شناسهٔ خبر: 67363065 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

لحظه به لحظه با آخرین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در دولت سیزدهم بورس قفل شد

مشروح مناظره چهارم نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری امروز با موضوع «کارآمدسازی دولت» را در ایلنا بخوانید.

صاحب‌خبر -

پزشکیان:

دولتِ من دولت شنیدن صدای مردم هست

هرگز نمی‌پذیرم برای کسب رای، وعده‌های غیرکارشناسی و پوچ بدهم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه من دروغ نخواهم گفت و اگر نتوانم کاری کنم، عذرخواهی خواهم کرد، گفت: من در عمرم و خانواده‌ام از رانتی استفاده نکردم و قول می‌دهم از رانت‌ها سخن بگویم. من به شفافیت و آزادی رسانه را قبول داشته و آن را پیش می‌برم. من به حقوق شهروندی عقیده دارم و دولت من دولت شنیدن صدای مردم هست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مسعود پزشکیان در آخرین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که اگر شما به ریاست جمهوری برسید اولین اقدامتان چیست و در چه مدت به نتیجه خواهد رسید؟ گفت: اگر از مردم بپرسید که چه مشکلی را رئیس جمهور باید حل کند، اغلب از بیکاری، تورم، وضعیت بانک‌ها و مالیات‌ها و مسائل اقتصادی می‌گویند. در ادامه به موضوعات سیاست خارجی و فرهنگی اشاره می‌کنم. ولی اگر از من بپرسید مهمترین کار رئیس جمهور چیست، پاسخ این است که چرا این مشکلات حل نمی‌شود؟

وی افزود: من به شما می‌گویم چرا این مسائل حل نشده و حل نخواهد شد. شکاف میان مردم و دولت و مردم با مردم، از اصلی‌ترین دلایل است. این شکاف باعث عدم حمایت از سیاست‌های دولت شده است و با این حجم از شکاف نمی‌توان کاری کرد. با این شکاف‌ها نمی‌توان برای حامل‌های انرژی، تحریم، آب، قیمت‌گذاری و ارز و… راه حل پیدا کرد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: همانطور که در گذشته برجام باعث شکاف اجتماعی شد، من می‌خواهم الگویی از توافق‌سازی را مطرح کنم تا شکاف بین مردم و دولت را کم کنم.

وی گفت: هرگز نمی‌پذیرم برای کسب رای وعده‌های غیرکارشناسی و پوچ بدهم. من به کارگیری افراد را براساس شایستگی کارشناسی انجام خواهم داد.

پزشکیان با بیان اینکه من ارزش‌های دینی خودم را دارم اما نمی‌توان در هیچ زمینه‌ای افراد را بخاطر عقاید خود تحقیر کرده و توهین کرد، گفت: من در برخورد با رقبا و کارشناسان و در قبال مردم رعایت اخلاق را از اصول خود می‌دانم و نقدپذیری را از اساسی‌ترین رفتارهای خود برای شفاف‌سازی ارزیابی می‌کنم.

وی خاطرنشان کرد: من دروغ نخواهم گفت و اگر نتوانم کاری کنم، عذرخواهی خواهم کرد. من در عمرم و خانواده‌ام از رانتی استفاده نکردم و قول می‌دهم از رانت‌ها سخن بگویم. من به شفافیت و آزادی رسانه را قبول داشته و آن را پیش می‌برم. من به حقوق شهروندی عقیده دارم و دولت من دولت شنیدن صدای مردم هست. من دروغ نخواهم گفت و از کسانی که رای می‌دهند تا ایران سربلند باشد، پیشاپیش تشکر می‌کنم.

 

این میزان گرانی کار آمریکاست؟

می‌گفتند یک میلیون مسکن می‌سازیم و تورم مهار خواهد شد. چرا نشد؟

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: نمی‌دانم چرا دوست ما آقای قاضی زاده ما را می‌خواهد وارد جدال کند. ایشان قبلا می‌گفت سه روزه می‌خواهد مشکل بورس را حل کند. اکنون باید در حوزه ایشان با جانبازان تماس گرفت که ببینیم راضی هستند یا خیر؟ می‌گفتند یک میلیون مسکن می‌سازیم و تورم مهار خواهد شد. چرا نشد؟

وی افزود: اگر مشکل وجود دارد، بروید و مشکل خود را حل کنید. اگر در میدان هستید مشکل باید حل شود اما نشده است. حالا می‌گویید که مشکل را یک روزه حل می‌کنیم. این درحالی است که ما قانون برنامه داریم، اما حالا برنامه مدام پشت برنامه می‌نویسیم. البته حس می‌کنم آقای قاضی زاده در رقابت انتخابات باقی نماند.

پزشکیان گفت: مشکل ما افراد نیستند. در تمام ادارات و شهرداری‌ها مردم باید مقایسه کنند که افراد شایسته‌تر آمدند یا خیر. اگر شایسته‌ترند بهتر است ادامه وضع فعلی انتخاب شود. این میزان گرانی پس کار کیست؟ آیا کار آمریکاست؟

وی تاکید کرد: اول باید به کارشناسان اعتماد کنیم. تجربه و علم در دست کارشناسان است و این کارشناسان هستند که تعهد دارند. ما باید مانند حضرت علی بگوییم که اگر وعده ها را انجام ندادیم، گردن ما را بزنند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ما دعوای سیاسی داریم اما سخنان رهبری و قانون میثاق مشترک ماست، گفت: افرادی که می‌آیند باید قانون را اجرا کنند. وضعیت فرهنگی ما نیز محصول نهادهای فرهنگی و حوزه‌ها و روحانیت ماست. من با تمام وجود به مردم عشق می‌ورزم. اینکه ما یکدیگر را متهم کنیم، کار به جایی نخواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: اختلاف یعنی لبه آتش و نابودی کشور! در این دعواهای سیاسی چیزی به مردم نمی‌رسد. ما با تورم و پرت کردن انرژی، کشور را دچار مشکل کردیم و به نظر من می‌توانیم با همفکری این مسائل را حل کنیم.

 

هرکاری می‌کنیم باید به نفع اقشار آسیب‌پذیر باشد

پزشکیان در بخش دیگری از مناظره گقت: مشکل داخلی ما مشخص است. بحث تورم، حیف و میل انرژی، ارز و… از مسائل اصلی ماست. پیشنهادات مختلفی درباره بحث سوخت وجود دارد. نزدیک ۱۵۰ میلیارد دلار پول در این حوزه هدر می‌رود. تورم هم عاملش دولت است. بعد گناه آن گردن مردم و کسبه می‌افتد. افراد شب می‌خوابند و صبح بیدار می‌شوند و می‌بینند ارزش دارایی‌شان نصف می‌شود.

وی بابیان اینکه بحث ارز مشخص است، گفت: به هرکس برای دارو، خرید و... ارز بدهیم، در حال دادن رانت هستیم. این باعث می‌شود ارزان بفروشیم و گران بخریم. اینکه بگوییم حقوق اضافه می‌کنیم، تا این مشکلات پولی را حل نکنیم، چیزی درست نخواهد شد زیرا تورم پابرجاست.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما باید معیشت افرادی که در دولت و خارج دولت کار می‌کنند را حفظ کنیم. ما راحت داریم افرادی را پولدار می‌کنیم و مابقی را فقیر می‌کنیم. هرکاری که می‌کنیم باید به نفع اقشار آسیب‌پذیر باشد. ما قانون داریم اما اجرا نمی‌کنیم. حرف درست باید بزنیم و حرف درست را افراد درست باید بزنند. ما کد زمین، کد ملی و کد مالیاتی و کد قانون مکرر مالیات‌ها داریم. با این کدها می‌توانیم شفافیت داشته باشیم. اگر شفافیت در زمینه تراکنش‌ها و کنترل‌های مالی باشد، دیگر لازم نیست در زمینه فساد بگیر و ببند داشته باشیم. حتی با جابه‌جایی غیرقانونی ۱۰ میلیون تومان هم سیستم فوراً تشخیص داده و برخورد می‌کند.

وی افزود: ما ۲۰۰ میلیارد دلار برای توسعه کشور می‌خواهیم و این با سرمایه‌گذاری و ارتباط با دنیا بدست می‌آید. اگر مشکل خارجی خود را حل نکنیم، از قافله علم و فناوری عقب می‌مانیم. این مشکلات تورم و سوخت و غیره مقصرش ما هستیم و راه حل آن استفاده از افراد کارشناس و نخبه‌ای است که با عقل و تجربه برای این مسائل راه حل دارند.

 

 دستور قطع اینترنت در سال ۹۸ را قالیباف و جلیلی که در شورای عالی امنیت ملی بودند دادند

در ستاد بنده افرادی هستند که در ستاد شهید رئیسی بودند

پزشکیان گفت: اعتراض کرده بودند که آقای جهرمی اینترنت را قطع کرده بودند و آقای قاضی زاده گفتند ایشان قطع کرده‌اند. ایشان گفتند که دستور قطع اینترنت را آقای قالیباف و آقای جلیلی که در شورای عالی امنیت ملی بودند دادند و باعث قطع اینترنت شدند و اتفاقا آقای آذری جهرمی سر عدم قطع اینترنت دادگاهی شدند. در ستاد بنده افرادی هستند که در ستاد شهید رئیسی بودند و هستند کسانی که جانبازان جنگ تحمیلی بودند.

وی افزود: بنده در لشگر عاشورا در همه صحنه‌ها بودم و صحنه‌ای را خالی نکردم. امام علی فرمودند که به دنبال دنیا نباشید و اگر دنیا چیزی از شما گرفت تاسف نخورید. حق بگویید. بنده محکم از مردم در مجلس حمایت کردم. من از افرادی که در زاهدان کشته شدند حمایت کردم، رهبری گفتند شهید اعلامشان کنید، هنوز چنین نکردید.

این نامزد انتخابات گفت: تقوا یعنی تصمیم و اجرای بدون خطا داشته باشیم. امام علی ما را به تقوا و نظم در امور و اصلاح ذات البین دعوت کردند. آیا بنده عوام فریبی می‌کنم؟ در صورتی که بسیاری از شعارهایی که مطرح کردند، قابل اجرا نیست. یکبار نشان دهید که از افراد گردن کلفت حمایت کرده باشم این درحالی است که مردم را در خیابان با باتوم میزنیم و حق مردم را ضایع کرده و برخورد کردیم. من همیشه سمت مردم بودم. همین معلمان وقتی در مقابل مجلس تجمع کردند، ما با باتوم بر سرشان کوبیده و دستگیر کردیم و پرونده سازی کردیم. بنده همان زمان از آن‌ها دفاع کردم.

پزشکیان گفت: تمام زندگی بنده برای مردم بوده است. همیشه طرف مظلوم بوده و هیچ وقت سمت ظالم نرفتم. ما مشکل کمبود نظریه و تئوری و راه حل نداریم. مشکل ما افراد دارای علم و دارای انگیزه اجراست. می‌پرسید چرا مردم از ما روی برمی‌گردانند؟ حل اختلاف بین مسلمانان از نماز یومیه نیز به بیان پیامبر اسلام برتر و افضل است. مشکل ما همین درگیری‌ها است. ما مدام از خود تعریف می‌کنیم. همان قانون و سیاست‌های کلی رهبری را اجرا کنید و در این صورت ما نیز از شما حمایت می‌کنیم. اما حداقل با مردم باید صادق باشیم!

