شناسهٔ خبر: 67363102 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

کاوشگر چینی با نمونه‌هایی از «سمت دور ماه» به زمین باز می‌گردد

صاحب‌خبر -

شفقنا- یک کاوشگر چینی که نمونه‌هایی را از سمت دور ماه حمل می‌کرد، روز سه‌شنبه به زمین بازگشت.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا؛ فرانس24 نوشت: اداره ملی فضایی چین گفت: ماژول فرود فضاپیمای Chang’e-6 در یک مکان از پیش تعیین شده در مغولستان فرود آمد و مأموریت با موفقیت کامل به انجام رسید.

این کاوشگر حامل خاک و سنگ از سمتی از ماه است که دور از زمین است، منطقه ای که به درستی مطالعه نشده است. دانشمندان می گویند کار این کاوشگر چینی نوید تحقیقاتی بسیار خوبی دارد زیرا ویژگی های ناهموار این قسمت از ماه توسط جریان های گدازه ای باستانی کمتر از سمت نزدیک به زمین تغییر پیدا کرده  است. این بدان معناست که مواد برداشت شده در آنجا ممکن است به ما در درک بهتر چگونگی شکل گیری ماه و چگونگی تکامل آن در طول زمان کمک کند.

رئیس جمهور شی جین پینگ در پیام تبریکی گفت: مشارکت های برجسته فرماندهی این ماموریت، برای همیشه در یاد سرزمین مادری و مردم خواهد ماند.

Chang’e-6 در 3 می از یک مرکز فضایی در استان جزیره Hainan پرتاب شد و تقریباً یک ماه بعد به حوضه عظیم قطب جنوبی ماه  موسوم به Aitken فرود آمد. این دستگاه از یک مته و بازوی روباتیک برای جمع آوری نمونه ها استفاده کرد، چند عکس از سطح ماه انداخت و یک پرچم چین ساخته شده از بازالت را در خاک خاکستری کاشت.

این خبر را در فرانس24 ببینید

نظر شما