شناسهٔ خبر: 69135596 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

گزارشی از مهار حریق گسترده در بازار آهن شادآباد

جدال 200آتش‌نشان با آهن‌داغ

پس از ساعت‌ها تلاش نفسگیر بیش از 200آتش‌نشان با حریق هولناک در بازار بزرگ آهن تهران، آتش‌ تحت کنترل آتش‌نشانان قرار گرفت و از سرایت حریق به مغازه‌های بیشتر جلوگیری شد. روزنامه همشهری امروز،روزنامه همشهری صبح،صفحه روزنامه همشهری،دانلود روزنامه همشهری امروز،همشهری آنلاین

صاحب‌خبر -

محمد جعفری- روزنامه‌نگار

پس از ساعت‌ها تلاش نفسگیر بیش از 200آتش‌نشان با حریق هولناک در بازار بزرگ آهن تهران، آتش‌ تحت کنترل آتش‌نشانان قرار گرفت و از سرایت حریق به مغازه‌های بیشتر جلوگیری شد.
ساعت حدود 14:07‌ بعدازظهر دیروز، وقتی زنگ خطر آتش‌نشانی تهران به صدا درآمد، گزارش حریق گسترده در بازار آهن شادآباد به آتش‌نشانی مخابره شد و بلافاصله تیم‌‌های نجات و اطفای حریق راهی محل حادثه شدند.
با حضور نخستین تیم‌‌ها مشخص شد که یکی از بازارچه‌ها که دارای تعداد زیادی انبار و مغازه است، دچار حریق شده است. در این بازارچه مغازه‌ها غالبا 2طبقه هستند که اجناس داخل آنها، لوازم پرخطر اشتعال‌زا و حتی انفجارزا مانند افشانه و
 اسپری‌های رنگ، ظروف چسب، پولیکا، لوله و... بود. به گزارش خبرنگار همشهری، آتش‌سوزی در بخشی از بازار آهن شادآباد به نام شهرک پارسیان رخ داده بود؛ جایی که از چند خیابان تشکیل شده و اطراف خیابان‌ها مملو از مغازه‌های فروش لوازم و مصالح ساختمانی بود. به‌گفته یکی از مغازه‌داران، این شهرک بالغ بر 250مغازه دارد که بیش از 80مغازه آن گرفتار حریق شدند.

آغاز عملیات آتش‌نشانان
به‌گفته سیدجلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی، وقتی آتش‌نشانان به محل حادثه رسیدند، با ده‌ها مغازه و انباری روبه‌رو شدند که شعله‌ور شده بودند. وجود مواد اشتعال‌زا در مغازه‌ها و انباری سبب شده بود که شعله‌های آتش به سرعت گسترش پیدا کند. هزاران افشانه و اسپری رنگ در حال سوختن و انفجار و صدها ظرف حاوی چسب شعله‌ور شده بودند. از سوی دیگر در این بازارچه تعدادی انباری با مصالح موقت ساخته شده بودند که همین‌ها به توسعه و گسترش آتش کمک می‌کرد. وی ادامه داد: حدود 10خودروی سواری و وانت باربری نیز در آتش شعله‌ور بودند و در این شرایط تیم‌های آتش‌نشانی عملیات سخت مقابله با آتش را آغاز کردند. آتش‌نشانان 11ایستگاه آتش‌نشانی با تجهیزاتی همچون 11تانکر بزرگ آب، تجهیزات تنفسی، بالابر، تانکرهای شهرداری و... عملیات اطفای این حریق گسترده را آغاز کردند و این در حالی بود که انفجار اسپری‌های موجود در بازارچه بر شدت آتش‌سوزی اضافه می‌کرد.

مساحت 10هزار متری
محل حادثه بازارچه‌ای به مساحت حدود 10هزار‌متر بود. شدت حریق به حدی بود که دود ناشی از آن از کیلومترها دورتر نیز قابل مشاهده بود. در این شرایط آتش‌نشانان به چند گروه تقسیم شدند. برخی از گروه‌ها وظیفه خاموش کردن آتش را برعهده داشتند و برخی باید از سرایت آتش به دیگر مغازه‌ها جلوگیری می‌کردند. عملیات آتش‌نشانان زیر انفجار کپسول‌های حاوی رنگ و مواد شیمیایی ادامه داشت و تا شامگاه دیروز آنها موفق شدند حریق را کنترل و از سرایت آن به سایر مغازه‌ها جلوگیری کنند. با این حال به‌دلیل وجود مواد اشتعال‌زا در مغازه‌ها، هرازگاهی صدای انفجار از مغازه‌ای شنیده می‌شد و شعله‌های محدودی به چشم می‌خورد که به سرعت مهار می‌شد.

علت حادثه به روایت شاهد عینی
یکی از مغازه‌داران بازار در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری درباره علت حادثه می‌گوید: ساعت حدود 2بعدازظهر بود و ما در مغازه بودیم که متوجه آتش‌سوزی شدیم. ظاهرا فردی در حال جوشکاری و زیر پایش مقداری تینر و گونی مخصوص ایزوگام بوده که جرقه‌های جوشکاری روی آنها ریخته و آتش گرفته بود. شاهدان تلاش کرده بودند آتش را خاموش کنند، اما چون مواد قابل اشتعال در آنجا بوده و به‌خاطر وزش باد، آتش به‌سرعت گسترش پیدا کرده و در چشم‌برهم‌زدنی تبدیل به یک حریق هولناک شده بود. این شاهد عینی ادامه می‌دهد: ما در کار فروش پکیج و رادیاتور هستیم و بقیه مغازه‌ها هم بیشتر مربوط به مصالح و لوازم ساختمانی هستند. خیلی از مغازه‌های اینجا بیمه نبودند؛ چون بیمه به‌دلیل اینکه اجناس مغازه‌ها بیرون از مغازه قرار داشتند، آنها را بیمه نمی‌کرد. مغازه ما هم به همین دلیل بیمه نبود و حدود 5میلیارد تومان کالایی که داخل مغازه و انبار و مقابل مغازه داشتیم، خاکستر شد. وی می‌گوید: شدت آتش‌سوزی به حدی بود که ستون‌های مغازه‌ها ذوب شدند و حدود 50مغازه‌ فروریختند و تبدیل به آوار شدند. بعضی از آنها 2 طبقه بودند و بعضی زیرزمین داشتند که داخل همه آنها پر از کالا بود و حالا همه مغازه‌داران با ضررهای میلیاردی روبه‌رو شده‌اند.

مکث
کشف پیکر 3 جان‌باخته


شب گذشته، درحالی‌که حریق تحت کنترل آتش‌نشانان بود، زنی با مراجعه به آنها اعلام کرد که از همسرش خبری نیست و هر چه با او تماس می‌گیرد، تلفنش خاموش است. شوهر این زن صاحب یکی از مغازه‌های بازار آهن بود که مغازه‌اش در آتش‌سوزی امروز کاملا سوخته و تخریب شده بود. با اظهارات این زن تیم‌های آتش‌نشانی شروع به جست‌و‌جو در مغازه موردنظر کردند و اجساد سوخته 3 مرد شامل پدر و پسری همراه با شاگرد مغازه را که از اتباع  بود ‌ بیرون‌کشیدند. براساس این گزارش، تا شامگاه شنبه و لحظه تنظیم این گزارش، تلاش آتش‌نشانان برای مهار کامل حریق و جست‌وجو برای یافتن قربانیان احتمالی ادامه داشت.



 

نظر شما