 

 

پورمحمدی:

در دولت سیزدهم بورس قفل شد

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در انتهای دولت دوازدهم بورس رشد پیدا کرد اما دچار حباب شد، مردم مشتاق شدند اما بورس فروریخت و در دولت سیزدهم بورس قفل شد. در گذشته ۴ میلیون فعال بورسی داشتیم الان الان این رقم به زیر ۲۰۰ هزار نفر رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام پورمحمدی در آخرین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که اگر شما به ریاست جمهوری برسید اولین اقدامتان چیست و در چه مدت به نتیجه خواهد رسید؟ گفت: ۷۳.۵ درصد از مردم اصلی‌ترین مشکلات خود را مشکلات اقتصادی بیان کردند بنابراین ما باید بر رشد اقتصادی تمرکز ویژه داشته باشیم. زیرساخت رشد اقتصاد تولید است تولید یک شاخص دارد و آن بازار سرمایه و بورس است؛ بورس، شاخص رشد اقتصادی در اقتصادهای مدرن و دماسنج اقتصاد است.  

وی با بیان اینکه در انتهای دولت دوازدهم بورس رشد پیدا کرد اما دچار حباب شد، گفت: مردم مشتاق شدند اما بورس فروریخت و در دولت سیزدهم بورس قفل شد. در گذشته ۴ میلیون فعال بورسی داشتیم الان الان این رقم به زیر ۲۰۰ هزار نفر رسیده است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در گذشته سود بنگاه های تولید ۳۲ درصد بود و الان به ۱۳ درصد رسیده است. عدم دخالت دولت در بورس اهمیت دارد اما هنوز ۶۰ درصد بازار بورس در اختیار دولت است و همچنین اطلاعات بازار بورس هنوز به طور شفاف متنتشر نمی‌شود.

پورمحمدی تاکید کرد: در شورای بورس بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و وزیر صمت حضور دارند و اینها با هم در تعارض هستند و باید این تعارض منافع را برای ثبات بازار از بین برد.

وی با بیان اینکه مردم نبض اقتصاد را با بورس می‌سنجند، گفت: اگر ادعا کنیم هیچ مشکلی وجود ندارد شاخص بورس روشن و گویای همه چیز است. از بین رفتن تعارض منافع و کاهش اختلاف ارز نیما مهم است. اگر می‌خواهید ببینید اقتصاد چگونه است به بورس نگاه کنید. همه جای دنیا همین است و هر حرف دیگر شعار است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در دولت آینده بورس، شاخص روشن، شفاف و گزارش بابرنامه اقتصاد ایران است. در یک سال جهش کلی و تراز کاملا مثبت را به بازار سرمایه اعطا خواهیم کرد.

 

دولت الکترونیک امروز مشکل گشاست

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: مردم اگر بالاترین درآمد نفتی را داشته باشیم و بهترین برنامه و مدیران را داشته باشیم با ساختار معیوب اداری همه چیز زمین‌گیر می‌شود و بحران روانی در جامعه ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه مساله نظام اداری و بوروکراسی معیوب مشک اصلی ماست، گفت: مدیران ارشد کشور از رویای نظام اداری اطلاع ندارند. تجربه‌های موفق را ببینید، دولت الکترونیک امروز مشکل گشاست اما نه دولت ظاهری و صوری، دولت الکترونیک یعنی شما به هیچ دفتر دولتی نروید و هزینه زیاد خارج نکنید.

پورمحمدی با بیان اینکه بچه‌های ما بچه‌های موبایلی‌اند هوش مصنوعی و دولت الکترونیک پاسخگوی اینهاست، گفت: دولت الکترونیک کنونی نه شفافیت دارد و نه تکلیف آن مشخص نیست با این نظام اداری راه به جایی نخواهیم برد.

وی خاطرنشان کرد: من به کارمندان و مدیران احترام می‌گذارم و تاکید دارم این وظیفه مدیر عالی کشور است که ساختار نظام اداری را اصلاح کند. بسیاری از کارمندان اداری کنونی می‌توانند مشاور مردم باشند و مردم را راهنمایی کنند.  

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: از نگاه نو و تجربه‌شده و ثابت‌شده در دنیا بهره ببریم که دولت‌ها را کوچک و بهره‌ور کرده است.

 

بازنشستگان کشوری و لشکری و تامین اجتماعی زیر چرخ دنده‌های ناکارآمدی له می‌شوند

پورمحمدی در بخش دیگر صحبت های خود گفت: مقوله تامین اجتماعی یعنی ثبات و آرامش اجتماع، یعنی در جامعه اگر کسی بیمار، ازکارافتاده و بازنشسته شد چگونه مشکلات خود را حل کند؟ نظام تامین اجتماعی ما و سازمان‌های بازنشستگی جزء ضعیف‌ترین بخش‌های کشور هستند و تمام بنگاه‌های در اختیار بازنشستگی و تامین اجتماعی حیات خلوت شده و در ستادها زنبیل گذاشتند برای ریاست شرکت‌های این مجموعه و  ۴۰درصد سرمایه دولت در این شرکت‌هاست.

وی با بیان اینکه بازنشستگان کشوری و لشکری و تامین اجتماعی زیر چرخ دنده‌های ناکارآمدی له می‌شوند، گفت: من یک لایحه روشن می‌دهم که براساس آن تمام بنگاه‌های تامین اجتماعی، بازنشستگان لشکری و کشوری یک جا جمع شوند و به مالکیت سهامداران دربیایند تا از بنگاه‌های وابسته به دولت خارج شوند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: بنگاه‌های تامین اجتماعی باید مدیریت ثابت پیدا کنند. با برنامه‌های دو ساله مشکلات زیرساخت‌های قانونی را حل می‌کنیم تا در یک دوره چهار ساله بسیاری از نگرانی‌های جامعه کاهش پیدا کند.

 

برخوردهای سنتی دیگر حریف این فسادهای پیچیده نیست

شبکه‌های فساد امروز کارشناس، مدیر، قاضی، وزیر، خبرگزاری و رسانه و خبرنگار می‌خرند

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: بدانید در تمام دنیا فساد، زیرمیزی و قاچاق گسترده وجود دارد و دغدغه عمومی برای آن مطرح است و هر کجا پول و مزایای ویژه است فساد در آنجا لانه می‌کند. اقتصاد ایران نیز امروز بسیار بزرگ شده و زمینه رشد فساد در آن فراهم آمده و برخوردهای سنتی دیگر حریف این فسادهای پیچیده نیست.  

وی با بیان اینکه من به صداقت کسانی که می‌خواهند با فساد مقابل کنند تردید ندارم از جمله کسانی که در این مناظره حاضر هستند، یادآور شد: من در جلسات با دوستان قضایی و اطلاعاتی و سپاهی و فراجایی گفته‌ام شما در مبارزه با فساد ناموفق بوده‌اید چون روش‌های فساد و روش‌های مبارزه با آن عوض و ما از آن غافلیم. اگر قرار به پرونده است که من بیشتر از شما پرونده دیده ام

پورمحمدی گفت: شبکه‌های فساد امروز کارشناس، مدیر، قاضی، وزیر، خبرگزاری و رسانه و خبرنگار می‌خرند و در این عرصه تجربه جهانی بسیار گسترده است.

وی گفت: شفافیت، گردش آزاد اطلاعات و جلوگیری از تعارض منافع، سه اصل مهم در مبارزه با فساد هستند و اینها در دولت الکترونیک محقق می‌شد. امروز دنیا به یک راهکار اصولی در مبارزه با فساد رسیده است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: در دنیا سازمان‌های مالیاتی و سازمان‌های مبارزه با پولشویی پایگاه‌های مهم مبارزه با فساد هستند و اختیارات ویژه به آنها داده شده است. مساله مبارزه با فساد با شوخی، شعار و بگیر و ببند حل نمی‌شود.

 

نه سایه نشینم و نه بیقرار منصب و مقام. نه دکترم و نه آیت‌الله

پورمحمدی در جمع بندی سخنان خود گفت: مردم ایران آمده ام بر سر قرارم با شما شاید این آغاز دیدارهای دیگر من با شما باشد یا نباشد اما تمام من سرشار از عشق شماست من مصطفی پور محمدی هستم فرزند حسین به همین سادگی به سادگی شما.

وی افزود: من از دل گفتمان اصلی انقلاب آمده‌ام از گفته‌های امام و شهید بهشتی آمده‌ام و دروغ را برنمی‌تابم حتی به مصلحت. من از گفتمان علی‌ابن‌ابیطالب علیه‌السلام آمده‌ام سال‌های طولانی تحریم و تهدید را با صبوری تحمل کردید و در این سال‌ها آرزوهای شما بر باد رفت شما تنها زندگی بدون هراس می‌خواستید.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه نگرانم مانند هزاران پدری که دلهره شغل فرزندانشان را دارند و مادرانی که دلهره کوچ فرزندانشان را دارند، گفت: من خسته‌ام از سخنان دوپهلو و رفتارهای دوگانه آنهایی که در خلوت غصه رنج مردم ندارند و در مقابل دوربین از مشکلات سخن می گویند من خسته ام از یک ایران فرصت‌های برباد رفته، از پرونده‌ فسادهایی که باز می‌شود و روح ملت را آزار می‌دهد.

وی گفت: من خسته‌ام از فراموشی، بی‌حرمتی به زنان و دختران، حصر ایران. مردم ایران طبقه متوسط، سازمان‌های مردم‌نهاد، فیلترینگ، شایسته‌سالاری، باندبازی و مذاکره آری یا نه؟ مردم ایران فرار یا قرار؟ کف خیابان جای اخترام است نه حرمت شکنی، رفاه حق مردم ماست نه لطف دولتیان.

پورمحمدی تاکید کرد: با عزم و اراده شما و معجزه اعتماد با خردمندی در سایه رهبری در سایه گفتمان اسلامی و در سایه اسلام علوی و حسینی و مهدوی می توانیم فلک را سقف بکشافیم و طرحی نو دراندازیم. اصولگرا هستم و پای در سنت‌ها دارم و چشم به فرداها. نشستن و شعار دادن راه‌حل نیست، این طلبه بر سر قرار آماده است شما هم بیاید برای فردا برای ایران.

 

 

 

قالیباف:

دشمنان نمی‌خواهند یک افق روشن در ذهن مردم ما شکل بگیرد

ریشه فساد کرسنت و چای دبش در ناکارآمدی است

 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: دیشب بحث از کرسنت و چای دبش کردیم، ریشه این فسادها و خسارت ها در کجا است؟ بدون شک در ناکارآمدی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدباقر قالیباف در آخرین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که اگر شما به ریاست جمهوری برسید اولین اقدامتان چیست و در چه مدت به نتیجه خواهد رسید؟ گفت: دیشب که از اینجا رفتم با خودم فکر می‌کردم در روز عید چه چیزی را بگویم. من فکر می کنم همه نکاتی را که قبلا گفتم؛ موضوعاتی است که در ۲ الی ۳ دهه گذشته گفته ایم. من باز می‌گردم به این ریشه که چرا این مشکلات حل نشده است.

