند این افراد را قبول کنند چرا که با حضور این افراد امیدی برای توسعه اردبیل ندارند. مگر اینکه رئیس جمهوری بیاید عدالت محور که براساس منویات مقام معظم رهبری و امام راحل توسعه متوازن را در کشور به جریان بیندازند. عدالت در رشد یعنی در هر منطقه بر اساس ظرفیت‌ها و موقیت‌های خود اجازه رشد داشته باشد که همین موضوع سبب حل مشکلات حوزه اردبیل خواهد شد.

سوال: مردم اردبیل سال‌ها است که از وضعیت بهداشت و درمان و کمبود تخت‌های بیمارستانی رنج می‌برند. نامزد مورد حمایت شما چه راهکاری برای این چالش‌ها دارد؟

نوروزی: در بحث اجرای حجاب به هیچ وجه به زور متوسل نمی‌شویم بلکه در بحث رانت، ویژه خواری و فساد متوسط به زور خواهیم شد.در بحث بهداشت و درمان باید توجه داشت که آب شرب شهر اردبیل که از محل سد یامچی تامین می‌شود مشکلاتی را دارد و همین آب از طریق لوله کشی‌ها به منازلمان منتقل می‌شود. گام اول در بحث بهداشت و درمان استان حل مسئله آب شرب اردبیل است که با حل این موضوع بسیاری از مشکلات درمانی حل خواهد شد.در ادامه نیز حل مشکلات بیمه‌ای وجود رانت در بین پزشکان و افزایش هزینه درمان نیز باید مورد توجه قرار گیرد. سوالم این است دولت اصلاحات چند تخت بیمارستانی برای اردبیل ایجاد کرده است طی چندین سال؟

قسمت آخر مناظره مربوطه به جمع بندی سخنان روسای ستادها بود که برای هر شخص طبق روال قبلی 4 دقیقه فرصت داده شد تا مطالب خود را جمع بندی کند.

نوری: 32 سال طیف آقای زنجانی روی کار بودند و اعتقاد داشتند بدون برجام و FATF، پیمان شانکهای به نتیجه نمی‌رسد و یا واکسن وارد کشور نمی‌شود اما در سایه دولت شهید رئیسی همه این ها به وقوع پیوست. ما دولتی نیاز داریم که صبح جمعه متوجه مسائل کشور نشود. برجام مشکلات کشور را حل نکرد هیچ، بلکه قدرت هسته‌ای را نیز از کشور گرفت. آقای زنجانی نظر شما درباره فتنه 88 و فتنه 1401 چیست؟

زنجانی: عادلانه نیست که نماینده 3 نفر کاندیدای پوششی در مقابل من قرار بگیرند و طیف من را بکوبند. اکنون که دوستان نمی‌توانند در مورد پزشکیان حرفی بزنند به خود من حمله می‌کنند. در مورد واکسن باید بگویم که واکسن را دولت روحانی تهیه کرد اما شما در گمرک نگه داشتید تا به نام خود بزنید. بیمارستان‌های متعددی از جمله امام خمینی و امام رضا در دولت اصلاحات در اردبیل ایجاد شده است. خط فقر به 30 میلیون رسیده است و اکنون مردم را به فقیری کشانده‌اید.

انزابی: افرادی که اکنون نگران حقوق زنان در ایران هستند و در برابر مواجه با زنان غرب گرایی را ملاک قرار می‌دهند، پاسخ دهند که نگاه متمدانه غرب به زنان مگر در غزه عیان نشد؟ آیا این است نگاهتان به زنان و کودکان؟ چرا سکوت می‌کنند در برابر این همه جنایت.

نوروزی: کشور اکنون نیاز به انسجام ملی دارد و دوقطبی سازی به ضرر کشور تمام می‌شود. وجود ثبات اقتصادی و منطقه‌ای لازمه‌اش انسجام ملی است و زمان آزمون خطا نیست.آقای پزشکیان خودش هم اعتراف کرد که صرفا برای بالابردن مشارکت آمده است و سخنان وی نشان می‌دهد که هیچ برنامه‌ای برای رئیس جمهور شدن ندارد و در برابر هر مسئله متوسل به کارشناسان می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، این مناظره بین رؤسای ستادهای انتخاباتی نامزدهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در استان اردبیل به همت بسیج دانشجویی استان اردبیل برگزار شد.

انتهای پیام/

 

 

نظر شما