وی تاکید کرد: اول در نقشه دشمن حرکت نکنیم. آن ها نمی خواهند یک افق روشن در ذهن مردم ما شکل بگیرد.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: امروز دشمنان حتما آرامش و آسایش را برای ملت ما نمی ‌خواهند، حتما آن ها دنبال این هستند که مردم ما را پریشان کنند و ما نباید در این جهت حرکت کنیم. ما با حرکت، بیانات و رفتار خودمان به این موضوع توجه کنیم تا خدایی ناکرده ما نقشه دشمن را تکمیل نکنیم و حرکت خودمان را تکمیل کنیم.

وی افزود: مردم امروز دغدغه دارند که وقتی موعد اجاره خانه‌هایشان تمام شد به کجا پناه ببرند، به کدام شهر و روستا پناه ببرند؟ کجا زندگی کنند؟ در تحصیلات و معیشت مشکلات این است، ما باید آرامش ایجاد کنیم.

قالیباف گفت: ما تنش درست نکنیم، گشایش درست کنیم، اگر بحث  و دعوا می کنیم حتما حل مشکلات مردم مبنا باشد. اگر این نباشد هفته آینده هر کدام از ما توفیق داشته باشیم باید برای حقوق کردم تصمیم بگیریم. اینجا قدرت همراه سازی و اجماع می‌خواهد. دیشب بحث از کرسنت و چای دبش کردیم، ریشه این فسادها و خسارت ها در کجا است؟ بدون شک در ناکارآمدی است.

وی تاکید کرد: وقتی تنش و ناکارآمدی است وقتی ما می‌بینیم به اندازه صادرات نفت‌مان امروز در داخل حیف می‌کنیم، بعد الان شده خردادماه و سه ماه گذشته و مصوبه قطعی و قانونی یعنی پرداخت پول بازنشستگان را انجام نداده ایم. خب نیاز به وحدت و اجماع‌سازی داریم. باید هرآنچه برای خود می‌پسندیم برای مردم بپسندیم.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: هرگونه تلاش، هرگونه فعالیت و هرگونه هم افزایی برای حل مشکل مردم را باید دنبال کنیم. گیر اساسی ما این است که وقتی بر پست و مسئولیت نشستیم دغدغه مردم ممکن است خدائی نکرده دغدغه دوم‌مان باشد. باید هر آنچه برای خود می پسندیم برای مردم بپسندیم. اگر گرفتار تنش‌ها و بگومگوهای گذشته شدیم و مشکلات زندگی مردم که امروز واقعا آسایش ندارند و پریشانند را چاره اندیشی نکردیم و به وظیفه اسلامی و ایرانی خود عمل نکرده ایم.

 

دعواهای سال ۸۸ و ۹۲ در مناظره ها برای زندگی مردم نبود

وقتی وارد نیروی انتظامی شدم، نیروی انتظامی را از  تنش با مردم بیرون آوردم

قالیباف در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه قالیباف برای همه شما شناخته شده است، گفت: من اهل کارم نه اهل دعوا و تنش؛ من همه عمر و جوانی ام را برای زندگی و دین مردم جنگیدم. این دعواها نه مشکل مسکن را، نه مشکل گرانی خودرو و امنیت را حل می کند، نه تورم را حل می کند نه صدای کشاورز مظلوم را می رساند. نه مشکل سربازان را و نه مشکل کارمندان را تورم ۴۰ درصد حل می کند

وی یادآور شد: هرگز وارد دعواها نشده‌ام، ما در جنگ بزرگ شده‌ایم و تلاش کردیم. هرگز قالیباف وارد جنگ و دعوا نمی‌شود چرا که این دعواها هیچ ثمری ندارد. به خدا دعواهای سال های ۸۸ و ۹۲ برای مردم نبود و بعد فراموش کردند چه حرف‌هایی زدند. الان من نگران این هستم که اتفاقات آن سال ها دوباره تکرار نشود. من به پشتوانه برنامه هایم هستم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: بدون شک تلاش می کنیم بدون جدل سیاسی مشکلات مردم را حل کنیم. من می خواهم مدیر قوه مجریه باشم نه یک سخنران.

قالیباف یادآور شد: وقتی وارد نیروی انتظامی شدم، نیروی انتظامی با مردم درگیر بود اولین کاری که انجام دادم نیروی انتظامی را از  تنش با مردم بیرون آوردم در کمترین مدت شد نیروی مورد اعتماد مردم شد.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: من وقتی وارد شهرداری شدم هیچ دولتی با من خوب نبود، با سه  دولت کار کردم. هم با اصلاح‌طلب کار کردم و هم با اصولگرا کار کردم. هر سه با من مخالف سیاسی بودند ولی هرگز تنش درست نکردم. اگر پشت میز ریاست‌جمهوری نشستیم با جدل سیاسی و عافیت طلبی و بهانه جویی زندگی مردم و جوانان را نباید تلف کنیم.

وی گفت: در مجلس یازدهم، قوانین بر زمین مانده را به سرانجام رساندیم. قانون تجارت چندین سال است که در چندین مجلس باقی مانده بود، ولی در این مجلسی که بودم نهایی شد. در حالی که آنجا هم سلایق مختلف بود ولی آرامش را حاکم کردم. امروز هم می‌گویم که با آرامش این طرح‌ها را اجرا می کنم و با زمان بندی تحویل می دهم.

اگر فاصله حقوق سالیانه با تورم را درست نکنیم سفره مردم کوچک‌تر می‌شود

قالیباف در بخش بعدی حرف‌های خود گفت: اولین وظیفه ما این است که برای زندگی مردم ایرانی یک سپر حمایتی درست کنیم و اگر فاصله حقوق سالیانه با تورم را درست نکنیم سفره مردم کوچک‌تر می‌شود. کالاهای اساسی جهیزیه و سلامت را تحت پوشش قرار می‌دهیم.

وی افزود: موضوع دوم مسکن است، اینقدر مسکن مهم است که هر روز خانواده ها اضطراب دارند، با تجربه ای که در شهرداری دارم ما می توانیم ۲۰۰ متر زمین را در اختیار خانواده‌هایی که فرم‌شان قرمز نیست قرار دهیم و دیگر درگیر وام نمی‌شود و می‌تواند مشارکتی بسازد.

قالیباف تاکید کرد: طرح خودرو بسیار برای کشور مهم است مخصوصا خودروهای سنگین که سن آن‌ها ۳۰ سال است. من رانت خودرو را حل خواهم کرد و واردات خودرو را هم آزاد خواهم کرد.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: طرح هادی یکی از معضلات روستاها است و حتما طرح های هادی را بررسی و انجام خواهیم داد. روستاها صاحب ندارد و در برنامه هفتم این کار را انجام خواهیم داد و حتما اشتغال را به روستا باز خواهیم گرداند. در کشاورزی نرخ فروش محصولات چیزی حدود ۲۵ الی ۳۰ درصد دستش را می گیرد و این ظلم است. نکته دیگر هدر رفت آب است که ما برای آن طرح داریم. امروز ۲۰ هزار میلیارد دلار واردات کشاورزی داریم که حتما امنیت غذایی ما را تحت تاثیر قرار می دهد که ما آن را حل خواهیم کرد.

 

نمی شود با برجام همه را علاف و بلاتکلیف نگه داریم

اگر سوت زنی در مجلس قانون و تصویب و ابلاغ شد دیگر کسی زندان نمی‌رود

قالیباف در بخش بعدی حرف‌های خود بیان کرد: تاکید کردم نباید وارد تنش و اختلاف شویم، ولی باید جایی وارد شویم و آن جا بحث های کارشناسی است. تجربه و اجرا با قرص و شربت و تزریق منتقل نمی‌شود؛ نیاز به تجربه و دانایی دارد. هرکسی وزیر اقتصاد ، رئیس سازمان برنامه و غیره شود قطعا حتما وارد چالش می شوند، اینجاست که یک رئیس جمهور با تجربه وارد می شود .

وی افزود: نمی توان فقط با برنامه و شعار  مشکلات را حل کرد. اگر قانونی که در مجلس می نویسیم اجرا نشود یک کاغذ در دستان من است. ما در اداره کشور گیر کردیم و فکر می کنیم گیر ۲ پیچ هستیم به ولله قسم قوه مجریه جای آزمون خطا نیست، محل زندگی، جان و مال مردم است. از اعضای کابینه ام پیمان می گیرم که هیچ چرخی را به خاطر چرخ دیگر تعطیل نکنند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: نمی شود با برجام همه را علاف و بلاتکلیف نگه داریم. آن روزی که من کار را شروع کنم اصلاح را در داخل و خارج شروع می کنم و در سیاست خارجی با قانون راهبردی حق را می‌گیرم. نباید در قوه مجریه منتظر دست بیگانگان باشیم.

وی گفت: اگر سوت زنی در مجلس قانون و تصویب و ابلاغ شد دیگر کسی زندان نمی‌رود. امروز شفافیت برای هر سه قوه ابلاغ شده و یکی از افتخارات مجلس است.

 

عهد دارم ادامه‌دهنده راه شهید رئیسی باشم

قالیباف در جمع بندی سخنانش گفت: مردم عزیز ایران شما در لحظه تصمیم قرار دارید، بخش زیادی از شما هنوز تصمیم نگرفته اید و  در حال مقایسه هستند از ما ۶ نفر یکی را انتخاب کنید. توجه داشته باشید شما فقط به یک نفر رأی نمی دهید. بلکه شما درباره زندگی خود و آینده کشورتان تصمیم می‌گیرید. شما تصمیم می‌گیرید تورم کشورتان چند خواهد بود. شما تصمیم می گیرید قیمت گوشت، مرغ و اجاره خانه‌تان چقدر باشد. آبادانی به روستای‌تان بازگردد یا قرار است صدای شما میان هیاهوی سیاسی گم شود. تصمیم می‌گیرد واحد تولیدی شما کار می کنید می تواند همچنان ادامه دهد یا از کار بیکار شوید.

وی ادامه داد: شما تصمیم می‌گیرید همسان سازی حقوق بازنشستگان انجام شود یا سفره شان همچنان خالی باشد. شما تصمیم می‌گیرید حقوق کارگران و کارمندان متناسب با تورم باشد یا خیر. شما تصمیم می‌گیرید بالاخره صاحب خانه باشید یا سر سال نگران اجاره خانه باشید. شما تصمیم می گیرید مادر خانواده نفس راحتی از بار مالی خانواده بکشد یا خیر. شما تصمیم می گیرد همچنان شاهد حضور بی رویه اتباع بیگانه باشید که شغل و امنیت تان را به خطر می اندازید .

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: شما تصمیم می‌گیرید که می‌خواهید فیلترینگ حل شود، تصمیم درباره کنکور گرفته شود. مردم عزیز ایران، واقعاً فرق می‌کند که چه کسی رئیس جمهور باشد. رئیس جمهور باید بلافاصله تصمیمات مهم بگیرد و آن را اجرایی کند. اگر درست تصمیم نگیرد شاهد گرانی خواهید بود؛ اگر به موقع تصمیم نگیرد مجبور می شوید یا ایران را به ترامپ بفروشید یا کشور را دچار تنش کنید!

قالیباف گفت: عهد دارم ادامه راه شهید رئیسی باشم عهد دارم ادامه راه شهید رئیسی باشم و پروژه‌های باقی مانده او را به اتمام برسانم.خواهشمند افزایش مشارکت در انتخابات هستم.از همه شما ملت ایران در اولویت اول خواهشمند مشارکت در انتخاب هستم. مشارکت امنیت ملی ماست. روزی نیست که مسئله‌های فرعی به اصلی تبدیل شود. روزی است که باید برای فردای خود و آینده کشورتان تصمیم بگیرید. شما تصمیم می گیرید که کشور را به ترامپ بفروشید یا وارد تنش شوید. مردم ایران امروز روز تردید نیست.

 

 

جلیلی :

برنامه‌هایم را به دولت شهید رئیسی تقدیم کردم و ایشان اجرا کرد

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: برنامه‌هایم را در ابتدای دولت شهید رئیسی به ایشان تقدیم کردم و ایشان هم اجرا کرد.

سعید جلیلی در آخرین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که اگر شما به ریاست جمهوری برسید اولین اقدامتان چیست و در چه مدت به نتیجه خواهد رسید؟ گفت: سوال این است که اولویت چیست، من دو اولویت اصلی را تدوین کردم یکی ارزآوری و دومی اشتغال است. ما اگر نگران برخی موضوعات مانند گرانی، تورم، قیمت ارز و ... هستیم ریشه‌هایش بازمی‌گردد که شما باید بتوانید در این دو زمینه یک برنامه موفق را اجرا کنید. این برنامه ها را در ابتدای دولت شهید رئیسی به ایشان تقدیم کردم و ایشان هم اجرا کرد.

وی ادامه داد: من برای اینکه بحث عینی تر شود یکی از موضوعات که در این جلسات صحبت کردیم این بود که به روستاها نباید شما به عنوان جایی که فقیر و محروم است نگاه کنید. روستاهای ما عین فرصت هستند. روستاهای ما می توانند سلول جهش کشور باشند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: من خیلی از روستاها را در این ۱۰-۱۱ سال دیده‌ام که چگونه توانسته اند امروز موفقیتهای بزرگ ایجاد کنند؛ در تبریز روستای لیقوان شما ببینید چند هزار میلیارد تولیدات لبنی دارد، در همدان من روستایی رفتم که ۲۰۰ کارگاه در آن وجود دارد. یکی از همین کشورهایی که امروز قطب اقتصادی دنیا شده سال انقلاب ما کل صادراتش ۱۹ میلیارد دلار بوده و ۴۰ سال بعد این صادرات می شود بیش از ۲۳۰۰ میلیارد دلار پس این مساله یک امر ممکن است.

وی تصریح کرد: ما فکر می‌کنیم که با خیلی از این کشورها مثلا با چین می شود در بحث لباس رقابت کرد اما تحقق این موضوع یک مجموعه برنامه‌هایی را می‌خواهد.

جلیلی در ادامه ابراز داشت: من برخی از این برنامه ها را عرض کنم که روی آن کار کرده ایم؛ اولا که ساختار روستاهای ما به ویژه دهیاران ما بتوانند امنیت شغلی شان تضمین شود تا به کارهایی که زمینه ساز پیشرفت روستاست را انجام دهند. یکی از اشکالاتی که وجود داشته درسطح کلان این است با وجود اینکه ۲۷ درصد اشتغال و تولید ناخالص ما از روستاها است اما ۶ درصد از تسهیلات را به این‌ها می‌دهیم و تنها ۴ درصد از بوجه کشور به این سمت است.

وی ادامه داد: ما ۹ برنامه اجرایی داریم در حوزه‌های مختلف کشاورزی از جمله به روز رسانی سیستم های نوین آبیاری، بکارگیری قنوات، یکپارچه سازی اراضی و ... داریم، اینکه ما می گوییم هر روستا یک سلول جهش باید به این مساله توجه داشته باشیم کشاورز ما نباید برای بازاریابی محصولات خود دغدغه داشته باشد، من ارومیه ۱ میلیون تن سیب دراین استان تولید می شود این یک فرصت است نباید بازهم کشاورز دغدغه بازار داشته باشد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: آن موقع یک سری موانع اداری وجود دارد، ما امروز باید این فرصت را برای روستاییان فراهم کنیم که با سند منزل روستایی، اراضی کشاورزی، کارگاه صنایع تبدیلی و حتی ادوات و ماشین های کشاورزی، پروانه دامداری و ... بتواند تسهیلات دریافت کند.

وی افزود: اگر ما این بحث اطمینان دولت به کشاورز را طوری که تیر ماه هر سال طبق قانون اعلام کند قیمت عادلانه چیست، آن زمان میتواند برای الگوی کشت تصمیم بگیرد و برنامه ریزی کند. همچنین کشاورز ما باید مطمئن باشد که اگر محصولی دارد مانند برنج و چای و ذرت و ... نباید همزمان شاهد واردات باشد، اولویت باید کشاورز داخلی باشد. ما اگر امروز یک یارانه ای را با واردات به دامدار خارجی می‌دهیم باید به دامدار خودمان بدهیم.

جلیلی اظهار داشت: یکی از بحث‌ها در بحث محرومیت زدایی این است که باید ان‌شاءالله جشن اتمام آبرسانی با تانکر را در این دولت شکل دهیم.

 

از شرکت های دولتی باید حساب کشی شود

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در دوم مناظره امروز عنوان کرد: یکی از مسائلی که در کشور وجود دارد این است که بخش‌های عمده جامعه ما توسط برخی جریان‌ها سانسور می‌شوند، به حجاب زنان پرداخته می شود اما زنان روستایی، زنان کارآفرین، زنان سرپرست خانوار، زنان بدسرپرست و ... خیر. برخی از اوقات شعارهایی داده می‌شود که خیلی طرفدار زن هستند اما ریز که می‌شویم می‌بینید بخش‌های جامعه که نقش اصلی دارند دیده نمی‌شوند.

وی تصریح کرد: یعنی از موضوعاتی که مردم ما می خواهند این است که این‌ها دیده شوند، اگر به این‌ها توجه شود اتفاقا به رشد و فرهنگ و اقتصاد کشور کمک خواهد شد. یکی از مصادیق اینکه که دیده نمی شوند این است که کشاورزان و روستاییان ما ۲۷ درصد تولید را دارند اما سهم شایسته در بودجه درنظر گرفته نمی شود.

جلیلی ادامه داد: بیش از ۵۰ درصد مدال آوران ما روستایی هستند، این یعنی اگر شما یک برنامه درست برای استعدادیابی داشته باشید آن وقت یک تحول در ورزش و هنر و دانش رقم می‌خورد.

وی افزود: امنیت شغلی برای مردم باید دیده شود، کارگر شما که زیربنای تولید شماست باید بتواند امنیت شغلی داشته باشد؛ او باید خودش را در سود و کارایی شرکت، سهیم بداند الان هزاران میلیارد تومان که باید به کارگر پرداخت شود توسط واسطه ها که شرکت ها هستند پرداخت می شود. می توان این واسطه‌ها را حذف کرد و آن حقوق را به خود کارمند رساند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: یکی از بحث هایی که من روی آن بسیار تکیه دارم این است که از حساب و کتاب شرکت های دولتی باید حساب کشی شود، ما در همین بودجه امسال مان سهم شرکت های دولتی بیش از ۳۷۰۰ میلیارد تومان است، این ها باید در انصباط مالی دولت مورد حساب‌کشی قرار گیرد.

 

حضورم در شورای عالی امنیت ملی الحمدلله نتایج خیلی خوبی داشت

جلیلی در ادامه سخنان خود در مناظره پنجم، اظهار داشت: یک نکته‌ای که مردم خیلی مطرح می‌کنند و بعضا شنیده می‌شود که خدا نکند سر و کارت به فلان اداره یا بهمان اداره بیفتد. ما یک ساختار اجرایی و اداری داریم، یک دستگاه بزرگ دولت داریم که ۸۰ درصد بودجه کشور هم در آنجا هزینه می شود تا پناهگاه مردم باشند. این‌طور نباشد که مردم از جلوی اداره‌ها رد می‌شوند بگویند چطور از این خان برای رفع مشکلاتشان بگذرند. بلکه بگویند اینجا همان جایی است که مشکل من را حل می‌کند.

وی ادامه داد: خاطرم هست وقتی در سال ۹۲ رقیب ما رای آوردند به عنوان هدیه‌ای که به او دادم این را به ایشان گفتم که اگر می‌خواهید برنامه‌های خود را اجرا کنید باید بدانید که اگر ماشین دولت راه نیفتد و هی برای آن هزینه کنیم ممکن است شما را تا سر کوچه هم نرساند. ماشین دولت بحث بسیار مهمی است بسیاری از این برنامه‌هایی که بیان می‌کنید زمانی اجرا می‌شود که ماشین دولت را راه بیندازید و فقط هزینه‌ها نیست که بگوییم ۸۰ درصد بودجه در اینجا مصرف می‌شود بلکه ۳۰ سال عمر کارمندان شریف در اینجا گذاشته می‌شود. حتماً آن کارمندان هم دوست دارند که وجودشان مفید باشد و حضورشان اثربخش باشد و مشکلات کشور را راه بیندازد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری همچنین عنوان کرد: از اولویت‌های جدی این است که موضوعاتی را که باعث کند شدن دستگاه دولت شده است حل شود. یادم هست بررسی سه سال ۹۷، ۹۸ و ۹۹ عملکرد دولت را انجام دادیم و دیدیم که چه مشکلاتی دارد. متوجه شدیم که در صادرات کالاها به عنوان مثال صادرات مرغ، گوجه فرنگی، فولاد، شیر خشک و … دیدیم که ماشین دولت نه تنها به این‌ها کمک نمی‌کند بلکه بخشنامه‌هایی صادر شده است که مرتب متفاوت بوده است و این باعث شده است که بازار ثبات پیدا نکند و مردم نتوانند اطمینان کنند.

وی افزود: به موضوع بورس اشاره شد و بورس هم همان بود و ما به آقای روحانی اعلام کردیم که وقتی اقتصاد شما پیش بینی پذیر نباشد و رفتارهای غلط اتفاق بیفتد مردم متضرر می‌شوند و ما بحث بیمه سهام و بورس را مطرح کرده بودیم.

جلیلی در ادامه تاکید کرد: رئیس جمهور باید نسبت به موضوع و دستوری که می‌دهد اشراف داشته باشد که در پایان چه اتفاقی می‌افتد ما برای ماه اول و در ابتدای کار دولت چهاردهم ۲۵ حکم را تهیه کرده‌ایم که اجرای آنها فقط نیازمند یک تصمیم است، عمده آنها اقتصادی است که این موارد را بررسی کرده‌ایم که در کجا اشکال وجود دارد حتی برای بافتن یک فرش گره به گره آن باید طبق نقشه پیش برود تا یک قالی خوب بشود. در اداره کشور هم باید گره‌ها را بشناسیم.

وی اضافه کرد: من از پایین‌ترین سطح وارد دستگاه دولتی شده‌ام و از طرفی دستگاه‌هایی را اداره کرده‌ایم که مانند شورای عالی امنیت ملی جلساتی تشکیل می‌دادیم که باید همه دستگاه‌ها را با هم هماهنگ می‌کردیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: جلسات متعددی در شورای عالی امنیت ملی داشتیم که از قوه قضاییه، دولت، مجلس همچنین از نیروهای مسلح می‌آمدند و این‌ها باعث می‌شد که به جمع‌بندی برسیم. بعضی اوقات اختلافاتی هم وجود داشت اما آنجا یک محفلی بود و مرکزی بود که همه با اجماع می‌توانستند به جمع‌بندی برسند و الحمدلله نتایج خیلی خوبی را داشت.

 

با نمایش و تعارف کار مملکت راه نمی‌افتد

جلیلی در زمان پنج دقیقه‌ای در مناظرات انتخاباتی در سخنانی گفت: سوال‌های مردم و مسائلی که در جلسه مطرح شد ضروری است و یکی از اولویت‌های کشور رفع مشکلات معیشتی مردم است. ما طرح‌های مختلفی را ارائه کرده‌ایم از طرح‌هایی نظیر وام، سفر و سبد غذای و مشکل گرانی و تورم موضوعاتی است که دولت باید برای آنها برنامه داشته باشد و روی آنها کار کند و انشاالله در برنامه زمانبندی شده، مشکلات مربوطه را حل کند.

وی ادامه داد: آقای پزشکیان گفتند که برنامه هفتم وجود دارد اما من هم عرض کردم که برنامه هفتم ۴۵ تکلیف را از دولت خواسته است که برای آن برنامه بنویسد و برای اجرای هر کدام از آنها در برنامه هفتم توسعه زمان مشخصی مقرر شده است و باید برنامه این موارد آماده باشد. حتی آن برنامه‌هایی که باید ظرف ۶ تا ۱۲ ماه اجرایی شود باید برنامه‌شان آماده باشد و نباید ما زمان را از دست بدهیم و باید سریع‌تر برنامه آن نوشته و اجرا شود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: انشاالله با اجرای برنامه‌ها مشکلات معیشت مردم حل می‌شود اما نکته‌ای که مد نظر من است، این موضوع است که با این موارد کشور پیشرفت نمی‌کند و آن جهش لازم را انجام نمی‌دهد و ما باید توجه داشته باشیم که اگر در برنامه هفتم گفته است رشد ۸ درصدی، تحقق این مهم کار جدید و برنامه‌ریزی در شاخص‌های مختلفی نظیر ارزآوری و اشتغال همچنین جذب سرمایه،‌ نیاز دارد.

وی افزود: همچنین در استفاده از فرصت فناوری که امروز یک فرصت بسیار مهم کشور ما استفاده از ظرفیت دانشمندان و جوانان متخصصی است که در این عرصه می‌توانند نقش آفرینی مهمی داشته باشند. مدیریت این سرمایه و ظرفیت‌ها در کشور بسیار مهم است چرا که بهره‌وری فقط با سرمایه به دست نمی‌آید. در موضوع مدیریت در حال حاضر برخی اشکالات وجود دارد. یک سری از مسائل را در سیستم اداری باید اصلاح کنیم و متاسفانه برخی از مناسبات سیاسی ما به شکل غلطی ایجاد شده است و باید در عمل این آسیب‌ها را برطرف کنیم، با نمایش و تعارف کار مملکت راه نمی‌افتد و کشور اداره نمی‌شود اگر مدیری ضعیف باشد نمی‌توانید با ضعف مدیریت این کارها، سرمایه‌ها و این فرصت‌ها را به بهترین نقطه برسانید.

جلیلی خاطرنشان کرد: بسیاری از استان‌های کشور ما در حال حاضر متاسفانه در شاخص‌های خوبی نیستند در حالی که ظرفیت‌های بالایی دارند ین‌ها فرصت‌های بزرگی به حساب می‌آیند باید در این بخش‌ها قوی‌ترین مدیران را به کار بگذاریم تا کارهایی که در سال‌های گذشته انجام نشده است را انجام دهند. در دولت شهید رئیسی در بسیاری از استان‌ها حضور یافتند و دیدم مدیران جوان دارند کارها را پیش می‌برند به فرصت‌ها را ز بالقوه به نتیجه و فعل می‌رسانند. ما در شرایطی هستیم که باید بدانیم اگر یک جهان فرصت قرار است یک ایران جهش بشود، فرایندی را که تعریف می‌کنیم لازم دارد که موانع سر راهش را برطرف بکنیم. در یک جلسه شهید حاج قاسم سلیمانی عزیز نکته‌ای را مطرح کرد و گفت که شما می‌توانید اراده بکنید و یک بخشنامه بدهید، مهم این است که آن در نتیجه چه خواهد شد.

وی ادامه داد: شهید سلیمانی در همان جلسه گفت ما روستایی هستیم و وقتی آب را در زمین ها باز می‌کنیم اینطور نیست که خود به خود به پای همان درختی برود که مورد نظر ما بوده بلکه باید فرایند این آبرسانی را به طور کامل دنبال کنیم چرا که ممکن است در راه مسیر آن به انحراف رود. یکی از مشکلاتی که در کشور داریم همین است و می‌بینیم برخی از منابع مالی کشور ور جای درست هزینه نمی‌شود و هرز می‌رود. مثالی وجود دارد که می‌گوید تو دفع موش نکنید هر چقدر هم گندم جمع کنید فایده ندارد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اشراف به‌ ساختار اجرایی و اداری کشور مهم است، اینکه بدانیم چه می‌خواهیم و از چه مسیری باید طی شود این با چه برنامه‌ای اجرا می‌شود و با کدام هدف بلند؟ ما امروز یک جهان از فرصت‌ها را در اختیار داریم و باید این موفقیت را شکل دهیم.

 

قومیت ها برای ما فرصت هستند

جلیلی در بخش پایانی و جمع بندی آخرین مناظره انتخابات ریاست جمهوری در سخنانی گفت: حضرت علی فلسفه حکومت را این می فرمایند؛ وقتی مردمی اینگونه پای کار می آیند و اعلام آمادگی می‌کنند برای اینکه دین خدا برپا شود این وظیفه همه است که قیام کنند. امروز یک وظیفه بزرگ داریم، مردم آمدند پای کار و این مردم هستند که در این ۴۵ سال برای ما قدرت و عظمت تعریف کردند.

وی ادامه داد: این با شناخت از یک جهان فرصتی که این مردم هم در اختیارشان است و هم آن را اما به شرطی که همه مردم را ببینیم، استعدادی را کنار نگذاریم کسی را از این دایره اخراج نکنیم و فضایی فراهم کنیم که هرکسی در حد توانایی و وسع خود این احساس رضایت را داشته باشد که می تواند امروز استعداد خود را درخدمت پیشرفت کشور وقف کند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: در ۱۱ سال گذشته سعی کردیم در روستاها و شهرها و کارگاه و در شمال و جنوب حضور یابیم؛ بدترین چیز این است که کسانی بخواهند با حقوق مردم که حق آن هاست در ایامی مانند انتخابات با آن ها معامله کنند، وطیفه دولت تعامل است نه معامله.  کسانی که معامله می‌کنند به مردم بی‌احترامی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: چه اقوام و قومیت های ما که همه این ها برای ما یک فرصت هستند در آن نگاه همبستگی که برای آحاد ما وجود دارد، یکی همین تنوع قومیت های ماست این نگاه همزیستی است که امروز همه این ها باهم دارند؛ وظیفه ماست که در این کار بزرگ به حداقل ها اکتفا نکنیم و به قله ها نگاه کنیم.

 

 

زاکانی:

با برنامه‌های من عموم مردم ثروتمند خواهند شد

 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اولین برنامه من یارانه طلایی است که در آن ۲۰ میلیون سالیانه یارانه داده می‌شود و بنزین هم ۱۵۰۰ تومان می شود و عموم مردم ثروتمند خواهند شد

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا زاکانی در آخرین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که اگر شما به ریاست جمهوری برسید اولین اقدامتان چیست و در چه مدت به نتیجه خواهد رسید؟ گفت: مردم عزیز میثاق من با شما قانون اساسی است بسته‌های اقتصادی که مطرح کردم حق شماست و در قانون اساسی به آن اصرار ورزیده شده است دولت خدمت آماده است که خدمات خود را در قالب اجرایی کردن قانون اساسی ارائه کند.

وی افزود: مردم ولی نعمت ما هستند فرهنگیان، کارمندان، کشاورزان، سربازان، افسران و عزیزان نیروی انتظامی و نظامی سربازان حفظ امنیت کشور، پزشکان، پرستاران، دانش‌اموزان و فضلا و طلاب، دختران و پسران عزیزم همه و همه در روستاها و شهرها شما ولی نعمت ما هستید. من برای عدالت و توزیع عادلانه امکانات ثروت و خلق ثروت همراه با مشارکت مردم در خلق و دریافت این ثروت به صحنه آمده ام. معلولان و سالمندان و از کار افتاده‌ها و از یادرفته‌ها من نماینده شما برای اعطای حق طبیعی خودتان به شما هستم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: برنامه ای را در دو سرفصل آماده کرده‌ام یکی ناظر به پیشرفت و آبادانی کشور و دیگری ناظر به رفع نیاز مردم و مردم سالاری دینی است. اولین گامی را که خواهم داشت پرداخت یارانه طلایی است و یارانه انرژی را بین کل مردم ایران تقسیم می‌کنیم به هر نفر به قیمت امروز  ۲۰ میلیون تومان در سال یارانه خواهد رسید و بنزین از ۳۰۰۰ تومان به هزار و ۵۰۰ تومان برخواهد گشت و به مردمی که نیاز خود را در حوزه گاز و برق تامین می‌کنند مردم به اعتبار طلا این را دریافت می‌کنند. این اعتبار طلا را در هر زمان به قیمت روز دریافت می‌کنند.

زاکانی تصریح کرد: بساط قاچاق و ناترازی انرژی  وآسیب زدن به محیط زیست برچیده می‌شود. عموم مردم ثروتمند می‌شود، ۹۵ درصد مردم در این طرح سود می‌کنند کسانی هم که بیشتر مصرف می‌کنند باید از سایرین بخرند این مهم‌ترین طرح است و از روز اول قابل اجرا است.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بسته دوم ناظر به مسکن است مسکن هم در حوزه تامین مسکن و هم در حوزه اجاره‌داری است بنده این تجربه را در شهرداری دارم که کار مردم را به خود مردم واگذار کردم اگر مشوق داده شود در بافت فرسوده و محیط‌های ناکارآمد مردم خودشان به سرعت ساخت و ساز را انجام می‌دهند که حتی برای اجاره‌داری حرفه‌ای امکان گسترده‌ای نیز فراهم خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین در کوتاه مدت نیز سازمان اجاره داری و ایجاد زمینه تامین مالی برای بخشی از پیش پرداخت‌ها و توسعه فعالیت حرفه‌ای را دنبال می‌کنم. در حوزه سلامت هم هیچ کسی نباید غیر از درد بیماری درد بی پولی را بکشد بسته جامعی را تدوین کردیم که حمایت همه جانبه دارد و مردم به ویژه اقشار خاصی از مردم از درمان رایگان بهره بگیرند و این برای مردم بسیار اهمیت دارد. بسته بعدی تامین امنیت غذایی است و اینکه کسی دیگر نباید گرسنه سر بر بالین بگذارد این تجربه خوبی که در شهرداری تهران داشتیم امکان خوبی را برای ما فراهم کرد که بتوانیم انشاءالله برای عموم مردم آن را تطبیق دهیم.

 

بسته نجات اجاره‌نشینی را در سال اول ارائه خواهیم کرد

کارگران را شریک کارخانه‌ها می‌کنیم

زاکانی در بخش دوم مناظره گفت: عرض کردم دو قسمت داریم ناظر به پیشرفت و آبادانی کشور و ناظر به زندگی مردم که باید نیاز مردم را برطرف کرده و مردم را در حوزه اقتصاد اجتماع و فرهنگ سالار کنیم، مردم شما آقا و سالار ما هستید.

وی ادامه داد: یارانه طلایی را از همان ماه اول می‌دهیم زیرساخت‌ها در کشور وجود دارد قانون آن در کشور وجود دارد و همت می‌خواهد که در خدمت شما خواهیم بود و این کار بدون ایجاد زحمت اضافی انجام خواهد شد. باید به داد اجاره‌نشین‌ها رسید و بسته نجات اجاره‌نشینی را در سال اول ارائه خواهیم کرد. در حوزه مسکن هم موضوع زمین است که قانون به ما مجوز داده است و هم با ویژگی بافت‌های فرسوده به راحتی می‌توان موضوع مسکن را در ۵ سال حل کرد.

زاکانی با اشاره به اقدامات دولت خدمت در حوزه سلامت گفت: اقدامات هم در این حوزه باید بسیار کمک کننده به مردم باشد که مردم غیر از درد بیماری درد بی‌پولی نکشند. در حوزه معیشت با خرید قراردادی از کشاورز و دامدار می‌توانیم اقداماتی را انجام دهیم این کاری است که در شهرداری تهران کردیم و توانستیم ثبات انجام دهیم و دولت شهید رییسی این را تایید کردند و قرار شد ما معیشت مردم تهران را در دست بگیریم قرارداد و تفاهم‌نامه بسته شد و به زودی اجرا خواهد شد و برای کل کشور شهرداری‌ها می‌توانند این کار را انجام دهند و مردم را نجات دهد درب منزل کالا را با تکریم تحویل مردم دهند.

وی ادامه داد: در حوزه اشتغال هم بازنشستگان در سال اول قانونی که سه سال تنظیم شده است را اجرا می‌کنیم و منابع را دیده‌ایم و همسان سازی را اجرا خواهیم کرد. در حوزه کارگران، کارگران را شریک کارخانه‌ها می‌کنیم کارخانه‌هایی را که قرار است واگذار کنیم علاوه بر این با کوچک سازی دولت و کمک به کارخانه‌های برزمین نشسته که ۴۰ هزار کارخانه هستند این کارخانه‌ها سهم کمک ما را از طریق مشارکت کارگران دریافت می‌کنند و کارگران صاحب کار ومشترک در کار می‌شوند.

زاکانی تصریح کرد: در حوزه ناظر به شرکتی‌ها، تضمین امنیت شغلی و درآمد مکفی در همین سال اول دولت انجام می‌دهیم کاری که در شهرداری انجام دادیم و از نابسامانی جلوگیری کردیم ولذا موضوع اشتغال بسیار جدی است برای سربازان عزیز آنچه که از دولت بر می‌آید حقوق مکفی است و برای پرستاران همسان سازی ارائه خدمات به آنهاست.

وی درباره ازدواج گفت: موضوع ازدواج و تسهیل ازدواج را با توجه به حوزه خدماتی ارائه می‌کنیم در حوزه جهیزیه و وام مسکن و بچه‌‌آوری و افزایش جمعیت در یارانه طلایی بهترین خدمت داده خواهد شد. در شهرداری تهران خدمات تفریحی را گسترش دادیم در حوزه زیرساخت‌ها سامانه شهرزاد را ایجاد کردیم که قابل تعمیم به کل کشور است و زیرساخت‌های آن موجود است و به صورت هوشمند می‌توانیم خدمت ارائه کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: با باشگاه شهروندی به  سالمندان، بازنشستگان معلولان دختران و پسران می‌توان خدمات را به نحو احسن ارائه کرد. سرفصل بعدی ناظر به توسعه تعلیم و تربیت است و در حوزه اقتصادی اثر مستقیم دارد در این بخش هم ما تاکید بر آموزش و پرورش و آموزش عالی و حوزه و خانواده داریم ما با اقتصاد خانواده به شدت را خودمان مواجه می‌کنیم به این معنا که مردم به شدت ثروتمند شوند. هر خانه یک کارخانه و هر روستا یک مجتمع شعار ما است

وی تصریح کرد: در نهایت هم هدف ما صیانت از آزادی و امنیت و حریم خصوصی شما و ایجاد زمینه فراوان در حوزه اینترنت و اشتغال در آن است.

 

۲۰ سال است که کارت زرد به مفسدان اقتصادی می‌دهم

در دولت قبل دو وزیر بدون شایستگی عضو هیات علمی دانشگاه تهران شدند

زاکانی در بخش سوم مناظره گفت: مردم عزیز هر کار خوبی اگر انجام می‌شود اگر در یک ظرف آلوده باشد آن کار آلوده می‌شود مواجهه با فساد اقتصادی گام اولی است که بنده برمی‌داریم تجربه بیش از دو دهه در مواجهه با گردن کلفت‌ها و زمین زدن آنها به لطف شما مردم تجربه بسیار خوبی است معمولا مسئولان تعارف دارند ما اگر دقت داریم دقت بر حقوق شما داریم فرمان ۸بندی مقام معظم رهبری این میثاق بنده با شما است.

وی با بیان اینکه بنده ۲۰ سال است که کارت زرد به مفسدان اقتصادی می‌دهم، گفت: با رای شما آنها را از میدان اقتصاد اخراج خواهم کرد اقتصاد برای شما است نه برای زالو صفتان نه آدم‌هایی که خون شما را می‌ممکند و یک شبه صاحب هزاران میلیارد تومان می‌شوند اگر انتخاب شوم این کار را خواهم کرد. نکته بعدی این است که از امنیت و حقوق و آزادی شما صیانت می‌کنم بنده معروفم که از حقوق مخالفان دفاع می کنم برخی از دوستان هم می‌دانند که جریان مخالف ما توجه کنند که بنده در کجا از آنها دستگیری کرده ام.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: فرمان ۸ ماده‌ای حضرت امام در دهه ۶۰  میثاق بنده با شما است. بسته‌‌ها را عرض کردم بسته اشتغال بسیار مهم است بسته خودروی برقی بسیار اهمیت است. من هر چه می‌گویم قبلا اجرا کرده‌ام تا عید یک انقلاب در حوزه حمل و نقل عمومی خواهد شد خودروی برقی باید برای همه باشد و  کاملا صرفه و صلاح دارد و با قیمتی که براساس ماده ۱۲ داده می‌شود بسیار ارزان تمام می شود در حوزه کشاورزی صنعت و زیرساخت‌های اساسی  کشور  برنامه داریم ما در چین دنبال کردیم تفاهم نامه نوشتیم که بتوانیم داخلی سازی کنیم و بتوانیم به سرعت قطار پرسرعت را جایگزین این جاده‌ها کنیم و سیستم ریلی را تقویت کنیم و انقلاب در این زمینه اتفاق بیفتد.

زاکانی تصریح کرد: تبادلات اقتصادی به ویژه همسایگان بسیار مهم است ظرفیت معادن بسیار مهم است اما به ثمن بخس امروز به دلیل همان ناکارآمدی‌ها و مبتنی بر فساد اقتصادی در دستان یک عده به یغما می‌رود عدم خام فروشی و ایجاد زمینه برای گسترش و امکان برای کل کشور این تحریم پذیر نیست و امکان تحریم را ندارد آب و تنش آبی در کشور دریامحوری و سواحل مکران است و زیست بوم نوآوری را توسعه می‌دهیم زیست بوم اندیشه ورزی را نیز ایجاد خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: در همین دولت قبل دو وزیر بدون شایستگی عضو هیات علمی دانشگاه تهران شدند باید جلوی زیاده خواهی وزرا و امثالهم که در گذشته بوده یا اتفاق خواهد افتاد را گرفت زنان دختران جوانان محورهای اساسی کشور هستند هر خانه یک کارخانه و زیست بوم جدی خواهد شد.

 

به یاد ندارم خیانت کرده باشم

با دشمن هم می‌توان مذاکره کرد

زاکانی در بخش بعدی حرف‌های خود تصریح کرد: بنده اهل شعار نیستم و اهل عملم گذشته‌ام در دوران دقاع مقدس در دوره دانشگاه در مجلس و مبارزه با فساد در مرکز پژوهش‌ها و شهرداری تهران مشخص است و سعی کرده‌ام شعار ندهم و عمل کنم آنچه که مهم است صداقت داشتن است یاد ندارم به مردم دروغ گفته باشم اگر کسی هم دورغ گفت جلوی او ایستاده ام به یاد ندارم خیانت کرده باشم اما جلوی کسانی که خیانت کرده‌اند را گرفته ام.

وی ادامه داد: چرا وقتی درباره کرسنت صحبت شد و من درخواست کردم که آقای خاتمی، زنگنه و روحانی حاضرم با مناظره با شما صحبت کنم کسی حاضر به مناظره نشد.

این نامزد انتخابات تاکید کرد: مهم سلامت کارگزار است مهم کارآمدی کارگزار است مردمی بودن کارگزار است هم خودم و هم خانواده‌ام پاسخگوی ۴۵ سال انقلاب اسلامی هستیم این یک روش و مرام من است. مردم عزیز برخی از شفافیت صحبت می‌کنند اما در مجلس به شفافیت رای نمی‌دهند خودشان با خدای خودشان می‌دانند نگران نباشید شما عزیزید مشکلات کشور قابل حل است حرف‌هایی که ما زدیم همه دو به علاوه دو مساوی است با چهار. منابع آن را گفته‌ایم و حرف بی پایه و سست نیست و کشور را با بهترین نحو می‌توان اداره کرد.

زاکانی تصریح کرد: با حلقه مدیریتی بسته و فرسوده زنگ خورده خودمان را بسته‌ایم به میدان آمده‌ام تا اجازه ندهم سرمایه‌هایتان بخار شود و حلقه‌های مدیریتی مال‌تان را به یغما ببرد و با کارهای غیرکارشاسی حق شما را ضایع کنند. نمی‌خواهم کسی دست در جیب شما بکند. مردم عزیز خیلی ها ممکن است به ما تنه بزنند اما ممکن است این تنه‌ها عادی نباشد و قصد دارند که عزت و آبرو و شرف ما را به یغما ببرند و باید صیانت کرد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به سفر چین گفت: در سفر چین توانسته‌ایم یک امکانات فوق‌العاده‌ای را برای کشور بیاوریم که مسئولان دولت گفتند برای اولین بار اتفاق افتاده است در بروکسل در کانون اروپا حق خودمان را گرفتیم با دشمن هم می‌توان مذاکره کرد اما با تدبیر رهبری قدرت ملت و قدرت و باور و درک دقیق و خودباوری برخی با لالایی دشمن به خواب می‌روند برخی به دشمن اعتماد می کنند این خوب نیست و سادگی است باید به مردم مکتب و داشته‌ها و اعتقاداتمان رجوع کرد بایدصادق بود بروکراسی اداری در کشور آسیب زا است و بنده اگر انتخاب شوم دولت را چابک می‌کنم و به شهرداری ها و شورای شهر به عنوان مدیریت شهری قدرت می‌دهم و مدیریت محله را به مردم می‌دهند.

وی ادامه داد: در حوزه اقتصاد قدرت پول ملی و جلوگیری از نوسان دلار و از طرفی توجه به تولید و انضباط مالی و عمق بخشی به بورس می‌توان امکانی را ایجاد کرد که شما سود کنید برای تفاهم که صحبت شد در اینجا بنده مشکلات سی ساله شهرداری تهران را با دستگاه‌های مختلف حل کردم در خصوص کارآمدی از سال ۹۰بررسی کردیم و برخی را سی و سه ماهه حل کردیم که برخی خیلی‌ها تعجب آمیز بود.

 

پزشکیان از افراد خاطی و گردن کلفت‌ها دفاع می‌کند

در گردان تخریب یادگرفتم برای برداشتن موانع حرکت کنم

زاکانی در جمع‌بندی صحبت‌هایش گفت: بنده اعتقاداتم مشخص است کارنامه ام معلوم است اطرافیانم آشکار هستند و برنامه‌هایم را نیز عرض کرده‌ام اما چون نتوانستم به صورت کامل بگویم در مستند به نفع مردم به تفصیل بازگو کرده‌ایم که بارگذاری می‌شود مستند دروغ قطع درخت هم بارگذاری خواهد شد.

وی ادامه داد: پزشکیان از افرادخاطی هم دفاع می‌کند از گردن کلفت‌ها هم دفاع می‌کند. در دوره قبل مجلس از کسی دفاع کرد قرآن خواند و حدیث خواند و مجلس او را اخراج کرد، باید بین خود و خدا پاسخگو باشد.

زاکانی تصریح کرد: مردم شریف ایران، ما ۶ نفر که در معرض انتخاب شما قرار گرفته‌ایم بخشی از عمر و جوانی خود را در دفاع از آب و خاک و ناموس این سرزمین گذاشته‌ایم جبهه برای ما بهشت انس و مدرسه رشد بود و برپا شده بود تا شناخت مرد از نامرد مشخص شود سفره‌های جبهه پایین و بالا نداشت و فرمانده‌هان غذایی غیر از غذای سربازان نمی‌خوردند. مسابقه برای جلوتر رفتن بود. سال‌ها از آن روزگار می‌شود و ما از معراج برگشتگان هرکدام مشی و سیره ای را انتخاب کرده‌ایم.

وی ادامه داد: بنده بچه جنوب شهر تهران هستم و فقر آشنا هستم. تلاش کردم تا فراموش نکنم و راه را گم نکنم پای به معرکه گذاشته‌ام تا راه شهدا گم نشود امروز در اینجا آمده‌ام تا بگویم اگر قرار است جناحی را نمایندگی کنم آن جناح، جناح معراج روندگان است و  شما مردمی هستید که دل در گروی آن ها دارید. امروز آمده‌ام که نماینده جناحی باشم که آرزوی شان پیشرفت و استقلال کشور از بند همه ابرقدرت‌ها است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه صدای پیرجماران را هنوز می‌شنویم، گفت: وی می‌گفت کسی فکر نکند ما راه سازش با جهانخواران را نمی‌دانیم اما هیهات که خادمان اسلام به مردم خودخیانت کنند مردم عزیزم من در جبهه یادگرفته‌ام که اهل معامله نباشم زیر بار زور نروم و مصلحتی بالاتر از شما نداشته باشم. در گردان تخریب یادگرفتم برای برداشتن موانع پیشاپیش شما حرکت کنم.

وی تصریح کرد:  نمایندگی تفکری را داشته باشم که شهید قاسم اصغری در عملیات عاشورای سه روی سیم خاردار خوابید و یک گروهان را از روی خود عبور داد و قسم حضرت زهرا خورد که از روی آن عبور کنند. چرا برخی اصرار دارند که از شهدا نگوییم ما یادمان نرفته است که حاج قاسم عزیز برای شهید پورجعفری نوشته بود حسین جان. اینکه از شهدا نگوییم و حسرت جاماندگی از رفقایمان را نخوریم آن روز روز مرگ ما است برخی آرزوی مرگ این تفکر را دارند اما نمی‌دانند که گذر زمان و حوادث روزگار به جاوادگانی و بقای شهدا لطمه‌ای وارد نمی‌کند.

زاکانی خاطرنشان کرد: مردم عزیزتر از جانم باید برای تاریخ از غیرت فرمانده‌ام غلامرضا صالحی بگویم که وقتی عملیات قفل شد در بین فرماندهان حاضر شد و گفت اسلحه‌ها را بردارید و خط را بشکنیم. من از آن روز هرگز سلاح مبارزه با بی عدالتی و تبعیض را زمین نگذاشته‌ام. من تازه از جبهه بازگشته‌ام من آماده‌ام تا با شما از علی فیلسوف زاده صحبت کنم سه ماه بعد از قطع پا در شلمچه لنگان لنگان دیدمش و از فداکاری‌های او بگویم.

وی تاکید کرد: من مسئله شخصی با کسی ندارم مسئله من الگوی حکمرانی و شیوه خدمت رسانی در کشور هستم خادم جمهور با رییس‌جمهور فرق دارد من نگران گم شدن راه و مسلک شهدا و ناتمام ماندن راه شهیدی هستم که در سال ۱۴۰۰ با افتخار به نفع او کناره‌گیری کردم اکنون می‌بینیم که دوران سه ساله او را دوران نکبت می‌خوانند منصب نکبت را ابزار قدرت می بینند و با دهان‌های باز آن را به چشم طعمه می‌بینند نگرانی‌ام بیشتر می‌شود مردم می دانم راه سخت است روزی جانم را کف دستم گرفتم و سال‌هاست آبرویم را مدیون امام شهدا و رهبر انقلاب و شما مردم هستم.

 

 

قاضی‌زاده هاشمی:

دیوار سخت سربازی اجباری را برای همیشه برمی‌دارم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: من در مقابل دیوار سخت سربازی اجباری خواهم ایستاد و آن را برای همیشه از جلوی جوانان ایرانی برخواهم داشت. حق زیست شهروندی را که از سربازان گرفته شده است به آنان باز خواهم گرداند و با طرح فروش خدمات سربازی، مدل سربازی حرفه ‌ی را جایگزین سربازی اجباری خواهم کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در آخرین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که اگر شما به ریاست جمهوری برسید اولین اقدامتان چیست و در چه مدت به نتیجه خواهد رسید؟ گفت: در مواجهه هر بیماری کار ما این است که شرایط عمومی بیمار را تسکین دهیم و بیماری را درمان کنیم درباره مشکلات اقتصادی مردم هم باید این روند را در ادامه برویم برای اقدامات فوری و مسائل اقتصادی مردم برنامه خواهیم داشت.

وی افزود: من اگر به عنوان رئیس جمهور شما مردم انتخاب شوم ۱۴ برنامه خواهم داشت. اولین برنامه من این است که در پرداخت حقوق بگیران جامعه تاخیر نیافتد و در این موضوع همسان‌سازی حقوق اتفاق خواهد داد. این طور نخواهد بود که با افزایش تورم، رشد حقوق ۲۰ درصدی داشته باشیم اما تورم ۴۰ درصدی باشد. تغییر وضعیت نیروهای شرکتی برای مستخدمین دولت اجرایی خواهد شد. ازدواج جوانان را با ایجاد اعتبار یک میلیارد تومانی برای ازدواج و مسکن و اشتغال آسان خواهیم کرد. من توانایی این را دارم که ریشه مشکلات را در بلندمدت حل کرده و راه را برای ازدواج ۱۱ میلیون جوان باز خواهیم کرد.

وی افزود: سهم انرژی خانواده‌های ایرانی در برق، گاز و بنزین را به خانواده‌ها اعطا خواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد که آبان ۹۸ تکرار شود. آن‌هایی که امروز در ستاد اقای پزشکیان حضور دارند عضو همان دولتی هستند که تبدیل به ستاد روحانی شده است و قیمت بنزنین را با آشوب و ریختن خون جوانان ایران به ۳۰۰۰ تومان رساندند. من قول می‌دهم که مردم تمام سود انرژی را به صورت رایگان دریافت خواهند کرد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در دولت من راه شهید رئیسی در نهضت مسکن را ادامه خواهم داد و طرح بر زمین باقی مانده  ۲.۵ میلیون مسکن را اجرایی کرده و کلید مسکن را به مردم تحویل خواهم داد تا دچار عقب ماندگی نشویم. دولت با واگذاری سهام به مردم از خودرو سازی بیرون خواهد آمد.

وی با بیان اینکه در مقابل مافیای واردات خودرو خواهم ایستاد، گفت: واردات خودرو موجب تقویت خط تولید خودروسازان داخلی خواهد شد. من در مقابل دیوار سخت سربازی اجباری خواهم ایستاد و آن را برای همیشه از جلوی جوانان ایرانی برخواهم داشت. حق زیست شهروندی را که از سربازان گرفته شده است به آنان باز خواهم گرداند و  با طرح فروش خدمات سربازی، مدل سربازی حرفه ‌ی را جایگزین سربازی اجباری خواهم کرد.

 

گشت ارشاد را باید بالای سر کسانی می‌بردیم که زندگی مردم را با خاک یکسان کردند

قاضی‌زاده هاشمی در بخش دوم سخنان خود گفت: در برنامه‌های بعدی اجازه نخواهم شرایط بغرنج اقتصادی، تفریح و گردش از سبد خانواده حذف شود. فرهنگ کارت را در اختیار مردم قرار می‌دهیم تا مردم به انتخاب خودشان مورد استفاده قرار دهند. تکمیل پروژه‌های شهید رئیسی تعهد من به دولت رئیسی برای استان‌ها است. لایحه جامعه رسانه های عمومی را به مجلس تقدیم خواهم کرد تا نظارت به فرهنگ و رسانه به اهل آن سپرده شود تا مداخلات بیرونی قطع شود. توسعه اینترنت و تغییر مبنای فیلترینگ تعهد ما به مردم است.

وی افزود: مردم عزیز ایران با وجود بازار مکاره فیلترشکن فروشی، چیزی به نام فیلترینگ وجود ندارد. مردم ایران قائم مقام ستاد آقای پزشکیان فرمانده شات داون اینترنت جهانی و فیلترینگ تلگرام در دولت آقای روحانی در آبان ۹۸ بود. محدودیت فیلترینگ را برخواهیم داشت و رشد اقتصادی دیجیتال ارتقا خواهیم داد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: وقتی در مناظره فرهنگی بحث حجاب مطرح شد، خواستم بگویم این‌ها دخترها فرزندان ما هستند دخترانی که امروز موهای خودشان را پریشان می‌کنند در عزاداری امام حسین پیراهن مشکی خواهند پوشید. معتقدم دختران و زنانی که کمی حجاب متفاوتی دارند درد شنیدنی دارند و درباره خیانت هشت ساله‌ای که دارایی آنان به هوا دود شد فریاد سر خواهند داد.

وی تصریح کرد:‌ آقای پزشکیان همه نامزدها را مورد نصیحت قرار می دهد. اما در جایی که دولت مشغول انهدام نان و جان مردم است آیا دعوای بی حجاب و با حجاب یک فریب بزرگ برای پنهان ساختن پروژه دین ستیزانه اصلی نیست؟ آن بی‌حجابی اصلی که باید گشت ارشاد را بالای سرش می‌بردیم کسانی هستند که زندگی مردم را با خاک یکسان کردند.

قاضی زاده هاشکی گفت: نرخ رشد اقتصادی را باید را افزایش دهیم. فضای شایسته سالارانه را ایجاد خواهیم کرد و سطح شغلی زنان را افزایش خواهیم. در حوزه معلولان برنامه داریم و در دولت من در اقتصاد سر هفت سر اژدهای هفت سر را خواهم زد.

 

اگر به وعده‌هایم عمل نکردم دور بعد ثبت‌نام نمی‌کنم

قاضی‌زاده هاشمی در بخش بعدی سخنان خود گفت: دولت خانواده طی نظرسنجی‌های انجام شده برای حل صد مسئله روزمره مردم، با صد راه حل در یک و سال نیم آنها را به نتیجه خواهد رساند. سایر برنامه اعلامی در چهار سال اول دولت  پیش خواهد رفت و اگر برنامه‌ای انجام نشد در انتخابات بعدی ثبت نام نخواهم کرد. یکی رشد اقتصادی و بزرگ کردن سفره اقتصاد است که در این کار با استفاده از نیروهای جمعی در حوزه اقتصادی راه را پی خواهیم برد. با حمایت سیاست خارجی باز رشد اقتصادی را پیش خواهیم برد.  قدرتمند کردن خانوارهای ایرانی از طریق بازتولید ثروت و مهار تورم اتفاق خواهد افتاد که این مسیر در جهت عدالت توسعه محور اقتصادی است .

وی افزود: در حوزه رشد اقتصادی رشد هشت درصدی در برنامه هفتم  و ایجاد سرمایه ۲۰۰ میلیارد دلاری پیش بینی شده است. یکی از روش های دیگر صرفه جویی در منابع انرژی است که نیازمند اجرای قانون هدفمندی یارانه هاست. از صدور مجوزهای بانکی جلوگیری خواهیم کرد. ارز ۴۲۰۰ به رانت جهانگیری معروف شد و تولید رانت می‌کرد که به واردات ضربه می‌زد. دولت آقای رئیسی ارز نداشت و مجبور شد از بازار ارز گران بخرد و ارز ۴۲۰۰ به نهادها بدهد بخش عمده ای از تورم ۵۰ درصدی ابتدای دولت شهید رئیسی بخاطر چاپ پول برای خرید ارز بود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ما از ظرفیت پیمان‌ها استفاده خواهیم کرد. در دولت آقای رئیسی صادرات غیرنفتی به مبلغ ۵۳ میلیارد دلار رکورد زده شد. ما به بازار ۸۰۰ میلیارد دلاری اوراسیا وصل شدیم که شاهد جهش صادرات تولیدات خواهیم بود. در تورم باید ساختار بودجه و ناترازی آن اصلاح شود. باید هزینه‌های پایدار را به منابع پایدار وصل کنیم. در نظام بانکی یک جدیتی در دولت برای اصلاح ناترازی بانک وجود دارد و این کار را با قدرت به نتیجه خواهیم رساند. تمام این موارد اصلاح نخواهد شد جز، انقلاب در نظام اداری بانکی. موضوع مهم شفافیت و از بین بردن امضاهای طلایی که رانت دوستانه به وجود آورده است از کارهای مهم دولت ما خواهد بود.

 

نگرانم که اگر پزشکیان رای نیاورد حامیانش مردم را به اتهام تقلب به خیابان بکشانند

قاضی‌زاده هاشمی در بخش بعدی سخنان خود در مناظره های تلویزیونی گفت:‌ برنامه بازگشت به روستاها را خواهیم داشت تا آبادانی روستا، معیشت روستایی و زیست بوم و تولید روستایی مورد توجه قرار بگیرد و مناسبات نمایشگاه ترقی مردم در روستاها دیده شود. آقای پزشکیان می‌گویند ما باید جمع شویم و وفاق داشته باشیم. ایشان می دانند که اهل دعوا کردن نیستیم ما اینجا قرار است رئیس جمهور باشیم. اما باید با فساد، حرف‌های عوامانه، حرف های غیرکارشناسانه با غرور دعوا کنیم ما خادم جمهور هستیم. یک روزی با یکی از دوستان و حامیان آقای پزشکیان صحبت کردیم که چرا با رئیس دولت نهم و دعوا می‌کنید گفت به دلیل آنکه سفره را ما جمع کرد و ما به خاطر این موضوع دعوا داریم. چه کسی بساط دعوا را شروع کرد؟ چه کسی وقتی در قدرت نبود مردم را به دعوا در شهر دعوت کرد؟ من نگران این هستم که اگر آقای پزشکیان رای نیاورد حامیان ایشان مردم را به اتهام تقلب به خیابان بکشانند.

وی افزود: وقتی بحث زن پیش می آید، معاون دولت قبل زنش را به فجیع‌ترین وضعیت کشت اما از او حمایت کردند و با پادرمیانی حکم دادگاه را برگردانند. این دوگانگی است. آن ماموستایی که شهید شد کرد نبود؟ آن امام جمعه بلوچ که شهید شد اهل سنت نبود؟ اجماع نماد شهید رئیسی بود، با مخالفین دیالوگ می کرد برای کارآمدی ارزش قائل بود تا کار نظام پیش برود. خدا هم به او کمک کرد تا کار پیش برود. نمونه این رفتار در شهید رجایی هم دیده می‌شود. در موضوع بورس، آقای پزشکیان نایب رئیس مجلس بودند آیا در زمانی که مال مردم را چاپیدند، کسی اعتراض کرد؟ پول مردم را برداشتند و صدای کسی درنیامد. حالا برای مشکل بورس مگر مردم به ما اعتماد می‌کنند؟ کسی هم نیامد مسئله را حل کند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ما در گام دوم نمی خواهیم به عقب بازگردیم، شهید رئیسی نشان داد می‌توان در مدت هشت سال آینده ایران به قله افتخار برسد. می‌شود با مشارکت مردم در همه عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به قله‌های عظمت ایران تا آنجا که اجازه می‌دهد، رسید.

 

در فاجعه تاسف‌بار زاهدان ۱۴ تا ۱۷ نفر در بنیاد شهید تحت حمایت قرار گرفتند

قاضی زاده هاشمی در جمع‌بندی خودگفت: درباره فاجعه تاسف‌بار زاهدان  ۱۴ تا ۱۷ نفر در بنیاد شهید تحت حمایت قرار گرفتند. در کشور بن بست نیست و راهکار است. شهید رئیسی و امیرعبداللهیان اثبات کرد که زبان دنیا را بلد هستند و آن‌هایی که به توان مردم باور ندارند چشمشان به کدخدا است. آن‌هایی که سی و دو سال در دولت‌های مختلف حضور داشتند و نتوانستند مشکلات را حل کنند، هیچ یک از وعده‌ها را حل نکردند و بعد گفتند نگذاشتند کار کنیم. با افتخار گفتند به مسکن مهر  عمل نمی‌کنند و ژن خود را برتر از سایرین دانستند. با اقدامات خود در سیاست خارجی سایه جنگ را بر سر مردم آوردند.

وی افزود: با گران‌سازی بنزین فاجعه آوردند در زمان کرونا حکومت نظامی ایجاد کردند و با اقدامات کسب و کار کمر مردم را شکستند. عملکرد این آقایان را با دوره‌های نهم و دهم و دولت آقای رئیسی را مقایسه کنید. ایران عزیز جان شایسته روزهای خوب است و اجازه نخواهد داد که برای نان و آب، واکسن به دریوزگی دشمن بیفتد. ما چاره‌ای نداریم که راه شهید رئیسی را ادامه دهیم. آیا دولت سوم روحانی، دولت آبان ۹۸ دولت مسکن ستیزی، دولت لاتاری و نابودی ارزش پول ملی، دولتی که وزیر جهاد کشاورزی گفت تولید ملی حرف مفت است دولتی که معاونش همسرش را با گلوله سوراخ سوراخ کرد، دولتی که اینترنت جهانی را ضربه فنی کرد بازگردیم؟

این نامزد انتخابات تصریح کرد: دولت خانواده به فکر سعادت خانواده ایرانی است. دولت خانواده خود را نوکر مردم می داند. گذشته، آینه و عبرت ما است. صد راه حل ارائه کردیم. کشور ما کشور شهیدان والا مقام رئیسی و سلیمانی است. بن بستی نداشتند که کشور را پیش ببرند و سرباز ملت باشند. از آحاد مردان، زنان، روستاییان و اقوام در کشور می‌خواهیم به پای صندوق رای رفته و به بهترین فرد رای دهید. رای بالا باعث می‌شود رئیس جمهور قدرتمند باشد.

 

به گزارش ایلنا، پنجمین و آخرین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ظهر امروز ۵ تیرماه ۱۴۰۳ با موضوع «کارآمدسازی دولت» برگزار شد.

مسعود پزشکیان، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی و مصطفی پورمحمدی، ۶ کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به سوالات مطرح شده در این مناظره پاسخ دادند.

مناظره امروز با تصمیم ستاد انتخابات صدا و سیما به دلیل همزمانی با جشن غدیر بر خلاف ۴ منظره قبلی که ساعت آن از ۲۰ تا ۲۴ بود، از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۶ برگزار شد.

در مناظره پنجم و آخر شماره صندلی‌ها به این ترتیب است

شماره یک قاضی زاده هاشمی

شماره دو زاکانی

شماره سه جلیلی

شماره چهار پورمحمدی

شماره پنج قالیباف

شماره شش پزشکیان

متن اولین مناظره ۶ کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ با موضوع اقتصادی را بخوانید.

متن دومین مناظره ۶ کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ با موضوع «خدمات‌رسانیِ عدالت‌محور دولت» را بخوانید.

متن سومین مناظره ۶ کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ با موضوع فرهنگی و اجتماعی را بخوانید.

متن چهارمین مناظره ۶ کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ با موضوع سیاسی را اینجا بخوانید.

مهدی خسروی گوینده خبر، مجری مناظره‌ است.

تاکنون چهار مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با موضوعات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی روی آنتن تلویزیون رفته است.

انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ برگزار می‌شود و یک روز قبل از آن تبلیغات کاندیداها ممنوع خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما